Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Gebeld naar belastingdienst / douane

Passat88 PPO Newbie
edited March 2008 in Wetgeving Nederland
L.S.,

Afgelopen maandag (3-3-2000 ) heb ik naar de Douane gebeld met de vraag of rijden op ZBO mag en wat de wetgeving hieromtrend is. Het volgende werd mij verteld.

1) Rijden op ZBO mag eigenlijk niet als je de ZBO in Nederland gekocht hebt. Wanneer je deze in het buitenland gekocht hebt en daar in je tank gedaan hebt mag het wel.

2) Als je gepakt wordt tijdens het tanken van ZBO ben je strafbaar.

3) Als je aangeeft aan de belastingdienst dat je op ZBO rijdt geef je toe (en onderteken je dit zelfs) dat je een overtreding begaat. Hiervoor kun je dus beboet worden.

Conclusie: gewoon doorrijden op ZBO, mocht je ooit hiervoor aangehouden worden dan moet je volhouden dat je de ZBO in het buitenland gekocht hebt. Ga nooit accijns betalen op ZBO want dan geef je toe dat je dit gebruikt en kun je een boete betalen.

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    Hallo Passat88,

Welkom op dit forum, het is altijd weer leuk nieuwe leden te mogen begroeten maar......

Je conclusie is ten dele waar en derhalve gebaseerd op halve waarheden.

Stelling 1/ Het rijden op Nederlandse ZBO en andere plantaardige olieen mag wel zolang je deze maar gekocht heb bij een door de regering ingesteld tankstation.

Stelling 2/ Zie bovenstaand antwoord.

Stelling 3/ Als je aangeeft aan de belastingdienst dat je op ZBO rijdt moet je accijns afdragen, heb je dat gedaan en heb je daar dan ook een afschrift van dan kan je zonder problemen rijden.

Lees meer berichten op dit forum zodat het je duidelijk word dat het ook legaal kan. Ik zelf rijdt rond met subsidie van de Nederlands staat dus rijdt ook ik legaal.

Groeten,

Easy rider.
  • Nemezus PPO Newbie
    edited March 2008
    Hallo Easy Rider,

Volgens mij is jouw informatie niet helemaal correct. Tank je ZBO en doe je daar netjes aangifte van dan ben je wel ingedekt qua accijns maar tevens beken je dat je een illegale handeling uitvoert en dat is "zelf brandstof maken".

Door ZBO in je tank te gooien creeer je volgens de wet een nieuwe brandstof en dat mag enkel op een AGP!

Deze informatie haal ik hier van het forum dus als ik lieg, dan lieg ik in commissie. Ik meen ook te hebben gelezen dat gesubsidi
    edited March 2008
    [quote=Nemezus;30931]Hallo Easy Rider, Volgens mij is jouw informatie niet helemaal correct. Tank je ZBO en doe je daar netjes aangifte van dan ben je wel ingedekt qua accijns maar tevens beken je dat je een illegale handeling uitvoert en dat is "zelf brandstof maken". Door ZBO in je tank te gooien creeer je volgens de wet een nieuwe brandstof en dat mag enkel op een AGP!

Daar heb je wel een punt maar de wetgeving is op dit punt nog niet aangepast. Je kan wel aangifte doen, deze word ook geaccepteerd maar je mag dan vervolgens niet de ZBO in je tank gooien omdat je dan nog geen vergunning hebt om brandstof te maken.

Het komt in het kort hier op neer: Heb je aangifte gedaan en je gooit ZBO in je tank en je word gesnapt door de douane dan loop je het risico dat je een prent krijgt voor het illegaal maken van brandstof. Laat het voorkomen bij de rechter en die zal vervolgens de zaak seponeren omdat je aangifte hebt gedaan.

Groeten,

Easy rider.
  • Arjan PPO Newbie
    edited March 2008
    Zou de rechter de zaak echt seponeren? Het vervaardigen van een nieuwe brandstof blijft toch een illegale handeling? Dit staat los van de afdracht van accijns.
    edited March 2008
    [quote=Arjan;30942]Zou de rechter de zaak echt seponeren? Het vervaardigen van een nieuwe brandstof blijft toch een illegale handeling? Dit staat los van de afdracht van accijns.

Ja, het vervaardigen van brandsoffen is wettelijk vast gelegd en het afdragen van accijns ook en in combinatie als zodanig in strijd met elkaar.

Omdat wij (lees Den Haag) er voor gekozen hebben om in Nederland alles dicht te timmeren met regels komt het regelmatig voor dat bepaalde regels niet toepasbaar zijn omdat ze in strijd zijn met elkaar.

Maar laten we het niet moeilijker maken dan het al is.

Word je aangehouden door de douane (alleen douane kan iets doen, politie heeft geen bevoegdheid i.v.m. accijns wetgeving) dan heb je in Duitsland getankt en ben je het bonnetje kwijt, je bent niet verplicht het bonnetje te bewaren (is nog geen wet voor :D).

