Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Verwijderen van vet

kristof PPO Burner
edited January 2008 in Algemene Techniek
Hallo,

Ik heb een opel combo 1995 1.7 diesel omgebouwd naar een twee tank systeem. Ik gebruik geen warmtewisselaar die gebruikt maakt van het warm water van de motor. Ik heb een grote tank die in verbinding staat met een klein tankje ( 4 liter ). hier zit een 750W elektrische verwarmingsweeranstand in. Daarna gaan er 2 koperen leidingingen naar de diesel pomp, 1 aanvoer, en 1 retour met elke dan een 3-2 ventiel. In de aanvoer zit nog een elektrische verwarmde dieselfilter.
De koperen aanvoerleiding is volledig geïsoleerd en voorzien van tracing. Dus de volledige leiding is omwikkeld met verwarminsweerstand van 150W.
Alles werkt zeer goed. Op een aantal minuten is de temperatuur in het kleine vat al 20 °C. Ik verwarm tot 50°C. Ik meng mijn 60 liter grote tank met benzine om te zorgen dat nu in de winter de olie niet bevriest. ( zodat er toch zeker altijd olie van de grote tank naar de kleine tank loopt.)
Ik start 's morgens op diesel, en schakel na enkele minuten dan over naar frituur olie.
Ik gebruik nu oude frituurolie die ik bij de frituur verkrijg. Nu was mijn vraag hoe ik het vet sneller kan laten bezinken. Ik filter de olie voordat ik hem in de wagen giet. Maar mijn filter zit snel vol door het vet dat in de oude frituurolie zit. Ik dacht misschien door het toevoegen van methanol of benzine ( ontvetter ) dat het vet sneller zal zakken naar de bodem. Maar heeft dit invloed op de olie die achterblijft?

Ik weet het, een hele brief.
Toch bedankt voor jullie reactie.

Comments

  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Hé tof, zo'n systeem had ik ook al langer in mijn hoofd. Hoe zorg je dat het kleine tankje vol blijft? Elek pomp? Hoe los je een luchtprobleem op? Kun je een paar fotoos plaatsen?
    Vet sneller bezinken? Ik denk dat dat niet zomaar gaat. Je moet het zooitje altijd buiten laten staan, het vet zal dan stollen en naar de bodem zakken.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Hallo,

    Onder de laadruimte bij een opel combo is een "holle" ruimte. Mijn 60 liter vat staat in de laadruimte en staat met een rubbere slang in verbinding met het kleine vat dat lager staat. Dus geen pomp nodig. Eerste maal bij het vullen van het vat even de retour leiding loslaten zodat de lucht eruit kan. En natuurlijk in het oog houden dan het grote vat niet leeg geraakt zodat er altijd zeker olie in het kleine vat is. Zal eens kijken ofdat ik foto's kan maken.

    Ja, als ik de olie nu buiten zet, dat bevriest hij meestal en wordt hij ook dik doordat de olie ook stillaan stolt. Ik heb mijn olie nu in de kelder staan bij de verwarming. Daar filter ik mijn olie ook door het door een doek te gieten.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Mooi. Jij rijdt dus feitelijk als een van de weinigen hier met een verwarmde tank rond. Heb je nog nooit het probleem gehad dat de vet/olie te dik was om vanuit de koude grote tank naar je verwarmde kleine tankje te stromen?
  • edited January 2008
    DELETED
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Ik heb gekozen voor een elektrische verwarming, om dat je
    1. Niet zit te knoeien met het koelwater, in de wagen, in je brandstoftank...
    2. bij een lek in de warmtewisselaar, er water naar de dieselpomp kan gaan, en daar kan die niet goed tegen
    3. Het soms lang kan duren totdat het koelwater opgewarmd is tot een redelijke temperatuur.
    4. met een waterwarmtewisselaar warm je 1 plaats op,leidingen die vol olie zitten kunnen ook stollen, wat problemen kan geven.
    5. ik zeker weet dat warme olie ( lees vloeibare ) naar de pomp gaat, met een warmtewisselaar warm je "even" de doorstromende olie op, is dit soms wel voldoende als het echt koud is in de winter? ik wil een betrouwbaar systeem dat in de winter ook perfect werkt.

