Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

lekkage aan bosch dieselpomp

belgbelg PPO Burner
edited December 2008 in Algemene Techniek
pas na de ombouw van mijn jumper +-1500 km op PPO is mijn dieselpomp willekeurig beginnen lekken, de ene ochtend ligt er plasje diesel onder de ander dag terug niets, soms staat hij stil en lek 5 uur nix en plots terug een plasje diesel onder de jumper, Klinkt dit bekend voor iemand?

Belg

Comments

  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Kan drie oorzaken hebben,

    1/ afdichting op pompas.
    2/ Pakking pompdeksel lek.
    3/ Afdichting gashendel.

    Maak de pomp scchoon en kijk waar ie lekt.

    Groeten,

    Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2008
    zijn dat problemen die zelf verholpen kunnen worden? want ik heb al veel gehoord dat dieselpompen toch wel wat specialistenwerk is...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Ligt er een beetje aan of je zelf kan sleutelen.

    Voor hetvervangen van de afdichting op pompas moet de pomp er uit.

    Die andere twee kan je met pomp op het blok doen.

    Nogmaals kijk eerst eens waar ie lekt.

    Groeten,

    Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    De optie : afdichting op de pompas, kan het niet zijn. Anders loopt de brandstof in de motorolie. Dan heb je extern nog geen lekken.

    Het kan inderdaad via de gashendel zijn. Of onder het deksel. Of aan de vervroeger (langs 2 kanten). Of aan de stopklep. Of aan de drukregelaar. Of aan de verhoogde-stationaire hendel.
    Ik wil maar zeggen dat er veel mogelijkheden zijn.
    Hoeft ook niet door ppo te komen. Maar ppo kan het wel iets versneld hebben.

    Pomp afstomen zoals Eric zei, en dan kijken waar hij lekt.
    Zo werk ik ook altijd.
    Daarna O-ringen vervangen waar nodig ofwel allemaal vervangen om op zeker te spelen. Maar in dat laatste geval moet de pomp eraf.

    Gr
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    [quote=nero;31893]De optie : afdichting op de pompas, kan het niet zijn. Anders loopt de brandstof in de motorolie. Dan heb je extern nog geen lekken...........Gr Nero

    Dus deze pomp is volgens jou ketting aangedreven net als bij bmw?

    Groeten,

    Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2008
    kan in dat al niet gemakkelijker mijn dieselpomp van mijn "kapote peugeot boxer 1900d" halen en deze op mijn citroen plaatsen, die pomp heeft haar PPO diensten zeker en vast al bewezen...

    kan dat zomaar zonder miserie de pomp af de moter halen en monteren?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [QUOTE=belg;31898]kan in dat al niet gemakkelijker mijn dieselpomp van mijn "kapote peugeot boxer 1900d" halen en deze op mijn citroen plaatsen, die pomp heeft haar PPO diensten zeker en vast al bewezen...

    kan dat zomaar zonder miserie de pomp af de moter halen en monteren?

    Hebben beide dezelfde motor en zelfde pomp (code bekijken)? Indien ja, geen probleem, indien neen, niet aan beginnen... Hier loopt iemand rond die dat ook probeerde (XUD9 --> DW8) en dat kwam niet goed :)

    Maareuh... pomp overzetten is waarschijnlijk evenveel werk als dichtingen vervangen...

    Grtz
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2008
    ok, dan gaan we toch voor de dichtingen gaan, het enige jammere is dat ik telkens mijn voorgril en bumper moet demonteren om deftig aan de pomp te kunnen,
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Eric :Neen, met distributieriem waarschijnlijk.
    Dus, je hebt gelijk. Had niet goed opgelet over welk type motor het ging.
    Dus lekkage via pompas kan inderdaad in distributiedeksel komen!

    Pomp verwissellen? Waarom zou je dat doen. En nee, dat is niet zo makkelijk als je maar denkt. Dan moet de pomp er toch uit. Beter om dan alle dichtingen te laten vervangen en hem te testen. Dan heb je een "nieuwere" pomp die zeker goed is voor deze motor. En waarvan de timing geen probleem oplevert.

    Natuurlijk als je iets van motortechniek kent, is alles mogelijk.
    Motor op merktekens zetten. Distributieriem verwijderen. Pomptandwiel verwijderen. Verstuiverleidingen verwijderen. Pomp loszetten. (beugel ook verwijderen). Andere pomp erop zetten.
    Pomptandwiel erop plaatsen. Zorgen dat de 2de pomp ook op "begin injectie 1ste cilinder" staat. Dan pomptandwiel vastzetten.
    Nu distributieriem terugplaatsen (beter ook gelijk je spanrol en waterpomp vervangen). Distributieriem op juiste spanning brengen (belangrijk!!!)
    Nu pomptiming controleren en juist afstellen. (precieziewerkje met micrometer). Pomp vastzetten.
    Leidingen er weer op.
    En starten maar.

    Succes.:D

    Gr
    Nero
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2008
    via de pompas denk ik niet dat get lekt, meestal staat de pomp vanboven ook nat volgens ik door de moterkap kan zien..
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    [quote=belg;31903].......... meestal staat de pomp vanboven ook nat volgens ik door de moterkap kan zien..

