Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ford fiesta 1.8d 1994

nick PPO Burner
edited June 2008 in Ford
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en rij ook zins kort met 35% zbo
zonder aanpassingen.) maar wil meer..

Ik heb dus een ford fiesta 1.8d daar zit helaas een lucas pomp in.
En dat is wat minder,maar zit eraan te denken om een elektrische warmtewisselaar in een bak van 1a2 ltr voor de pomp te plaatsen..
en zo de olie mooi vloeibaar te houden.

Zal ik dan voor een volle 100% op zbo kunnen rijden?
Of mischien zelfs overstappen op apo?


Ik heb er waarschijnlijk 8mm brandstofleidingen op zitten en wil dat naar 10mm opvoeren zodat de dikkere olie toch makkelijk kan doorstromen
van de tank naar de verwarmingsbak zo de pomp in.

Gaat dit lukken?of zal ik dan de pomp alsnog teveel belasten..

Hoop dat iemand me kan helpen.



Leuk forum trouwens...ik was meteen verkocht

Alles voor een beter milieu.
«1

Comments

  • ingmar89 PPO Burner
    edited March 2008
    Ik zou het toch verwarmen met koelwater als ik jou was...
    Electrisch heeft toch vaak niet genoeg capaciteit, en met koelwater benut je afvalwarmte.
  • nick PPO Burner
    edited March 2008
    Hoi, bedankt voor de reactie.

    Bedoel je het voor met een 2'e tank?

    Ik wil het liefst niet op diesel starten
    want dan praat je meteen over een extra tank.
    Het voordeel van een elektrische warmtewisselaar
    is dat het veel sneller op temp is denk ik.
    Maar die warmtewisselaar zou 170watt leveren.
    Maar is je olie dan vloeibaar,
    voor je de auto niet meer kan starten?

    Veel vragen en zeker een wil.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=nick;30569]bla bla bla Veel vragen en zeker een wil.

    Hi Nick,

    Welkom op dit forum.

    Tip: Gebruik eerst de zoek functie op dit forum voordat je allerlij vragen gaat stellen waar allang antwoorden op zijn gegeven.

    Zoek tips: Lucas, 2 tank, dyssie (rijd met lucas en 2 tank systeem).

    Groeten en veel plezier op dit forum.

    Easy rider.
  • ingmar89 PPO Burner
    edited March 2008
    nou met een simpele berekening kunnen we kijken wat de temperatuur toename is...
    Neem voor zonnebloem olie een soortelijke warmte van 2500 joule/ kelvin/ liter
    Als je nu eens 100 kilometer per uur rijdt en daarbij 5 liter per 100 km gebruikt.
    dan is dat 1 liter per 12 minuten.
    170 watt x 60 x 12 = 122400 joule / 2500 = een temperatuur stijging van ongeveer 49 graden...
    Optimaal voor je olie is ongeveer 80 graden...
    dus je komt nog wat te kort met 170 watt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=ingmar89;30572]dus je komt nog wat te kort met 170 watt.

    Daarom gebruiken we ook allemaal een extra warmte wisselaar waar het koelwater van de motor doorheen gaat. zoek tip: WW

    Groeten,

    Easy rider.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited March 2008
    hee nick

    wat is je bezwaar tegen een 2de tank.
    als je 100% wil rijden en ook nog gpo dan zit er niets anders op dan een 2tank sysyeem.
    als je wil blijven mangen 1tank dus dan is 50/50 haalbaar in de zomer.
    brownie heeft zo ook heel lang gereden
    maar dan wel met een ww er bij .

    als de olie op tempratuur is maakt het niet zo veel uit wat voor een pomp.
    een lucas is al gevoeliger voor een gebroken as dan een bosche dus zou ik
    niet met lucas gaan mengen.

    veel plezier met ppo/gpo


    dyssie
  • nick PPO Burner
    edited March 2008
    Hoi,

    Nou bedankt voor al deze reacties

    Ik ben zelf niet echt heel handig,maar een warmtewisselaar in een bak
    die de olie verwarmt lijkt me erg goed tedoen.
    Het lijkt me echter wat lastiger als ik met 2 tanks aan de slag moet
    en een wisselaar te bouwen om van diesel naar ppo overtegaan.

    Mischien is het makkelijker als ik denk ik kom net 3 dagen om de hoek kijken.

