Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Deutz tractor 1956 100%???????

pieter PPO Master
edited January 2007 in Professionele toepassingen
Ik heb ook een geheel door mij zelf gerestaureerde Deutz tractor, type F2L 612- 2cylinder van 1956, nu wil ik eigenlijk gewoon de dieselolie aftappen en hem meteen op 100% zonnebloemolie laten rijden. niet voor het geld want dat loont de moeite niet maar puur voor het milieu.
Er zit voor elke cylinder een brandstofpomp en hij heeft ook nog een tussenpomp.
Ik ga er van uit dat de constructie van deze pompen vroeger al wat zwaarder was en dat dit soort motoren niet zo fijngevoelig is.
Ik heb echter geen zin om risico's te nemen omdat het motortje nu als een zonnetje loopt en ik het zonde zou vinden als dit naar z'n mallemoer gaat, maar als er niet al te veel risico aan zit wil ik het toch doen en zo dit fenomeen ook in de oltimertrekkerwereld naar voren brengen.
Dieselmonteurs en andere deskundigen graag uw mening.
Met vriendelijke groet, Pieter

Comments

• edited September 2005
    Beste,

Ik zou toch gaan mixen om het mengsel iets dunner te maken als ik jou was. Nog mooier is een verwarminkje bij het dieselfilter. Voor een koude start kan je de boel even opwarmen met een fohn ofzo. Is bij oude diesels traktors niet een ongebruikelijke handeling toch?
    Succes ermee.
    Groet, BBQ Transit
  • pieter PPO Master
    edited September 2005
    Ik heb toch op 100% geprobeerd, de motor liep op het moment van vullen op z'n laatste druppels dieselolie. een paar seconden nadat ik de pure PPO er in gooide was ineens het geluid van de verstuivers (harde tik) er meteen uit. (was wel even wennen)
    Ik ben er even een eindje mee gaan rijden en kreeg de indruk dat er veel meer rookontwikkeling was en een hele sterke baklucht natuurlijk.
    Ik moet zeggen dat het me niet lekker zat en ik vond de motor er niet mooier op lopen.
    Mischien een onterechte angst en dat de pomp en de motor het best kunnen hebben maar ik heb er niet al te lang mee gereden en heb hem verder toch maar weer afgetankt met dieselolie.
    Hij liep eigenlijk als een naaimachine maar dat klinkt bij een trekker al gauw naar een versleten motor vind ik, ik miste de harde dieseltik.
    Ik rij er niet heel veel kilometers mee dus het milieuvoordeel met PPO weegt in dit geval niet op tegen het risico.
    Veel onderdelen zijn nog wel te bestellen maar ik waag het er niet op daarvoor is hij mij te lief.
    Ik denk dan ook dat ik het maar bij dit enige experiment hou en me maar concentreer op de auto, daar durf ik wat meer mee uit te proberen.
    Groeten Pieter.
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    Nou is het wel zo dat oude deutzen uitgerust zijn met de ouderwetse bosch lijnpompen. Bijzonder geschikt dus. Ook zijn ze luchtgekoeld, dus misschien een metalen brandstofleiding langs de koelribben laten lopen ter voorverwarming? :)

Groeten Rob
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Dat het geluid die de motor maakt verandert, vind ik niet vreemd. Maar die pompen en motortjes kunnen het prima hebben hoor. Ik heb met een (gepensioneerde) monteur gesproken die van 1940 tot 1980 in de trekkers zat. De benzine trekkers (bv Farmall Cup) waren wel gebonden aan 1 brandstof, maar in vele merken en types dieseltrekkers werd van alles gegooid. Diesel, Petroleum en zelfs motorolie werd in de tank gegooid(de laatste is puur wel af te raden). In de jaren en veertig werd ook heel vaak zelfgeperste koolzaadolie gebruikt ivm brandstofschaarste, vertelde hij me. Ondanks dit brandstofgebruik heeft hij nauwelijks problemen gezien met brandstofpompen
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Jullie brengen me wel weer (in positieve zin) aan het twijfelen, ik zou er graag op rijden en dat mijn auto risico loopt ala maar m'n tactortje :shock: het kan best zijn dat ik het deze zomer toch weer ga proberen.
    Een voormalig boer uit het dorp waar ik woon vertelde dat ze vroeger de diesel op hadden tijdens het dorsen, ze hadden nog wat carboleum staan en dat er maar in gegooit en hij liep er prima op :idea:
  • Bokkum PPO Addict
    edited January 2006
    Die F motoren van Deutz zijn niet te verwoesten.
    Heb er 2 uit de 9-serie in mijn schip staan:
    Maken een rotherrie, zuipen, geven enorm veel hitte af maar lopen altijd.
    Die dingen zijn eigenlijk ontworpen om Rommel door de woestijn heen te rijden, vandaar de onverwoestbaarheid.