    Ik heb speciaal voor een kleine vatje gekozen zodat ik niet veel energie nodig heb om de olie op te warmen. Mijn 1.7 diesel verbruikt een 6,5 liter/100 km.
    Ik rij elke dag naar werk, zo'n 65 km. Dus de olie die ik verbruik zal zeker warm genoeg kunnen worden. Als ik wil, kan ik de temperatuur nog hoger dan 50°C laten stijgen. Mijn leidingen, kleppen, filter... Staan allemaal in de wagen, goed geïsoleerd. De Filter is ook extra verwarmd met een verwarmingsweerstand errond gewikkeld. De toevoerleiding is op enkele minuten 60°C. Ze is van koper, dus goed warmtegeleidend. ALS de olie in mijn leiding, filter klep... zou stollen, zet ik gewoon de verwarmingsweerstanden tot het maximum, en alles wordt weer vloeibaar.
    Nog een voordeel van elektrisch is dat het compact is, je hoeft geen dikke waterleidingen zitten leggen naar de tank ofzo.
    Voordat ik voormengde, was de olie in mijn 60 liter tank na een week vrieze 1 blok vet. Maar daar waar de opening was naar het kleine tankje, was wel olie. Dus de warmte van het kleine tankje warmte genoeg om de olie/vet in de leiding naar het grote vat te doen smelten zodat er altijd toevoer is.
    Ik meng nu een zeer klein percentage bij, zodat de olie "vloeibaar" blijft. Ik heb de test ondernomen en een 60 liter vat een nachtje buiten gezet tot het bevroren was. Ik heb datzelfde vat een week binnenhuis ( 17°C ) moeten zetten totdat het terug volledig vloebaar was. Olie/vet houd goed zijn warmte/koude bij.
  • edited January 2008
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Waar je natuurlijk wel even rekening mee moet houden: een koelwater-warmtewisselaar benut warmte die je voor niks krijgt en die binnen enkele km's al paraat is bij de meeste wagens. Als je 900W electrisch vermogen heb wat regelmatig bijspringt, krijgen je accu en dynamo behoorlijk op z'n donder, juist in een periode waar ze het al zwaar hebben. Lijkt mij voor de lange termijn minder betrouwbaar dan een combinatie electrisch/koelwater. Tevens: in de winter zal je verwarming extra heet worden, waardoor je kans hebt op kool-vorming in je apo.

    Wat je ook niet vermeldt: hoe zuiver ga je met filteren, panty, 10micron, 5, 1, 0,5? Aangezien je problemen hebt met stollen (1 grote klomp vet) lijkt het me dat je niet zuiver genoeg filtert...
  • edited January 2008
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Op zich heb ik geen moeite met doorkappen, is alleen soms de vraag waar ;)
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Amai, heb al bijna spijt dat ik hier gepost heb.
    Ik zeg niet dat mijn systeem "de" oplossing is,en zeker niet dat het beter is dan de jouwe pjotter.
    Ik heb de ombouw pas deze winter gedaan, dus het is allemaal nieuw en experimenteel voor mij.
    Ik heb geen schrik om de waterleiding door te knippen, heb dit al veel keer moeten doen in mijn leven als ik lpg installeer in wagens. Ik weet daarom ook dat het een geknoei is, zeker in de winter als dat water nog eens lekker koud is.
    Ik was eest ook vanplan om een waterleiding in de wagen te leggen, met koperen buizen naar mijn vat te gaan om het op te warmen.Langs de brandstof leidingen om deze ook op te warmen. Dis is heel wat werk, als je het goed en betrouwbaar wil hebben, kan je best koperen buizen nemen ipv rubberen leidingen. Als je dan eens een lek hebt ofzo, dan loopt heel je wagen vol water. Dus daar zag ik tegen op.

