Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 524td

hoptillehoptille PPO Burner
edited February 2010 in Overige merken
Ik heb mijn oog laten vallen op een BMW e28 524td uit 1984.
Ik vroeg me af er mensen op het forum zijn die reeds ervaring hebben met dit type auto. Ik ben daar wel benieuwd naar.
-Zijn het bijvoorbeeld degelijke motoren? (net zo degelijk als de 240D van mercedes, waar ik nu mee rijd?)
-Zit er al veel elektronica in de auto? En zo ja, hoe kan ik dit zelf uitlezen?
-En de belangrijkste vraag: Hoe rijd de auto op PPO?

Verdere punten waar ik op moet letten bij deze auto zijn ook van harte welkom.

Alvast bedankt.
«13

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    BMW rules image

Groeten,

Easy rider.
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited April 2008
    Ben ik het op zich wel mee eens, maar heel veel heb ik niet aan dit commentaar :D

Ik ben er inmiddels achter dat er toch wel veel elektronica in zit en dat schrikt me wel een beetje af.

Wel heb ik gemerkt dat er voldoende onderdelen beschikbaar zijn.

Ik zal nog maar eens wat meer onderzoek moeten doen.
    edited April 2008
    Er zit inderdaad veel elekronika in de auto maar dan wel van degelijke Duitse kwaliteit. Bmw keek toen der tijd niet op een eurotje (toen nog Duitse mark) en ontwikkelde gewoon een goede auto met een stevig prijskaartje.

Kijk eens op BMW 524td Owners Group of TEST BMW 524 TD Uit Autovisie of MyReview BMW 524td (1987) - AutoWeek.nl

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Afgelopen dinsdag ben ik naar Freiburg gereden om de auto te bekijken. De auto was erg goed. Ik heb hem toen ook direct maar meegenomen. Nederland is nu weer een BWM rijker :)
    Wat zit er een motor in... Die 6-cilinder klinkt echt fantastisch.

Ik heb hem vandaag ook maar eens op de brug gezet en heb hem beter bekeken. Ik heb toch nog een plekje gevonden die toch gelast moet worden.
    Verder moet ik ook wat aan de voorremmen doen. De auto heeft een tijdje gereden met versleten remblokken. Ziet er niet best uit... Worden waarschijnlijk nieuwe schijven en nieuwe blokken.
    Er zitten ook een aantal slechte contactjes in de auto. Bijvoorbeeld de toerenteller doet het de ene keer wel en de andere keer weer niet...

In de auto zit een installatie ingebouwd van Poeltec. Zag er in eerste instantie ook goed uit, maar er zitten wel een aantal schoonheidsfoutjes in. Bijvoorbeeld zit de tankontluchting gewoon in de achterbak. Het gevolg is dat de hele auto van binnen ook naar plantaardige olie ruikt.
    Ook zitten er ontzettend lange leidingen overal en ik zie nergens een leiding ge
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Proficiat met de aanschaf!

Heeft de 524td een distributieriem of ketting?

Als de slangen van je ombouw niet in de buurt van tandriemen kunnen komen en je tank vastgezet is ben je apk oke.

gr Ton
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    RDW keuring let niet op die dingen.

ze nemen alleen t chassie nr over.
    meten de wielbasis op.
    en nog wat andere flauwe kul.

maar waar t jou om gaat; helemaal niks technisch.

tenzij je je aanwinst daar ook APK laat keuren, dan word t en ander verhaal.
    maar dan telt t PPO gedeelte maar met mate mee.
    wbt. de 2e tank die is dan gewoon een voedingswaar opslag. en hoeft niet vast te zitten.

grtn
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    Pjotter,
    Dat de APK niet op de tweede tank let is niet juist. Ze moeten wel beoordelen of alles vast zit. Dit is het enige punt waar ze naar kijken.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    je mag en zal misschien wel gelijk hebben.

