Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

daihatsu charade diesel

Sunnyflowerpower PPO Burner
edited August 2010 in Oosterse merken
total loss van de "hatsu", althans......................financieel dan.
koppelings probleem op ongeveer een 10 kilometertjes van huis.
hatsu wilde niet meer los, ondanks herhaaldelijk intrappen van de koppeling.
dit, nadat een flinke klap in het vooronder het einde van de koppeling inluidde.
wat was er gebeurt???????????
twee van de 6 veertjes, die de torsie opvangen bij het rijden, uit de borging geschoten en tussen de "vingers" en/of de platen terecht gekomen.
kosten....................250 euries bij een bevriende monteur.
reden....................want dat willen we weten..............het "nieuwe rijden".
doordat je (te) veel lage toeren rijdt, krijgen de veren teveel op hun donder en breken dus af.
de kosten die ik nu gemaakt heb om de hatsu op de weg te houden staan niet overeen met de winst die ik maak door het "nieuwe rijden".
ik wil niet suggereren dat het voor alle auto's geld, maar denk er over na.
deze hatsu rijdt niet meer voor eenn lange tijd onder de 2 duizend toeren in welke versnelling dan ook.
«1

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Ah das ***!

Dat wordt bij m'n moto guzzi ook geadviseerd, de motor boven de 3000 houden anders hamert hij z'n koppeling stuk...

Je zal eens moeten kijken of je geen sterkere koppeling kan inlepelen als je low rev. wil blijven cruisen... :)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Sunny,

Het is natuurlijk altijd bagger als zoiets gebeurt. Bedenk wel dat jij met je nieuwe rijden de hastjoe al veel langer in leven houdt dat een ander. Dan valt die 250 pleuries wel mee, afschrijving van een nieuwe was al 1000 geweest bij het eerste ritje.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Hey Sunny,

Dat is ff balen.:mozilla_yell:

Het nieuwe rijden?
    Dat is prima voor moderne diesels
    Voor wat oudere diesels is het gewoon lijden.
    Ik rijd met de Saxo eigenlijk nooit onder de 2000 rpm.
    Dat is 70 km/h in de 5e versnelling.

Je kunt het ook wel voelen aan het motorblok als je auto onbelast laat draaien en de gaskabel beweegt; boven een bepaald toerental "klopt" de motor niet meer zo heftig maar begint deze "tevreden te spinnen".

Sterkte,

Man@work
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Als dat dan zo is, waarom schakelt een automaat dan bij bijv 50 al in de hoogste gang en draait die bij 80 slechts 2000 toeren?
    edited March 2008
    Bij vijftig in de hoogste gang? dan heb je waarschijnlijk heel rustig opgetrokken of al een tijdje constant 50 gereden.

't is lang geleden dat ik dat op de MTS gehad heb.
    Maar als ik het goed heb onthouden dan is het schakelpunt van een automaat afhankelijk van de snelheid die je op dat moment rijdt
    edited March 2008
    Tot ongeveer 80 km/u schakelt ie terug. Daarboven niet meer. En als ik de cruise erop zet bij 50 schakelt ie direct (bij vlakke weg) in de hoogste (4)
  • ingmar89 PPO Burner
    edited March 2008
    [QUOTE=Miglowie;30555]Als dat dan zo is, waarom schakelt een automaat dan bij bijv 50 al in de hoogste gang en draait die bij 80 slechts 2000 toeren?

Punt is, een automaat heeft geen koppeling...
    edited March 2008
    Dat hangt een beetje af van het soort automaat h
    edited March 2008
    Klopt, automaat heeft koppelomvormer en idd, er zijn automaten die een koppeling hebben, maar eigenlijk electronisch bediende handbakken zijn. Maarre, back on topic?
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited March 2008
    de Sunny heeft weer eens wat.................................

van het weekeinde ff onderhoud plegen, olie eruit, filtertje wissel, nieuwe olie erin en klaar denk je dan.
    vanochtend starten en rijden met een heus spoortje achter mij aan door de straat heen.
    rubber ringetje van het oude filter is niet mee gekomen toen het filter eraf ging.
    gevolg drie liter olie over de vloer.
    vet balen om 06:00 in de ochtend.
    ff rap olie opvangen met doeken, kattebak korrels gooien op het spoortje en de grote plekken, filtertje opnieuw erop (oude ring wel verwijderen dit keer) olie erin en rijden.
    vanavond ff de korrels opruimen en hopen dat dit geen staartje krijgt.

ach.......................zo blijf je bezig, niet leuk zo vreselijk vroeg in de ochtend, maar toch.
    edited March 2008
    ;-) Respect for the die-hard.