    Ik weet niet wat de "APO van Niek" is. Ik gebruik dus "vuile gebruikte frituurolie" en daar zit soms heel wat vuiligheid in. Ik filter "koud" door het door een doek te gieten. Dus heel traag, laatste tijd zit mijn doek ook sneller vol door het vet dat er in achter blijft.

    Ik heb ook de proef op de som genomen en eens zuivere zonnebloem olie buiten gezet ( of desnoods in de diepvriezer ) dit stolt dus ook. Mijn "vuile "olie zal wel sneller stollen door het vet dat er nog in zit, maar die zuivere olie stolt natuurlijk ook. Mijn wagen staat dag en nacht buiten, dus ja, die week dat het serieus gevroren had was het een hele vast klomp.

    Ik ben afhankelijk van mijn laadsysteem. Da's waar, maar ik begin pas te warmen als mijn motor draaid, dus als de alternator aan het bijladen is. Daarna schakel ik mijn systeem in.
    Een alternator kan maximum een 1000 - 1200 watt aan vermogen leveren? Ongeveer.
    Ik heb dus een 150 watt + 750 watt vermogen weerstanden.
    de 150 watt is rechtstreeks op 12V.
    De 750 watt is een verwarmingsweerstand die ik van de industrie heb gekozen. Dit vermogen gebruiik ik niet volledig. Ik heb een 600W 12=>220V omvormger. Met tussen de verwarmingsweerstand en de omvormer nog een dimmer. Dus misschien een 300-500 watt vermogen dat ik verbruik.
    Totaal: 600 Watt gedurende de eerst 10 min van de rit. Daarna is het op en af zetten van de verwarmingsweerstand van het vatje als dit 50 °C heeft bereikt. Ik ben elke dag 2 uur onderweg ( 1 uur op, en 1 uur terug ). Dus de batterij heeft genoeg tijd om op te laden als ik hier stroom zou afnemen. Dit is niet het geval omdat de meeste (lees de volledigel ) stroom geleverd wordt door de alternator.

    Dus zo snel zal ik geen batterijproblemen krijgen in de winter.
    Natuurlijk, mijn laadsysteem wordt meer belast dan de uwe, en zal waarschijjnlijk ook sneller slijten. Daar is geen discussie over.


    Waarom zou ik 60 liter willen opwarmen, als 4 liter ook genoeg is.
    De wagen verbruikt 6 liter per 100 km. Dus met de rit naar het werk heb ik maar 4 liter nodig. Doordat ik deze 4 liter constant op 50 °C hou, wordt er ook warmte doorgedragen naar het 60 liter vat. Dus als de olie in deze tank zou bevriezen, dan zal er toch nog olie aan de uitgang van het grote vat smelten en doorlopen naar het kleine vat.

    Het verwarmingsvermogen dat je met je koelwater hebt is natuurlijk veel groter, je kan meer olie opwarmen. Voor mij was dit een te omslachtig systeem en te veel werk, ik wilde het simpel houden.

    Ik ken het tankverwarmingssysteem van bv niek en robert niet, dat zul je me even moeten doorsturen.


    Miglowie, wat bedoel je met " in de winter zal je verwarming extra heet worden". Bedoel je de verwarming in de wagen, of de verwarming van mijn vatje?
    Ik filter dus gewoon door een doek, heb wel nog een brangdstof filter tussen de leiding staan. Daarna laat ik de olie nog bezinken.

    mvg,

    Kristof
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Kristof, uw keus voor electrische verwarming is uiteraard de uwe, maar wat ik bedoel met heter worden van uw electrische installatie is dat uw olie van een veel lagere temperatuur opgewarmd moet worden waarbij de omgevingstemperatuur de olie ook nog continu afkoelt. En zelfs wanneer het kleine vaatje IN de wagen zit, die is immers ook erg koud in vergelijk met meer zomerse temperaturen. Oftewel, uw verwarming doet er langer over om de olie op 50°C te krijgen en zal meer vermogen opnemen dan normaal.