    Maar is er mischien iemand die me kan en wil helpen met deze installatie?

    groetjes,

    nick.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    Hi Nick,

    Ik weet niet waar je vandaan komt maar we hebben binnenkort een meeting in Melissant. Welligt is het een idee om eens naar onze auto's te komen kijken dan weet je gelijk wat je allemaal wel en niet moet doen om op PPO te rijden.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    hey (ik nuanceer deze ff :-) ) die nick advies geven, hebben jullie nou niks geleerd?? Lucaspomp en 1 tank 100%, ja doei! Wat ik wil zeggen, je kunt de olie nog zo goed verwarmen, de eerste start heeft de olie in je pomp altijd de temp van je pompbehuizing.....nou mag die rekenaar de math doen. Easy en Dissy good job.

    zit eraan te denken om een elektrische warmtewisselaar in een bak van 1a2 ltr voor de pomp te plaatsen..

    that is a NO GO!

    nou met een simpele berekening kunnen we kijken wat de temperatuur toename is...Optimaal voor je olie is ongeveer 80 graden...

    wat heet optimaal....leer de diagrammen van PEUS lezen en je weet dat je vanaf 50graden al wel save zit...met een bosch :-)

    voor de rest, lees es http://www.ppo.nu/forum/f47/1-tank-voorbeeld-ombouwverslag-peugeot-205-1-8d-xud7-872/
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited March 2008
    hoi nick

    als je wil mag je best komen kijken
    ik wil je ook wel helpen hoor
    het is de zelfde motor dus is gewoon een kwestie van af kijken.

    dyssie
  • nick PPO Burner
    edited March 2008
    Hoi Dyslectie

    Kijk eens dat kan ik waarderen, ik wil heel graag eens komen kijken!
    Ben er zoveel mee bezig geweest de afgelopen dagen.
    Maar als jij tijd en zin heb zeer graag.

    Ben je er trouwens lang mee bezig geweest om alles te installeren?




    Hey Easy

    Dat zijn zeker de leuke/leerzame dingen om een keer te gaan kijken
    Ik woon in haarlem dus is wel te doen(zeker als ik al een ppo mobiel heb)
    Moet je maar even laten weten waar en wanneer dat is.


    nick
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2008
    [QUOTE=nick;30595]Moet je maar even laten weten waar en wanneer dat is.

    Zit je werkelijk helemaal in het gips of zo?

    Als je iets van dit forum zou willen snappen, dat had je uit eerdere boodschappen kunnen begrijpen, dat het van eminent belang is, om eerst eens goed op dit forum te gaan lezen!

    Dan zie je vanzelf ook waar die bijeenkomst is.

    Tot die tijd vindt ik het niet noodzakelijk dat iemand je hier wijzer maakt dan je zelf kunt zijn.

    Had je graag een warmer welkom geheten dan zoals het nu lijkt; maar ik heb het werkelijk helemaal gehad met 'newbies' like you... .

    Moeten het maar per PB aangeleverd krijgen hoe en wat.... .


    Groet, Cp
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited March 2008
    maar ik heb het werkelijk helemaal gehad met 'newbies' like you... .


    reageer dan niet;-)


    dyssie
  • nick PPO Burner
    edited March 2008
    Hey chicken power,

    Als iemand me verteld dat er een bijeenkomst is..
    lijkt het me toch niet zo'n rare vraag?
    beetje jammer deze reactie.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    Hi Nick,

    Zie http://www.ppo.nu/forum/f56/voorjaars-meeting-melissant-zuid-holland-1943/ voor de volgende meeting.

    Groeten,

    Easy rider.
  • nick PPO Burner
    edited March 2008
    Aha,bedankt Easy

    Heb gelezen over jullie vorige meeting
    en dat klinkt ook zeker gezellig,dus dan
    ben ik de volgende keer ook van de partij.

    Was het trouwens lekker varken gefokt op ppo?)



    nick
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=nick;30633]Aha,bedankt Easy

    Heb gelezen over jullie vorige meeting
    en dat klinkt ook zeker gezellig,dus dan
    ben ik de volgende keer ook van de partij.

    Was het trouwens lekker varken gefokt op ppo?)nick

    Dat varken was prima maar deze keer zijn het frikandellen, maar je daar zit ook varken in toch? :D

    Kom maar naar de meeting in Melissant dan kan je met eigen ogen zien hoe je je auto het beste om kan bouwen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • nick PPO Burner
    edited March 2008
    [quote=easy rider;30664]Dat varken was prima maar deze keer zijn het frikandellen, maar je daar zit ook varken in toch? :D

    Kom maar naar de meeting in Melissant dan kan je met eigen ogen zien hoe je je auto het beste om kan bouwen.

