Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Combootje

Dalton 1 PPO Newbie
edited July 2008 in Opel
Hallo allemaal. Mijn ogen haperen een beetje na het lezen van zo veel info!! Wat een hoop info is hier te vinden.Petje af!!
Ben niet zo gek als jullie om heel mijn wagen om te bouwen maar wil wel graag advies.
Ik heb pas een combo gekocht van 97. Hij heeft 185000 gelopen.
Hij is voor 1 doel aan geschaft:om goedkoop naar het werk te rijden!
Een maat van mij zei mik de tank vol met slaolie,lekker goedkoop.
Mij leek dat niet zon goed idee. Hij had wel een zaadje geplant in mijn hoofd en ben toch eens gaan snuffelen. Via autoweek ben ik hier terecht gekomen. En ik heb het volgende eruit gefilterd. Als ik het verkeerd doe hoor ik het graag.
1. kijken wat voor brandstofpomp erop zit(bosch licentie pomp is de beste)
2. beginnen met 10% en opbouwen tot 50% zonnebloemolie.
Goed opletten natuurlijk of hij goed blijt lopen.
heb ik goed genoeg gelezen of is dit bovenstaande een overlijdensacte voor de motor?

Hoop dat ik het goed weggezet heb groet ik.

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    hey dalton,
    lees deze link http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1287 maar eens door, dan weet je al een heel stuk meer inclusief wat achtergrond info.
    besluit dan of je 1 of 2 tanksysteem wilt. 1 tank is goedkoper maar meer risico!!! als je er geen bosch op hebt zitten zou ik er niet aan beginnen, 1 tank systeem, tenzij je goed weet wat je aan het doen bent. en dat weet je nu nog niet :wink:
    je voordeel is dat de winter bijna voorbij is. om een idee over mixen te krijgen, http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1625 let op, de meeste auto's in dit topic zijn omgebouwd.

stap 1, bovenstaande lezen.
    stap 2 20% ZBO bijmengen
    stap 3 ombouw idee hier posten met de info over pomp
    stap 4 ombouwen
    stap 5 ervaring en foto's hier posten
    stap 6 met een happy smile rondrijden

PS. je bouwt veel krediet op als je laat merken dat je her en der ook goed gelezen hebt 8)
  • Dalton 1 PPO Newbie
    edited January 2008
    Wat ik eruit begrijp is dat de ombouw bij de meeste pas gebeurdals je boven de 50% ppo gaat zitten. Als dat mijn grens is heb ik dus alleen
    het visco probleem.
    Denk echter dat als je 50/50 aanhoud dat de diesel hem wel omhoog trekt.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Die 50 / 50 mengverhouding kan je uitproberen, maar niet zonder enig risico.
    Zeker niet als je geen Bosch hebt.

Het verste dat ik gegaan ben zonder ombouw is 40 /60 PPo / dino...

MAAR!
    in 'mijn' auto zit een verwarmd brandstof filter, dus de brandstof wordt zowiezo al door de motor een beetje voorbehandeld.

Nadien heb ik een warmtewisselaar geplaatst maar ben owv de koude start nog steeds niet verder dan 50% gegaan...
    Ik voelde ook dat de motor niet helemaal tevreden was met de brandstof. Wat voor mij dus een reden was om even de kat uit de boom te kijken.
    Ik weet nu echter wel dat veel veroorzaakt wordt door de injectoren.

Dus! :)
    Het langzame opdrijven van het % en goed luisteren naar je motor is zeker een must! Maar nog belangrijker is grondig ombouwen ook al beoog je maar 50% mengen. Een ombouw is niet gratis, een kapotte motor wel maar de herstelling niet ;)

