Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Weerstanddraad - Tracing vraag

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited April 2008 in Algemene Techniek
Stokers,

Ik had er al 2 pb-tje aan gewaagd, maar nu toch ook even zo....

Voor mijn Gensetje wat op GPO/GPVet gaat lopen, moet ik de leidingen warm kunnen maken voor opstart. Ook het brandstoffilter moet ik kunnen voorverwarmen. Daarvoor wil ik weerstandsdraad gebruiken, zonder dat het veel te heet wordt.

Uiteraard is het voor jullie ook interessant, hiermee kun je ook een goedkope elektrische filterheater maken.

Nu heb je deze, maar die is relatief duur:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Ik snap hoe je dit aansluiten, alleen moet je bijna 7,5 meter aansluiten om bv 150Watt vermogen te krijgen.

Nu heb je dit, alleen ik heb en paar vragen. Hoe beperk je de stroom? Hoe reken ik het vermogen uit? Moet ik deze kabel nog isoleren?
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Conrad Electronic - System Information

Ik weet elektrisch eea, maar niet erg diep, misschien kan iemand me uitleggen hoe je aan deze draad kan rekenen, aansluiten, stroom beperken, etc.

Bedankt,
Tim

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Tim,

Is het geen idee om het concept van EricZwiep toe te passen ?, pompje erop dat het rond gepomt wordt met wat eenwegklepjes ? Weerstand draad zul je toch ook moeten isoleren zeker als je met 220 wilt voeden. Voor het maken van zo'n verwarming om de leiding is de isolatie naast eletrisch ook thermisch en dat wil je weer niet. Je hebt weerstands draad nodig die een postieve temp coefficient heeft in het bereik dat je wilt gebruiken. De weerstand die opgegeven wordt bij conrad is per meter. De stroom I= U(spanning)/R(weerstand). Het opgenomen vermogen is dan P = U x I, oftewel P= U2/R. U2= UxU.
    Als je een positieve temp coefficent pakt dan stijgt de weerstand met de temp en zal de stroom dus stabiliseren.

Een dompelaar met een temp sensor in een klein buffer vaatje zou misschien ook nog een idee zijn. De grote vraag is hoe warm wil je het krijgen (en houden).

Groet,
    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    FF je topic doorgelopen maar geen info/foto kunnen vinden van je IP pomp en filter. In je saxo heb je zelf al tracing zitten om je filter, 12V dat wel. Teracing op 220V kan je in de bouwmarkten scoren als vloerverwarming, duur spul. Mare waarom geen handmatig, dus kogelkrantjes, 2 tanksysteem? Daarbij zal je gensetje in een ruimte staan waar het niet snel zal gaan vriezen lijkt me, als je hem voor je verwarming wilt gebruiken hebbie een groter probleem :mozilla_tongue:.
    @Ingmar, doel je op de K5 themos? spiraal om het fliter wikkelen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Eric,

De genset wordt 2-tank, maar ook op GPVet. Dus zal de leiding toch echt warm gestookt moeten worden. Eenmaal op gang, heb ik aan een klein ww en kgr onderin de tank genoeg.

Het gaat me meer om het beperken van de stroom door de weerstandsdraad, zodat het niet 1300 graden wordt, maar 200 of zo.

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    @Ericzwiep Ja ik bedoelde de K5 inderdaad.

Tim,

Je tank staat buiten, waarom dan je leiding niet als een SIS, Slang in Slang uitvoeren zoals die op dieselumbau.de staat. Je zou dan gewoon CV water kunnen gebruiken, het hoeft toch geen 200 graden te worden ?

Groet,
    Ingmar
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Het meeste vet smelt al ruim voor 40°C hou maar eens een pakje boter in de hand :)
    Dus dikke vette vermogens zal je niet nodig hebben...

Dat dure spul lijkt me zelfregulerend te zijn. Want er staat niks in over stroomregeling.
    Alleen moet je zien dat hij niet warmer dan 180° Wordt. (eventueel een clixon tussen pleuren).

De vraag is dan verder of je wel 150W (dus 7,5m) nodig hebt ?
    Het totale vermogen dat je nodig hebt hangt enkel af van hoe goed (of slecht) je leidingen geisoleerd zijn, hoe snel je de leidingen wil opwarmen als ze helemaal koud zijn en welk debiet je er dan gaat doorjagen. Moet niet heeeel erg moeilijk zijn om te berekenen denk ik...?

delta T x debiet x warmtecapaciteit vet ~= vermogen
    edited April 2008
    Ha,

Weet iemand hoe je de stroom kan beperken? Ik wil bv maar 10 Ampere door de draad hebben, hoe doe ik dat?