    Desalniettemin denk ik dat het een goede zaak is om uw olie zuiverder te filteren, in een stap naar 1 micron filteren, wat toch wel een vereiste is in verband met te grote partikels die uw verstuivers en pomp kunnen verstoppen, is mijns inziens niet helemaal de juiste. Het is beter om bijvoorbeeld in 3 stappen van bezonken olie naar gezuiverde olie te gaan. Dan eerst de olie enkele dagen/weken laten rusten, waarbij de eventuele resten levensmiddelen zullen bezinken, dan de overgebleven olie op 10 micron, 5 micron en 1 micron filteren.

    Waarmee ik op de term APO van Niek kom. Niek is een forumlid die zich reeds lange tijd bezig houdt met het filteren van olie van de visboer. Hij heeft een dusdanig grootschalige installatie op weten te bouwen dat hij als geen ander weet waar je op moet letten wanneer je zuivere olie wil hebben.

    Gebruik gerust de zoekfunctie om terminologie te achterhalen en heb vooral geen spijt van hier te posten, we zien graag nieuwe forumleden met nieuwe ideeen. Mijn reactie op uw electrische systeem zou u er niet van moeten weerhouden dit te blijven gebruiken, maar zolang u uw olie niet op de juiste wijze filtert, bent u in mijn ogen Russische roulette aan het spelen, wat erg lang goed kan gaan, maar ook plotseling een einde van bijvoorbeeld uw brandstofpomp kan betekenen. Vraag anders eens aan nero, een forumlid dat vanuit zijn werk alleen maar kapotte brandstofpompen en verstuivers repareert/vervangt wat de risico's zijn van het rijden op niet goed gefilterde olie.
  • sauspasta PPO Burner
    edited January 2008
    Ik vind het een leuke ombouw, weer eens wat anders .


    Zolang de pomp die, toch dikkere vloeistof, weg kan pompen
    Enig idee hoe heet de retour is?
    Kleine tank lekker laag, zou ik zelf ook wel willen, daar laat je de retour ook terug in komen vermoed ik en alle aansluitingen onderin, zodat de warmte niet terug in de grote tank vloeit. En geen last van lucht in de leiding als je de bocht een beetje snel neemt.

    Filteren is weer een ander vak, volgens mij gebruik jij niet de mooiste ex frituurolie/vet.
    Ik denk dat, als je het vet wilt rijden, je het moet verwarmen.
    Eruit filteren waarschijnlijk veel tijd kost.
    Ik ben zo links en rechts hier op het forum wel wat filter installaties tegen gekomen.
    Dyslectie filtert ook zelf en Niek heeft al jaren ervaring

    gr Niels
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Hallo,

    Ik spreek hier van een doek waar ik door filter, het is eigenlijk een industriële filterzak , dat eruit ziet als een doek/stof.
    Ik weet niet hoe "zuiver" hij filter, dus hoeveel micron, zal ik eens moeten nakijken, zal wel ergens op die filter staan.

    De filter hangt boven een vatje, en er gaat zo'n 10 liter in. Daarna begint de olie stilletjes door de filter te druppen. Het vuil en vet blijft dus achter in de filterzak. De "installatie" staat in de kelder, naast de verwarmingsketel. Dus iets van een 20 °C in die ruimte.
    De olie ziet er gefilterd "mooi" uit, doorschijnend/geel achtig.
    Het filteren van zo'n 10 liter duurt ongeveer een 2-3 tal dagen.
    Daarna giet ik de olie in een groot vat van 200 liter, waar het enkele weken, bezinkt. Hieruit pomp ik dan de olie in mijn wagen.
    Ik denk niet dat er "harde " stukjes in de olie zitten na het filteren. Vet zal er nog wel inzitten. Daarom dat ik ook tot 50°C verwarm, voordat ik de olie naar de dieselpomp stuur. Eventueel vet dat toch door de filter gekomen is zal dan ook vloeibaar zijn en gemakkelijk door de dieselpomp gaan. Zoals ik al zei heb ik een apparte dieselfilter tussen de leiding staan van het vatje naar de dieselpomp.

