Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Uitleg werking filterkop?

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited April 2008 in Algemene Techniek
Yo,
naar aanleiding van de vorige meeting bij Ingmar eens deze filterkop besteld toen ik er toch de nodige zooi moest bestellen bij monopoel.
Mare kan iemand mij uit ervaring! eens de werking van dat ding uitleggen. De grap is namelijk dat beide doorvoeren open zijn bij kamertemperatuur :???: Op de sloop laatst ook ff bij 2 golfjes onder de kap gekeken om de werking van de witte doorvoer te testen maar ook daar bij kamertemp gewoon open doorvoer 1<->2. Ding in de waterkoper gegooid...no difference. Nou moe? het idee moet toch zijn dat de retour onder de 40C terugstroomt door het filter ipv naar de tank?
Ik zal ze meenemen naar de meeting.
image

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Hoi Eric,

Het kan ook zijn dat het alleen nivo is.
    En daarmee ook eventueel lucht mee neemt naar de retour (tank).
    Dan zou 1-2 dus hoger moeten liggen dan 3-4.

Blijft de vraag: geeft 1-2 ook temperatuur af aan 3-4?
    Maar dan altijd!

Herman
    300SD
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Smul versie (niet meer verkrijgbaar bij monopoel)

image

morgen eens over brainstormen Herman
    edited April 2008
    image
    wenn du ein heiles Thermostat hast (eventuell geht es mit deinem auch) dann passiert volgendes. Wenn es kalt ist kommt der Sprit unten heraus und fliesst in den Filter. (< ca. 10 Grad Celsius) Normalerweise (warm) fliesst der Sprit zurück in den Tank und unten, Richting Filter kommt nichts heraus. Wenn du den Rücklauf in den Tank zuhälst dann kommt der SPrit bei jeder Temperatur unten heraus.
    Probier es mal aus. Aber nicht pusten sondern einbauen und dort testen.
    Du brauchst also nur den Rücklauf in den Tank verstopfen und schon läuft der Sprit mit diesem Ventil um. Verstopfen kannst du komplett, mit einem Drosselstück oder mit einem Hahn. Je nachdem was dir besser gefällt. Die Drossel hätte den Vorteil dass sie noch etwas Sprit und eventuelle Luft in den Tank zurück lässt aber das meiste Pöl im Kreis läuft.Ach ja, wenn du das Ventil so einbauen willst wie es VW vorsieht dann musst du auch ein Rückschlagventil einbauen. Ist so serienmässig.

eeeeuhm...ja......ding schijnt dus al bij 20C te schakelen ipv 40C..maar nog steeds vaag.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Hoi Eric,

Dank voor het plaatje.
    Maar helemaal snappen doe ik het nog niet.

Als ik alleen naar de druk kijk dan zit bij mijn Sterretje (300SD ;)) voor het filter (ingang 3) een opvoorpomp. Deze heeft, dacht ik, een kleine overdruk van 0,3 bar. Maar aangezien de druk bij de retour naar de tank 0 bar is zal het terugslagventiel altijd dicht zijn. Of heb ik dit mis?

Herman
    300SD
    edited April 2008
    Herman, plaatje hoort bij mijn filterkop. Of dat het bij jou ook zo werkt???
    Zullen morgen wel zien!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    image
    Zeg Eric wel lezen h
    edited April 2008
    Yo Carlo :-) die 10 graden had ik wel zien staan.....maar ook de informatie van monopoel zelf en een ander naslag artikel van der duitser die ook en commentaar over dit ding beschrijft..alleen komt hij weer aanzetten met 20C. dus ja wie te geloven :-)
    Anyway, hebben op de meeting er nog eens naar gekeken en bij enkle golfjes aan de leidingen gevoeld. Ja beetje dom maar als je aan de zijde die het filter ingaat zuigt! dan komt er inderdaad lucht in dit geval van droog oefenen, ahum.
    Wat opviel bij de golfjes was dat de aanvoerleiding vanuit de tank al vrij snel warm werd, daar trok ik de conclusie uit dat er vanuit de IP meer naar de tank stroomt dan door het filter....dus ja, wat heb je er dan aan...niet veel als de retour klepje al zo snel schakelt.

Indien je hem smoort zoals Carlo zegt kan het wel voordeel opleveren...of het werkt???

Ander iets, door de pure APO op de terugweg en bijna lege tank, 8-9L begon de P205 op de snelweg weer lucht via de tank aan te zuigen. Misschein dat dit type filter dat kan voorkomen. Of ik het ga uittesten...don't know.

Mare iedereen die zo'n ding wilt kopen als alternatief voor een KGR, raad ik het af.
Sign In or Register to comment.