Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Citroën Evasion 1.9D 1996 => na 262 000km op 30% PPO

TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
edited August 2005 in Citroën/Peugeot
Hoi,

Binnen een klein weekje trek ik naar het zuiden. Tijdens de 1200km lange rit naar het zuiden wil ik graag mijn eerste PPO ervaringen op doen.

Mijn voornemen is de auto te voeden met een dieet van 30% ZBO.

Daarnet toen ik het slordige werk van de garage aan een verhelpen was, en de motor aan de rechterkant weer VAST aan de carrosserie zat, heb ik even de tijd genomen om nog't een en ander te bestuderen.

De motor heeft een bosch pomp, en daarbij nog een verwarmde brandstof-filter.

Nu vraag ik me af, in welke mate de ZBO opwarmt wanneer ze de brandstoffilter gepasseerd is. Zijn er mensen die een idee hebben welke de maximale ZBO percentage kan zijn die ik best neem?

Ik heb voorlopig nog niet direct plannen er een warmte wisselaartje in te bouwen. M'n ouders staan er iets te wantrouwig tegenover...
Een klein percentage, lijkt me geen slecht begin en lijkt me ook niet erg schadelijk.

Wanneer ik naar frankrijk rijdt, zal ik de PPO er toch in een trek door rijden, ik vermoed dat ik dus niet gauw problemen met koude start ga hebben.

Comments

• vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited July 2005
    bij jouw ligt er toch ook een xud 9 in? dan is 100% geen probleem zeker niet als je deze kant op komt, is mijn ervaring.
    als mijn motor ongeveer een kwartier loopt dan kan ik de brandstofleidingen naar de verstuivers toe niet meer lang vasthouden, dus dan zal de temperatuur van de olie zo,n 65 graden zijn dus die standaard voorverwarming werkt wel goed.
    ik heb vorige week wel de warmtewisselaar moeten demonteren omdat er een o ring lek was.
    lekker karweitje omdat je bij zo,n 405 alle waterslangen daar beneden los moet maken.
    goeie vakantie trouwens :!:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2005
    Ben deze middag naar Nederland gereden en heb in de Aldi 60 liter ZBO gehaald. 0.59 €/l echt heerlijk goedkoop dus :) en kan nu 200l brandstof mixen dus :)

Ik vertrek zondag en gooi voor het tanken 25.5l ZBO in de bak, en vul hem verder af tot ik 85l mix er heb in zitten (tot net onder de tankdop dus)

Bij het tanken zal de olie wel goed onder de diesel mengen.

Ik hoop op de autosnelweg een gemiddeld verbruik te hebben van ongeveer 7- 7.5l als ik dat haal, kan ik perfect tot in het zuiden rijden +-1200km.
    Op deze manier kan ik dan tegen 0.8924 €/l rijden...
    edited July 2005

bij jouw ligt er toch ook een xud 9 in? dan is 100% geen probleem zeker niet als je deze kant op komt, is mijn ervaring.
    als mijn motor ongeveer een kwartier loopt dan kan ik de brandstofleidingen naar de verstuivers toe niet meer lang vasthouden, dus dan zal de temperatuur van de olie zo,n 65 graden zijn dus die standaard voorverwarming werkt wel goed.
    ik heb vorige week wel de warmtewisselaar moeten demonteren omdat er een o ring lek was.
    lekker karweitje omdat je bij zo,n 405 alle waterslangen daar beneden los moet maken.
    goeie vakantie trouwens :!:

Ik vermoed het dat het de XUD 9 motor is... Een ding is zeker: verwarmde filter en bosch pomp :)
    edited August 2005
    Hoi Allemaal,

Ik heb de afgelopen twee wekene een hele tijd op PPO kunnen rijden...

Na 2000km ben ik er echter voorlopig even mee gestopt.
    Kwa prestaties vond ik het heel erg goed. Minder moeten terugschakelen, veel trekkracht, stillere motor...

Een paar zaken vond ik iets minder: wanneer de motor koud was liep hij heel moeizaam in stationair. Ook wanneer hij warm was, had hij soms nog moeite, vanaf 1500 rpm, ging het wel beter.
    Ik vermoed dat het inspuitmoment vervroegen hier wel soelaas kan bieden...
    De geur van de uilaat was niet zo heerlijk, eerder zwaar aangebrande frietjes, ik denk dat dit ook te maken zal hebben met het inspuitmoment dat vroeger mocht...