maar t was mijn ervaring tijdens de laatste APK.
    k heb mn VW bewust laten voorkeuren, en mn ombouw uitgelegt aan de keurmeester .

t enigste wat verwijderd moest worden was een oude brandstof leiding nog van mn 1e ombouw.
    deze liep parralel langs de dino leiding onder mn wagen.
    of deze doorsnijden om te zien dat t een loze leiding was.

wbt de PPO tank. ik zij daar zit levensmiddel in. waarop hij antwoorde: bagage .hebben we qwa keuring dus niks mee te doen.

en t was geen soepele keurmeester.
    hij begon zelfs te mierewippen over t controle mistverlichtings ledje dat t niet deed,en deze moest vervangen worden.

maar hij kan wbt die tank best wel verkeerd beslist hebben.

grtn
    edited May 2008
    Pjotter: Uit APK boek versie 10-2001. Misschien verouderd, maar op dit punt niet.

Keuringseisen APK 5.2. personenauto's artikel 5.2.9. - brandstofsysteem
    1. alle onderdelen van het brandstofsysteem van personenauto's moeten veilig en deugdelijk zijn bevestigd. Onze minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging
    2. Het brandstofsysteem mag geen lekkage vertonen.

wijze van keuren:
    1. Visuele controle
    2. Indien de personenauto is uitgerust met meer dan
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    dat is ook wat de keurmeester zij.

diesel op kenteken, en daar keuren we op.
    k zie onder de motorkap dat de leidingen van t dieselgedeelte verandert zijn, maar keurig met slangenklemmen vast zit.
    t lekt niet.dus oke.
    t slaoliegedeelte keur ik ff mee op lekkage,maar hebben we verder niks mee te doen zij die.maar is ook oke.

dus???
    edited May 2008
    @pjotter,
    Dus hij moet beoordelen of de tweede tank goed vast zit en niet lekt door middel van visuele controle. dat is inderdaad alles.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    volgens mij,de keurmeester en op t kenteken is dr geen 2e tank.

wat jij beweert telt wel voor benzine wagens met een lpg instalatie.
    die 2 brandstoffen staan wel op t kenteken vermeld.

en schiet me net te binnen:ook de legale op PPO omgebouwde diesels zouden wel eens een vermelding van 2 brandstoffen op t kenteken kunnen hebben.

grtn

ps:zelfs mn losgeplaatse mega platenWW( die door de koelwaterleidigen op zn plek word gehouden) gaf geen probleem.
    is voorzien van deugdelijke klemmen, lekt niet en hebt niks met dino systeem te doen
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Pjotter schrijft:...en schiet me net te binnenok de legale op PPO omgebouwde diesels zouden wel eens een vermelding van 2 brandstoffen op t kenteken kunnen hebben"...
    Dat hebben ze niet. De RDW wil, maar kan dat niet. Is daar niet toe in staat. Bij vrachtwagens is een " tussen oplossing" gevonden.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    om ook nog maar is verder offtopic te gaan: en wat als je een 1-tank systeem heb?
    edited May 2008
    Het is een heikel punt dus. Ik zal er nog maar eens wat over uit gaan zoeken.
    Op zich denk ik dat het niet heel erg om de boel uit te bouwen. Dan kan ik het er straks netjes en zoals ik het wil hebben weer inbouwen. Het levert wel weer werk op natuurlijk...

De beemer heeft een riem. Ik moet maar eens kijken wat de staat van de riem is.

Ik ben vandaag ook bezig geweest met wat laswerk. Zit er allemaal weer mooi in. Het is na het verven straks zo dat het niet meer zichtbaar is dat er daar gelast is.

Ik heb ook de remmen nagekeken. Ik heb maar besloten om direct alles goed te doen. Er komen nieuwe schijven en remblokken op.

Volgende week eerst maar weer verder met wat roestbehandeling. Er zit veel vliegroest aan de onderkant. Ik heb de achterkant al voor een deel behandeld.

