Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Saxo 1.5D

Scottbiker76 PPO Newbie
edited December 2008 in Citroën/Peugeot
Hoi,

Ik wil graag weten hoeveel % ik kan rijden op ppo in mijn niet omgebouwde saxo (in de toekomst wel ombouwen)
Persoonlijk denk ik max.50% als ik zo het forum lees maar ben helaas nog een leek op dit gebied en wil graag weten hoe en welke mogelijkheden er zijn.

Alvast bedankt,

Nico:mozilla_cool:

Comments

  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    50% is redelijk veel voor een niet omgebouwde auto. op de lange baan (lees als je in een keer een tank leegrijdt) kan je 100% rijden, maar dan wel diesel tanken vlak voor je hem stil zet. Wat is je motivatie om ppo te gaan rijden en wat voor merk brandstofpomp heb je? Last but not least, heb je ppo-en voor beginners al doorgenomen?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008

    Persoonlijk denk ik max.50% als ik zo het forum lees

    en op grond waarvan denk je dat......kunnen wij de rest wel voor je aanvullen....voor de rest, zie miglowie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Persoonlijk zou ik 300% bijmengen en suiker in de tank gooien.

    Even serieus, je bent de derde deze week die dat vraagt, zonder ook maar enige moeite te doen het forum te bekijken.

    http://www.ppo.nu/forum/f45/ppo-techniek-voor-beginners-1005/

    http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/

    Zoeken op Saxo leverde mij het volgende op:
    http://www.ppo.nu/forum/f47/derde-saxo-op-ppo-3-maal-scheepsrecht-1868/
    http://www.ppo.nu/forum/f47/ombouwverslag-saxo-1-tank-100-ppo-elsbett-eco-tuning-1574/
    http://www.ppo.nu/forum/f47/citroen-saxo-1-5d-update-7-3-2007-koop-vooral-goeie-kleppen-669/

    Succes met lezen en brand dan los met vragen!

    Tim
  • Scottbiker76 PPO Newbie
    edited April 2008
    hallo,

    ja, heb het forum als eens doorgenomen maar ben niet van plan om nu om te bouwen, wil eerst ervaringen opdoen onaangepast, daarmee dat de artikels rond de saxo ombouw niet echt tot mij gericht zijn momenteel.

    Een 60/40 dsl-ppo zal weinig problemen opleveren, diverse posts hier hebben dit al laten zien, zeker in de zomer...in de winter is het zoeken volgens type wagen en motor.

    Ja, ik heb een bosch pomp in mijn saxo....

    Indien er iemand ervaringen heeft met een onaangepaste saxo, graag je reactie, ik zal de mijne eveneens posten.

    Groeten :)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008

    ja, heb het forum als eens doorgenomen maar ben niet van plan om nu om te bouwen

    veel plezier en kom van de winter nog eens kijken :-)
    ofwel het loopt, ofwel het gaat hikken ofwel het gaat kapot...so das alle ervaring die je kunt gaan horen in een notendop. fijne zomer en post je mixverhouding in het betrefende topic.
    Tot van de winter en let niet op alle adviezen die je nog krijgt....zijn niet van toepassing op jou.
    De groeten
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Met Zwiep hierboven, je neemt behoorlijke risico's door er niets aan om te bouwen. Zonder ombouw en zonder ervaring rijden op ppo zonder de staat van je motor te kennen is vragen om kapotte onderdelen, met als belangrijkste je brandstofpomp. Dure grappen, als je het niet zelf kan maken ook nog een lange stilstand.
  • Scottbiker76 PPO Newbie
    edited May 2008
    Bedankt Ericzwiep voor je waardevolle kritiek op mijn vragen...
    Moest iedereen in de wereld zijn zoals jij ik zou mezelf van kant maken jonge....idem als de politiekers ben jij...

    De groeten....zal het wel zelf uitzoeken met meer hulpvaardige mensen..

    8)

    Scottbiker
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Ik sta hiermee ook achter ericzwiep.