    Groeten,

    Easy rider.





    Altijd lekker frikandellen!!

    Ja lijk me echt een leerzame ervaring en ook zeker gezellig
    dus ja ik ben zeker van de partij.
    Alleen hoor ik het liefst een week of 2 van tevoren welke
    datum het gaat worden als dat mogelijk is.

    groetjes,

    nick
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=nick;30699]Alleen hoor ik het liefst een week of 2 van tevoren welke datum het gaat worden als dat mogelijk is.

    Voorlopig word het 12 April, houd gewoon even het topic in de gaten.

    Groeten,

    Easy rider.
  • nick PPO Burner
    edited March 2008
    Ok,nou dat lijkt me gezellig.

    Ik hoop veel verschillende omgebouwde auto's
    te kunnen gaan bekijken.
  • nick PPO Burner
    edited April 2008
    Hallo allemaal,

    Nou de ombouw zit eraan te komen...

    Ik wilde eigelijk niet meteen aan een 2tank systeem
    maar ik heb een tijdje met Dyslectie gesproken
    omdat hij ook precies hetzelfde blok heeft als ik,
    en al snel kwam ik erachter dat het wel de weg is.)
    En hij is ook zo vriendelijk om me te helpen met het hele proces.

    Ik heb aankomende woensdag de 9
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2008
    gisteren was nick bij mij
    om zijn 2tank systeem in te bouwen.

    gelukig heeft hij zijn kofferbak niet echt nodig
    dus konden we hier een mooi 60L tank in kwijt:smile:

    image

    daar waar de aanvoer door het schutboort komt zit gelijk het Tstuk van het kgr

    image

    ww en filter met pompje
    de ww zit hier op een betere plaats dan waar ik hem hab:rolleyes:

    image

    alles netjes aan gesloten en klaar was ik:mozilla_wink:

    image

    richard heeft alle electriciteid voor zijn rekening genomen

    image

    en toen hij klaar was

    image

    even tanken 60L gpo uit den haag :cool:

    image

    en na 9 uurtjes sleutelen in de zon:p hebben we er weer een gpo er bij

    oeps foto`s van de klepen vergeten

    maar hij kont ook naar de meeting :arrow:

    nick veel plezier er mee

    dyssie:cool:
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Goed gedaan jongens! Wat dat betreft hoeft een ombouw niet lang te duren...
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [quote=smul;31664]Wat dat betreft hoeft een ombouw niet lang te duren...
    Jaja..wrijft het er maar in:mozilla_oops:

    Maar het zit er netjes in. :mozilla_cool:

    Grtz, Ed
  • nick PPO Burner
    edited April 2008
    Netjes die foto's dyssie

    Ik vind het zelf allemaal nog behoorlijk snel gegaan
    ik had er alleen heel wat langer over gedaan
    en het ziet er gewoon netjes uit zo
    Dus ik ben tevreden!

    Ik heb er al 800km opzitten hopelijk nog vele tegaan.

    Binnenkort maar begnnen met filteren


    groetjes
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2008
    800 km:D:D:D:D

    ben je nog wel uit je auto gekomen:rolleyes:

    dyssie
  • nick PPO Burner
    edited April 2008
    Nou ik moest idd aan 1 stuk doorrijden heb immiddels al 1500 km gereden
    dus we hebben hem op het juiste moment omgebouwd.

    Ik was laatst onderweg een leuke bocht en ineens inhouden stond bijna stil overgeschakelt op diesel alles weer ok
    was mijn tank bijna leeg en is er lucht in de leiding gekomen
    thuis even ontlucht en hoppa rijden maar weer.
  • nick PPO Burner
    edited April 2008
    Ik heb nu rond de 3000 km gereden maar hij begint nu al
    in te houden.
    Heb 60 liter met apo gereden en de rest met zonnebloemolie..
    Dus lijkt me sterk dat het filter nu al verstopt is

    Zou dit kunnen komen doordat het filter niet voorverwarmd word?

    groeten,

    nick
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    [quote=nick;32455]Ik heb nu rond de 3000 km gereden maar hij begint nu al
    in te houden.
    Heb 60 liter met apo gereden en de rest met zonnebloemolie..
    Dus lijkt me sterk dat het filter nu al verstopt is

    Zou dit kunnen komen doordat het filter niet voorverwarmd word?

    groeten,

    nick

    Filter is verstopt, het is een feit dat PPO alle vuil uit leidingen, tank en pomp losweekt waardoor je filter verstopt raakt, als eenmaal al het vuil er uit is zal je geen problemen meer hebben. Bij mij heeft dat 30.000 KM geduurd eer dat al het vuil er uit was.