Toen jij je handen onder de olie had lag ik nog heerlijk op
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    Mooi waardeloos zo op de vroege morgen zeg.

Deze past mooi in http://www.ppo.nu/forum/f67/het-grote-flater-ik-vertel-het-liever-niet-topic-766/

Groeten,

Easy rider.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited March 2008
    Heb ik een keer, 20 jaar geleden, gehad met een Ford 4000 landbouw trekker.
    Wees niet bevreesd het gebeurt je NOOIT meer. Iedere filterwissel controleer ik of de ring mee gekomen is.
    Succes,

Douwe.
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited June 2008
    Wat voor een Accu zit er eigenlijk in een Charade?

Ik ben bezig met een charade blok in een motorfiets en moet nog een accu scoren daarvoor. Het gaat mij dus aleen om het aantal Ah van de standaard accu.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    hey dieselbiker,

ook iemand die van ombouwen houdt! vet:) en dan koppelen op een harley bak ofzo? PPO motorfiets is wel speciaal.. wij hebben tot nu toe benzine bmw omgebouwd naar diesel (op kenteken en al) en er staat nu ook al een B Kadett ombouw naar diesel in de planning. (bak hebben we al gevonden en type motor ook al bepaald)

greetz, Fury
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited June 2008
    Ik ga hem aan een Dnepr bak koppelen met bijbehorende cardan aandrijving, dit kwam wat betreft overbreng verhouding het beste uit. Het wordt trouwens een zijspancombinatie waarbij het frame een geheel is, het leuke is dat de dneprbak ook een achteruit heeft!

Nog een vraag voor de Daihatsu dieselkenners!

Op de inspuitpomp zitten twee vacuum doosjes, als ik het zo bekijk zetten ze de gashendel ietsje omhoog. Een werkt op druk en de ander op vaccuum, ik kam mij voorstellen dat een daarvan voor verhoogd stionair toerental is bij koude start maar snap de functie van de tweede niet helemaal...
    Doel is eigenlijk om de koudestart stand met een hendeltje te maken en die vacuuum zooi eraf te halen, voor de remmen heb ik de vaccuum ook niet nodig.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Gaat die Bike ook op plantenolie rijden?
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited June 2008
    [quote=soapwater;36275]Gaat die Bike ook op plantenolie rijden?

zeker weten!
    wil er ook meteen (na de RDW keuring) een ombouwset van bijvoorbeeld elsbett of zo er aan toevoegen. Denk ook meteen aan een twee tank systeem en misschien wel een drietank........
    Derde tank is een kleine tussentank (1 a 2l) met verwarming welke eventueel ook elektrisch (via 230V) kan worden verwarmd. Dit laatste is meer bedoeld voor winterse reizen in Scandinavie, daar kan het behoorlijk koud worden!
    edited June 2008
    Hey stokers,

Het kan even duren voordat Sunny antwoord geeft: hij is (of gaat zeer binnenkort) naar Afghanistan. :-?

Succes Sunny en kom goed thuis! ;-)
    edited June 2008
    sow Afghanistan nog wel. das wel heavy, idd kom wel thuis!! Tis nu nie echt een land wat ik mijn favorieten lijst v vakantie bestemming staat....en ook zeker nie om te werken. majah kben mss ook beetje laf.

suc6!

grtz, Hans
    edited June 2008
    Stokers,

Het gaat een beetje off-topic, maar we moeten wel relativeren. In de bouw vielen vorig jaar meer doden dan in de hele Afghanistan operatie. Dus bouwvakkers, pas ook op met je werk.

Wil niet zeggen dat ik zo graag in Afghanistan zou zitten, maar tegenwoordig kies je daar zelf voor.