Wanneer er weer vorderingen zijn dan laat ik het weten.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    is geen heikel punt:

k vermeld alleen mijn bevindingen/ervaring
    ik kan zo snel geen APK ervaringen vinden van leden die er wel iets uit moesten slopen.of vast moesten zetten.

grtn
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    al 3x no problemo met APK voor ericZ
    edited May 2008
    Dan moet ik het er maar gewoon op gokken.

Ik heb gisteren goed nieuws gehad over de onderdelen die ik nodig had. Ze liggen allemaal klaar bij de autohandel. Morgen gaan we weer verder met de remmen en de roest.

Ik hoop snel de keuring bij de rdw te kunnen laten doen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=hoptille;33023]
    Ik hoop snel de keuring bij de rdw te kunnen laten doen.

Hoptille,

Heb er zelf geen ervaring mee, maar van horen zeggen moet je niet bij de RDW zijn voor een APK'tje. Ze keuren volgens de letter, en eventuele gebreken kunnen ze niet herstellen daarvoor moet je dus weer naar een garage. Dus mijn advies op basis van mijn invoer, RDW invoeren -> Douane evt. BPM betalen en daarna de APK laten doen bij een bij voorkeur bekende garage.

Groet,
    Ingmar
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    [QUOTE=ingmar;33031] RDW invoeren -> Douane evt. BPM betalen en daarna de APK laten doen bij een bij voorkeur bekende garage.

Al was het aleen maar vanwege een eventuele herkeuring als 'ie afgekeurd word.
    Dan kan je beter terug gaan naar een APK bedrijf in de buurt.
    edited May 2008
    [QUOTE=ingmar;33031]Hoptille,
    Dus mijn advies op basis van mijn invoer, RDW invoeren -> Douane evt. BPM betalen en daarna de APK laten doen bij een bij voorkeur bekende garage.

Ik denk dat dit het ook gaat worden. Ik zet de autoambulance achter mijn bus en zet de auto daar wel op. Ik rij dan even op en neer naar Heerenveen. Kenteken aanvragen en dan de apk bij mijn gebruikelijke garage.
    Ik zal binnenkort eens even met hem gaan praten over de auto om te kijken hoe hij er over denkt. Het is een kerel die zijn vak wel verstaat en niet bang is voor een steekproef. Hij zal wel geen problemen hierover maken.
    De auto is ook al twee keer met deze installatie door de TUV gekomen, en die is echt veel strenger dan de apk in NL. De installatie is dus wel in orde.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2008
    Succes ermee !
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=hoptille;33040]Ik zet de autoambulance achter mijn bus en zet de auto daar wel op. Ik rij dan even op en neer naar Heerenveen.

Heerenveen...is toch wel een RDW dichter in de buurt, ne met een eendagskenteken en verzekering erop kun je ook met de beemer er naartoe zonder ambulance.

Groet,
    Ingmar
    edited May 2008
    Ik klus altijd bij mijn ouders. Zij wonen in Fryslan. Heerenveen is dan het dichtste bij.

