Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Volvo 940 D24TIC 1996

ksirk PPO Newbie
edited April 2008 in Overige merken
Met de steeds stijgende brandstofprijzen, overweeg ik ook om eens te proeven van alternatieve brandstoffen.

Ik rijd nu rond met een Volvo 940 D24TIC (Turbo InterCooler) van 1996. De motor is een 6 cilinder in lijn met een slagvolume van 2383 cc. De injectiepomp is een roterende Bosch-injectiepomp.

Omdat ik niet direct wijzigingen wil aanbrengen aan het injectiesysteem zou ik in het begin eens willen testen met een mengsel van PPO en gewone diesel.

Mijn vraag is nu:
- wie heeft er al ervaring met dit motorblok op PPO/diesel-mengsel ZONDER aanpassingen aan het injectie -en brandstofsysteem ?
- Wat is jouw mengverhouding PPO - Diesel ?
- Hoeveel kilometer heb je al op dit mengesel gereden ?
- Wat zijn je positieve en negatieve ervaringen ?

Bedankt !

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ksirk,

Kijk eens hier Fahrzeugdatenbank der Pflanzenölfahrer daar staat er een, op het Duitse forum, en bekijk nog even wat er nog meer staat aan Volvo. Dit kun je gebruiken als basis.

Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    [quote=ksirk;32023]Met de steeds stijgende brandstofprijzen, overweeg ik ook om eens te proeven van alternatieve brandstoffen............

Welkom op dit forum ksirk,

Wij rijden niet alleen van wege de steeds duurder wordende brandstof prijzen maar voornamelijk om het milieu te sparen al is dat laatste natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat maar het gaat hier om het principe.

Groeten,

Easy rider.
  • ksirk PPO Newbie
    edited April 2008
    Voor ik dit bericht postte had ik al eens rondgekeken op die Duitse database; maar de link van Ingmar spreekt over een 2-tank systeem.

Ook via de zoekfunctie vond ik niet direct iemand met relevante ervaring (dus geen "gewoon volkappen met PPO, dat draait wel zonder aanpassingen"-uitspraken) met dit motorblok.

Alvast bedankt voor de info.
    edited April 2008
    Ksirk,

Gewoon volkappen etc. dat is allemaal groot-praat, het is een TDI, dus ombouwen naar een tweetank is sowieso een noodzaak voor het behoud. Alleen voorkamer dieselmotoren met lijnpomp zijn zonder al te grote aanpassingen te doen. Zoals Easy-rider al aangaft is puur financien voor de meesten van ons niet de motivatie....gewoon proberen en gaat het mis, dan ben je zeker een bom duiten kwijt die je terug moet zien te verdienen. Het is de lol van het ombouwen en de groene gedachte die ons motiveert hier.
    Zoals je kunt lezen op die link:
    zur Zeit ESP defekt ( meine Schuld , erst nachdenken dann schrauben ) Kosten ca. 800 € is ook hier het advies ...denk na voordat ge begint.

Wil je toch erperimenteren en gedeeltelijk groener rijden, dan is bijmenging tot 30 % zeker geen probleem. Wil je verder, dan zul je toch die verdieping moeten doen en de auto gaan aanpassen....en dat kost geld, en zoals je ziet aan de link komt er wel wat bij kijken. Heb je zelf twee linkerhanden, begin er dan sowieso niet aan. Wil je meer info mbt. tot een ombouw, schrijf dan eens een mailtje om met de persoon in kontakt te komen, mijn ervaring is dat ze net zoals wij heel behulpzaam zijn.

Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Huh?

Een TDI is juist erg geschikt om 1-tank om te bouwen!

Kijk maar eens wat er op de elsbett site staat bij de tdi's. Alleen voor de 2 liter varianten wordt 2-tank aangeboden.

De elsbett motor was immers ook een TDI.

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Mijn TDI-tje loopt er ook lekker op. CaddyEd heeft een Bosch-VE verdeelpomp.
    Toen ik met
    edited April 2008
    Tim,

Klopt, maar dan heb je het wel over een elsbett ombouw-set, waar niet alleen een warmtewisselaar in zit toch. Maar in algemene zin, is TDI toch een twee-tanksombouw.
    Is denk ik ook afhankelijk van de inspuitdruk, als die hoog is dan zal de pomp er relatief veel moeite mee hebben met pure PPO om te starten. Ik zelf heb nog nooit geprobeerd om in de winter op 70 % onaangepast te rijden, 50 % is het max voor mij, althans dan slaat ie nog direct aan dat TDI'tje van mij.

Groet,
    Ingmar
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [quote=ingmar;32112]Ik zelf heb nog nooit geprobeerd om in de winter op 70 % onaangepast te rijden

Was ik nog vergeten te zeggen: Die 70% was al wel met warmtewisselaar ingebouwd. Het starten ging prima. Maar dat was dan al niet meer in de winter, dan zou ik niet hoger durven gaan dan 40%.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008

Was ik nog vergeten te zeggen: Die 70% was al wel met warmtewisselaar ingebouwd. Het starten ging prima. Maar dat was dan al niet meer in de winter, dan zou ik niet hoger durven gaan dan 40%.

Goed Edje! das de info waarmee men verder kan :mozilla_cool:
Sign In or Register to comment.