    Ik zou zeggen: Begin eerst het forum maar eens door te spitten. Er staat zat informatie op. En begin dan maar eens wat te vragen, mischien krijg je dan wel wat meer onderbouwende antwoorden.
    Toen ik eind vorige jaar begon met PPO, ben ik eerst begonnen met het forum volledig door te spitten, terwijl ik alvast begon met het mengen van PPO bij de dino. Iedere keer een stukje meer, je kan heel ver gaan met de verhouding. Maar als je langer je auto wil behouden, ga niet te ver.

    Als je echt serieus op PPO wil rijden, dus niet alleen omdat de diesel zo duur is, dan zou ik direct ook kijken voor een ombouw
  • Scottbiker76 PPO Newbie
    edited May 2008
    [quote=CaddyEd;32620]Ik sta hiermee ook achter ericzwiep.

    Ik zou zeggen: Begin eerst het forum maar eens door te spitten. Er staat zat informatie op. En begin dan maar eens wat te vragen, mischien krijg je dan wel wat meer onderbouwende antwoorden.
    Toen ik eind vorige jaar begon met PPO, ben ik eerst begonnen met het forum volledig door te spitten, terwijl ik alvast begon met het mengen van PPO bij de dino. Iedere keer een stukje meer, je kan heel ver gaan met de verhouding. Maar als je langer je auto wil behouden, ga niet te ver.

    Als je echt serieus op PPO wil rijden, dus niet alleen omdat de diesel zo duur is, dan zou ik direct ook kijken voor een ombouw

    Ik wil in de toekomst best ombouwen maar dit kost ook geld en het moet ook degelijk zijn.
    Ericzwiep is zeker een expert op motorgebied, dit heb ik al gelezen op dit forum maar hoe hij de forumleden antwoordt vind ik persoonlijk minder...

    Ik kom er wel uit, heb mijn tankverhouding van vorige maand al gepost in de rubriek

    Groet :)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Scottbiker76,

    Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, kun je goed bijmengen tot zo'n 30% zonder echte korte termijn problemen. Sommigen gaan zonder problemen hoger in %, maar dit is allemaal korte termijn geluk. Koude ppo verbrand slecht en met een hoog percentage zal je motor en verstuivers gaan dichtslibben met roet en onverbrandde vettigheid. Dat merk je misschien niet in 6mnd of een jaar, maar wel als het te laat is. Alles heeft te maken met de staat van je motor nu. Je pomp kan tegen koude ppo, maar alleen korte tijd tijdens het starten.

    Alleen een warmtewisselaar inbouwen kost niet zoveel, en kun je veiliger en hogere % rijden zonder veel moeite en kosten. Dit zou ik je zowieso aanraden.

    Wil je zoveel mogelijk uitsluiten, dan volgt een degelijke ombouw.

    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008

    maar hoe hij de forumleden antwoordt vind ik persoonlijk minder...

    antwoord was volledig naar jouw vraag geformuleerd inclusief context. Maar goed, je bent nu wakker geschud over hoe serieus men hier soms kan zijn. Ik zag je post over je mixverhouding. O zich goed bedoeld maar zer er dan ook even bij dat jouw wagen NIET is omgebouwd. Dan weten lezers hoe ze jou mix moeten interpreteren.
    Kennis over PPO kan je vergaren door er hier over te lezen, wijsheid over PPO krijg je alleen door te doen. Voor de rest, wees niet te eigenwijs met dat mixen zonder ombouw.
    Zoals Tim al zegt, de kosten voor een WW zijn niet hoog, 2 mixtanken en je hebt ze terugverdient.
  • BurnieBurnie PPO Burner
    edited May 2008
    Ik was net ook even aan het kijken naar de begin topic:

    Re: Belangrijke info voor nieuwe gebruikers! Lees dit eerst!
    kan er voor nieuwe members een pop up of pagina komen die ze eerst moeten doorlezen, bijv zoiets als ik ga akkoord met de voorwaarden.
    hierin kan bijv. onderstaande info staan. het besef van dat asje zie ik als meest belangrijke voordat je aan PPO begint.