    Ik ga deze week de gefilterde olie in een doorschijnend vatje of glazen fles gieten, dan kan ik duidelijk zien wat er nog bezinkt. Eventueel dit dan door een micron filter gieten.

    Als er harde stukjes naar de pomp gaat, dan kan ik begrijpen dat deze daar van stuk kan gaan. Maar vloeibaar vet, dat mag toch geen probleem zijn?
    Ik kan begrijpen dat mij verstuivers wel sneller zullen verstoppen. Maar gaat het filteren zoveel invoed hierop hebben?


    Om je vraag te beantwoorden sauspasta, hoe warm de retour wordt weet ik niet, maar ze wordt wel redelijk warm.

    Ook moet ik zeggen dat de aansluiting op mijn groot vat niet onderaan staat, ze is een 10cm boven de bodem geplaatst, zodat als er nog bezinksel plaatsvind in de tank, deze niet dadelijk wordt meegenomen naar het kleine vatje.

    Daarom ook mijn vraag hier op het forum, om het vet sneller te laten bezinken. Door het toevoegen van een kleine hoeveelheid methanol of benzine dat het vet zou doen zakken. Ik weet het niet. Heb gelezen over het maken van biodiesel met methanol en ontstopper. Zo ver wil ik niet gaan, enkel het "grote" vuil eruit halen.

    Zal is gaan google naar NIek ;-)

    alvast bedankt,

    mvg,

    Kristof
  • sauspasta PPO Burner
    edited January 2008
    De belasting van de pomp is natuurlijk groter, als bij diesel.
    Bij mij wordt de retour heter als 70gr, meer meet het app. niet
    Het blijkt dat de vloeistof nog tot een grote druk wordt geperst waardoor het alleen nog heter wordt.
    Als ik, de brandstofpomp specialisten, goed begrijp, is er wel een druk overcapaciteit die de pomp aankan
    Zelf wil ik de vloeistof zo heet mogelijk, vandaar dat ik nu met een afdekking voor de radiateur rijd enz.
    Uit behoud voor de brandstofpomp en een zo een gunstig als mogelijke verbranding (Roeten)
    Ik wil het nog wat verbeteren door bv een andere/hetere thermostaat en eventueel een grotere koelwater warmtewisselaar.
    Sterkte met je project, hoop nog meer te lezen.
    vrgr Niels
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Ik heb schrik dat als ik de olie te heet naar de pomp stuur, er ook problemen kunnen optreden. De brandstof moet zorgen voor het smeren van de pomp, maar een te hoge temperatuur van de pomp zou toch ook voor problemen kunnen zorgen, meer wrijving,onderdelen die uitzetten, dichtingen die beginnen te lekken...?
    daarom dat ik kies voor 50 °C. Lijkt mij een goede temperatuur
  • edited January 2008
    DELETED
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Het blijft lachen met die newbies/noobs idd. Ze lezen zich niet in idd en gaan als een kip zonder kop tekeer. De zogenaamde nieuwe ideen die hier op het forum voorbijkomen werken behoorlijk op m'n lachspieren meestal.

    maar succes ermee, en wel doorposten, ook als de boel kapot gaat aub....


    gr Ton
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2008
    kristof said:

    Ik heb schrik dat als ik de olie te heet naar de pomp stuur, er ook problemen kunnen optreden. De brandstof moet zorgen voor het smeren van de pomp, maar een te hoge temperatuur van de pomp zou toch ook voor problemen kunnen zorgen, meer wrijving,onderdelen die uitzetten, dichtingen die beginnen te lekken...?
    daarom dat ik kies voor 50 °C. Lijkt mij een goede temperatuur

    Ironiemode on: Mij LIJKT 50,4654 Graden Celcius toch beter.... Man man man. Ironiemode off.