Welkom op 't forum en succes met de zoektocht naar een systeem dat jou bevalt... :)

linkje naar m'n el cheapo ombouw :)
  • Dalton 1 PPO Newbie
    edited January 2008
    Dus een bosch pomp is een must. En een ww ook.
    Omdat ik volgende week de koelvloeistof wil vervangen en het brandstof filter ook, denk ik dat ik een ww ga monteren.
    Wat ik eruit begrijp is koelslangen door snijden en de ww ertussen.
    Vervolgens de brandstofleiding tussen het filter en de pomp doorknippen en via de ww laten lopen.
    Is dit kort door de bocht of klopt dit???
    Kun je een ww op de sloop vinden of moet je die nieuw kopen??
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    dat is correct inderdaad. Zoek maar eens wat schema's op hier op de site voor de aansluitingen er staan er ondertussen al aardig wat :)

vergeet geen T-stukken in de koelvloestof slangen te plaatsen :)
    Die zijn niet zo gemakkelijk te vinden met zulke afmetingen, maar je kan wel zelf iets fabriceren. In een grote loodgieterszaak kan je wel slangtules en T-stukken vinden van redelijke afmetingen, maar goedkoop zijn die niet.

WW is gemakkelijk online te koop te vinden. In sloop niet want de meeste WW's zijn geen automotive parts...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Joe,

De Combo van m'n maatje ging moeilijk doen bij 50/50. Alles eronder protesteerde de motor niet.

Bij heeft inmiddels ook omgebouwd. http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1748

Succes,
    Tim
  • Dalton 1 PPO Newbie
    edited January 2008
    Dus als je niet verder gaat als 40% is er geen probleem??
    Ik heb trouwens zitten bedenken dat de problemen wrs zitten in de koude start. Met een ww kom je een heel eind maar dan moet hij wel warm zijn.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    [quote=Dalton 1]Dus als je niet verder gaat als 40% is er geen probleem??Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ...

Op korte termijn zal het wel goed gaan, maar hoe lang het duurt???

Tim
  • Dalton 1 PPO Newbie
    edited February 2008
    haha. Wat is nu het verschil tussen een platenww en een ww uit een cv ketel??
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Niet, dat is hetzelfde.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Zelfs al ga je mengen met lagere (sissi) percentages, monteer je best een warmtewisselaar!!
    Mijn C15 deed heel moeilijk bij koude start en 50% KZO of hoger.
    En het is niet omdat alles 'normaal' lijkt, dat de pomp niet onder meer stress kan komen te staan...
    Een eenvoudige warmtewisselaar voor de pomp als je een verwarmd filter hebt of zelfs voor het filter als dat niet verwarmd wordt.
    Maar een volledige ombouw, dat is het echte werk...

Grtz
  • HanM PPO Burner
    edited February 2008
    2 tank ombouw is natuurlijk nog veel idealer :)
    edited February 2008
    HanM said:

2 tank ombouw is natuurlijk nog veel idealer :)

Uiteraard...
  • Dalton 1 PPO Newbie
    edited February 2008
    Als je een verwarmd brandstoffilter hebt met reservoir van pak en beet 1,5 ltr ben je volgens mij van je koude start problemen af. En als je vervolgens een ww monteerd ben je tijdens de warme periode gedekt.

Klinkt dit logisch of maak ik er nog steeds geen chocolade van??
    Het grootste probeem lijkt mij nl viscovisiteit als je het spul verwarmt is het opgelost, toch?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Het probleem is dat er altijd koude olie in je pomp zit bij de koude start van een 1-tank systeem. Voordat je dat eruit gestart hebt, duurt even.
    Je kan elektrische verwarming heel dicht bij de pomp plaatsen, maar niet erin. :wink:
    edited February 2008
    brownie said:

Useless quote

[OFF TOPIC]Hoewel ik wel over iemand hoorde die gloeikaarsen in speciale alu blokjes gebruikte om de pomp te verwarmen. Ik moet de man nog steeds eens contacteren...[/OFF TOPIC]
  • RoadRunnerRoadRunner PPO Wannabe
    edited February 2008
    Hallo Dalton,

