Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Eerste ervaringen

edited September 2005 in Citroën/Peugeot
Hoi allemaal,

Deze week rij ik voor het eerst op ZBO.
Na enig uitpluiswerk op diverse nederlandse en duitsche sites heb ik besloten om er maar eens iets anders in te gooien.
De aanleiding was dat de dieselprijs ook bij de witte pomp boven de euro uit kwam.

De auto :
Citroen BX TZD turrrrbo
Kleur: Rouge iritante (brandweerrood)
Bouwjaar 1992
KM stand 391000
Rotodiesel inspuitpomp

het mengsel:
30 L diesel in de tank
15 L Zonnebloemolie van de aldi apart gemengd in een jerrycan met 1L benzine

Het resultaat:
Rijen als een trein!
Minder rook bij het starten
Soepelere loop
Beter trekken onderin.

Conclusie: een geslaagd experiment
De volgende tank probeer ik of 30/20 ook gaat.

GR Jan

Comments

• stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited July 2005
    [quote=Le danger rouge]Hoi allemaal,

Deze week rij ik voor het eerst op ZBO.
    Na enig uitpluiswerk op diverse nederlandse en duitsche sites heb ik besloten om er maar eens iets anders in te gooien.
    De aanleiding was dat de dieselprijs ook bij de witte pomp boven de euro uit kwam.

De auto :
    Citroen BX TZD turrrrbo
    Kleur: Rouge iritante (brandweerrood)
    Bouwjaar 1992
    KM stand 391000
    Rotodiesel inspuitpomp

het mengsel:
    30 L diesel in de tank
    15 L Zonnebloemolie van de aldi apart gemengd in een jerrycan met 1L benzine

Het resultaat:
    Rijen als een trein!
    Minder rook bij het starten
    Soepelere loop
    Beter trekken onderin.

Conclusie: een geslaagd experiment
    De volgende tank probeer ik of 30/20 ook gaat.

GR JanDie ROTO is wel een Lucas kloon. Minder goed geschikt dan een Boschpomp
  • edited July 2005
    Klopt, dat van die rotodiesel, maar het is niet anders....

Ik hoor wel van slechte ervaringen met de Lucas pomp maar van de roto heb ik nog nixgehoord.

Is er wellicht iemand die ervaring heeft met de rotodiesel?

Wat vinnie trouwens van mijn mengmethode?
    Ik heb nog wat benzine staan van toen ik nog Dyane reed.
    Dat gebruik ik op maar wat moet ik dan gebruiken...
    Ik lees wasbenzine en petroleum maar wat is jullie ervaring?

GR JAn
  • Tinus PPO Newbie
    edited July 2005
    Benzine moet je bij moderne diesels absoluut niet gebruiken!
  • edited July 2005
    Bij de laatste liters begon de auto in te houden.
    Ik dacht dat het brandstoffilter dicht zat maar toen heb ik er 10 L diesel in gegooid en nu loopt ie weer goed.

Wellicht geen goede menging?
  • jeroen PPO Wannabe
    edited July 2005
    Ik heb ook een BXTZDTurbo met een lucas ingespoten XUD7T in het vooronder. Mijn ervaringen zijn goed. Je hebt een verwarmd brandstoffilter op je thermostaathuis, dus als je je interieurverwarming gaat voelen gaat het licht op groen om voorzichtig wat meer gas te geven. Je moet vooral in de winter voorzichtig en lief zijn voor je brandstofpompje. Zo'n roto/lucas heeft een dunnere centrale as en mag dus niet te zwaar werk doen (verpompen van kouwe dikke reut). Ik gooide in de winter ruim een kwart petroleum en zo'n 7 tot 10%benzine bij de ppo en dat beviel tot -18°C. Het groter koppel onderin en de soepelere loop zij ondertussen gemeengoed geworden voor alle planta rijders. Wat is zo'n BX turbeaudieschel toch een heerlijke voiture en wat is planta toch een fijne brandstof!
  • edited August 2005
    jeroen said:

Ik heb ook een BXTZDTurbo met een lucas ingespoten XUD7T in het vooronder. Mijn ervaringen zijn goed. Ik gooide in de winter ruim een kwart petroleum en zo'n 7 tot 10%benzine bij de ppo en dat beviel tot -18°C.

....en daar heb je dan helemaal geen diesel bij zitten?
    jeroen said:

Het groter koppel onderin en de soepelere loop zij ondertussen gemeengoed geworden voor alle planta rijders.

Heb ik ook gemerkt. Verder merk je er helemaal nix van.
    Ik kan gewoon langdurig met 170 over de Autobahn knallen , net als eerst.
    jeroen said:

Wat is zo'n BX turbeaudieschel toch een heerlijke voiture en wat is planta toch een fijne brandstof!

...zacht zoevend over 's herens wegen! Hydrovering rouleert!
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited August 2005
    Uit testen is gebleken (zie hier ergens op het forum) dat je beter niet met benzine kan verdunnen omdat dit een chemische reactie aangaat met de plantenolie.

(5ml benzine + 5ml zbo resulteerde in 9ml mengsel.)

Verder, hydroliek roeleert idd :) zelf ook een bx gehad 8)
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005
    wat worden gebruikers van voitures francaises, toch vaak lyrisch

Mooi is dat :mrgreen: :mrgreen:
  • edited August 2005
    Kakelbont said:

Uit testen is gebleken (zie hier ergens op het forum) dat je beter niet met benzine kan verdunnen omdat dit een chemische reactie aangaat met de plantenolie.
    (5ml benzine + 5ml zbo resulteerde in 9ml mengsel.)
    Verder, hydroliek roeleert idd :) zelf ook een bx gehad 8)

Goed dat je het zegt van die benzine!
    Is dat dat verzepen waar ik over lees op andere forums?