Ik heb ook nog jaren een 2cil Deutz luchtgekoeld generatorsetje uit begin 50'er jaren gehad.
    (Niemand heeft mij ooit kunnen vertellen wat voor type het precies was, maar zo te zien óók een F, hij had alleen een beetje ronde brandstofpomp die achter een deksel weggebouwd was)

Dat ding zoop alles, zolang het maar vloei-en brandbaar was.(smeerolie, slaolie, ouwe vis-bakolie, petroleum, verouderde gasolie van 30 jaar oud..grinn)
    Zolang je het maar goed filtert, blijft ie wel ploffen.
    Dat ie op een gegeven moment een poot uit het carter stak kwam door de oververmoeidheid, niet door de brandstofsoorten.. :wink:

Plof ze,
    mvg, Leo.:D
  • JeroenW PPO Burner
    edited January 2007
    In die tijd liepen die dingen op allerlei olie-en, volgens mijn vader. Je moet niet vergeten dat de originele dieselmotor gemaakt was voor plantaardige olie.

Ik zou het risico wel nemen, als er reserve onderdelen beschikbaar zijn. Eventueel eerst een poosje bijmengen 70/30 misschien?

Groeten,
    Jeroen
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    pieter said:

Een voormalig boer uit het dorp waar ik woon vertelde dat ze vroeger de diesel op hadden tijdens het dorsen, ze hadden nog wat carboleum staan en dat er maar in gegooit en hij liep er prima op :idea:

Ik heb een oude John Deere van de Marshall tijd, bij inspectie, hij moet komend jaar weer gaan rijden, rook het in de tank ook verdacht veel op carboleum......

Volgens mijn "bring my traktor back to life" hulp gebeurde dit vroeger idd wel vaker...

Cheers,
    Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2007
    Tim,
    Vroeger bij ons op de boerderij hadden we Farmall tractoren, de C, H en M. Deze werden gestart en stil gezet op benzine en als ze warm waren werden ze overgezet op petroleum. Als we te kort 'gespoeld' hadden en we ze daarom niet aan konden krijgen moesten we een kraantje onderaan de carburateur open draaien en dan ruiken wanneer de petroleum er uit was en er weer benzine in de carburateur zat, het verschil was duidelijk voor ons toen. Ook voelde de benzine kouder dan de petroleum omdat het vluchtiger was. Waarom rijden ze nu niet meer op petroleum. Het is goedkoper maar wel nog een aardolie produkt. Als klein detail er bij was, dat we het gewoon allemaal op de grond lieten lopen waar we nu een bekeuring voor zouden krijgen.
    Douwe.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Douwe,

Die van mij is een ook een 2 tanker. Benzine en petroleum.

Tis een Model B(M), dus wel met brede vooras.

Maarru, vind het leuk ouwehoeren, maar laten we pieter z'n topic maar niet verder vervuilen :mrgreen:

Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    jawel :P tis hem inmiddels (1 jaar verder) wel duidelijk volgens mij. Hebben hier thuis ook nog zo'n fergusson staan dat start op benzine en daarna overgaat op petroleum...voor 69cent op het moment :D
  • pieter PPO Master
    edited January 2007
    Ga maar lekker door met "vervuilen" ik ben in alle trekkernieuws geinteresseerd, ik ben er niet in opgegroeit en kan dus nog veel leren.
    Ik heb zelf 2 Deutzen, die gerestaureerde F2 L 612 en dan nog een D40, 3 cylinder.
    Deze heb ik erbij gekocht omdat ik het zonde vond om met mijn opgeknapte trekker in de mestbult te rijden (komt er allemaal poep aan :shock: :lol: )
  • edited January 2007
    DELETED
  • fergie PPO Wannabe
    edited January 2007
    Hello Daar,

Zet die deutz dan maar in een glazen huisje, dan wordt ie overigens ook nog stoffig !.

Het rijden op petrolium heeft nogal wat haken en ogen. Het grootste probleem is als de motor weinig belast wordt en daardoor wat afkoeld. De petrolium slaat dan als kondens neer op de cylinderwanden en de zuigerveren laten dit door naar het carter. Gevolg is afgebroken oliefilm en dus slijtage aan zuigers,bussen en veren. Tevens de smeerolie onbruikbaar als smeermiddel en dus uiteindelijk ook lagerschade. Bij de fergusons liep de nokkenas direct in het gietijzeren blok en als die boring slecht gesmeerd wordt is die binnen de korste keren zo ruim dat de olie druk totaal wegvalt in warme toestand !.

Groetjes,

René.
Sign In or Register to comment.