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Als het op 220V word aangesloten, zou een simpele licht dimmer volstaan. Op 12 volt zou je een mosfet sturing kunnen maken.

Of je zet meerdere tracing in serie.

Nog even gegoogled: http://www.xs4all.nl/~isopad/

Grtz, Ed
    edited April 2008
    Oeps,

Jah, ik ben iet duidelijk geweest, voor 12V.

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik blijf door googlen:

Is voor een ventilator, maar zal jou weerstand draad ook wel kunnen knijpen. Desnoods met een zwaardere mosfet: Analoge PWM ventilator regeling - Dity Forums

Grtz, Ed
    edited April 2008
    Stokers,

Ik moet toch op een hele simpele manier de stroom kunnen beperken? Bv een weerstand er voor of zo?

Ik heb wat draad thuis liggen....experimenteren maar :mrgreen:

Tim
    edited April 2008
    Tim,

Het moeilijke is dat het niet duidelijk is of de gloeidraad een constante weerstand heeft of niet.

Daarom zou je de stroom door de draad moeten meten ifv de temperatuur bij een constante spanning.

U = ( Rvoorschakel x I ) + ( Rdraad x I ) = 12V

Als je dus gaat voorschakelen gaat de spanning over je draad ook dalen.
    Maar zonder de weerstand van je draad kan je dit niet berekenen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2008
    Weerstandsdraad zal wel een redelijk constante weerstand hebben ifv de temperatuur...
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Weerstand in serie is puur energieverlies!! Ik zou ook voor PWM gaan!! Dat gebruik ik om het toerental van mijn boormachine-pomp te regelen.
    edited April 2008
    Die weerstand in serie is geen energieverlies als je hem mee tegen de leiding plakt...
    Die PWM is puur energieverlies want die pak je best niet mee in de isolatie in.

Want wat doen weerstanden met die energie... in warmte omzetten... En euh was dat nu net niet de bedoeling?

KIS ;)

Tim, eigenlijk is het dooooooood simpel:
    Wikkel zoveel draad rond de leiding totdat je genoeg weerstand hebt.

Wat is de max stroom [I] van je draad en weerstand per lopende meter [R/m]?

[R/m] x L x I = U = 12V

Te wikkelen lengte:
    L = U / ( [R/m] x I )

Plak plak klaar, nix voorschakelweerstand... Heissen maar!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Dus ik kan bij wijzen van spreken gewoon een meter of 4 0,75 kwadraad om de verstuiver leidingen draaien :D.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Als die dan geen te grote stroom trekt wel ja :)

Koper geeft bij 15°C een specifieke weerstand van 0,0175 Ohm.mm² / m

De weerstand van 4m draad is dan:

R = [0,0175 Ohm.mm² /m x 4m] / 0,75mm² = 0,09333 Ohm

Bij 12V geeft dat dan:

I = U / R = 12V / 0,0933Ohm = 128 A

En een vermogen van:

128A x 12V = 1542W

Dat zal een fris geurtje geven en lekker knetteren! :lol: :D

Ik stel voor om iets met een iets hogere specifieke weerstand te nemen :D
  • ingmar89 PPO Burner
    edited April 2008
    Dus...
    Als je nou de lengste die je nodig hebt weet...
    En je kiest een bepaalde stroom...
    Dan kun je de draaddikte daarbij uitrekenen:)
    edited April 2008
    Stokers,

@Wodan: Dat klopt wel aardig, hij gaat met tienden omhoog per 100graden.
    @Ingmar: Ik snap het nog niet.

Ik heb wat testjes gedaan met deze: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

[QUOTE=ingmar;31859]De stroom I= U(spanning)/R(weerstand). Het opgenomen vermogen is dan P = U x I, oftewel P= U2/R. U2= UxU.

1,25 meter leverde snel warmte, bij ongeveer 1,4 Amp.
    Gemeten: 12^2(144) / 3,13(1,25x2,5Ohm) = 46Watt / 12V = 3,8 Amp?? Terwijl ik 1,4 meet?

image
    image

De onderste werd te heet (isolatie fikte eraf) en heel kort stukje staat in 2 seconden te gloeien :mrgreen:

Tim
Sign In or Register to comment.