    Groeten,

    Easy rider.
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited April 2008
    hoi nick

    gewoon even een nieuwe filter er in zeten.

    het kan goet zijn dat het vuil uit de leidingen is .
    ik reed zelf ook maar 2000km op slaolie
    van de jumbo .
    daar na allen nog maar gpo gereden .
    de filters van MAN ginen langer mee dan van ander merken.

    de olie is wel verwarmt.
    het kgr zit er voor.

    laat even weten wat je bevindingen zijn

    dyssie
  • nick PPO Burner
    edited April 2008
    [quote=easy rider;32460]Filter is verstopt, het is een feit dat PPO alle vuil uit leidingen, tank en pomp losweekt waardoor je filter verstopt raakt, als eenmaal al het vuil er uit is zal je geen problemen meer hebben. Bij mij heeft dat 30.000 KM geduurd eer dat al het vuil er uit was.

    Groeten,

    Easy rider.


    Ok,dan maar even een nieuw filter erin gaan doen.

    Maar ik maak gebruik van een 2tank systeem dus de leidingen en tank
    zullen wel meevallen qua vuil denk ik.

    Bedankt Easy

    groeten,

    nick
  • nick PPO Burner
    edited April 2008
    [quote=dyssie pda;32461]hoi nick

    de olie is wel verwarmt.
    het kgr zit er voor.

    laat even weten wat je bevindingen zijn

    dyssie


    Oja,dat is ook zo Dyssie

    Ik ga er een nieuw filter inzetten en hou jullie even op de hoogte.

    groeten,

    nick
  • nick PPO Burner
    edited April 2008
    Hey,

    Ik heb gisteravond het brandstoffilter vervangen
    en idd ik heb nu geen problemen meer.

    Nu maar hopen dat dit filter wat langer meegaat.

    groeten,

    nick.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    @Nick:

    Je hebt 3000km gereden. Stel je auto rijdt 1 op 15, dat betekent dat je 200 liter hebt verbruikt.

    In Duitsland koop je de filters voor €6,00. De GPO van Dyssie kost ongeveer 50% van de dieselprijs. Dat betekent dat je 200*(1,30-0,65) - €6,00 = €124,00 hebt bespaard. En dat binnen een halve maand? Dus....waar maak je je druk om?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2008
    Nick,
    zo'n snelle filterwisseling kan erop duiden, dat je verwarming onvoldoende is. De ppo moet warm door het filter. filter moet je met je blote handen niet kunnen vasthouden. Dan is ie heet genoeg.
    Niek
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [quote=Niek;32568]Nick,
    zo'n snelle filterwisseling kan erop duiden, dat je verwarming onvoldoende is. De ppo moet warm door het filter. filter moet je met je blote handen niet kunnen vasthouden. Dan is ie heet genoeg.
    Niek

    Altijd lekker als je onderweg je filter moet wisselen, grote brandblaren enzo :P Ken het trouwens wel, heeft het Benzje ook last van.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Stokers,

    Ik vind het zorgwekkend als je zo vaak je filter moet wisselen!

    Zorg dat je schoon tankt :arrow:

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Sinds ik 1Mu filters op mijn tank installatie heb staan heb ik nog geen filter gewisseld in de auto :D.

    Groeten,

    Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik heb inmiddels al een voorfilter gemonteerd en ga misschien een extra filter op de pomp zetten. Eigenlijk ben ik gewoon lui.
  • nick PPO Burner
    edited May 2008
    [quote=Niek;32568]Nick,
    zo'n snelle filterwisseling kan erop duiden, dat je verwarming onvoldoende is. De ppo moet warm door het filter. filter moet je met je blote handen niet kunnen vasthouden. Dan is ie heet genoeg.
    Niek


    Nou ik heb na een stuk rijden eens aan het filter gevoeld
    maar hij was zeker niet heet en heb er toch aardig wat isolatie
    omheen.