Ik kan inderdaad ook wel een eendagskenteken aanvragen maar voor mij is de autoambulance net zo makkelijk. Mijn buurman heeft er namelijk een staan die ik zo mee kan nemen.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Leuk om nog iemand te zien die PPO gaat rijden met een bmw:)kameraad van me heeft een E12 omgebouwd naar diesel (rdw gekeurd en al) en deze gaat nu ook omgebouwd worden naar PPO. wel een waarschuwing met deze motoren. ze lopen lekker en kunnen best zuinig zijn...maar de koppen zijn erg zwak. kameraad van me rijdt altijd erg rustig en toch bleek op den duur kop gescheurt te zijn (op motor met 170.000km)..toen zoektocht gedaan en meer dan 5 koppen her en der bekeken...allen gescheurt. uiteindelijk andere motor erin en nu na lange tijd toch nog 2 koppen gevonden die goed zijn (iig niet gescheurt op kritieke plaatsen)....dus advies...rij er rustig mee!! en laat em nie te warm worden. ....... de chefmonteur vd lokale bmw dealer zei quote; "die motoren hadden ze nooit mogen maken" . ,,,,nu wil ik je nie bang maken..zijn ook mensen die er meer dan 4 ton mee hebben gereden zonder enig probleem. maar hou wel spaar potje apart voor een kop;) (tip... zoek dan naar een kop van een 324d of 524D zonder turbo...dan heb je meer kans op een ongescheurde kop )...ik hoop dat je mn tip nooit nodig hebt... maar verder draaien ze wel erg lekker. ook hebben we speling gehad op lager vd as vd inspuitpomp(bij distributie tandwiel-tot aan lekken aan toe)...maar we hadden nog pomp vd andere motor.als je nog onderdelen zoekt van een E28. die maat van me heeft nog wel wa liggen (oa mooie motorkap enzo)loopt ie mooi op PPO?greetz, Hans
    edited May 2008
    Nou, ik heb echt een roerige tijd achter de rug.

In het pinksterweekend weer druk bezig geweest met de bmw. Alle gaten zijn dichtgelast en geschilderd. Ook zijn de voorremmen volledig vernieuwd.

De dinsdag na dat weekend ben ik met de auto naar de RDW geweest. Ik heb toen een nederlands kenteken gekregen. Inmiddels heb ik alle papieren ook binnen. Ik kan nu dus platen laten maken en een apk keuring doen.

Bij de RDW heb ik ook direct gevraagd hoe dat nou zit met zo'n olieinstallatie. Het antwoord dat ik kreeg was wazig. Hij zei dat dat afhangt van hoe een keurmeester de installatie ziet. Als hij het ziet als vervoer van plantaardige olie heeft hij er niks mee te maken. Voor de zekerheid moest ik maar even de retour en aanvoer doorverbinden en de tank eruit halen. In dat geval is er echt niks aan de hand zei hij.

Na de keuring ben ik richting Delft gereden om daar weer verder te gaan met mijn studie. Helaas is dat plan behoorlijk mislukt omdat ik mijn woning niet in kon omdat de faculteit Bouwkunde in de brand stond...

Komend weekend wil ik de BMW helemaal klaar hebben voor de apk. Volgende week kan hij dan voor de keuring.
    edited May 2008
    Dit weekend hoop ik de auto klaar te maken voor de APK.
    Daarvoor moet nog gebeuren:
    -PPO systeem ontluchten
    -Distributieriem vervangen
    -Handrem nakijken.
    -Nummerplaten erop

Ik heb maandag een afspraak voor de keuring. Zodra hij goed is gekeurd hoop ik hem direct mee te kunnen nemen naar de Uni.

Als ik nog tijd heb wil ik de volgende zaken nog even nakijken:
    -Toerenteller (deze doet het soms wel en soms niet)
    -Mijn Alu velgen opknappen voor de nieuwe banden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's kan posten? Ik zal dit weekend ook een paar mooie foto's maken.
    edited May 2008
    hey hoi,

die vraag over foto's had ik ook juist gesteld onlangs...dit kreeg ik als antwoord:

"De essentie blijft: foto's ergens uploaden naar een of andere fotosite en dan het linkje hier tussen volgende code dumpen:

[img ] link link [/ img]

Boven de het tekstveld staat er overigens een geel knopje dat daarvoor kan dienen."

en ook nog dit:

"Ik ga altijd naar imageshack.us, daar bladeren naar je foto, resize naar 640x480 aanvinken, host it klikken, ff wachten, dan de hotlink voor forums kopieren en in je bericht kwakken. Voila! "
    "bij imageshak R onder foto no thumbnail aanvinken "

hopenlijk heb je hier wa aan. mij ist iig wel gelukt(alleen da laatste met die 'no thumbnail" had ik fout)

grtz, Hans
    edited May 2008
    Wohoo! Hij heeft apk.