Veel sterkte daar, en kom in
    edited June 2008
    Er werken ook veel meer Nederlanders in de bouw dan dat er in Afghanistan zijn! :rolleyes:
    Relatief gezien lijkt het mij daar in Uruzgan dus toch gevaarlijker dan in Nederland op de bouw.
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    http://www.ppo.nu/forum/f67/waar-gaan-we-naar-toe-op-vakantie-2235/

kan ie mooi hier posten:lol::oops:;-)

( afganistan: is dat ver rijden) :mozilla_smile::?:
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited June 2008
    [quote=pjotter;36461]http://www.ppo.nu/forum/f67/waar-gaan-we-naar-toe-op-vakantie-2235/

( afganistan: is dat ver rijden) :mozilla_smile::?:

valt wel mee, ik dacht iets van 5000 a 6000Km:cool:
    edited June 2008
    ah daarvoor rijden we PPO.. gewoon hulpveertjes eronder, 2*250L tank achterin en rijden maar....afghanistan op en neer.. en leg dan gelijk wat vlees boven op de tanks..als een afghaan dan een anti-tank raket op de auto afvuurt kan het vlees gelijk grillen op de PPO olie eronder...lolz. mobiele BBQ.

alleen denk ik dat een daihatsu charade toch wel iets te klein is voor 2*250L tank. het arme ding zakt door zn veren en het motortje krijgt em nie meer op snelweg legale snelheden ben je dan bang voor...moet je iig wel een turbootje hebben. of aanhangertje ofzo. dan zakt ie nie door..maar wel nog dat ie er vast wel moeite mee gaat hebben. uitdaging. iemand al met grote hoeveelheden PPO aan boord op vakantie geweest?

grtz, Fury
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited June 2008
    [quote=fury;36550]ah daarvoor rijden we PPO.. gewoon hulpveertjes eronder, 2*250L tank achterin en rijden maar....afghanistan op en neer.. en leg dan gelijk wat vlees boven op de tanks..als een afghaan dan een anti-tank raket op de auto afvuurt kan het vlees gelijk grillen op de PPO olie eronder...lolz. mobiele BBQ.

alleen denk ik dat een daihatsu charade toch wel iets te klein is voor 2*250L tank. het arme ding zakt door zn veren en het motortje krijgt em nie meer op snelweg legale snelheden ben je dan bang voor...moet je iig wel een turbootje hebben. of aanhangertje ofzo. dan zakt ie nie door..maar wel nog dat ie er vast wel moeite mee gaat hebben. uitdaging. iemand al met grote hoeveelheden PPO aan boord op vakantie geweest?

grtz, Fury

Als je maar genoeg hebt om buiten europa te komen, daarnaa is de gewone diesel spotgoedkoop. In Rusland en Kazachstan is het ca 65ct/l, ga je via Turkije en Iran is het ook goedkoop.
    edited June 2008
    ah dan ist maar een ruime 100L a 200L ofzo wat je nodig hebt.... kan zelfs nog met een kleine wagen.
  • fergie PPO Wannabe
    edited August 2008
    [QUOTE=Dieselbiker;36248]
    Nog een vraag voor de Daihatsu dieselkenners!

Op de inspuitpomp zitten twee vacuum doosjes, als ik het zo bekijk zetten ze de gashendel ietsje omhoog. Een werkt op druk en de ander op vaccuum, ik kam mij voorstellen dat een daarvan voor verhoogd stionair toerental is bij koude start maar snap de functie van de tweede niet helemaal...
    Doel is eigenlijk om de koudestart stand met een hendeltje te maken en die vacuuum zooi eraf te halen, voor de remmen heb ik de vaccuum ook niet nodig.

Hello Dieselbiker,

Ik neem aan dat je een TD motor hebt (met turbo). Dan is er inderdaad een voor versneld startionair draaien. De andere is de compensatie regeling voor de maximale inspuit hoeveelheid. Naar gelang de inlaat druk toeneemt gaat de pomp meer inspuiten. Da's om te voorkomen dat bij geen druk de motor te veel diesel krijgt voor de aangerukte hoeveelheid lucht en dus gaat roken als een ketter.

Groetjes,

Ren
    edited August 2008
    ik vraag me af of het mogelijk is de cilinderkoppakking te vervangen door een zacht koperen versie (eventueel lasergesneden)...