    LIJKEN heeft er niets mee te maken...

    Hoger dan 90° C hoeft niet, maat +70 is echt wel gewenst.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    kristof said:

    De koperen aanvoerleiding is volledig geïsoleerd en voorzien van tracing. Dus de volledige leiding is omwikkeld met verwarminsweerstand van 150W.

    Als de heren goed leesbaar hadden gelezen, hadden ze bovenstaande gelezen :(

    Volgens de automaterialen site is de Combo standaard uitgevoerd met 50 of 70 ampere dynamo. Dat is dus resp. 600 of 840 Watt. Ook heeft een Combo al een voorverwarmd filter dat tot een bepaalde temperatuur voorverwarmd. Volgens mij is dat 150 Watt. Plus het nagloeien van 4x150Watt = 750Watt. Dan het verbruik van de auto zelf. Naar mijn mening zal jouw set, van de dynamo draden ook tracing maken.

    Ik denk ook niet dat het een duurzame oplossing is, tenzij je met een flinke (tweede) accu werkt die, zodra er vermogen over is, bijgeladen wordt. Ook zou ik ook een kleine koelwater warmtewisselaar toevoegen, die, nadat je elektrische systeem het vet "gesmolten" heeft, de ombouw op temperatuur houdt. Maar dit is hoe ik het zou doen, wat niet wil zeggen dat je lekker moet experimenteren, er zijn er maar weinig die dat durven.

    Het is niet voor niets dat er de laatste tijd weinig nieuws op de site is, elke newby gaat direct het loopgraf in. Ik hoop dat de komende newbies zo eigenwijs en hardnekkig zijn als slecht gefilterde APO bij -40 :lol:

    Succes,
    Tim
  • edited January 2008
    DELETED
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    pjotter said:



    ik geef alleen scherpe kritiek , omdat ik in alles wat je schrijft bemerk dat je totaal niet ingelezen bent.
    en daar heb ik de pest aan.

    grtn

    Ik vraag hier enkel op het forum ofdat er iemand weet ofdat je door toevoeging van een of ander product er voor kunt zorgen dat het vet sneller bezinkt.
    Ik heb (nog) geen problemen gehad met mijn opstelling, ik vraag ook niets ivm de opstelling dus begrijp ik niet waarom je spreekt over "totaal niet ingelezen".
    pjotter said:


    net wat Mglowie schrijft: Russische roulet.daar ben je mee bezig
    grtn

    Dat kan zijn, en dat spreek ik ook niet tegen. Ik weet niet hoe fijn mijn filter is. Ik ga dit deze week eens bekijken.
    pjotter said:


    en PPO geeft de pomp een uitstekende smering( zelfs hete ook).
    grtn

    Dat heb ik zelf ook ondervonden, het goedje is veel "vettiger" dan diesel.
    Is er dan zo een groot verschil qua "vloeibaarheid" als de olie 90°C ipv 50°C?
    suzuki said:



    Het blijft lachen met die newbies/noobs idd. Ze lezen zich niet in idd en gaan als een kip zonder kop tekeer. De zogenaamde nieuwe ideen die hier op het forum voorbijkomen werken behoorlijk op m'n lachspieren meestal.

    maar succes ermee, en wel doorposten, ook als de boel kapot gaat aub....
    grtn

    Zoals ik hierboven al zei, wie zegt dat ik niet "ingelezen" ben. Ik vraag toch niets over mijn installatie. Ben zeker niet als een kip zonder kop tekeer gegaan. Heb er goed over nagedacht. En we zullen wel zien hoe het loopt.
    wodan said:


    Ironiemode on: Mij LIJKT 50,4654 Graden Celcius toch beter.... Man man man. Ironiemode off.

    LIJKEN heeft er niets mee te maken...