Ik las met interesse je post over de combo en ZBO en de reacties die je hierop hebt gekregen.
    Ik heb zelf ook (nog) een combo uit 1996 met inmiddels 378000 km op de teller. Ik rijd al ruim 2 jaar zonder noemenswaardige problemen op een 50%-50% mix van dieselolie en ZBO, en de laatste tijd op de olie van Niek. Inmiddels bijna 120000 km met een 1-tank systeem dus heb ik misschien enige ervaring. Ik heb aan mijn auto dus helemaal niets aangepast, geen ww of buis in buis etc etc. gewoon mengen en rijden! zomer, en winter in dezelfde verhouding.
    Ik kan je aanraden inderdaad even te checken of je een Bosch (licentie) pomp aan de motor hebt hangen, zoals de mijne (ik heb een Isuzu motortje) en daarna is het gewoon bijmengen tot je merkt dat de motor het niet meer prettig vind.
    Ik heb dit ook gedaan, en op een iets onrustigere loop gedurende de eerste 5 seconden na de eerste koude start (voor mij 05.10 u. 's ochtends) merk ik tijdens het rijden verder helemaal niets.
    Het is wel zo dat het inspuitmoment een beetje meebepaalt wat je motor nog leuk vind en wat niet, omdat mijn collega met precies dezelfde combo als de mijne rondreed, en de zijne bij 50% ook als hij warm was wat bleef halen bij stationair toerental, tot we de timing van de pomp hebben gecontroleerd en gecorrigeerd.
    Grappig dat sommige denken dat je er hier pas bij hoort met een 2-tank systeem en sirai's etc. Iedereen die met PPO rijdt, in welke vorm dan doet dat vanuit zijn eigen zienswijze of belang, respecteer die zeg ik en laat ieder in zijn of haar waarde.
    Dalton veel succes met je experiment, mijn PPO dagen zijn geteld, de combo staat te koop want ik krijg een auto van mijn werkgever ter beschikking.

groetjes RoadRunner[/u]
  • jumperjumper PPO Burner
    edited February 2008
    Bij mij is alleen opgevallen wanneer je 50% ppo rijd zonder aanpassingen zoals bv. een ww, het verbruik wel eenorm toeneemt.
    Ik heb daarom in mijn corolla een ww geplaatst. In de winter heb ik ook nog een stukje isolatie materiaal aangebracht waardoor ik minder koeling heb van rijwind. De temperatuur in mijn blok blijft nu zelfs uren lang zitten. Dit was een tip die kreeg van iemand die dit ook heeft gedaan.
  • 8frans8 PPO Newbie
    edited July 2008
    Ik heb mijn combootje van 2000 net ingeruild.
    Heb er 3 jaar meegereden met 100% ppo,op de autobahn vette 180 km op de teller.
    Alleen in de "winter" heb ik er zoveel als nodig was,aan petrodiesel bijgemengd.
    Ik had er niets aan omgebouwd,want de isuzu-motor deed het prima.
    Alleen de koude start ging soms wat moeizaam,
    maar bij 185000 KM heb ik de gloeibougies
    vervangen en hij startte weer als nieuw.
    HEERLIJK,en wat rook die lekker.
    Leve de ppo en dit forum.
    groetjes iedereen
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Frans..welkom,

Naar mate je verhaal vordert worden de zinnen korter...bewust...? Nou ja...vertel eens meer van die PPO want je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    "Hi,ik ben van plan een aanvoerlijn van echt goedkope ppo op te zetten,zuiver,goede kwaliteit verkoopprijs ong.55 cent per liter.Zoek dan ook betrouwbare vaste afnemers."

Vertel ons meer 8frans8 of PB mij even.

