Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

opvoerpomp

edited July 2005 in Citroën/Peugeot
Een beetje offtopic.
Ik ben bezig een peugoet/citroen 2100 12 V motor ergens anders in te bouwen. Ondanks de Lucas pomp ga ik er met een bescheidenmengsel PPO mee rijden ( al was het maar om mijn 100liter ppo vat leeg te krijgen)

Mijn vraag: Is de Lucaspomp zelf aan zuigend of hoort er een separate opvoerpomp bij die de brandstof van en naar de tank brengt.

Aan de achterzijde van de cylinderkop zit overigens een warmte wisselaartje voor de verwarming van de brandstof !

Dank voor reakties !

Martin

Comments

• neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2005
    de pomp is voorzien van een inwendige opvoerpomp.

Groeten,
    Nero
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited July 2005
    [quote=martin ( gast)]Een beetje offtopic.
    Ik ben bezig een peugoet/citroen 2100 12 V motor ergens anders in te bouwen. Ondanks de Lucas pomp ga ik er met een bescheidenmengsel PPO mee rijden ( al was het maar om mijn 100liter ppo vat leeg te krijgen)

Mijn vraag: Is de Lucaspomp zelf aan zuigend of hoort er een separate opvoerpomp bij die de brandstof van en naar de tank brengt.

Aan de achterzijde van de cylinderkop zit overigens een warmte wisselaartje voor de verwarming van de brandstof !

Dank voor reakties !

Martinjij ook al?

Ik leg die 2100 motor in een bx.
    En ik ga er een japanse pomp op bouwen, van een Nissan Sunny. Bosschkloon.
  • edited July 2005
    Dan durf ik nog wel even off topic verder te gaan...
    Als er meer mensen met die motor bezig zijn , kunnen we elkaar altijd van dienst zijn , niet waar ?

Ik weet niet hoe die BX in elkaar steekt, maar raak jij alle water aansluitingen weer kwijt ?
    Waar loopt de dunne waterslang aan thermostaatzijde heen ?
    Er zitten daar behalve de grote water uitlaat naar de radiateur ook 2 kleine.
    ! voor de thermostaat ( die ga ik gebruiken voor de aanvoer naar de kachel) en 1 na de thermostaat. Van die laatste begrijp ik de funktie niet.
    Mijn plan is nu om hem maar af te doppen.
    Misschien als ik weet waar die anders naar toeloopt dat ik anders besluit...

De korte circulatie , voor als de thermostaat nog niet opend, loopt onder het uitlaatspruitstuk door naar de water inlaatkant naar de andere zijde van de kop.
    Dus circulatie is er altijd.

Aan de achterzijde van de kop , bij de brandstof warmte wisselaar, zit nog een water aansluiting. Liep die naar het vulvaatje ?

Mijn plan is om deze motor te plaatsen in een Landrover type 88 uit 1978.
    Ben ik eindelijk van die tractor motor af...

Met 83 pk is ie niet overdreven sterk maar naar ik hoop wel betrouwbaar !
    edited July 2005
    [quote=martin ( gast)]Dan durf ik nog wel even off topic verder te gaan...
    Als er meer mensen met die motor bezig zijn , kunnen we elkaar altijd van dienst zijn , niet waar ?

Ik weet niet hoe die BX in elkaar steekt, maar raak jij alle water aansluitingen weer kwijt ?
    Waar loopt de dunne waterslang aan thermostaatzijde heen ?
    Er zitten daar behalve de grote water uitlaat naar de radiateur ook 2 kleine.
    ! voor de thermostaat ( die ga ik gebruiken voor de aanvoer naar de kachel) en 1 na de thermostaat. Van die laatste begrijp ik de funktie niet.
    Mijn plan is nu om hem maar af te doppen.
    Misschien als ik weet waar die anders naar toeloopt dat ik anders besluit...

De korte circulatie , voor als de thermostaat nog niet opend, loopt onder het uitlaatspruitstuk door naar de water inlaatkant naar de andere zijde van de kop.
    Dus circulatie is er altijd.

Aan de achterzijde van de kop , bij de brandstof warmte wisselaar, zit nog een water aansluiting. Liep die naar het vulvaatje ?

Met 83 pk is ie niet overdreven sterk maar naar ik hoop wel betrouwbaar !hmm even nadenken. Volgens mij zit de thermostaat niet achterop de motor bij de waterpomp, maar voorop. Dat ding achterop is slechts een wateruitlaat. Tenminste dat was bij de bx zo, en zo ga ik het bij de xm motor ook weer maken. Standaard is een van deze uitgangen overigens afgedopt, dus dat was niet zo'n raar idee.
  • edited July 2005
    Klopt dat het voorop de motro zit !
    De waterpomp wordt door de getande riem aangedreven en de distributie zit voor aan .
    De waterpomp perst onderuit de motor het in een aluminiumhuisje waar de thermostaat op zit. Dar zitten ook die twee wateraansluitingen die ik bedoelde.

Waar heb jij de motor uitgehaald ? Een XM of een 605 ? Of zijn er nog meer auto's die deze motor gebruiken ?
    Waarom vervang jij je motor in de BX voor deze motor ?
    edited July 2005
    martin said:

Klopt dat het voorop de motro zit !
    De waterpomp wordt door de getande riem aangedreven en de distributie zit voor aan .
    De waterpomp perst onderuit de motor het in een aluminiumhuisje waar de thermostaat op zit. Dar zitten ook die twee wateraansluitingen die ik bedoelde.

Waar heb jij de motor uitgehaald ? Een XM of een 605 ? Of zijn er nog meer auto's die deze motor gebruiken ?
    Waarom vervang jij je motor in de BX voor deze motor ?

mijn motor komt uit een xm.

Ik hang hem in de bx omdat ik het vooral leuk vind, en omdat de orginele bx motor was overleden. nou ja, de koppakking was eruit, en er was veel olielekage. en had 4 ton gelopen.

de xm motor had een ton minder. 8)
  • Sheik PPO Newbie
    edited July 2005
    [quote=martin ( gast)]
    ...

Met 83 pk is ie niet overdreven sterk maar naar ik hoop wel betrouwbaar !
    ...

????
    Wat voor een versnellingsbak / koppelingshuis ga je daarvoor gebruiken dan? En motorsteunen? Lijkt me niet echt iets wat vaker gedaan wordt. Die koelwaterslangen zijn dan wellicht de minste van je zorgen geweest :wink:
    In ieder geval succes ermee!
  • edited July 2005
    inderdaad zijn de koelwaterslangen geen hoofdprobleem !
    Ik heb via een adapter de krukas pas gemaakt aan het landrovervliegwiel.
    De originele bak van de LR bezit een apart vliegwielhuis met het nodige materiaal. Zodat de bevestigingsgaten overnemen hierin niet echt heel moeilijk was.
    Het centreren van bak aan motor was de lastigste klus. De prise as moet immers exact in lijn liggen met de krukas...enfin dat is gelukt.
    Binnen kort de motor in het chassis hangen en dan nieuwe steunen maken . Vervalgens komen alle "kleine" dingen zoals slangen , uitlaat , kabelbediening enz.

Nog een hele klus te gaan dus !
Sign In or Register to comment.