Ik heb de distributieriem nog niet kunnen vervangen. Daar had ik te weinig tijd voor. Deze riem zit er nu 90.000 km in en ik kan nergens het onderhoudsinterval vinden. Ik heb de auto daarom nog maar even laten staan. Over twee weken ga ik de riem vervangen.

Zodra ik de riem vervangen heb neem ik de auto ook in gebruik. Hij krijg 2 weken later ook direct een goeie rit voor de kiezen. Ik ga dan naar zweden. Ik ben benieuwd hoe de auto zich houd.

Ik heb ook eens gekeken naar een extra brandstoffilter, voor het geval dat. Er zit een verwarmd brandstoffilter in van Poeltec. Een nieuw filter was daar geloof ik 45E. Weet iemand hier een goedkoper alternatief voor?
    edited May 2008
    [quote=hoptille;34339]Wohoo! Hij heeft apk.

Ik heb de distributieriem nog niet kunnen vervangen. Daar had ik te weinig tijd voor. Deze riem zit er nu 90.000 km in en ik kan nergens het onderhoudsinterval vinden. ................................Ik heb ook eens gekeken naar een extra brandstoffilter, voor het geval dat. Er zit een verwarmd brandstoffilter in van Poeltec. Een nieuw filter was daar geloof ik 45E. Weet iemand hier een goedkoper alternatief voor?

Hi Hoptille,

Gefeliciteerd met de APK, hebben ze nog roet gemeten?

Die riem moet om de 60.000 vervangen worden!!!!!!

Goedkoper alternatief voor duur brandstof filter heb ik voor je, je hebt PB.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Ik dacht al dat deze bij 60 000km vervangen moest worden. Word dus hoog tijd.

Roetmeting hebben ze ook gedaan. Deed pijn in mijn hart om die motor zo mishandeld te horen worden. De uitkomst was wel gunstig. 2.1 en het mocht 3 zijn :)

Over het filter neem ik nog wel een keer contact met je op. Ik heb op dit moment erg weinig tijd. Ik wil ook eens komen kijken bij je filtervlies.
    edited May 2008
    Roet meten is niet fijn voor de motor, gelukkig heeft ie het gehouden met de oude riem, maar ja BMW is dan ook niet stuk te krijgen he :D.

De filters staan op het internet, als je ze wil zien, en ook het vlies natuurlijk, kom je maar langs. Klik hier voor de filters.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    dit stond er in mn computer systeem voor de 524TD:

Distributieriem interval 45.000 km
    Distributieriem interval 90.000 km
    of 1x per 4 jaar
    waarom 45.000 er bij staat is me nie duidelijk...tis toch wel een hele dikke speciale riem(met groeven aan de buitenkant en tanden aan de binnenkant)...nie de typische riem om snel te breken...ff mn boek checken...........

verdorie..lekker handig... ene boek staat het niet in (echt alles behalve dat)
    andere boek heeft mooie tekeningen en aanhaalmomenten enzo..alleen daar zegt men bij tussentijd voor vervanging: "zie het handboek van het voertuig"

als ik de riem en layout er van zie zou ik hem wel op 90.000 schatten...maar hoe dan ook dus snel vernieuwen. tis tenslotte niet de moeilijkste motor (poelie van onder losmaken met de kleine boutjes M8, niet dmv de grote centrale bout)...is goed te doen (als je vaker distributie riemen hebt vernieuwd) heb het al 2* mogen doen:)

suc6!

greetz, Hans
    edited June 2008
    Zat ik er toch niet vernaast met 60.000, is wel zo'n beetje het gemiddelde voor dergelijke riemen.