De verwarmde brandstof filter doet veel aan de viscositeit van de olie maar ik vermoed dat ze nog een beetje warmer mag zijn... Een tweede warmte wisselaar is dus geen overbodige luxe.

Een extra filtertje raad ik ook iedereen aan, das ook geen luxe.

Uiteindelijk heb ik op 35%, 37% en 41% gereden...
    het meerverbruik is peanuts... (+- 7.8l / 100km)

Een duitser kwam me aan een kruispunt vertellen dat er iets mis was met m'n motor, want hij rookte nogal en stonk raar. Toen heb ik besloten van er voorlopig even mee op te houden. Ik zie hem dat het een experiment was.
    Hij wilde het maar even melden omdat hij dacht dat in de problemen zat...

Nu m'n ouders nog overtuigen :)
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Zeveneens said:

.....Nu vraag ik me af, in welke mate de ZBO opwarmt wanneer ze de brandstoffilter gepasseerd is. Zijn er mensen die een idee hebben welke de maximale ZBO percentage kan zijn die ik best neem? Ik heb voorlopig nog niet direct plannen er een warmte wisselaartje in te bouwen. M'n ouders staan er iets te wantrouwig tegenover........

Neem een goedkope digitale temp.meter en bevestig de afstandsvoeler met plakband op de brandstof aanvoer vlak bij de inspuitpomp. Doe er nog een stukje pijpisolatie overheen om invloed van buitenaf sterk te verminderen. Wat wordt na ca. 10 km te hebben gereden deze temperatuur?
    Echt waar Zeveneens, een GOEDE brandstofvoorverwarming (70 gr. C) lost veel problemen op, beter voor de verneveling (dunner PPO mengsel), betere en schonere verbranding, nog betere trekkracht, beter rendement en dus wat zuiniger rijden. :P
    Voor de koude start lost het echter niks op.
    Tenslotte: verkeert je dieselmotor nog wel in goede staat? Denk even aan: goede compressie, inspuitmoment goed, afstelling dieselpomp, verstuivers goed, makkelijk starten, gloeipitten in orde, weinig motorolieverbruik, goede trekkracht, e.d.
    Mvg. Peus
    edited August 2005
    Peus said:

Zeveneens said:

.....Nu vraag ik me af, in welke mate de ZBO opwarmt wanneer ze de brandstoffilter gepasseerd is. Zijn er mensen die een idee hebben welke de maximale ZBO percentage kan zijn die ik best neem? Ik heb voorlopig nog niet direct plannen er een warmte wisselaartje in te bouwen. M'n ouders staan er iets te wantrouwig tegenover........

Neem een goedkope digitale temp.meter en bevestig de afstandsvoeler met plakband op de brandstof aanvoer vlak bij de inspuitpomp. Doe er nog een stukje pijpisolatie overheen om invloed van buitenaf sterk te verminderen. Wat wordt na ca. 10 km te hebben gereden deze temperatuur?
    Echt waar Zeveneens, een GOEDE brandstofvoorverwarming (70 gr. C) lost veel problemen op, beter voor de verneveling (dunner PPO mengsel), betere en schonere verbranding, nog betere trekkracht, beter rendement en dus wat zuiniger rijden. :P
    Voor de koude start lost het echter niks op.
    Tenslotte: verkeert je dieselmotor nog wel in goede staat? Denk even aan: goede compressie, inspuitmoment goed, afstelling dieselpomp, verstuivers goed, makkelijk starten, gloeipitten in orde, weinig motorolieverbruik, goede trekkracht, e.d.
    Mvg. Peus
    - goede trekkracht
    - start best ok
    - quasi geen olieverbruik

Culas, begint echter hier en daar redelijk versleten te zijn... Hier en daar lekt er een drupje olie... (maar desondanks is er nog steeds na 15000km maar de helft van de olie verbruikt...)

Ik ga m'n verdere experimenten op een eigen wagen doen. Ik tik een van de komende maanden wel ergens een oude TD op de kop voor een paar honderd euro's en dan kunnen we naar hartelust experimenteren :)
Sign In or Register to comment.