    Het rijden op PPO komt met de nodige risico's. Het belangrijkste om te beseffen is dat de as in de brandstofpomp kan breken als gevolg van PPO met een te hoge viscositeit. Meer info over de risico's zie: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?p=12046#12046Daarom de voorkeur voor een Bosch pomp of lijnpomp zoals bij de mercedesen. Je doel is dan ook om de Viscositeit van PPO zo laag mogelijk te krijgen. Dat kan op 2 manieren, door verwarming van PPO of door je PPO te mixen met Diesel of Petrol. Meer info viscositeit zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=171 Voor een 1-Tank systeem geldt dat je het meeste risico loopt bij de (1e) koude start. De viscositeit van je PPO is dan namelijk het hoogst. Stem daarom dan ook altijd je mixverhouding af op de heersende buitentemperatuur (de ochtendtemp!). Zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1625 Bij een 2-Tanksysteem is dit risico beduidend minder omdat alles eerst met diesel op bedrijfstemperatuur wordt gebracht alvorens over te schakelen op PPO. Allebei de systemen hebben hun voor en nadelen.

    Maar het nadeel in deze is dat de linken niet werken naar de genoemde topics. Uiteraard zal men ze nog wel ergens tegenkomen.

    Maar ook ik ben nog steeds een leek te hoog is niet goed zonder ombouw. Maar mijn ervaring is hoe warmer het is hoe meer je kunt, natuurlijk 100% zou ik zelf niet echt durven. Maar rijd zelf al bijna 3 jaar zonder ombouw. De Poolse Heizer ligt nog steeds in de kast. Het zal dan wel beginners geluk zijn dat ik al 3 jaar zonder problemen rijd. Zelfs de peudealer heeft nog steeds niets gemerkt.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    burnie,
    1) http://www.ppo.nu/forum/f51/rijden-zonder-aanpassingen-2085/
    2) jouw kopie komt nog uit een topic gemaakt in de oude stijl van het forum.
    In http://www.ppo.nu/forum/f44/voorbeeld-van-een-1-tank-systeem-2053/ zijn alle linken gerepareerd.

    Het rijden op PPO komt met de nodige risico's. Het belangrijkste om te beseffen is dat de as in de brandstofpomp kan breken als gevolg van PPO met een te hoge viscositeit. Meer info over de risico's zie: http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/ de voorkeur voor een Bosch pomp of lijnpomp zoals bij de mercedesen. Je doel is dan ook om de Viscositeit van PPO zo laag mogelijk te krijgen. Dat kan op 2 manieren, door verwarming van PPO of door je PPO te mixen met Diesel of Petroleum. Meer info viscositeit zie http://www.ppo.nu/forum/f59/viscositeit-diverse-ppo-mengsels-124/ Voor een 1-Tank systeem geldt dat je het meeste risico loopt bij de (1e) koude start. De viscositeit van je PPO is dan namelijk het hoogst. Stem daarom dan ook altijd je mixverhouding af op de heersende buitentemperatuur (de ochtendtemp!). Zie http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/ Bij een 2-Tanksysteem is dit risico beduidend minder omdat alles eerst met diesel op bedrijfstemperatuur wordt gebracht alvorens over te schakelen op PPO. Allebei de systemen hebben hun voor en nadelen. Persoonlijk vind ik een 1-Tank systeem avontuurlijker en deze dwingt je om een fingerspitzengefuhl te ontwikkelen.

  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Heren,

    Dit topic gaat over nog zo'n zuinige Saxo ;) image

    @Burnie, start je eigen topic, en kom naar de volgende meeting. Koop nog een kleine warmtewisselaar en wie weet sleutelen we het er samen in.

    Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Mijn Saxo is te koop!

    .....en als ik haar niet met Elsbett-kit kan verkopen dan komt de 1-tank-kit los in de verkoop.
Sign In or Register to comment.