Let wel ff op dat je de IP en nokkenas blokkeerd, 1 tandje wegschieten en je bent de sigaar. En natuurlijk alles op cylinder 1 in BDP zetten he.

Waar heb je die boeken trouwens vandaan?

Ik heb van de 525tds wel cd's maar een boek is natuurlijk ook leuk om te hebben.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Bedankt Fury voor de info. Ik denk dat de 45000 het moment is om de boel weer strak te zetten. Dat stond in mijn boek, alleen dan zonder km-standen.

Ik ben ook benieuwd waar je deze boeken vandaan hebt. Ik heb zelf alleen een slecht ingescande versie. De plaatjes zijn erg onduidelijk.
    Ik zou graag meer info willen over die boeken.

Vrijdag begin ik aan de riem. Hoe het allemaal gaat horen jullie ongetwijfeld.
    edited June 2008
    De distributie riem zit erin! Viel 100% mee. Ik was met een kleine 3 uur klaar.

Na al het overige onderhoud dat de auto nog moest hebben heb ik ook de eerste serieuze kilometers gemaakt. Wat rijd de wagen toch mooi stil. Ik reed voorheen altijd in de bus en in oude saabjes van meer dan 30 jaar oud. Dan is dit toch iets heel anders!

Na ongeveer 500km ben ik wel tegen een probleem aangelopen. De BMW doet iets met het koelwater waar ik niet zo blij mee ben. Na die 500km kon er 2 liter bijgevuld worden. Dit was net iets meer dan de inhoud van het expansie vaatje. Ik ben dus bang dat hij ergens het water lekt of dat hij het verbruikt. Het laatste geval zou erg vervelend zijn.

Ik hoop dat het ergens een slangenklem is die niet goed vast zit en daardoor een heel klein beetje lekt. Helaas ligt er na het rijden geen water onder de auto.
    Dit alles doet mij toch wel vermoeden dat het water verbruikt word. Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan testen? En lekt hij dan altijd via de koppakking of kan het ook ergens anders zijn?
  • matteus PPO Burner
    edited June 2008
    Kijk zeker ook de olie na (peilstok en in kleppendeksel), zodat je zeker bent dat hij geen water in het oliecircuit lekt.

Voor de rest: houdt het gewoon zeer goed in het oog. Regelmatig checken, bijvullen, en de kleur van water en olie goed bekijken.
    edited June 2008
    of gewoon even in warme toestand af laten persen.
    Niek
    edited June 2008
    bmw staat bekend om zijn koel perikelen. vaak krijgt men de lucht niet goed uit het koelsysteem.

Draai bij een bmw nooit de dop van het expansie vat als je hem met warme motor weg zet, je krijgt dan al het hete koelwater om je oren en houd je alleen maar lucht over.

De juiste manier is de volgende: met warme motor wegzetten, koud laten worden (minnimaal 12 uur), bijvullen en rijden. Dat herhaal je een keer of 3 dan is het koelsysteem helemaal vol, moet je blijven bijvullen dan heb je een probleem.

bmw staat er bekend om dat je met een heel laag koelvloeistof nivo kan rijden en dat hij, als er te veel in zit (wat soms al max is) hij dat er uit kotst.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Ok dat wist ik dus niet. Het hoeft dus nog helemaal niet een probleem te zijn. Woensdag heb ik weer een lange rit. We zullen daarna weer eens even kijken.

