Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Algen geschikter dan Koolzaad

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited April 2013 in PPO in het nieuws
Vandaag in het laatste nieuws: Algen veel geschikter dan koolzaad voor diesel Spijtig dat Shell weer vermeld moet worden...

[edit]Damn, misschien had ik dit beter bij "PPO in het nieuws" gepost[/edit]Nu wel, Tim

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Ha,

Als de grondstof nog ongeveer 5 euri per kg kost, wat zou het eindproduct dan kosten. Leuk gevonden, laten we tot die tijd dan op koolzaad rijden??

Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Jep, algen-olie, dat moet zeker kunnen! Er stond een paar dagen geleden nog een artikel over in EOS als ik me niet vergis (EOS maart 2008, p.19).

Zowel in verticale culturen (in speciale tanks) als in horizontale culturen (op land of op zee) zijn er nog ongekende mogelijkheden.
    Ik denk dat ik het al eerder heb vermeld, maar volgens een studie van een emeritus pro van delft kan je met een productie rendement van amper 0,15% door gebruik te maken van 3,5% vd oceaanoppervlakte de hele energie behoefte dekken die de aarde nodig heeft.

Tjorque wilt ook wel een algenkolommetje in z'n tuin zetten :)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited March 2008
    weet iemand waar je algen olie kan kopen?

mijn gpo instalatie werkt priema

het is dus weer tijd voor wat anders;-)

dyssie
    edited March 2008
    Ik wacht op de eerste PAO-rijder :) (wil ik zelf ook gerust zijn hoor :) wie kan me 200L PAO leveren tegen een goeie prijs? :) )
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    [QUOTE=Tjorque;30493]Ik wacht op de eerste PAO-rijder :) (wil ik zelf ook gerust zijn hoor :) wie kan me 200L PAO leveren tegen een goeie prijs? :) )

Begin alvast dagelijks je visbokaal af te schrapen dan...
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    [QUOTE=Tjorque;30493]Ik wacht op de eerste PAO-rijder :) (wil ik zelf ook gerust zijn hoor :) wie kan me 200L PAO leveren tegen een goeie prijs? :) )

Dat wil ik wel leveren, ik woon toch aan een grote sloot. Daar pomp ik wel effe wat uit voor je.
    edited March 2008
    Smul, geperst en gefilterd voor 80ct/L, you've got a deal :)
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    ik ga dit najaar eens experimenteren met algjes :)

heb een mooi schema voor een proefinstaaltie, dan eens kijken hoe goed dat groeien wil en hoeveel olie we eruitgeperst krijgen. En ook wat we met de rest kunnen aanvangen. op 1 are grond zou ik eventueel mijn jaarverbruik kunnen bekomen als het meezit... dat lijkt me interessant :)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2011
    @Sandman79: De laatste post was van 6 maart 2008, 08:33 in dit draadje... ;)
    edited May 2011
    Wodan,

Maar wel on topic :mrgreen:

Tim
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Je moet het ergens zetten...en waar beter dan hier? Ben er wel benieuwd naar..of het haalbaar is voor de kleinere man om zoiets te doen..en of het sowiezo haalbaar is...dus please keep us posted:)

Greetz!
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    een Liter water levert ongeveer de volle 1,5 gram algen op.
    Stel dat je 140 keer per jaar kan oogsten per liter in je systeem, dan levert dat 210 gram algen op.
    de beste soorten bevatten rond de 40% olie, laat zeggen dat we er met simpele middelen 25% olie uitgeperst krijgen -> 1 liter levert op jaarbasis 55 gram olie op (een 60 ml), maar zeg ook maar 55 ml om wat extra marge te hebben.

Stel dat je een auto hebt die net geen 7 liter diesel verbruikt dan zal je voor die 30000 km een 2000 liter brandstof nodig hebben.

2000 liter brandstof gedeeld door 55 ml geeft dat je een systeem moet hebben van 36000 liter Dit zijn 36 IBC containers gevuld. Zoveel ruimte nemen die niet in, en ik denk dat je met clever denken die in de meeste mensen hun tuintje van 5 are rustig zou kwijt kunnen. Als je hiervan biodiesel zou van maken zou je ongeveer evenveel biodiesel overhouden als olie die je hebt geoogst. (je hebt ongeveer evenveel restproduct glycerine als dat je methanol moet gaan toevoegen)

Van de uitgeperste algen zou je eventueel nog bio-ethanol kunnen maken voor benzinewagens, maar hier heb ik absoluut geen rendementsdata van.

