Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

"uitzakken" PPO

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited March 2008 in Olieen
Heren,

Heeft er iemand ervaring met het mixen van PPO, Petroleum of Dino in een IBC en het uitzakken naar de bodem van 1 van deze vloeistoffen.

Ik heb een vermoeden dat de Petroleum en of Dino naar de bodem zakt na verloop van tijd als deze twee gemengt zijn met PPO.

Groeten,

Easy rider.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    ER,

Ik heb geen idee. Ik laat wel af en toe mijn vulpomp rondpompen. Maar nooit lang en volgens mij heeft het ook niet echt nut.

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Geen idee.....Smul mengt niet :P

PPO-rijden betekent: PURE Plantaardige Olie
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [offpopic]
    [quote=smul;31072]PPO-rijden betekent: PURE Plantaardige Olie

Foute redenatie Smul.

Zelfs 2 tankers rijden op Dino, alleen Tim en de sterren met lijnpomp niet.
    [/offtopic]

Het leek mij zo te zijn dat de petroleum die ik bijmeng naar beneden zakt in mijn IBC omdat het pompen vandaag makkelijker ging dan anders daarom vroeg ik mij af of Petroleum of Dino uit PPO kan zakken.

Groeten,

Easy rider.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2008
    Nope, PPO (zeker WVO) is ietsiepietsie zwaarder dan Diesel of Petro... Dus het drijft erop als je niets doet. Eenmaal gemengd,blijft het heel lang een homogeen mengel... en soms komt er een dun laagje Diesel of Petro bovendrijven, maar dan moet je wel heel lang wachten...
    edited March 2008
    Kijk, daar hebben we wat aan.

Conclusie:

PPO kan uitzakken als het gemengd word met Petroleum of Dino maar dat duurt heel lang.

Groeten,

Easy rider.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2008
    [QUOTE=smul;31072]Geen idee.....Smul mengt niet :P

Hahaha! Dat heeft ie goed gedelegeerd! Hij denkt er niet over en hij mengt er niet mee.

Maar ik heb er wat kennis van, en ervaring mee.

[QUOTE=easy rider;31073]Het leek mij zo te zijn dat de petroleum die ik bijmeng naar beneden zakt in mijn IBC omdat het pompen vandaag makkelijker ging dan anders daarom vroeg ik mij af of Petroleum of Dino uit PPO kan zakken.

Je pompt dus van onderen uit je IBC. Via de kraanaansluiting of een stijgbuis? En je had net petroleum van bovenaf bijgevoegd?

Dan kan het zijn dat je petroleum door een klein gaatje van het koude GPO ‘dek’ valt. Als je dan direct aansluitend en zonder doorpompen in het vat, weer gaat aftappen, klopt je ervaringsverhaal.

De tijd is dan te kort geweest dat de petroleum zich heeft kunnen mengen met je GPO. Je GPO is bij deze temperaturen te ‘taai’ om de petroleum makkelijk op te kunnen nemen.

De SM (soortelijke massa) van petroleum en diesel is nu eenmaal beduidend lager dan PPO/GPO (0,84 tegen 0,90).

Afhankelijk van de toegevoegde kinetische energie door het mengen, blijft petroleum en diesel op PPO/GPO drijven. Benzine helemaal, heeft een SM van ca. 0,70.

Is het zaakje eenmaal wel gemengd, dan is uitzakken van een der twee stoffen niet meer aan de orde. Door koeling van het mengsel kunnen zich wel wassen, uit beide componenten, af gaan scheiden (kristalliseren), die een hogere SM hebben dan het mengsel en zich daarom tegen de bodem afzetten.

Bij dit mengproces doet zich nog een fenomeen voor. Namelijk volumecontractie. Dit betekent dat wanneer je twee vloeistoffen met een verschillende SM mengt, er een gemiddelde nieuwe SM ontstaat.

Praktisch komt het er dus op neer dat, indien je in een IBC 900 liter PPO mengt met 100 liter diesel, je geen 1000 liter krijgt.

