Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO naar Dakar

browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
edited January 2010 in PPO in het nieuws
In de volgende editie van de Dakar rally zal een Jeep meerijden op PPO. Deze auto wordt momenteel ontworpen door Tegema Eindhoven in samenwerking met de hogeschool Arnhem. Ik werk zelf op de achtergrond mee aan dit project. Als er leuke nieuwtjes zijn zal ik ze hier plaatsen. Ruud S weet hier misschien ook wel interessante nieuwtjes over te vertellen.

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [QUOTE=brownie;31391]In de volgende editie van de Dakar rally zal een Jeep meerijden op PPO. Deze auto wordt momenteel ontworpen door Tegema Eindhoven in samenwerking met de hogeschool Arnhem. Ik werk zelf op de achtergrond mee aan dit project. Als er leuke nieuwtjes zijn zal ik ze hier plaatsen. Ruud S weet hier misschien ook wel interessante nieuwtjes over te vertellen.

das wel leuk, mag Smul mee?
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Brownie: toevallig werd ik zojuist benaderd. Ik wil eerst overleggen en als dat positief is hier wat plaatsen. Ik heb de technische gegevens en een verzoek tot ondersteuning reeds schriftelijk ontvangen. Vanmiddag ga ik met "Duitsland" bellen om te kijken wat voor ondersteuning wij vanuit Nederland (Jacquel) en Duitsland kunnen regelen.
    Ik heb in mijn verleden ook al eens wagens voor Parijs Dakar aan laten passen.

Een kleine aanvulling: de informatie en foto's die ik ontvangen heb worden op 16 april vrij gegeven. Dus nog even geduld. De rally wordt dit keer in Zuid Amerika verreden.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik ken jongens die eind 2006 aan de Amsterdam-Dakar Challlenge meegedaan hebben en heen en terug naar Dakar geweest zijn op PPO !

Het was natuurlijk nier "Le Dakar" maar wel een echt avontuur van 2 jonge knapen in een oude Isuzu Trooper.

Hanze Racing -::- Amsterdam Dakar Challenge

Team Hanze Racing naar Dakar |
    edited April 2008
    Hierbij alvast wat achtergrond informatie:

De motor die gebruikt wordt is dezelfde die in een Volkswagen Crafter ligt. De basis is een 2.5 TDi 5 cilinder 120 kW commonrail. De rally zal milieu vriendelijk verreden worden op jatropha olie. Technisch kan deze motor naar een
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Als ze nog testrijders zoeken .....of als er mogelijkheden zijn om dit project eens live te kunnen bekijken houd ik me aanbevolen.

Groet,
    Ingmar
    edited April 2008
    Een Nederlands bekend rally kanon gaat de Dakar rijden in deze wagen. Hij wordt morgen aan de pers gepresenteerd. Dat tweede deel van je vraag zal ik de komende tijd met ze doornemen. Ik heb daar ook al aan gedacht. De "school" zelf ziet er heel indrukwekkend uit (vind ik). Ik heb ze bezig gezien met het testen van het proefchassis.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [QUOTE=Ruud S;31808]De rally zal milieu vriendelijk verreden worden op jatropha olie.Ik vind het een reuze interessant initiatief, maar een rally milieuvriendelijk rijden? Dan moet je hem niet rijden.

Tim ;-)
    edited April 2008
    Zo weet ik ook een goede oplossing voor het file probleem:)
    edited April 2008
    Ha,

Jah, alleen naar je werk moet je, om als braaf burger te kunnen leven in Nederland. Ik ben ook van mening dat de overheid woon werk enorm moet gaan belasten, zodra je een bepaalde straal van je standplaats gaat wonen. Daarmee zullen de files ongetwijfeld ook van verminderen.

Maar nu ga ik zelf off topic. Het is wel een mooie gelegenheid om het rijden op PPO op de kaart te zetten, ik denk dat daar een kans voor jou ligt, die jongens van school gaan waarschijnlijk op in het rijden en de techniek.

Tim
  • ingmar89 PPO Burner
    edited April 2008
    EN....
    Waar het natuurlijk om gaat...
    De publiciteit... Als je naar dakar kunt op PPO, dan moet amsterdam-almere ook lukken:p
    edited April 2008
    De eerste "foto":
    image
    edited April 2008
    Ingmar89: de rally gaat dit keer door Argentini
    edited April 2008
    Uit de presentatie over de te gebruiken brandstof:

Jatropha maakt het Dakar-avontuur Groen

Milieu en duurzaamheid zijn thema’s waar je anno 2008 niet meer omheen kunt. De eindigheid van fossiele brandstoffen wordt voelbaar en wereldwijd is er bezorgdheid over het broeikaseffect, waar de uitstoot van CO2 (mede)verantwoordelijk voor lijkt te zijn. Daarmee groeit de noodzaak om serieus op zoek te gaan naar alternatieven. De HAN, met name het Lectoraat Mobiliteitstechnologie, is al meerdere jaren zeer actief op het gebied van onderzoek naar de toepassing van alternatieve brandstoffen in mobiliteit. De toepassing van waterstof in brandstofcellen is een van de ontwikkelingen waarvoor de HAN zich inzet.