1,5 gram per liter: Er zijn al resultaten tot 2 gram geweest. Het hangt er vanaf hoelang je de algen laat groeien, en wat voor voedingsstoffen ze krijgen en hoeveel zonlicht...
    140 keer per jaar oogsten, dat hangt af van de verdubbelingstijd die je kan halen... De soort die ik op het oog heb zou op 20 uur kunnen verdubbelen. echter dit hangt af van de groeiomstandigheden en de temperatuur.

Afin, er zijn zoveel parameters....
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Hoi Sand,

Kan je mij uitleggen waarom alles per liter gaat?
    Met plantjes gaat het normaal per cm2 (dm2 of m2) ;).

Herman
    300SD
    250D
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    omdat ik ze niet plan te groeien over een oppervlakte, maar eerder in volume, in een soort photoreactor.
    edited May 2011
    Sandman,

Een IBC is niet ideaal, je hebt zonlicht nodig, veel zonlicht. Dus oud glas verzamelen en aquaruim plakken.

Tim
    edited May 2011
    En O2 en CO2 ...
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    mja, we zullen wel zien in de loop van komend jaar als ik aan het testen sla. zuurstof is niet zo een probleem, co2 moeten we nog eens gaan zien , hoeveel dat ik ervan nodig heb etc...
    edited May 2011
    kameraad van me heeft een aantal glazen ruiten te koop... van een bank! Dus dik kogelvrij glas... kun je een sterk aquarium mee bouwen! Als het al nie verkocht is dan toch. Mss iets?

Greetz!
  • Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    Dat wel, maar nu nog even niet :)
    edited May 2011
    [QUOTE=fury;60781]kameraad van me heeft een aantal glazen ruiten te koop... van een bank! Dus dik kogelvrij glas... kun je een sterk aquarium mee bouwen! Als het al nie verkocht is dan toch. Mss iets?

Greetz!

Wat zijn de afmetingen en wat zijn de vraagprijzen?
    edited May 2011
    afmetingen weet ik deze week. Aantal dan ook.
    Vraagprijs zal niet zo gek veel zijn denk ik.. maar weet vd week meer! Spreek hem dinsdag en zal de afmetingen van de week opnemen.

Greetz!
  • kristof PPO Burner
    edited January 2013
    vind dit wel interessant. Is er nog verder gewerkt aan het extracten van olie uit algen?
  • kristof PPO Burner
    edited February 2013
    is het doenbaar om zelf algen de kweken om daar de olie uit te halen? Of kan je er niet uit? Het is tegenwoordig moeilijk om nog aan een goede leverancier van (gebruikte) PPO te komen. Zou het moeilijk en duur zijn om algen de kweken en dan te persen tot olie om daarna te gebruiken in onze omgebouwde wagens?
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2013
    Lastig te beantwoorden.
    Je wilt de juiste algen hebben. (opzoeken, lenen, zelf uitzoeken)
    Je wilt een grote oppervlakte maken met water er in/door om de algen vlot te laten groeien.
    (stromend water, licht, warmte)
    Daarna een betaalbare manier om de algen te oogsten.
    En om de olie er uit te halen. (persen?)

Ik wil best wel eens zo'n opstelling bezoeken.... (iets voor een meeting?)
  • kristof PPO Burner
    edited February 2013
    ik had een paar bedrijven gevonden in Nederland die algen kweken om daar dan biodiesel van te maken. Als je leest op internet is het "niet zo moeilijk". Juiste algen kopen ( welk type dat geschikt is vind je wel, is al veel onderzoek naar gedaan ) en dan een opstelling maken waar je dan water laat circuleren met toevoeging van CO2 en licht. Daarna eventueel een gedeelte door een filter laten pompen waarna je de algen hieruit haalt en laat drogen. Na het drogen persen. Heb ook nog ergen gelezen waarbij ze de olie door ultra soon uit de algen halen en dan de olie scheiden van het water. Maar je vind niet veel info over mensen die dit al daadwerkelijk gemaakt hebben en doen.
  • huckelberry PPO Newbie
    edited April 2013
    zijn er al makkelijk haalbare diy succes verhalen te vinden voor algen brandstof
  • kristof PPO Burner
    edited April 2013
    zo direct heb ik nog geen "simpele" diy verhalen gevonden. Het is wel te doen. Maar vooral in de tropische landen...
Sign In or Register to comment.