Groeten,

Easy rider.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    [quote=easy rider;30943]....dan heb je in Duitsland getankt en ben je het bonnetje kwijt, je bent niet verplicht het bonnetje te bewaren (is nog geen wet voor :D).

Hört sich an wie Ausrede...

Ich brauche keine Ausrede; icht tanke nur Pöl wenn ich zu meinem Schwager im Ruhrgebiet gehe. :mozilla_innocent:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Heren,

Jullie moeten ophouden de wet te overtreden. Ik tank altijd in Duitsland of Belgi
    edited March 2008
    Daarom tank ik ook altijd in Duitsland :mozilla_cool:.

Groeten,

Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    [QUOTE=Tim;30946]Heren,

Jullie moeten ophouden de wet te overtreden. Ik tank altijd in Duitsland of Belgi
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2008
    [Frustratie mode on]
    Vandaar dat ik niet goed begrijp waarom de (weliswaar een zeer goede) filterhandleiding op de hoofdpagina van ppo.nu te vinden is.
    Wij volgen de regels van de wet... en daar hoort zelf filteren (voorlopig) nog niet bij.
    De handleiding kan je moeilijk als 'examplarisch' of didactisch expiriment of voorbeeld gaan betitelen.

Ik heb het al vaak genoeg gezegd wat betreft het legaal en creatief rijden...
    Sommigen proberen heel goedgelovig de politiekers een geweten te schoppen, terwijl de geschiedenis ons leert dat dit zo NIET werkt.

Het erge is dat deze naievelingen het om zeep helpen voor de anderen. Erg dat zo weinig mensen hun hersens gebruiken...
    [Frustratie mode off]

Ik had op zijn minst bv 50 posts op het forum met inhoud als voorwaarde gesteld voor zulke info werd gegeven... maar ja, wie ben ik?
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2008
    Wodan, nu doe je hetzelf!

Wellicht onbedoeld, maar je moet zaken goed uit elkaar houden.

De filterhandleiding moet je niet anders zien als hoe je bijvoorbeeld 10 ton brandhout het makkelijkste klieft, opslaat en laat drogen. Daar zijn ook minstens 69 verschilende opvattingen over, en in de uitvoeringsfase wel meer dan 20.000 ... .

Ik kan m'n olie zo in mijn kachel kappen, maar dan ben ik vooral niet gevrijwaard van een landurige, milieutechnisch verantwoorde, ongestoorde werking met maximaal rendement.

Als ik het zo filter wel!

Je moet niet vergeten dat het verbindende element alleen maar de 'plantaardigheid' (i.q. de 'niet minerale oorsprong')van de olie is.

De aanwending daarvan is voor een ieder zijn eigen omstandigheid en verantwoordelijkheid.

De weidsheid van deze site bestaat uit het samenvoegen van alle praktische- en mogelijk toekomstige toepassingen van organische olie
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited March 2008
    iedereen rijdt toch op duitse olie??????????????????????????????
    vooral als de douane er om vraagt.
    ennuh..................................Aldi is toch duits, en de Lidl??? ook toch.
    dus liegen doen we niet, ik in ieder geval niet.
    en als ik het dan toch zal moeten bewijzen, dan heb ik betaalt met duitse euro's.
    zie je wel, alles is duits.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008

Wodan schrijft..."Wij volgen de regels van de wet... en daar hoort zelf filteren (voorlopig) nog niet bij".

En om dat woord "voorlopig" te veranderen zal er iemand iets moeten doen.

Wodan schrijft:...Sommigen proberen heel goedgelovig de politiekers een geweten te schoppen, terwijl de geschiedenis ons leert dat dit zo NIET werkt"...

Veel politici zijn wel degelijk in de materie ge
    edited March 2008

Wodan schrijft..."Wij volgen de regels van de wet... en daar hoort zelf filteren (voorlopig) nog niet bij"...
    Reactie: En om dat woord "voorlopig" te veranderen zal er iemand iets moeten doen.

Inderdaad, en men zal je de rekening presenteren...

Wodan schrijft:...Sommigen proberen heel goedgelovig de politiekers een geweten te schoppen, terwijl de geschiedenis ons leert dat dit zo NIET werkt"...
    Reactie: Veel politici zijn wel degelijk in de materie ge

edited March 2008
    We vinden het beiden dus een goed artikel:)
    edited March 2008
    Inderdaad en naar Niek toe kan dat niet genoeg benadrukt worden!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    [QUOTE=Miglowie;30951]Zo is het, de wet moet je volgen!! Iedereen in hetzelfde keurslijf en netjes doen wat de Shell in Den Haag zegt!! Dus tanken in Duitsland of gewoon diesel :DHEhehehhe,

Ik rij diesel!! RUDOLF DIESEL :mozilla_innocent:

