Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Is het erg om op voorverwarmde diesel te rijden?

Janbenz1Janbenz1 PPO Newbie
edited May 2008 in Algemene Techniek
Wanneer ik een 1 tanksysteem ga toepassen, met eventueel 2 platen wisselaars achter elkaar, en dan 60% zonnebloem olie en 40% diesel gebruik , moet di volgens mij voldoende warm zijn voor verbranding.
Maar stel nu dat ik noodgedwongen eens alleen diesel tank, is het dan slecht dat diesel voorverwarmd naar de brandstofpomp gaat?
Of moet ik hier dan een omleiding voor maken?

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetnis Jan.

Comments

• SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited February 2008
    Zet je toch een (hand)afsluiter in de waterslangen?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Destijds hebben we de temp van de Lucas pomp gemeten op 100% dino-bedrijf en zonder enige aanpassing. Nog geen sprake van PPO. Na een middellange rit was de temperatuur van het pomphuis op sommige plaatsen 80°C. Gemeten met IR-thermometer. Puur door wrijving en samenpersen (hoge drukken) wordt de brandstof warm. En ik heb gehoord dat pompen op de testbank ook getest worden tot 90°C. Verder zit de pomp ook op het hete blok geschroefd.
    De auto's zijn ook gemaakt om in het zonnige zuiden te functioneren waar de temperatuur oploopt tot 50°C dus... Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt.
    Maar een extra kraan in de KW-leiding is niet echt een dure/moeilijke extra optie...

Grtz
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited February 2008
    heb dit op gelost door er een kogelkraan tussen te zetten ( koelvloeistof)
    als ik alleen op diesel rijd zet ik gewoon de kraan dicht en word ie niet warm meer.
    heb me laten vertellen dat bij alleen diesel rijden het niet verstandig is de boel tot 80 graden op te warmen ivm smering van de pomp.

[QUOTE=Janbenz1;30196]Wanneer ik een 1 tanksysteem ga toepassen, met eventueel 2 platen wisselaars achter elkaar, en dan 60% zonnebloem olie en 40% diesel gebruik , moet di volgens mij voldoende warm zijn voor verbranding.
    Maar stel nu dat ik noodgedwongen eens alleen diesel tank, is het dan slecht dat diesel voorverwarmd naar de brandstofpomp gaat?
    Of moet ik hier dan een omleiding voor maken?

Groetnis Jan.
  • Janbenz1Janbenz1 PPO Newbie
    edited April 2008
    Sorry voor het late antwoord, maar ben er weer.
    Ik overweeg om toch maar een 2 tanksysteem aan le leggen. :)
    Lijkt me wel zo verstandig, dit ivm, de webasto, en met bepaalde omstandigheden, dat je direct wilt omschakelen naar 100% dino.

Dus dan maak ik toch een gescheiden crirqui (moeilijk woord), en zal de dino niet worden verwarmd.
    Is dan wel zo verstandig, de pomp is me heilig. (dure grap).

groet Jan.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    mooi dan krijgen we binnenkort een mooi 2-tank topic van een benz rijder.....euh, die hebben toch van die mooie lijnpompen die ideaal zijn voor 1 tank systemen...oei daar slaat de twijfel toe....kijk eens bij onze brandweer van Ingmar, misschien wel krek hetzelfde blokkie....
    Dus lees u nog wat meer in. kom met een opzetje en vooral de specs van uw blok en pomp, dan komt de rest vanzelf....net als dat kogelkraantje tussen de WW!
    Niet moeilijk denken maar wel simpel houden
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Dyssie heeft nog een twee tank systeem te koop dacht ik.

Groeten,

Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Jan,

Mijn BUS 207D uit 1982 is omgebouwd naar 1-tank, toch heb ik in de "koude" maanden wel regelmatig last gehad van niet starten. Mijn vermoeden was toch dat dit met lucht te maken had. Omdat ik APO verstook, heb ik recent de voorloop vanaf de tank vervangen door een PE-Slang (Harde Luchtslang) met een id van 10 mm. De opvoerpomp van de inspuitpomp heb ik er tevens tusenuit gehaald (niet fysiek verwijderd, maar gewoon niet meer aangesloten). Dicht op de tank heb ik een Hardi en een voorfilter gemonteerd. De retour van de pomp kan in dmv twee kogelkraantjes kortsluiten (makkelijker te ontluchten).
    Het is even afwachten hoe dit gaat functioneren, maar de zomer komt er weer aan en dan rijden we sowieso 100 % APO.
    Ik heb een 2,4 liter OM 616.937 (72 pk) en ik vermoed dat jij wel een iets zwaardere motor hebt. Voordeel van deze bussen is wel dat er links en Rechts plaats is voor een tank, en zeker icm die standkachel zou ik toch wel voor twee tank gaan. In de zomer zou je dan wel een-tank kunnen rijden en zodra de temperaturen weer lager gaan worden weer op twee tank gaan rijden.

