Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Renault Laguna 1.9 dci

Tinus PPO Newbie
edited August 2005 in Renault
Hallo allemaal,

Door een vriend geattendeerd op dit forum. Ik heb gisteren voor het eerst m'n tank maar eens gevuld met 48 liter diesel en 8 liter zonnebloemolie. Er zat nog wat in, tesamen zou het ongeveer 65 tot 70 liter moeten zijn.

Ik moet zeggen dat ik vind dat de auto een stuk prettiger rijdt. Een stuk stiller en ook onderin iets meer pit. Ik heb wel het idee dat ik meer gebruik, volgens de verbruiksmeter.

Deze Renault heeft een common rail. Zijn er nog puntjes om aan te denken? Is een andere olie beter? Ik heb nu dus zonnebloemolie bij de Aldi gehaald voor 59ct de liter.

Comments

• Peus PPO Addict
    edited July 2005
    Tinus said:

...... Ik heb wel het idee dat ik meer gebruik, volgens de verbruiksmeter.......Deze Renault heeft een common rail. Zijn er nog puntjes om aan te denken? Is een andere olie beter? Ik heb nu dus zonnebloemolie bij de Aldi gehaald voor 59ct de liter.

Lees de zaken over commonrailsystemen op dit formum.
    Mij HDi motor is ook een commonrail systeem. Wees a.u.b. zeer zuinig op het brandstofsysteem, want je HD-pomp is een duur ding waar je lief voor moet zijn :lol:
    Zonnebloem olie (zbo) is de dunste PPO soort, dus voor commonrail het meest geschikt, want de viscositeit is uiterst belangrijk!
    De verbuiksmeter geeft bij mij ook meer aan op gemixte zbo, dan op dino. Hoe dat ding meet ben ik nog niet achter, maar mijn verbruik is gelijk (altijd bijhouden, die cijfers). :roll: :!:
    Ik vermoet dat er electronisch wordt gemeten, door de hogere druk (door hogere viscositeit) wordt waarschijnlijk constant een wat hogere verbuikswaarde aangegeven. Hoe heter de motor (en dus brandstof) is hoe minder het verschil in afwijking t.o.v. dino. :shock:
  • Tinus PPO Newbie
    edited July 2005
    Ik zit nu op een paar liter erbij en ik denk dat ik maximaal 20% aanhou. Ik denk dat dat wel veilig zal zijn?

Zonnebloem dus beter dan sla, dan houden we zonnebloem aan.

Maar het is dus oppassen ivm de viscositeit en niet vanwege andere zaken? Dus een warmteelement zou dat oplossen?
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005
    Tinus said:

.......Maar het is dus oppassen ivm de viscositeit en niet vanwege andere zaken? Dus een warmteelement zou dat oplossen?

Hoe warmer de zbo/dino mix hoe lager de viscositeit (dunner), dus is een goede warmtewisselaar altijd aan te bevelen.
    De dunnere brandstof is beter te vernevelen door de injectoren, het openen en sluiten gaat nauwkeuriger, dus heb je altijd een betere verbranding, dus zuiniger rijden. Het brandstofsysteem (HD-pomp, injectoren) houden het langer uit (ook minder storingen en vervuiling). :lol:
    Mvg.
  • Tinus PPO Newbie
    edited July 2005
    Maar zou dat bij 20% mixen al zo uitmaken? Ik heb voor de gein eens de leiding bij het brandstoffilter losgemaakt en het is gewoon nog goed dun. Water eigenlijk?
  • edited July 2005
    ik rijdt nu op 30% diesel en 70%zonnebloem
    en t rijdt prima
    gr
  • Tinus PPO Newbie
    edited July 2005
    Met een 1.9 dci en heb je daar nog wat aan gesleuteld dan?
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005
    Tinus said:

Met een 1.9 dci en heb je daar nog wat aan gesleuteld dan?

Let op: een dti is geen dci. Een dti is geen commonrail en is dus veel minder kieskeurig, met name het startgedrag. :cry:
    Mvg.
  • Tinus PPO Newbie
    edited August 2005
    Ach, ik mix maar een paar liter bij. Laatst getankt op 51 liter diesel en 7 liter zbo erbij. Kan me niet voorstellen dat dit problemen zou veroorzaken bij de motor door de dikte, maar je merkt wel het effect in trekkracht onderin.

Ik zag trouwens dat er van het brandstof filter naar de hd pomp luchtbubbels soms meegaan. Ik zie die echter niet in de aanvoer naar het filter. Vraag me af of dit hoort?
Sign In or Register to comment.