Dank voor de info!
    edited June 2008
    Houd wel even de temperatuur meter in het dashboard in de gaten, bij de 524 moet ie altijd strak op een bepaalde stand blijven staan vanwege de grote propeller voor op de motor, die houd de boel heel constant in temperatuur.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Mijn temperatuurmeter doet niks. Ik doe nu een permanente weerstandsmeting op de sensor. Dit doe ik al vanaf ik de auto heb. In de vakantie ga ik de meter maar eens repareren.
    edited June 2008
    hey hoi..ik heb de boeken van Autodata en ook nog eentje van ATEZET. dit zijn normaal wel dure boeken. heb ze toen gelukkig in de aanbieding kunnen kopen.

let idd goed op je koelvloeistof...de M21 diesel motor met turbo is er echt berucht om! kameraad van me met zn 524TD had al gescheurde kop op 170.000km, en dat terwijl de vorige eigenaar echt (aantoonbaar) een oude baas was en hij er extreem rustig mee rijdt(hij rijd met gemak 1 op 15- zegt genoeg) maar toch wast gescheurd. hij begon met lekken achteraan de kop naar buiten toe. dus nog niet naar de cylinders toe. daarmee koppakking vervangen. toen bleek kop ook nog gescheurt te zijn(maar lekte er nog niet..maar als kop er eenmaal af is geweest dan kun je em met scheur er niet terug op leggen..kans groot dat em doorscheurt)

dus op zoek naar andere kop. 2 koppen in belgi
    edited June 2008
    Fury,

Ik hoop niet dat het de kop is. Ik zal de komende tijd het waterpeil goed in de gaten houden. Als het echt te gortig word moet ik maar eens op onderzoek uit.
    Hoe kun je testen of je een gescheurde kop hebt? Is een compressie meting dan ook voldoende?
    Ik heb laatst bij het wisselen van de olie in ieder geval geen koelwater in de olie gevonden dus dat lijkt me een goed teken.
    En zou een intercooler ook helpen tegen een gescheurde kop? Ik begreep namelijk dat een turbo voor meer thermische belasting zorgt in de motor. Door de lucht eerst te koelen word dat misschien minder. Heeft hier iemand ervaring mee of verstand van?
    Over die pomp heb ik al het een en ander uitgezocht. Het is een zelfde bosch pomp als ook op de eerste golf dieseltjes zit. Bij deze pompen heb ik nog nooit gehoord dat ze extreem veel last hebben van lekkende pompen.

Met al deze waarschuwingen ga ik nuchter om. Ik ben best handig en met voldoende tijd en de juiste informatie lukt me vaak erg veel. We zien wel wat er allemaal gebeuren gaat. In ieder geval wel bedankt voor de waarschuwing.

Waarschijnlijk kom ik wel naar de meeting. Dat hangt een beetje af van het weekend. Zodra die bekend is dan zal ik het laten weten. Het zou dan inderdaad mooi zijn als ik een kopie van het boek kan krijgen!
    edited June 2008
    helaas heb je juist bij een gescheurde kop minder kans op water bij de olie dan bij een lekke koppakking. er zit dan een scheur van een waterkanaal naar de verbrandingsruimte. dus de gelekte koelvloeistof wordt dan verbrand en is gewoon weg. wel heb je kans op een hogere druk in je koelsysteem ivm de druk in de cylinder. maar ik hoop het niet voor je. intercooler is natuurlijk altijd wel bevordelijk.

zal het bmw deel van het boek copieren. het gehele boek is echt nogal erg dik.

het testen is wel moeilijk. vaak is zo'n scheurtje zodanig klein dat je niet echt noemenswaardig compressie verlies gaat hebben. anders zou de koelvloeistof er echt snel uit verdwijnen en dikke witte rook uit de uitlaat. gezien dit niet het geval zou het dan om een heel klein haar scheurtje kunnen gaan.

maar kan uiteraard op allerlij andere plekken lekken

suc6

greetz, Hans
    edited June 2008
    Ik heb de afgelopen dagen 800km gereden en hij heeft ongeveer 2 liter water verloren. Na het ontluchten heb ik inmiddels 5,5 liter bijgevuld. Het lijkt me sterk als dat allemaal lucht in het blok was. Ik ben dus bang dat er wat aan de hand is. Projectje voor de zomer. Nu maar regelmatig bijvullen.