    Moet je me toch eens leren om door een motorkap heen te kijken :D.

    Groeten,

    Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2008
    hehe, kan ik natuurlijk ook niet, maar als de kap open staat en ik kijk tussen de extrakoelkabels enzo door..
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2008
    het lekageprobleem is terug, ik had nog nix aan m'n pomp gedaan en ze was tot nu toe gestopt met lekken, en opeens na ritje van 70 km terug een plas onder de citroen.

    vandaag heb ik dan geconstateerd dat het wss aan de gashendelas , kleine kans dat het de dichtingsring van deksel is, (zie foto's)
    maar eens ik dan ze dan toch moet opendoen zou ik ze beiden vervangen.

    -maar waar koop die dichtingen? ik ben deze middag bij de lokale autoshop die normaal redelijk uitgebreid is geweest maar die konden er niet aangeraken

    -aan de rechterkant zit een verzegelde vijs, ik had gehoord dat je daarmee je instellingen kon "verbeter" maar is het verstandig daar aan te regelen?

    image[/URL]

    image[/URL]

    image[/URL]

    foto langs onder
    image[/URL]


    Ik heb dan ook bewijze van wat ervaring op te doen de pomp van m'n boxer eens opengedaan

    image[/URL]
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    Neem even contact op met Nero, die kan er zo 1 voor je bestellen.

    Wel even Belgisch praten he, hij is ook belg, anders versta je elkaar niet :D.

    Groeten,

    Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2008
    thx; ik zal hem eens een pb sturen
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2008
    [QUOTE=easy rider;35198]Wel even Belgisch praten he, hij is ook belg, anders versta je elkaar niet :D.

    Volgens mij zijn het Vlamingen, en die praten geen Belgisch.

    Volgens mij 'klappen' ze.

    Groet, Cp
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2008
    inderdaad wij klappen vlaams, ik dan toch allesinds
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Ik wil een kleine waarschuwing plaatsen: Uit ervaring weet ik dat 2 uiterlijk identieke pompen, van hetzelfde type, toch verschillend kunnen zijn.

    Ik heb er eentje in de schuur liggen waarbij alles hetzelfde is, veren, nokkenasje, gashandle enzovoorts.

    Het was zelfs plug en play.

    Alleen liep de motor voluit, en was niet op normale manier te stoppen.

    Reden: in de originele pomp zaten 7.5 mm plunjers, met stopgroef, en in de vervanger zaten 6 mm plunjers, zonder stopgroef.
    De plunjersets waren zelfs uitwisselbaar, van buiten identiek, maar van binnen verrassend anders.
    Die 6 mm plunjer moest exact in 1 positie staan om te stoppen.
    En die positie kende mijn gaspedaal niet.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Correct, het is niet omdat het er vanbuiten hetzelfde uitziet, dat het hetzelfde is, tenzij er dezelfde callibatrienummers opstaan en er niets elektronisch opzit.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Teake , jij spreekt over PES-pompen. lijnpompen. De pomp van "belg" was een VE-pomp.

    Op elke pomp staat een nummer en meestal ook een code.
    bv. PES 4/12F.....
    Deze letters en cijfers duiden op wat de pomp is. 4 staat voor 4 cilinder. De diameter van de plunjers staat er ook altijd bij. uitvoering PES, draairichting ook altijd ....enz...

    Gr
    Nero
  • TeakeTeake PPO Wannabe
    edited December 2008
    Wat Nero zegt is feitelijk hetgene waar het om draait: alle nummers moeten kloppen.
    De behuizing wordt voor meerdere systemen gebruikt.
    De PES pomp kom je in meerdere varianten tegen.
    Maar ook de VE pomp is er dus in een aantal varianten.
    Eventuele electronica die er van buiten op zit, heeft ook eigen nummers.
    Af en toe geven pompfabrikanten alles als 1 set aan, waarbij het nummer op het plaatje ook de electronica versie aangeeft.
    En soms zijn het gewoon twee losse onderdelen, met ieder hun eigen nummer.

    Zolang je van een typeplaatje het model en uitvoeringnummer kunt onderscheiden van het serienummer, is het voor een gemotiveerde hobbyist wel te doen om de juiste pomp bij de juiste motor te krijgen.

    Daarnaast komt het af en toe voor, dat hetzelfde motorblok, met ies meer vermogen, een ander uitvoeringnummer heeft.
    Denk er daarbij aan, dat er vaak ook interne delen in de motor anders zijn.

    Toyota heeft bijvoorbeeld andere zuigers in de turbomotoren zitten, als je een 1800 cc dieselmotor pakt, die niet voor een turbo geassembleerd is, moet het setje brandstofpomp/turbo er ook niet op gezet worden.
    Van buiten lijkt alles hetzelfde. Alles past.
    Hij doet het wel, maar niet voor lang.
    Tenzij je de overige aanpassingen ook uitvoert.
Sign In or Register to comment.