Ik lees goeie dingen over petroleum, maar waar haal ik dat?
  • edited August 2005
    [quote=Multivan Generation]wat worden gebruikers van voitures francaises, toch vaak lyrisch

Ja, daar snappen jullie volkfietsenrijders meestal nix van ! :D
    edited August 2005
    [quote=le danger rouge][quote=Multivan Generation]wat worden gebruikers van voitures francaises, toch vaak lyrisch

Ja, daar snappen jullie volkfietsenrijders meestal nix van ! :D

:P :P :P
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Anonymous said:

Goed dat je het zegt van die benzine! Is dat dat verzepen waar ik over lees op andere forums? Ik lees goeie dingen over petroleum, maar waar haal ik dat?

Nee, het gaat om oplossen. :!: Het brengt trouwens geen chemische reactie teweeg (er komen geen nieuwe stoffen uit vrij), het oplossen is een natuurkundig verschijnsel. Dat er volumevermindering optreedt, is juist.
    Om de viscositeit van PPO te verlagen heeft mengen een veel beter effect dan oplossen. Mengen doe je met petroleum (goed voor de winter) en uiteraard met gewoon diesel. Petroleum is thans slecht aan te komen voor partikulieren. Vroeger werd het langs de deur verkocht..... :wink:
    Mvg.
    edited August 2005
    aha dank voor de heldere uitleg 8)
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005

Petroleum is thans slecht aan te komen voor partikulieren. Vroeger werd het langs de deur verkocht.....

Is dat niet hetzelfde als lampenolie?
    dat kun je gewoon bij de Blokker halen of bij de Xenos..

En voor de francofielen hier in deze topic...met hun voitures fracaises:
    Alle volksfietsenrijders, benijden jullie met jullie Lucaspomp etc.
    Wij hebben gewoon een ordinaire Bosch :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry, maar ik heb niets tegen Franse auto's.
    Citroen DS cabrio, Peugeot 406 coupe (voor de facelift), Nieuwe C4.
    Mooie auto's toch...
    Maar ik heb nog wel meer op mijn wensenlijstje staan hoor, om eens een garage met tijdloze schoonheden te vullen :mrgreen: :mrgreen:
  • edited August 2005
    Peus said:

Petroleum is thans slecht aan te komen voor partikulieren. Vroeger werd het langs de deur verkocht.....

Ik heb ondertussen een adres gevonden in Overasselt.
    Gewoon aan de pomp!
    Ik moet nog even kijken wat de prijs is.

[quote=Multivan Generation]Is dat niet hetzelfde als lampenolie?
    dat kun je gewoon bij de Blokker halen of bij de Xenos..
    Wat is de mengverhouding? Als je er erg veel bij moet doen, dan wordt het nog een dure grap....

[quote=Multivan Generation]En voor de francofielen hier in deze topic...met hun voitures fracaises:
    Touche! :lol:

[quote=Multivan Generation]Sorry, maar ik heb niets tegen Franse auto's. Citroen DS cabrio, Peugeot 406 coupe (voor de facelift), Nieuwe C4. Mooie auto's toch... Maar ik heb nog wel meer op mijn wensenlijstje staan hoor, om eens een garage met tijdloze schoonheden te vullen :mrgreen: :mrgreen:
    Was ook als geintje bedoeld, Multi! :wink:
  • Marco PPO Wannabe
    edited August 2005
    Waar in Overasselt? Werk in Malden en kom uit Nijmegen, en wil wel eens proberen wat ZBO te mengen met Petro
  • edited August 2005
    Marco said:

Waar in Overasselt? Werk in Malden en kom uit Nijmegen, en wil wel eens proberen wat ZBO te mengen met Petro

In de metropool Overasselt, rijdend op de doorgaande weg vanuit A73 / Heumen, vrijwel vooraan in het dorp aan de rechterkant.

Het is de witte pomp van Derks, kan niet missen.

Naast de mengsmering bij het kassagebouwtje schijnt er een petroliepomp te staan.

Laat even weten wat de prijs is!
  • Marco PPO Wannabe
    edited August 2005
    ff kijken of ik vanavond even tijd heb om in elk geval te kijken of dit idd zo is en wat het kost
  • jeroen PPO Wannabe
    edited August 2005
    [quote=Multivan Generation]

En voor de francofielen hier in deze topic...met hun voitures fracaises:

Touche! :lol:

In frankrijk worden ook boschpompen ingebouwd. Bij PSA worden door elkaar bosch, lucas en roto gebruikt. Mijn vorige ppo bx was uitgerust met een boschpomp. Mijn eerste c15 met boch en 2e met lucas. Twee maanden na elkaar gebouwd in '88.
    Bij volksfietsen kun je inderdaad rekenen op bochpompen. Bij slopels vroeger ook, tegenwoordig is het maar de vraag...
  • edited September 2005
    In Overasselt was de petroleum 1 euro 1.
    Dus niet de moeite om naar toe te rijden, kan je net zo goed diesel mengen!

Ik heb op de Hastelweg in Eindhoven ook een pomp ontdekt met petroleum uit de slang.
    Vorige week wassie 91 cent, dus wel interessant!
Sign In or Register to comment.