Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Waarom verstuiveropeningdruk verhogen en pomp vervroegen?

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited June 2008 in Inleiding PPO
closed

Comments

  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Eric,

    Sticky van gemaakt.

    Als Nero het goed vindt, wil ik het wel op de voorpagina zetten. Dat is tenslotte de bedoeling van de portal.

    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    das goe Tim, ah jullie gebruiken de portal daarvoor. Yep, wist ik niet, das waarom ik ze hier ruw neer heb gezet. heb menno al gevraagd om er bijv. een slotje op te zetten zodat het alleen ter info is. vragen stellen kan dan elders. hopelijk krijgen we nu wat meer geinformeerde newbies :-)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Kan je rekenen?? Reken er maar niet op. Mensen zien 1,25 aan de pomp voor diesel en denken, hey, ik kan toch ook op zonnebloemolie rijden? Even een forumpje zoeken.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    closed
  • ingmar89 PPO Burner
    edited June 2008
    Closed?
    Volgens mij is het JUIST NIET de bedoeling om dit zelf te doen...
    Stuur dan even een PM naar een mod..
    Want op deze manier, Gaat het hele topic naar de klote.(en dan met name het wissen van de openingspost)

    Dat is wat mij betreft iets wat in de forumregels kan komen, dat het wissen van openingsposts verboden is.

    Het is nu juist zo dat posts editbaar blijven... op deze manier is dat snel voorbij..
    En dat is sonde vind ik.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    open as always.

    Verzamelwerk uit topic http://www.ppo.nu/forum/f45/waarom-verstuiveropeningdruk-verhogen-pomp-vervroegen-538/

    Vraag:

    Ik merk dat de algemene opvatting onder PPO rijders bestaat dat de openingsdruk van de verstuivers verhoogd moet worden. Datzelfde merk ik voor het 'vervroegen' van de pomp. Kan iemand mij onderbouwd uitleggen waarom deze opvatting bestaat?

    Nero:

    openingsdruk van je verstuiver verhogen.
    Wat betekent dit? Ik denk dat velen dit niet goed kunnen voorstellen en begrijpen. Zal het daarom eens simpel uitleggen.

    Elke pomp kan veel hogere drukken opbouwen, dan nodig zijn voor een goede werking en verbranding. Het bepalen van die drukken (die dus de reele inspuitdruk is), doe je aan de hand van je verstuivers.
    Je zorgt ervoor dat de verstuivers pas kunnen inspuiten als bv. de druk 130 bar is. Als de pomp druk opbouwt, kan deze druk pas weg via de verstuiveropening, als die druk 130bar heeft bereikt.
    Het volume aan brandstof die deze druk heeft (in hogedrukgedeelte van de pomp en de verstuiverleidingen) is zo klein, dat door de verstuivers te openen, de verdere opbouw en verhoging van druk bijna wegvalt.

    Verhoog je de openingsdruk (want dat is het eigenlijk) van je verstuiver naar bv. 150 bar, dan opent deze dus pas als de pomp 150 bar heeft opgebouwd.

    Wat zijn nu de gevolgen van dit verhogen?
    De pomp doet er een fractie langer over om deze hogere druk op te bouwen (plunjer moet ietsje meer afstand afleggen)Let wel: zeer minimale verschillen natuurlijk.
    Om deze periode van "verlenging" nu terug te brengen, vervroeg je het tijdstip waarop de pomp de druk begint op te bouwen. Zo bekom je dus dat de verstuiver zijn brandstof inspuit op identiek hetzelfde ogenblik als normaal zou zijn (neem nu aan bv. 5° voor bovenste dode punt).

    Dit heeft op zich allemaal niets met de ppo te maken.
    Het 1 is een gevolg van het ander.

    Waarom doe je dit nu?
    Wel, om toch een iets betere verneveling te hebben (is wel degelijk zo, dat bij hogere drukken, de verneveling fijner is). Hierrond valt niet te twisten. Voor zij die dit betwijfelen, probeer zelf eens, of ga eens kijken bij een revisiebedrijf of garage met verstuivertester.

    Omdat ppo niet slechter ontbrandt, maar wel wat later, helpt het bij fijne vernevling om sneller te ontbranden.
    Ook hetzelfde verhaal terug voor het vervroegen van de pomp:
    Spuit je de ppo een fractie vroeger in, dan gebeurt de ontbranding zelf op net hetzelde tijdstip als anders met diesel zou zijn. (bv. onze 5) voor BDP)

    Vervroegen:

    Vervroegen van timing wordt zoveel toegepast bij oudere motoren die al wat versleten zijn. Dit bij gewoon rijden op diesel. Geen sprake van ppo.

    Dus dat dit geen effect heeft, klopt ook niet.

    Probeer maar eens BV. bij een oudere golf (III) die al veel slijtage vertoont, de pomp wat te vervroegen. Je zult zien: Beter starten, beter draaien,..kortom het heeft effect.