Bij mij zit er ook een kogelkraan op de toevoer van de WW, als ik geen PPO kan scoren op vakantie, de warme diesel is veel te schraal voor je pomp anders.

Initieel had ik de ww op het blok bovenop het kleppendeksel gemonteerd, maar met kleppen stellen was dit wel erg lastig. Dus nu zit ie aan de onderkant van de motor, gebruik makende van de bevestigingsmogelijkheid van de stuurbekrachtigingspomp...die ik niet heb.
    Aan de onderkant zit ie wel in de rijwind, maar met wat isolatie en gebrek aan rijwind (ze zijn niet zo snel die bussen) zal dit geen probleem opleveren.

Groet,
    Ingmar
  • Janbenz1Janbenz1 PPO Newbie
    edited May 2008
    Hallo,

Ik heb ook het OM616 blok er in liggen uit 1982.
    Het is een 407D, dus iets meer laadvermogen, verder gelijk.
    Maar ik wil dus wel degelijk een 2 tanksysteem, en dan 30% diesel bijmengen voor de zekerheid.
    Misschien dat ik het dan langzaam aan opvoer naar 100& PPO.
    Dit in zamenwerking met de LPG.

Onder de bus is zeker ruimte genoeg om het systeem te plaatsen, is een extra opvoerpomp niet echt nodig?
    Lijkt me dat de pomp er anders behoorlijk aan moet trekken.

Jij rijdt dan ook op APO, dan heb je wat meer filters nodig, wanneer je PPO rijdt kun je met 1 filter toe als ik me goed ingelezen heb.
    Ga er binnenkort mee aan de slag, het mooie weer komt er aan.
    Morgen eerst weer op pad met de camper, lekker de polder door, tulpenroute.

Groetnis fan Jan.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    [quote=Janbenz1;32667]...........is een extra opvoerpomp niet echt nodig?
    Lijkt me dat de pomp er anders behoorlijk aan moet trekken........

Ik heb een 1 tank systeem met GPO en die is zo dik als vanillevla.

Ik had in de tank een orgineel opvoerpompje staan die na 10.000KM de geest gaf, dat schijnt ook met DINO wel te gebeuren maar ik denk dat ik hem met GPO de nek om heb gedraaid. Als ik minder dan 20 liter in de tank had kon de opvoerpomp in de IP de GPO niet meer aanzuigen en stopte de motor. Daarom heb ik buiten de tank een Hardi opvoerpomp gezet die de GPO nu door een 12 MM leiding binnendoor naar voren pompt. Nu kan ik de tank tot op de laatste druppel leeg rijden.

Groeten,

Easy rider.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Met een tweetank systeem komt er echt wel PPO in je diesel. Tenzij je de retour van de dieseltank weglaat. (dus de diesel in een kgr)
    Ik zeg dit omdat ik weet dat mijn Zibro petroleumkachel ABSOLUUT niet met PPO overweg kan...(een paar druppels PPO op een liter petroleum is al teveel)
    Mss jouw Webasto wel, dat weet ik dus niet.
    Suc6!:mozilla_smile:
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited May 2008
    JanBenz1,

Ik heb zelf een 307D, met een 2 tank systeem. Als je wilt kun je die in het pinksterweekend wel een keer komen bekijken. Ik ben dan bij mijn ouders en die wonen in de buurt van Leeuwarden.
    Als je interesse hebt dan stuur je me maar een pb voor het adres.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Mijn Webasto DW50 doet het wel op een 50/50 mix, maar hij rookt en stinkt echt ontzettend.
    Groet,
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=Janbenz1;30196]
    Groetnis Jan.

ervaring en FEIT is :

dat als er 2 liter PPO op een volle tank dino gemix word, de brandstof niet meer schraal is.
    En dus de 100% smerende eigenschap van PPO heeft.

dus niet moeilijk doen met extra kranen.
    dr zit altijd met dino tanken wel een aanvaardbaar percentage PPO in de tank.

ik spoel om de 3000 km mn systeem met de dino uit de orginele tank.
    ( met ??? percentagePPO).
    en word dus knetterheet, en t schoont de boel lekker op.

grtn
Sign In or Register to comment.