Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Afstellen compleet ontregelde brandstofpomp

DeBruin PPO Burner
edited April 2008 in Algemene Techniek
Uitdaging:

Gisteren de nieuwe (2e hands :) ) motor aan de praat gekregen. Echter, met de nieuwe verstuivers (hogere druk), en enkele andere 'aanpassingen' moet de boel 'vanaf de grond af' afgesteld worden.

Waar te beginnen?

- Pomptiming: Pomp (riemen, poelie's) zijn afgesteld op ietsje voor BPD: Aangezien de motor niet echt meer overeen komt met de fabrieksspecificaties heb ik geen idee 'waar te beginnen

- Verrijking: De regelschroef is er, omwille van het verwijderen van het zegeltje, volledig uit geweest. Rijk ( zwarte stepen op de straat, en een enorme bak vermogen) is gelukt,. Arm ( totaal geen rook, weinig vermogen) ook .

- Stationair toerental: Draait verrekte hoog stationair. Ook arm draait de motor 'hoog'. Hoeveel toeren? geen idee: geen teller aanwezig. Schroefje maximaal uit, maar de 'gas'-hendel valt op een gegeven moment gewoon niet verder terug.


Belangrijkste en invloedrijkste aanpassingen standaard 1W motor ( Bosch rotatie, VW 1.400cc, wervelkamer):
- Hogere druk: 245 bar ipv 130
- Compressor voor drukvulling ( G40 lader )

Pomp is standaard 1.4 zonder druk-geregelde-brandstof-verrijking.


De compressor draait aan de krukas, dus ook bij het (verhoogde) stationair drukt ie met gemak de intercooler slangen van de intercooler (ochja: zit er ook op :) ) Draait met een standaard poelie, dus ik schat ongeveer 0,4 bar



Ochja: testritje was verbazingwekkend: bakken met koppel, en vermogen. Maar letterlijk een zwarte streep getrokken op straat: VEEELste rijk: Ik weet: te rijk = te heet, dus liever te arm draaien met (veel) minder vermogen.

Comments

  • DeBruin PPO Burner
    edited April 2008
    De vraag is dus:

    Wat stel je eerst af? timing, opbrengst, stationair?

    Of is het een groot Ying Yang verhaal dat ik gewoon absuluut moet overlaten aan de specialist?


    Ik ga m wel laten fine-tunen, maar ik wil natuurlijk wel eerst de vers gereviseerde G-lader rustig inrijden, en ZEKER NIET vers de rollenbank op..
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    pomptiming is hier het belangrijkste.
    Wat is er aan de motor zelf veranderd, omdat je zegt dat hij niet meer overeenkomt met de originele motor?
    Verstuivers, turbo of lader,...maken niks aan timing uit.
    Is de motor uitgeboord en zitten er grotere pistons in? ZOja, dan is het inderdaad moeilijker omte bepalen.
    Maar zo nee, moet je de originele timing ongeveer respecteren.

    GR
    Nero
Sign In or Register to comment.