Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Temperatuur zakt spontaan 5 graden na 50km rijden

BrajoBrajo PPO Burner
edited March 2008 in Algemene Techniek
Beste stokers,

Nu voor de tweede keer de auto (Toyota Hiace) omgebouwd, onderdelen op een betere plaats neergezet ivm brandstoffilter wisselen.
Alleen iets heel vreemds, de PPO wordt gewoon opgewarmd door de WW uit Audi A8 parrallel aan het kleine koelwatercircuit.
Na ca 8 km 70 graden Celcius.
Rijd ik nu een (voor mij) langere afstand van 60km dan zakt spontaan de temperatuur van 70 naar 65 graden.
Heeft iemand dit ook eens meegemaakt en hoe opgelost?

Zelf al een nieuwe thermostaat geprobeert, dit helpt niet.
Het lijkt of er dan op dat moment niet voldoende heet koelwater door de WW loopt.
Bij deze ombouw heb ik de WW wel hoger staan t.o.v. de radiator.

Groet,

Brajo

Comments

• ingmar89 PPO Burner
    edited February 2008
    Dat zou je eventueel kunnen testen door de temperatuur van het water wat je warmtewisselaar uit komt te meter...
    Maar het is niet logisch dat hij eerst warm wordt en dan weer afkoelt..
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Hoi Brajo,

Kan de rijwind soms roet in het eten gooien?

Herman
  • sauspasta PPO Burner
    edited February 2008
    Ik heb een paar dagen geleden de retourklep beter geisoleerd en krijg nu een betere waarde.
    Is de temp. sensor stabiel?
    gr Niels
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited February 2008
    [QUOTE=pena;30255]Hoi Brajo,

Kan de rijwind soms roet in het eten gooien?

Herman

Hallo Herman,

Rijwind is het niet, temperatuur blijft ca 30km lang op de snelweg vrij constant ca 70 graden.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited February 2008
    [QUOTE=sauspasta;30272]Ik heb een paar dagen geleden de retourklep beter geisoleerd en krijg nu een betere waarde.
    Is de temp. sensor stabiel?
    gr Niels

Hallo Niels,

De temperatuursensor is ok, deze is van Conrad en heb nooit iets vernomen dat deze echt zoveel afwijkt het is echt spontaan 5-7 graden kouder.

RaRa
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Brajo, heb je dit op alle trajecten? of enkel op een bepaald traject?
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited February 2008
    [QUOTE=Tjorque;30289]Brajo, heb je dit op alle trajecten? of enkel op een bepaald traject?

OP Alle trajecten, ik denk zelf dat dan de motor echt op temperatuur is en het koelwater de makkelijkste weg gaat kiezen en er dus minder doorstroming is door de WW
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Misschien is het dan dat je thermostaat pas na lange tijd helemaal opengaat ofzo... En dan ineens the full deal of cooling openzet...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2008
    [QUOTE=Brajo;30251]de PPO wordt gewoon opgewarmd door de WW uit Audi A8 parrallel aan het kleine koelwatercircuit.

Hi Brajo,

Je bedoeld met het kleine koelwatercircuit je interieur kachel neem ik aan?.

Het kan zijn dat je interieur kachel teveel energie weg neemt of dat er zich lucht in de Audi WW bevind. De WW zou altijd op een laag punt moeten hangen, in ieder geval onder het hoogste koelwater nivo.

Groeten,

Easy rider.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    [QUOTE=easy rider;30295]Hi Brajo,

Je bedoeld met het kleine koelwatercircuit je interieur kachel neem ik aan?.

Het kan zijn dat je interieur kachel teveel energie weg neemt of dat er zich lucht in de Audi WW bevind. De WW zou altijd op een laag punt moeten hangen, in ieder geval onder het hoogste koelwater nivo.

Groeten,

Easy rider.
    Als je een goede ontluchting inbouwt (kraantje) en daarmee ontlucht, is het geen probleem. Mijn BIB hing ook een 15cm boven de radiator (met vuldop) en d.m.v. ontluchten met radiatorkraantje voor de WW was dat zo geregeld. Maandelijks eens ontluchten met draa
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Brajo meet je de temp voor of na de pomp?
    Op zich is het niet zo vreemd dat de temp van het koelwater iets daalt als de thermosstaat open gaat. Als je de brandstof meet n
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited March 2008
    Ik meet de temp inderdaad voor de pomp

Afgelopen weekeind weer een 300km afgelegd,
    de warmtewisselaar nu onder het radiatorniveau geplaatst, helaas hetzelfde resultaat.

Ook na 50km weer 5 graden minder.
    edited March 2008
    Hoi Brajo,

Zit net te denken: heeft hij soms een temp. afhankelijke KGR, die dus na 50km dicht gaat?
    @Smul: had jij niet zoiets? En zo ja, is jou zo'n temp. val al eens opgevallen?

Herman
    edited March 2008
    [quote=pena;30687]heeft hij soms een temp. afhankelijke KGR, die dus na 50km dicht gaat?

Je bedoeld dat ie dan de retour open gooit naar de tank, open gooit dus.

Groeten,

Easy rider.
    edited March 2008
    Hoi Easy Rider,

Hij is leuk :D
    De retour gaat open en de KGR gaat dicht en dat temp. afhankelijk.
    Ik zou wel eens willen weten hoe dit (mechanisch) werkt?

Herman
    edited March 2008
    PS Ik kan dit ook hebben op mijn 'Sterretje'.
    Maar heb het nog niet open gehad.

Herman
    edited March 2008
    [quote=pena;30705]Ik zou wel eens willen weten hoe dit (mechanisch) werkt?

Waarschijnlijk met iets van een bimetaal bediend ventiel zoals een koelwater thermostaat denk ik. Ik heb zo en ding nog nooit open gehaald.

@ Brajo, misschien is het een idee om een restrictie in de retour leiding te bouwen dan heb je toch een retour maar dan gaat er minder doorheen terug naar de tank dus minder warmte verlies.

Groeten,

Easy rider,
Sign In or Register to comment.