Tim
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2008
    Dank voor de complimenten.
    Ik wil toch even iets rechtzetten. Als jullie goed hebben opgelet heb ik al in 2005 een verhaaltje neergezet over de positie van de (Nederlandse) overheid. Geen idee wat de Belgische overheid vindt.
    Nog even voor de duidelijkheid:
    1. Een particulier mag zonder vergunnning plantaardige olie filteren. UItleg van ministerie van VROM
    2. Een bedrijf mag zijn gebruikte olie alleen afzetten als de afnemer daar een vergunning voor heeft. Als een bedrijf dus aan een particulier GPO levert, is dat bedrijf niet helemaal goed bezig. Maarrr: het toezicht daarop gebeurt door de gemeente. En de gemeente zal wel oppassen om een milieuvriendelijke actie van een particulier te blokkeren.
    3. Als je plantaardige olie in je dieseltank vermengt met diesel, ben je strafbaar (vindt de douane) ook als je daarover accijns betaald hebt. Want mengen en accijns betalen zijn volgens de douane twee verschillende zaken. Wat wil mag is plantaardige olie in een tweetanksysteem gebruiken (1 tank voor PPO en 1 voor diesel), mits (vindt weer de douane) je accijns betaald voor de gebruikte PPO. MAW mengen mag niet puur mag wel.

Verder ben ik ervan overtuigd, dat de Douane geen klopjachten organiseert en het gebruik van PPO door particulieren gedoogd, behoudens een regionale dienstklopper in het zuiden des lands. Hopelijk begint de politiek en haar ambtenaren te begrijpen waar we het over hebben en kunnen alle GPO/WVO/APO-isten straks zonder accijns legaal de weg op.

Niek
    edited March 2008
    Niek schrijft:...Hopelijk begint de politiek en haar ambtenaren te begrijpen waar we het over hebben en kunnen alle GPO/WVO/APO-isten straks zonder accijns legaal de weg op"...

Het eerste deel van de zin begint eindelijk door te dringen in de hoofden van de ambtenaren Niek. En over het tweede deel wordt niet alleen nagedacht, maar ook gesproken. Zeg maar overleg gevoerd. En nu nog de goede stap zetten.
    edited March 2008
    Laten we hopen dat zowel de regelgevers als de -handhavers het milieu bevoordelen ten opzichte van de, door mij vermoeddde, accijns-addicitie".

Meneer Diesel had in 1912 al begrepen waar het om draait:

[I]Als Rudolf Diesel 1912 erstmals den Einsatz von Erdnussöl in einem Dieselmotor mit Erfolg testete, hatte er vorhergesagt: Zwar mögen pflanzliche Öle gegenwärtig für eine technische Nutzung unwichtig sein. Aber im Laufe der Zeit könnten sie durchaus die gleiche Bedeutung erlangen, die unseren heutigen Erdöl- und Kohleteer-Produkten zukommt.[/I]
    Velen die nu leven wenden zich af voor wijze lessen uit het verleden.
    edited March 2008
    Het voordeel is nu dat de milieuclubs er ook achter staan. En die cameraploeg.... daar kan je op wachten :)
    edited March 2008
    Tim: we hebben geprobeerd, als proef, om je accijnsvrij te laten rijden. Ik krijg zojuist door dat het gelukt is:) Je staat geregistreerd als accijnsvrije rijder.
    edited March 2008
    Super Ruud :!:

Kan hiervan een precedentwerking uit gaan :?:

Hierbij meld ik me aan om Tim te volgen :cool:
  • sauspasta PPO Burner
    edited March 2008
    Ruud, leg nog eens uit als je wilt?
    Ik rijd APO tweetank hoe kan dan legaal?

groeten Niels
    edited March 2008
    [quote=Ruud S;31125]Tim: we hebben geprobeerd, als proef, om je accijnsvrij te laten rijden. Ik krijg zojuist door dat het gelukt is:) Je staat geregistreerd als accijnsvrije rijder.

Kijk Ruud, nu gaat iedereen zich afvragen hoe dat moet, was beter om hier geen ruchtbaarheid aan te geven tenzij je hier een bedoeling mee hebt. Ik wil me nergens mee bemoeien maar je hebt nu ook mij nieuwsgierig gemaakt.

Groeten,

Easy rider.
    edited March 2008
    Dit opzetje heb ik, zover ik weet, hier al eens eerder genoemd. Nu dit gelukt is wil ik bekijken of dat in bredere kring is uit te breiden. Ik heb de laatste paar dagen idd ook geleerd om niet overal ruchtbaarheid aan te geven. Ik zal het niet meer doen.:)
    edited March 2008
    [quote=Ruud S;31201]Dit opzetje heb ik, zover ik weet, hier al eens eerder genoemd. Nu dit gelukt is wil ik bekijken of dat in bredere kring is uit te breiden. Ik heb de laatste paar dagen idd ook geleerd om niet overal ruchtbaarheid aan te geven. Ik zal het niet meer doen.:)

De Ruud S leert bij... :D
Sign In or Register to comment.