Groeten,

Easy rider.
  • 8frans8 PPO Newbie
    edited July 2008
    Hi Ingmar en Easy Rider.
    De Post onderaan mijn bericht is van 2006,en toen kocht ik de (koolzaad)olie nog
    in voor 30 cent,en die voorraad is nu pas vrijwel op,waardoor ik eigenlijk tot nu,nog niet veel gedaan heb.
    Momenteel is het een gekkenhuis,wat de prijzen hier (EU) betreft.Mijn streven is nog
    steeds ppo aan te bieden voor de helft van de dieselprijs,iets dat alleen te bereiken is
    door groot en mondiaal in te kopen.
    Maar ik ben niet zonder reden optimistisch en voor alle duidelijkheid,ik praat over nieuwe
    ppo,dus niet gerecycled.Maar alles staat of valt met betrouwbare afnemers,maar mijn
    gevoel-en niet alleen dat-zegt me,dat ook dat wel goed komt.
    Verder wil ik nog even zeggen,dat ik boeren zoals ook jan ten volle ondersteun en ze een goede boterham gun.
    Mijn motivatie evenwel is: het milieu,onafhankelijkheid van de OPEC,en vooral betaalbaar en schoon autorijden.Het heeft even zijn tijd nodig,maar ik hoop spoedig meer te kunnen melden.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    1 positief punt is wel dat ik nog nooit een combootje (corsaB combo) ben tegengekomen zonder Bosch pomp. Durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ze er niet zijn..maar gezien dit allemaal stuk voor stuk japanse isuzu motoren zijn denk ik dat ze gelukkig Lucas vrij zijn:D

leuk dat er nog een Isuzu opel PPO'er bij komt:D

greetz, Hans
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=8frans8;37164]...........De Post onderaan mijn bericht is van 2006,en toen kocht ik de (koolzaad)olie nog
    in voor 30 cent,en die voorraad is nu pas vrijwel op,waardoor ik eigenlijk tot nu,nog niet veel gedaan heb......................Mijn streven is nog
    steeds ppo aan te bieden voor de helft van de dieselprijs,iets dat alleen te bereiken is door groot en mondiaal in te kopen.............voor alle duidelijkheid,ik praat over nieuwe ppo,dus niet gerecycled.Maar alles staat of valt met betrouwbare afnemers,maar mijn gevoel-en niet alleen dat-zegt me,dat ook dat wel goed komt..

[offtopic]
    2006? HUH we zijn nu meer dan twee jaar verder en de prijzen van PPO/APO/GPO vliegen de pan uit, marktwerking weet je wel.

Schone PPO voor 30 Cent, vergeet het maar, gaat je nooit meer lukken, het is een nodel streven om de prijs van PPO op 50% van DINO te houden maar ook dat gaat je niet lukken, marktwerking weet je wel.

Betrouwbare afnemers heb je niet nodig, iedereen wil nu PPO hebben, er zijn er die zelfs 85 Cent per Liter GPO willen betalen, marktwerking weet je wel.

Als je waar kan maken wat je schrijft ben je mijn man, zo niet blaas je een berg hete lucht en daar hebben we niets aan.
    [/offtopic]

Laten we Dalton1 zijn topic niet verder vervuilen.

Groeten,

Easy rider.
  • 8frans8 PPO Newbie
    edited July 2008
    idd,laten "wij"Dalton1 zijn topic niet verder vervuilen..
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2008
    he 8frans8

je schijft:
    Mijn motivatie evenwel is: het milieu,onafhankelijkheid van de OPEC,en vooral betaalbaar en schoon autorijden.Het heeft even zijn tijd nodig,maar ik hoop spoedig meer te kunnen melden.

waar om geen gpo dat is nog beeter voor het milieu.
    er is vraag genoeg8-)

dyssie
  • 8frans8 PPO Newbie
    edited July 2008
    Klopt en ook algenolie,dierlijk vet etc.Maar dit is wel genoeg Off Topic..

Dalton 1,ik heb met mijn isuzu combootje bijna 100000 km op gpo,ppo gereden.
    Kosten 1 X nieuwe gloeibougies + 1 startmotor en verder heel veel besparing
    Een nadeel was wel,dat hij bij 100% erg slecht stationeer liep en in de winter
    kreeg ik hem zonder flinke bijmenging van DINO niet aan de praat.
    De motor zelf heeft er echter niet onder geleden volgens de monteurs van de Opeldealerdus ik zou er rustig gpo en ppo ingooien en rijden maar.

Succes,8fran8
Sign In or Register to comment.