Ik heb ooit een site gezien van een paar jongens die dat deden om de compressie te verlagen (dikke koperen lap)

lijkt me leuk om het motortje wat hufterproof te maken :)

Ik droom nog steeds van een dieselguzzi... :D
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    moet mogelijk zijn Tjorque. Maar de pakkingen zijn nu al te koop in enkele maten. Standaard en dan nog enkele dikkere pakkingen, voor als de kop of het blok gevlakt is.

GR
    Nero
    edited August 2008
    maar als je te dik gaat wordt het ook weer slechter. Diesel is toch wel gevoeliger daar boven aan als een benzine..de zuigers komen tenslotte tot boven het cylinderblok...die ruimte in BDP tussen kop en zuiger is echt miniminiminimaal.....dus dikkere pakking vergroot die ruimte procentueel erg veel...daar gaat ie ook weer niet lekker op lopen dan lijkt me.... maar iemand moet het eens proberen:D:mozilla_innocent:

greetz, Hans
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2008
    Tjorque,

Ik snap het ff niet, de compressie verlagen? Wat is die dan in hemelsnaam van een Guzzi? Dat heeft dan RON 150 nodig of zo?

Groet, Cp
    edited August 2008
    Euh 'k heb weer verwarring gezaaid precies :)

Die jongens verlaagden de compressie omdat ze een belachelijk hoge turbodruk wilden voeren. Het was een "tjoen mijn bakje in like crazy" projectje. Omdat er zo'n dikke pakkingen niet bestonden, en de gewone gestapelde pakkingen toch niet sterk genoeg waren besloten ze een koperen pakking te maken.

Nu denk ik dan: aha, koperen pakking = sterker... Waarom dan niet eentje voor de 1,0 charade z'n dieseltje uit koper maken, weliswaar in de correcte dikte zodat de originele compressie behouden blijft. Dan loopt het misschien minder kans om stuk te lopen.

Mijn huidige benzine fiets heeft een compressie van 10,4:1 en eigenlijk droom ik er wel van zo'n mooi V-twin blok naar een dieselblok om te tunen, maar ik vrees dat dat nogal moeilijk is.

Daarom zou ik zo'n charade 1.0TD in een moto guzzi plaatsen...
  • fergie PPO Wannabe
    edited September 2008
    Hello Boy's,

probleem met de CL61 (TD motor) is de thermische belasting van vooral de middelste cylinder. Verlagen van de compressie kan wel helpen maar een intercooler inbouwen is ook een oplossing (inlaat lucht wordt zo'n 70ºC kouder). Wat zeker helpt is gewoon NIET trappen tot hij warm is.

Overigens, de jongens die een GTti motor serieus tunen (normaal 100Pk, ze halen ~250) gaan over op een stalen koppakking met rubber dichtingen. Die gebruiken dan weer andere zuigers die behalve sterker zijn ook een lagere compressie geven.

Groetjes,

René.
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited November 2008
    Mensen,
    ik ben nog op zoek naar een voorgloeiautomaat voor een hatsu Charade, heeft iemand nog zoiets liggen?

zelfbouw zou ook kunnen maar ik weet niet wat voor tijden en dergelijke ik dan moet instellen.
    edited November 2008
    Dinobiker,

Pak een tempsensor van vw of citro
    edited November 2008
    En natuurlijk nagloei bougies gebruiken, de orginele fik je op die manier zo af.
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited November 2008
    bedankt voor de reacties!

kan dus ook andere gloeikoppen erin zetten en de daarbij behorende timer gebruiken, eerst nog even kijken of ik origineel kan vinden.
    edited November 2008
    Goede gloeibougies die in een nagloeregeling kan gebruiken zijn BOSCH Duratherm type nummer 0 250 201 039 of BERU GN908. De BOSCH heb ik zelf in de Beemer.