    De olie word alleen verwarmt door de kgr voor het in het filter gaat
    dus mischien toch niet heet genoeg?
  • nick PPO Burner
    edited May 2008
    [quote=smul;32562]@Nick:

    Je hebt 3000km gereden. Stel je auto rijdt 1 op 15, dat betekent dat je 200 liter hebt verbruikt.

    In Duitsland koop je de filters voor €6,00. De GPO van Dyssie kost ongeveer 50% van de dieselprijs. Dat betekent dat je 200*(1,30-0,65) - €6,00 = €124,00 hebt bespaard. En dat binnen een halve maand? Dus....waar maak je je druk om?



    Ik maak me zeker niet druk,het is zeker een heel verschil
    voor het milieu en voor mijn geldbeugel.:p
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    Dus:
    warmtewisselaar voor je brandstoffilter.
    Niek
  • nick PPO Burner
    edited May 2008
    [quote=Niek;32628]Dus:
    warmtewisselaar voor je brandstoffilter.
    Niek


    Hey Niek,

    Maar ik ben er dus een beetje bang voor dat het filter
    straks alleen de olie gaat afkoelen ondanks ie met isolatie
    is ingepakt.

    Zal het niet beter zijn om een voorverwarmt filter voor de ww te plaatsen?
    Of moet je echt hete olie in het filter krijgen?

    greoten,

    nick.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    Nick,
    je filter moet heet zijn. Het beste is dus een warmtewisselaar voor je brandstoffilter. Wil je daarnaast nog een ww op je brandstoffilter (een verwamd filter dus) is dat niet verkeerd.
    Niek
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2008
    hoe zo echt heet
    als ik mijn drek van de patat boer verwarm tot 30c dan is het mooi vloeibaare olie.


    ps het kan natuurlijk ook gewoon vuil van de nieuwe leidingen zijn
    o ja daar hebben we het al over gehad :mozilla_oops:

    ik heb zelf met deze opsteling gereden op gpo
    met zo`n zelfde filter en deet daar zo`n 5a 7000km mee .

    richard heeft veel problemen gehaad met slaolie van de jumbo(na 1000km filter dicht)
    op gpo met een man filter meer dan 5000km;-) daar na verkocht

    als je zo veel rijd weten we snel of het weer gebeurt:)

    groeten dyssie
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Zet gewoon die WW voor je filter en alle problemen zijn van de baan. Zo doe ik het ook, deed ik het ook met de C15. Het nadeel is dat je een half litertje koude olie (inhoud filter) extra door je KGR-lus krijgt dat je moet opwarmen, maar dat is geen probleem. Als je dat niet wilt, kan je een elektrische filterverwarmer inschakelen om je filter al warm te stoken tijdens het warmrijden. Ik woun dat ook doen, maar met de BOSCH maak ik me geen zorgen.
    Maar met LUCAS misschien toch een goed idee...
    Nu rij ik uitsluitend op KZO maar toen ik op WVO reed met de C15 had ik een pak minder last van verstoppingen nadat deze werd verwarmd...

    Grtz
  • nick PPO Burner
    edited May 2008
    Nou ik wacht maar even om te kijken hoelang dit filter meegaat
    want ik kreeg laatst te horen dat de zonnebloemolie uit de super
    ook niet goed gefilterd is en daardoor dus ook je filters dichtslippen.

    Heb nu alleen nog maar met nieuwe olie gereden en heb al na 1000km
    het idee dat ie al begint in te houden.:(


    groeten,

    nick.
  • nick PPO Burner
    edited May 2008
    Zijn er meer mensen met dit probleem?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Yep,

    Zoals al eerder gezegd komt het vaak dat bestaand vuil wordt losgeweekt.

    Groet,
    Ingmar
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited May 2008
    Als je geen KGR hebt dan kan het ook zijn dat de schakeling van je kleppen een rol spelen.

    Bij mij is het zo dat als ik overschakel beide kleppen overschakelen. Je krijgt dus ook wat PPO in je dieseltank en andersom. Andersom is geen probleem, maar PPO in je dieseltank weekt inderdaad ook iedere keer weer wat vuil los.

    Mijn laatste filter ging 1200km mee. De huidige al 1600km, waarvan 1500 bijna achter elkaar om de BMW op te halen.
Sign In or Register to comment.