Voordat er weer iemand gaat roepen dat er iets uit m’n nek komt of ik dat ik doordraaf; de wetenschap die zich bezighoudt met deze materie heet natuurkunde.

Groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2008
    Wodan, ER,

Wat echt heel lang duurt is dat tikken van mij...

Jullie waren daarmee alweer sneller!

Maar het gaat om de inhoud en de onderbouwing, dus ik ben benieuwd naar de weerlegging van hetgeen ik gesteld heb.

PPO kan eenmaal gemengd niet uitzakken!

Groet, Cp
    edited March 2008
    [quote=Chicken Power;31091]Je pompt dus van onderen uit je IBC. Via de kraanaansluiting of een stijgbuis? En je had net petroleum van bovenaf bijgevoegd?

Klopt,

Totdat ik mijn dompelpomp (ja die dus) heb aangesloten moet ik nog even met de hand pompen met een slingerpomp.

Ik had afgelopen Woensdag een nieuw elixer in elkaar gesmurft, ongeveer 600 liter totaal en dit goedje omgeroerd met een roeispaan die ik van ZXplantergieter gedoneerd had gekregen.

Ik meng nu nog met Petroleum en Dino maar ga binnenkort over op BioDiesel, ik weet dat ik dat kan halen bij iemand op dit forum :D.

Groeten,

Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Maar zou dat dan dus schelen als je zeg 25 liter petroleum onderin je ibc mietert en 475 liter op z'n kop? Lijkt mij dat dat makkelijker mengt dan andersom...
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Als je toch wilt mixen kun je ook zo'n verf/specie mixer in je boormachine stoppen en even lekker laten roeren.

Rondpompen zoals Tim schrijft kan natuurlijk ook.
    edited March 2008
    [quote=Miglowie;31099]Maar zou dat dan dus schelen als je zeg 25 liter petroleum onderin je ibc mietert en 475 liter op z'n kop? Lijkt mij dat dat makkelijker mengt dan andersom...

Het zal beter mengen (je brengt 475 liter in beweging naar 25 liter toe, anders doe je het omgekeerde, dat is als een mug in de zee laten plassen, ik denk niet dat je golfjes gaat zien ;))

Maar waarom 5% bijmengen? Wat is het doel daarvan?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Hmmm, ok. Dat kan ook ja. Ik wil een beetje petroleum bijmengen omdat ik sinds februari een behoorlijk aantal km's minder rijd en zo dus eigenlijk altijd olie heb die dun genoeg is. Oftewel, kan zowel in de kou als in de warmte normaal starten. 5% petroleum lijkt me genoeg, maar anders 10% als dat beter is. Uit ervaring met Niek's olie weet ik dat ik daar ook nog op kan starten als het 5 graden buiten is. Dat ie dan ff moeilijk loopt, is niet zo zeer te wijten aan de apo, op diesel doet ie dat ook, hij moet gewoon ff wakker worden zogezegd :D
    edited March 2008
    Die 5% gaat niet veel uitmaken... Het zal mischien schimmelvorming, aankoeking ed tegengaan, dat is ook alles.

Het verbetert de filtreerbaarhied en uitscheiding van Water in WVO, dat wel...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2008
    CP heeft weer eens gelijk. Ik heb hier nog een restje GPO staan met 5% petroleum bijgemengd. Spulletje is 5 maanden oud. Alleen wasafzetting op de bodem (door de lagere temperatuur).
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    [QUOTE=Chicken Power;31091]Voordat..... nek...... doordraaf
    Nee hoor; volkomen gelijk deze keer.
    Ik had ook ooit een potje met ppo en petroleum. na +-4 mnd niets uitgezakt. Dit komt overeen met een mengsel van alcohol en water; eenmaal gemengd zakt het niet uit.
    Alcohol en water zijn beide polair, ppo en diesel beide apolair... dit ter zijde.

Wat het mengen betreft: je moet altijd roeren na het bij elkaar voegen. Want ook de laatste liter die je toevoegd zal vermengd moeten worden met hetgeen al in je ibc zit.
Sign In or Register to comment.