Het rijden ging fantastisch. Ik heb er op de afsluitdijk nog 170 mee gereden. Geen probleem!
    Ik had op die 800km een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Hier stond ik toch wel even van te kijken. Zo goedkoop rijden had ik niet verwacht voor een oude diesel.
    edited June 2008
    motortjes lopen voor de rest idd wel erg lekker. niet super snel..maar wel voldoende power. zeker voor die leeftijd. mn kameraad haalt vaak zelfs tussen de 1 op 15 en 1 op 16 (rijdt wel erg rustig)

zou toch mooi zijn als daar een zogenaamde cosworth kop voor bestond ofzo(ze zeiden toen wel eens dat je ook opel benzine 16v's had met een cossie kop die zouden beter zijn...daarmee...mjah...cosworth en diesel en bmw??,,,,helaas)

heb ook al 2* gehoord van een gescheurt onderblok..mjah..denk dat je dan toch al behoorlijk gek gedaan moet hebben. of gewoon ongelovelijke pech.

mocht iemand toch eens een kapot onderblok hebben. denk dat mn kameraad er wel eentje zou willlen verkopen. maar kans is toch niet groot denk ik.

owjah mn kameraad heeft nog een kleine manual van die diesel motor. soort leerboekje wat de monteurs van bmw (die toen geen enkele diesel hadden) konden gebruiken. niet echt mechanische dingen dacht ik..meer uitleg enzo. moet ik vragen of hij die ook eens wil copieren voor je? (zul je em wrs wel de copieer kosten moeten vergoeden als je dat niet erg vind)

greetz, Hans
    edited June 2008
    Als het een soort boekje van ''diesel voor dummies'' is dan heb ik er niet heel veel aan denk ik. Ik weet inmiddels al best wel wat van diesels. Dat is dus niet nodig.

Vandaag heb ik de temperatuurmeter wwer gemaakt. Ben ik wel blij mee dat hij weer goed werkt.
    Net mijn auto uitgeleend aan mijn pa. Hij zal er weer ongeveer 430km mee rijden. De kilometers beginnen nu lekker aan te tikken. (Had hij maar geen auto moeten worden)

Als ik de auto morgen weer terug heb dan ga ik het koelsysteem een nalopen. Ik kan dan ook direct de kachel nakijken. Die kan namelijk niet meer uit. Erg vervelend in de zomer.
    edited June 2008
    Ik heb altijd Stopleak van Wynn's rond zwerven in het koelsysteem als preventie, heb ik bij alle auto's gedaan die ik gehad heb.

Het beschermd je koelsysteem en heb je onverhoopt een lekje is het metteen dicht.

http://www.wynns.net/assets/MSD%20Sheets/MSDS%2068607.pdf

Groeten,

Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    als er koelvloeistof lekt in de cilinders, dan komt er druk te staan op je koelcircuit. Dus als de motor warm gedraait is, en je kunt je grote slangen van het koelcircuit niet goed indrukken, dan heb je prijs.
    Goede test is druk steken op je cilinders. Je haalt verstuivers eruit en steekt via het verstuivergat luchtdruk (5 bar ofzo) in je cilinders. Dan zul je zien of je koelwater borrelt en zoja, op welke cilinder dit gebeurd.
    Heb je geen druk op je koelslangen of geen borreling als je druk steekt, dan zit het lekt niet naar je cilinders.
    Als het ook niet bij de olie komt, dan moet het aan de buitenkant te doen zijn.

Veel keuze heb je niet.
    Sommige koppen lassen wij op het werk op. Hangt er van af waar het lek zit natuurlijk. Ook de scheurtjes tussen de kleppen zijn typisch en kunnen vaak gedicht worden. Als het niet erg is, laten zo.

Wij pressen de koppen altijd af in een speciale bak, met warm water, want koud gaan de scheurtjes niet altijd open.

Aan koppen raak je altijd wel, maar de prijs is een ander verhaal.

Gr
    Nero
Sign In or Register to comment.