    Hoger dan 90° C hoeft niet, maat +70 is echt wel gewenst.
    grtn

    50 °C is een "richtwaarde". 90 °C is de temperatuur van het koelwater. Dus de pomp zal waarschijnlijk ook die temperatuur hebben. Heb gewoon het midden genomen, 50°C. Verklaar uw nader, waarom +70 °C. Olie dan nog vloeibaarder?
    Tim said:


    Dan het verbruik van de auto zelf. Naar mijn mening zal jouw set, van de dynamo draden ook tracing maken.
    grtn

    ok, dus alternator 600W. Voorgloeien 750W.
    Extra vermogen dat ik vraag: 150 watt + 500Watt = 650 Watt.
    JA, de alternator wordt serieus belast de eerste minuten dat ik rij.
    (Er zit trouwens een regeling in de alternator waardoor de wikkelingen aangestuurd worden naargelang de besasting)
    JA, waarschijnlijk zal de spanning zakken totdat er een evenwicht komt tussen de batterij en de alternator, waardoor er stroom uit de batterij genomen wordt. So what, na 10 min is alles warm en schakel ik de verwarmingsweerstanden uit. De alternator heeft dan nog 50 min de tijd om de batterij bij te laden. ( rit naar werk duurt ongeveer 60 min ).
    Zal zeggen een 35 minuten, voordat er iemand af komt van" jamaar, je moet tussentijds ook nog bijwarmen, dus je laadt toch geen 50 minuten bij".
    Mijn combo is nog een simpele diesel, dus om de motor te laten draaien is er waarschijnlijk enkel stroom nodig om een elektrisch klepje aan te zetten zodat hij brandstof krijgt. Voor de rest wordt er niet echt veel stroom verbruikt. Ja, verlichting, radio..., Maar als je overdag rijdt is het enkel nog de radio die constant op staat. Zoals je weet zijn de batterijen ook sterker uitgevoerd ( meer Ampere ). Dus ik zie niet direct een probleem. Als de batterij versleten is zal ik sneller problemen krijgen tov iemand die niet elektrisch verwarmd.
    Tim said:


    Het is niet voor niets dat er de laatste tijd weinig nieuws op de site is, elke newby gaat direct het loopgraf in. Ik hoop dat de komende newbies zo eigenwijs en hardnekkig zijn als slecht gefilterde APO bij -40
    grtn

    Ja, als je dadelijk hier op het forum scherpe kritiek krijgt zou je voor minder het loopgraf ingaan. Ik geeft toch ook geen kritiek op jullie systeem, heb er ook over gedacht om het zo te doen, maar probeer het nu elektrisch. Ik zit hier toch niet te verklaren dat het "DE" oplossing is.
    Ik heb toch verteld waarom ik dit gekozen heb.
    pjotter said:


    kan ook niet want koelwater word meestal niet heter.
    behalve met hittegolf : koelwater temperatuur plus warmte generatie van motor en pomp.
    grtn

    Hoe, toch problemen in de zomer met uw systeem ;-)
    Ik lach er maar mee he, schiet me nu sebiet niet dood he.

    Bedankt allemaal voor de kritiek. Zal zeker nog posten, ook als er problemen zijn. Toch zou ik willen vragen, wees een beetje "voorzichtiger" met de newbies, ze zijn nog maagd, dat doet soms pijn.

    grtz,

    Kristof
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Hallo Kristof,

    Bij 70°C is je PO inderdaad nog dunner. Dit is ook de streef temperatuur, om een goeie verbranding te krijgen.
    Als je te lang met te dikke PO blijft rijden, ga je echt problemen met je motor krijgen. Als je het forum een beetje door lees, kom je dat wel tegen.

    De 70°C is praktisch niet te halen met enkel elektrische verwarming. Een warmtewisselaar met hete koelwater is de meest praktische oplossing.