Op de site van Sam Hotte kan je goed zien hoe e.e.a. in elkaar gestoken zit.
  • Dieselbiker PPO Newbie
    edited November 2008
    Interessant site!
    eindelijk wat zinnige info over het voorgloei verhaal.

als ik het goed begrijp dan passen die Duratherm gloeiers ook in de Hatsu...
    zijn er nog verschillen in lengte en schroefdraad enzo?
    edited November 2008
    [QUOTE=Dieselbiker;43193].......zijn er nog verschillen in lengte en schroefdraad enzo?

natuurlijk, maar niet elke auto heeft standaard een nagloeiregeling, zou gewoon even met een oude gloeibougie de automaterialen zaak binnen vallen en vragen of ze dat type ook in een nagloei versie hebben.
  • fergie PPO Wannabe
    edited December 2008
    Hello Dieselbiker,

De hatsu gloeit vanzelf al na middels de gloei timer die ik je gestuurd heb !. Afhankelijk van de motor temperatuur tot enkele minuten.

Groetjes,

Ren
    edited April 2009
    Heeeeeeeeeeeeeeeee stelletje OLIE branders

de Sunny is weer terug en geniet weer van het Hollandse klimaat.
    de Hatsu prutteld nog steeds en stinkt als de hel naar frituurolie, iets wat ik niet meer zoveel ruik op de autostrada in Nederland, ......vreemd ...........of zou dat aan de diesel prijs liggen????
    hulde voor die Afghanen hoor.....................ze kunnen niet lezen en schrijven, kennen geen stroom in die uit klei en koeiestront opgetrokken huisjes maar de auto's (althans wat er voor doorgaat) rijden allemaal.
    de brandstof is,ook voor mij, nog steeds een raadsel, maar ik heb er enkele collegastokers uit kunnen halen.
    en een tweede hulde voor die knakkers is voor het feit dat zij alles op de weg kunnen houden wat ooit wielen en een verbrandingsmotor heeft gehad.
    tis dat ik niets mee terug kon en mocht nemen, want anders had ik hier een auto gehad die werkelijk helemaal niemand in de gehele westerse wereld had kunnen benoemen.
    het rijdt werkelijk allemaal en hoe??????????????????????????
    maaruh................de sunny gaat voorlopig ff niet meer die kant uit en gaat hier in Nederland weer lekker olie stoken. (zolang de hatsu het volhoudt, want ik denk dattie niet meer door APK komt(roest))
    we gaan het zien en jullie horen wel hoe die het gedaan heeft bij de keuring in Juni.

doegie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2009
    Mooi, mooi, welkom terug.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited April 2009
    Afghaanse ppo'ers? Wat voor olie dan?
    edited April 2009
    Fijn dat je weer terug in je stadje bent.
    Helaas heb je de ijspret en de verkeerschaos gemist.
    edited April 2009
    [QUOTE=jgdenhol;47262]Afghaanse ppo'ers? Wat voor olie dan?

dat is nu het leuke van die Afghanen, als je de motorolie toch moet verversen knikker je die toch gewoon in de tank.
    eigenlijk alle oliesoorten knikkeren ze erin, hoezo millieu????? en elke auto rijdt erop.
    mais,soya,motor,kruip,body,olijf,noten,palm,sla,hydrauliek en papaverolie wordt er in gepropt.
    prima toch.........................die rijden goedkoop.

dat is iets waarik ff heel erg aan moest wennen hoor, die prijs nu van 1 liter, tering........... wat voor een verschil in 1 jaar tijd, onbeschoft gewoon.
    toen ik weg ging was het nog 89 cent de liter bij de aldi en nu 1,29.
    die wouter gunt ook helemaal niemand een voordeeltje, behalve zijn eigen portemonnee en de staatskas natuurlijk.
    wat een fl*kker, ben blij dat het kabinet naar alle waarschijnlijkheid toch weer valt dit jaar.
    we gaan het zien.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2009
    Dus,
    gewoon op GPO gaan rijden of zelf gaan filteren
    edited July 2009
    heeeeeeeeeeeee stokers..

hier een updeetje van de Hatsu.
    wagentje loopt inmiddels op GPO en (uiteraard) geheel naar wens.
    Maandag aanstaande 27-juli moet de gehaktballebak weer voor de APK.
    ben errug benieuwd wat de meester er van vind.
    gaat het bakkie er door??? of wordt het een slopertje????
    we gaan het aankomende maandag meemaken, ik hou jullie op de hoogte.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Suc6
    Maar je draait je hand niet om voor een remslangetje of wel?
    :confused::D
Sign In or Register to comment.