Vrijwel vanaf het eerste moment dat het idee ontstond om met een zelfgebouwd voertuig aan de Dakar-rally deel te nemen, was het duidelijk dat dit voertuig een milieuvriendelijke deelnemer moest zijn. De keuze viel op Puur Plantaardige Olie als brandstof. Waterstof als energiebron is voor de Dakar-race onhaalbaar, al was het maar omdat je onderweg moet kunnen tanken. Voor de rally is daarom gekozen voor Puur Plantaardige Olie (PPO) als brandstof. Zoals de naam al aangeeft, is dit een organisch materiaal, verkregen uit bijvoorbeeld oliehoudend koolzaad of zonnebloempitten.

Om de rally te kunnen rijden is circa 2000 liter olie nodig. Voor de Dakar-rally werd daarom gezocht naar een PPO die op locatie beschikbaar is, of kan worden geproduceerd. De keuze is gevallen op Jatropha-olie. Er zijn 170 Jatropha-soorten bekend. De soort die het Dakar-voertuig van brandstof gaat voorzien is de Jatropha curcas L.

Jatropha is een struik die groeit onder extreem droge omstandigheden, op grond waarop verder niets anders groeien wil. De vruchten van deze struik, noten, bevatten circa 30% olie. De noten kunnen meerdere keren per jaar worden geoogst. De plantages kunnen door lokale boeren eenvoudig en met geringe investeringen vooraf worden aangelegd. De aanleg van irrigatiesystemen is bijvoorbeeld niet nodig. De struik neemt CO2 op via fotosynthese. Een verbrandingsmotor stoot ongeveer dezelfde hoeveelheid CO2 weer uit. Het gebruik van PPO als brandstof is daardoor nagenoeg CO2-neutraal en draagt dus niet, of zeer gering, bij aan het broeikaseffect.

Voedselketen
    Omdat Jatropha op arme grond groeit, blijft de betere landbouwgrond beschikbaar voor de productie van voedsel. Maar er is nog een reden waarom Jatropha de voedselketen niet raakt. Anders dan veel andere oliehoudende landbouwproducten, die ook voor consumptie geschikt zijn, zijn Jatropha-noten giftig en voor consumptie ongeschikt. Dit is een belangrijk gegeven. Wanneer een oliehoudend product ook voor consumptie geschikt is en als grondstof voor de productie van brandstof wordt verkocht, ontstaat schaarste. Bij schaarste stijgt de prijs van het product; het voedsel wordt duurder en uiteindelijk betaalt de bevolking de prijs. Omdat Jatropha volledig buiten de voedselketen staat, treedt dit effect niet op.

Behalve dat de lokale bevolking dus rechtstreeks profiteert van de notenteelt, kan ook het persen van de olie en de nabewerking lokaal, in coöperaties, gebeuren. De organische afvalproducten van de noten kunnen worden gecomposteerd en als meststof worden hergebruikt.

Bij grootschalige toepassing van Jatropha als brandstofleverancier, biedt dit in de toekomst mogelijkheden voor droge derde wereldlanden om mee te profiteren van de nog altijd groeiende vraag naar olie.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited April 2008
    Goede zaak dat die noten niet eetbaar zijn!
  • sauspasta PPO Burner
    edited May 2008
    Wanneer kunnen we in Arnhem komen kijken???
    Wie gaat rijden???
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited May 2008
    [QUOTE=ingmar89;31925]Goede zaak dat die noten niet eetbaar zijn!

De Nederlandse naam blijkt "schijtnoot" te zijn.

Groet, Cp
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Deze bedoel je, er zijn nogal wat Jatropa plantjes.

Jatropha curcas

L. Fam. Euphorbiaceae. Purgeernoot, Schijtnoot, sur. Schijtnoot, ben. e. Grave physic nut, bov. e. Groote heester met langgesteelde, hartvormige, gaafrandige bladeren; bloemen in arm bloemige bloeiwijzen; de zaden bevatten een helgele, onaangenaam riekende, sterk purgeerende olie en bovendien een giftige eiwitstof (Zie over deze plant het tijdschr. West-Indie, 1855, I, 191-196).

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Sauspasta: Wie gaat rijden?
    De wagen wordt bestuurd door een professioneel team bestaande uit rallyrijder Jan de Winkel (meervoudig Nederlands kampioen. 8x?) en navigator Peter van den Berg.
    edited June 2008
    Een kleine update: De komende weken wordt als eerste proef een gewone VW Crafter (met dezelfde motor) omgebouwd met een standaard (niet verder aangepaste) set. Deze wordt eerst uitvoerig getest. Een rally rijden is nou eenmaal niet hetzelfde als hier over de wegen rijden. Naar aanleiding van die test wordt een definitief pakket en bijbehorende reserve onderdelen samen gesteld. In de testwagen is een complete test unit ingebouwd.
  • Jor= PPO Burner
    edited December 2008
    Het is verdacht stil rond dit project
    edited December 2008
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2008
    Jonges daar zijn keihard aan het werk weet ik, is ook niet niks helemaal vanaf nul een prototype bouwen en daar even mee door de woestijn knallen.
    edited December 2008
    De inbouw van de ppo-kit is probleemloos verlopen. Ze hebben op de universiteit er al een aantal experimenten mee gedaan. Die gingen ook perfect.
    edited February 2009
    Uit de laatste nieuwsbrief:

De Go-4 Dakar-auto is zondagmiddag 1 maart te zien in het RTL7-programma Prautotype. Prautotype 003 is de derde jaargang van een RTL-programma waarin studenten van de HAN een innovatieve auto bouwen. Zij worden daarbij op de voet gevolgd door de cameraploeg van presentator Erik de Zwart.
    Erik de Zwart staat in het programma uitvoerig stil bij de verschillende soorten brandstof die momenteel in de automotive wereld in opmars zijn. Als puur plantaardige olie is Jatropha-olie
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Vanmorgen stond het Prautotype 003 hier in de windtunnel.

Waarschijnlijk komt dit 8 maart in de uitzending.
    edited March 2009
    De auto is te zien op de AutoRai van 1 tm 11 april. De stand wordt ingericht rond het thema "Jatropha".
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Ik heb eigenlijk ook wel weer eens zin om naar de Rai te gaan, dit is misschien ook een aanleiding om eens te pollen of er meer leden van het forum zijn die mee willen gaan. Soort forumexcursie....wie weet kan er iemand wel kaarten regelen ?
  • -Tom- PPO Newbie
    edited May 2009
    Hallo allemaal.
    Het project ligt zeker niet stil. Ik zit zelf op de HAN en heb vanaf augustus t/m januari stage gelopen bij Go-4 Dakar. Ik zat net in de periode bij het team dat de auto zelf daadwerkelijk gebouwd werd, ik heb de auto dus vanuit het niets zien ontstaan (en er zelf ook h
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Gaaf geluid heeft hij, die turbo staat lekker te gieren :p in dat filmpje van vliegveld Twente.

Ik vind het een leuk project, dus blijf het hier maar aanvullen. Ik blijf het volgen.
    edited May 2009
    Tom,

Leuk project. Milieuvriendelijke brandstof jah, maar milieuvriendelijk rijden doet ie niet.....slurp smoke.....

Lijkt wel een Passat TDI op de kick down....:mozilla_oops:

Tim
  • -Tom- PPO Newbie
    edited May 2009
    [quote=Tim;48410]Tom,

Leuk project. Milieuvriendelijke brandstof jah, maar milieuvriendelijk rijden doet ie niet.....slurp smoke.....

Lijkt wel een Passat TDI op de kick down....:mozilla_oops:

Tim
    Hij rijdt CO2 neutraal he ;) De CO2 die we uitstoten nemen de Jatropha plantjes weer op.
    Overigens hebben we gister voor het eerst getest in het terrein, van de groenschool in Arnhem. Zij hebben hun oefenterrein (voor graafmachines) beschikbaar gesteld en een baantje aangelegd met een aantal heuvels.
    Het testen liep voorspoedig, helaas na een tijdje kregen we een aantal kleine problemen. Toen zijn we gestopt om later uit te zoeken wat er mis mee is.
    Ik heb zelf ook een stuk gereden, en het is echt een heel apart gevoel als je met je zelfgebouwde auto een meter hoog door de lucht vliegt :D
    We staan trouwens deze week ook in Autoweek!
  • -Tom- PPO Newbie
    edited May 2009
    Testingfilmpjes:
    YouTube - Testing @ IPC
    Go-4 Dakar Testing on Vimeo

Interview Toin Peters (projectleider) bij Prautotype. Dit stukje gaat specifiek over Jatropha olie
    YouTube - Interview Toin Peters (Go4Dakar)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Hoi Tom,

Leuke filmpjes.
    Weet jij misschien waarom de auto zo rookt?
    Staat hij te rijk?

Herman
    300SD
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Pena, het lijkt idd wel zo'n gechipt CR-bakje (meestal VAG)
  • -Tom- PPO Newbie
    edited May 2009
    Idd, vrij programmeerbaar motormanagement zonder al die milieugeintjes in de software, en EGR enzo ;)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Mijn broer rijdt met Landcruiser en heeft ook zo'n chip-ding... Rookt als een kolenkachel wanneer die aangesloten is, niet normaal.
    Ik begrijp dat eigenlijk ook niet... Rook wijst toch op onvolledige verbranding en bijgevolg vermogen/brandstofverlies?
    Wat ik ook niet begrijpt is waarop de chip inspeelt... Lijkt me een gewone 4 cilinder diesel met turbo en intercooler. Waar zit de elektronica?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Rook wijst ook op teveel brandstof. Veel chiptuners schroeven gewoon de brandstofhoeveelheid op, het voelt alsof er meer vermogen uit komt en klaar.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Hoe gaat het met de PPO mobiel in de Dakar rally? Hij zou toch in 2010 gaan rijden?
    edited January 2010
    CaddyEd: Ik kreeg in december een mailtje dat door de veranderde economische omstandigheden men niet in staat was deel te nemen. Een duidelijke financi
Sign In or Register to comment.