    Ik wil ook niet zomaar vervroegen voor het rijden op ppo, maar het helpt wel.
    Dit kan je best zelf zien, als je het uittest.
    Ikzelf heb dit bij meerdere auto's (voorla deze van mezelf natuurlijk) al uitgebreid uitgetest. Zowel vervroegen, verlaten, op normaal tijdstip, zonder drukverhoging,...noem maar op. Het is begonnen als curiositeit en ui interesse om te zien wat het zou geven. Spelen en leren zoals ze zeggen.
    Wel, ben tot de praktische bevinding gekomen dat de motor beter loopt, beter trekt, rustiger is,... met het vervroegen van de pomp. Wat betreft de verhoging van de inspuitdruk, daar kan je over discussieren. Dat verschil is niet zo duidelijk te horen en te zien.

    Samenvatting:

    om nogmaals alles op 1 rijtje te zetten:

    Ik heb op het werk een zeer moderne verstuivertester van Hartridge tot mijn beschikking. Met inwendige pc die verneveling controleert, flow, drukken, beeld,...Kortom alles.
    Op deze testbankheb ik al vele verstuivers getest op diesel, maar ook op ppo. Heb 2 dagen aan 1 stuk (bijna) de tester gevuld met ppo, en beginnnen proberen. Dit was vorig jaar. Ook de verstuivers veranderde ik constant. Druk hoger, druk lager, grotere nozzel-openingen.

    Mijn bemerkingen:
    Openingsdruk verhogen helpt bij ppo ,zeker. Anders zijn de "druppels" ppo te groot voor goede verbranding. Bij drukken van +- 20 bar hoger (bij 120 bar) waren de druppels ppo vergelijkbaarder met die van diesel. Wel met verwarmde ppo (was 50°, hoger ging de tester niet )
    Met koude ppo waren de druppels nog ietsje"dikker", maar viel goed mee.

    De verdere drukopbouw (want die is er inderdaad wel nog) (eerder schreef ik dat die bijna nihil was) veradnerd hiet niet veel door. Eenmaal de verstuiver open is, blijft die drukopbouw gelijkaardig.

    Je pomptiming aanpassen?
    Pomptiming is van cruciaal belang voor een goed draaiende motor!! Dit is nu net de finesse van het motorgebeuren. Dit is dus ook mijn stiel, mijn beroep. Hiervoor komen mensen van ver naar onze firma!!!
    Pomptiming moet zeker gecontroleerd worden , zeker bij rijden op ppo. Maar vervroegen? Wie zal het zeggen waar je pomp nu staat? Staat die nu wel goed? Is die al niet te laat of te vroeg? Vele pompen staan fabriek af niet perfekt. Telkens er een nieuwe distibutieriem gelegd wordt, moet de pomp opnieuw afgesteld worden. Helaas zijn er zeer weinig garages waar dit gebeurd. Is nochtans zeeer nuttig qua verbruik en vermogen!!

    Dus pomptiming controleren is zeker een boodschap. Op ppo zal hij iets vroeger moeten staan dan op pure diesel om even mooi te draaien.
    Dit ruik je, hoor je en zie je zeer goed. Al die dit al geprobeerd heeft, is hiervan overtuigd.
    Bij te late verbranding op ppo (dus pomp niet aanpassen) is er ZEKER VERMOGENSVERLIES!! Dit heb ik een 6tal maanden geleden nog getest op onze vermogenstestbank. Auto van 75pk (op diesel, was opel) had op ppo (verwarmd en omgebouwd, maar niet vervroegd) slechts 63 pk over!!
    Bij verzetten van pomp (lees vervroegen) kwamen we maximaal teug uit op 74 PK. Dus vervoegen had zeker nut. Logisch ook, omdat je verbranding niet compleet is. Dit rook je ter plekke zeeeeeer goed :P :P , baasje kwam met gekrulde neus uit z'n bureau gekropen om eens te kijken!!
    Vervolgens hebben we een omgebouwde ford escort op tester gezet. Motor was 1,8Td met 125pk op diesel. Rijd lekker de kar!!
    Op ppo kwamen we slechts op 118 pk! Na bijstelling van pomp bereikten we 130 pk!!! De man in kwestie zeeer content, want had nu meer pk's op ppo, dan oorspronkelijk op diesel!


    Tenslotte wil ik nog zeggen dat alle specificaties van motoren en fabrikanten gemaakt zijn voor diesel! Dus geeen betrekking hebben op ppo. Vergelijk die 2 niet met elkaar aub!!!

    Theorie blijft theorie. GEwoon doen zegik, en dan merk je wel wat ik hierboven heb beschreven!!

    Groeten,
    Nero

    Aanvulling gevolg diesel:

    door de druk te verhogen (openingsdruk) krijg je op diesel geen merkbare veranderingen.
    Vervroegen van de pomp kan op diesel wel goed merkbaar worden. Meestal in slechtere zin, helaas. Slecht dan in de zin van wat meer onverbrande diesel die in uitlaatgassen zi, ietsje minder pk's, meer blauwe rook,...
    Dit kan allemaal, maar zeker niet altijd en bij elke auto. Alles hangt af van hoe je pomp voordien stond afgeregeld. Bij velen is dit te laat, door ouderdom van motor, en slijtage van motor (compressieverleis) en pomp.
    Als je dan je pomp vervroegd, doet dit je ook veel goed op diesel.
    In princiepe zou hij zowieso vervroegd moeten worden in dat geval.

    Groeten,
    Nero

Sign In or Register to comment.