Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Starten van vers ingebouwde motor

DeBruin PPO Burner
edited April 2008 in Algemene Techniek
Hallo allen,

Mijn vers ingebouwde motor wil (nog) niet aanslaan.. Waar moet ik op letten als ik vanavond poging 2 waag?

Motor: 1W (Volkswagen) 1.4 diesel, geen turbo, boschpomp

Na 2 accu's leeggestart te hebben, kwam ik erachter dat de pomp niet aanzoog doordat het centrale boutje in de pomp niet had vastgezet: Dan maar aanslepen.. Maar sloeg toch niet aan. Met 'plankgas' begint ie wel te pruttelen, maar er is totaal geen vermogen aanwezig (ik kreeg de sleepkabel niet slap te hangen tussen de 2 auto's )

- Ik heb de pomp (met een boekje d'r bij

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Prutteldieprut,

Start je op diesel of PPO, een-tank /twee-tank? Weet je zeker dat al je lucht eruit is, sommige pompen zijn lastig te ontluchten zeker als je op puur ppo wilt starten.

Groet,
    Ingmar
  • DeBruin PPO Burner
    edited April 2008
    Ochja:
    1-tank. Nu afgetankt met diesel (15% PPO?) in de tank. Het laatste stukje brandstofleiding (van filter naar pomp) is doorzichtig en zit nu (zonder luchtbellen) vol met diesel/ppo.

De pomp is zelf ontluchtend (toch?) of de injectors (en injectorleidingen) dat ook zijn? Uit de retour-slangetjes spoot in iedergeval wel brandstof: motorruim is na 1 blokje om veranderd in een grote vettige bende.

"vroegah" moest je per injector ontluchten: wartel los, starten tot ie diesel 'lekt' en dicht draaien. Is dat 'nu' nog steeds aan te raden?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Weet je zeker dat de timing van de, krukas, nokkenas, IP wel goed staat.

Lijkt mij dat de IP 180 graden verkeerd staat t.o.v. de krukas.

Groeten,

Easy rider.
  • DeBruin PPO Burner
    edited April 2008
    [QUOTE=easy rider;32286]Weet je zeker dat de timing van de, krukas, nokkenas, IP wel goed staat.

Lijkt mij dat de IP 180 graden verkeerd staat t.o.v. de krukas.

Volgens het boekje; nokkenas heeft een losse poelie (lees: vrij instelbaar), deze heb ik eerst op tijd gezet..

Krukas op tijd, idem aan de andere zijde: kref in vliegwiel door kijkgat in versnellingsbak:
    image

Op de pomp zelf zie je niet niets (kapjes d'r op), maar de pomp is op '0' gezet, met het blok op BDP. (okay, onderstaande foto zegt niets, want de poelie die de pomp aandrijft is eveneens vrij draaibaar, maar toch: met een blokkeer-tooltje door de poelie, met alles op stip, staat ie nu zo:
    image
    edited April 2008
    OK, dus: zuiger 1 staat in BDP, 2 nokken van nokkenas 1e cilinder staan naar boven (kleppen gesloten), IP staat op inspuiten 1e cilinder. Dat laatste is moelijk af te lezen, voor het zelfde geld staat ie op de 3e cilinder in te spuiten, dat vermoed ik dus.

Het je al getest of er brandstof naar de injectors gaat? stalen leiding aan injector los draaien en motor starten.

Groeten,

Easy rider.
  • DeBruin PPO Burner
    edited April 2008

Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!

Maar toch, ik ga d'r vooralsnog wel vanuit dat ie op ongeveer 't juiste moment inspuit... Ik ga 't echter zeker controleren vanavond.

Bij het aanslepen hoor je wel duidelijk verschil tussen gas-vol-in en gas los: zeker omdat tijdens de test-rit er nog geen volledige uitlaat onder hing.

Dat zou toch betekenen dat ie misschien ietsepietsie 'verbrand'? Als de boel 180graden off staat, spuit ie net in als de uitlaatklep zich sluit en de inlaat bijna weer opent (toch?)

PS:
    Die centrale bout (tussen de inspuitleidingen, maar de meetklok op komt) moet die nog op een bepaald moment vastgezet, of moet ik ergens specief op letten?
    edited April 2008
    Die centrale bout is alleen maar een "plug" met een koper ringetje er onder. dat ringetje moet je wel even vervangen of opnieuw uitgloeien voordat je hem terug plaatst. Het plugje moet gewoon normaal vast gedraaid worden, dat hoeft niet met een bepaald moment te gebeuren maar draai hem niet te vast, zu kunnen breken en dan ben je verder van huis.

Wat betreft "misschien ietsepietsie 'verbrand'?" dat kan ook als de boel helemaal verkeerd staat omdat als je wel in inspuit maar niet op tijd er toch brandstof in de cilinders komt en dat word door de compressie toch ontstoken.

Groeten,

Easy rider.
  • DeBruin PPO Burner
    edited April 2008
    [QUOTE=easy rider;32298]
    Wat betreft "misschien ietsepietsie 'verbrand'?" dat kan ook als de boel helemaal verkeerd staat omdat als je wel in inspuit maar niet op tijd er toch brandstof in de cilinders komt en dat word door de compressie toch ontstoken.

Ah, ja,. ik ging uit van een verschrikkelijk late inspuiting: 5, 10 graden NA BPD bijvoorbeeld.. want tijdens de uitlaatslag zal er niet veel compressie optreden (but then again: assumption = f*ck-ups)

Ik ga vanavond maar gewoon weer flink prutsen: ik laat 't morgen wel weten,. hopelijk in extase dat m'n PPOlo 't weer doet..
  • DeBruin PPO Burner
    edited April 2008
    prutteldieprut

Hij doet 't! (en hoe!)

Door een losgeschoten brandstofretour(lek-olie-leidinkje) zag ik niet dat er elders ook nog brandstof lekte. Na het afspuiten van het blok wilde we eerst beginnen met het handmatig ontluchten van de injectorleidingen,.. en als snel zagen we de lekkege :)

De aansluitingen van de injectoren wel getest, maar niet van de injectorleidingen aan de pomp zelf.. De motor wilde dus wel, maar slechts op cilinder 3 en 4. De tegenwerking van 1 + 2 (wel compressie, geen ontbranding) deden de boel stoppen.

Volgende probleem (ander topic): Afstellen van de pomp: stationair, opbrengst, tijdstip
Sign In or Register to comment.