    Voor het filteren van GPO is hier 't één 'n ander over geschreven: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=129

    Grtz, Ed
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    kristof said:

    Bedankt allemaal voor de kritiek. Zal zeker nog posten, ook als er problemen zijn. Toch zou ik willen vragen, wees een beetje "voorzichtiger" met de newbies, ze zijn nog maagd, dat doet soms pijn.

    Hi Kristof, het is opbouwende kritiek, lees advies.

    Sommige van de forum leden zijn wat kort door de bocht hier zoals je gemerkt hebt. Dat heeft te maken met de persoon die post, dus trek het je niet aan.

    Er zijn hier leden met heel veel praktijk ervaring maar dat betekend niet dat jij of iemand anders kan komen met ideeen waar een ander nog nooit wat mee gedaan heeft of van heeft gehoord.

    Gewoon doorgaan zou ik zeggen, en stomme vragen stellen bestaat niet, het niet stellen van vragen is pas stom.

    Groeten,

    Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Kristof, voor het verschil in viscositeit kijk eens in dit topic. Forumlid Peus (waar al enige tijd niets van vernomen is) heeft netjes viscositeiten gemeten en in een staatje gezet. Verder denk ik dat het enige wat bij apo/wvo/gpo helpt om te bezinken gewoon ouderwets geduld is.
  • mennomenno Webmaster
    edited January 2008
    kristof said:


    Bedankt allemaal voor de kritiek. Zal zeker nog posten, ook als er problemen zijn. Toch zou ik willen vragen, wees een beetje "voorzichtiger" met de newbies, ze zijn nog maagd, dat doet soms pijn.

    En daar ben ik het dus helemaal mee eens. Het is inherent aan een forum als dit dat niet iedereen overal alles vanaf weet, of toch dingen zelf wil proberen en ervaren, ook al heeft een ander er minder goede ervaringen mee. Wie daar als 'gevorderde gebruiker' niet mee om kan gaan kan beter niets zeggen dan anderen afzeiken.

    Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om tips al dan niet ter harte te nemen, sla je de adviezen in de wind of lees je de beschikbare info niet door dan doe je dat zelf en gaat het mis dan kun je alleen jezelf de schuld geven, gaat het goed dan horen we dat ook graag.

    Ik neem morgen een dag vrij en ga alle 'afzeikerij' verwijderen, wie dan nog loopt te piepen merkt de gevolgen wel. Ik ben het zat om elke keer hetzelfde verhaal te moeten vertellen en te merken dat ook de mods de aardigheid er af hebben onderhand. Ook voor mij is en blijft het hobby, en als de leut weg is is het forum ook weg.

    Ik ben trots op deze 'newbie' die zich niet af laat schrikken en z'n keuzes wil verdedigen maar ik vrees dat er veel mensen zijn die het forum lezen en niet meer terug komen of in ieder geval hun ideeen en ervaringen niet meer delen omdat ze dan afgeschoten worden.

    Op deze tekst geen reacties in dit draadje, dat doe je maar in Forum onderhoud.

    Menno
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Miglowie


    Kristof, voor het verschil in viscositeit kijk eens in dit topic. Forumlid Peus (waar al enige tijd niets van vernomen is) heeft netjes viscositeiten gemeten en in een staatje gezet. Verder denk ik dat het enige wat bij apo/wvo/gpo helpt om te bezinken gewoon ouderwets geduld is.

    Bedankt voor de tip!!! Ik was al lang aan het zoeken, maar was er dus niet opgekomen.( verkeerd trefwoord) Dus hoger dan 50°C warmen heeft nut. Ik ga straks ipv 50 naar 70 °C gaan. Dan zal ik het bezinken meer de tijd moeten geven en misschien beter eerst een groffilter gebruiken zodat de filter die ik nu heb niet zo snel vol zit.

    CaddyED


    De 70°C is praktisch niet te halen met enkel elektrische verwarming. Een warmtewisselaar met hete koelwater is de meest praktische oplossing.
    Voor het filteren van GPO is hier 't één 'n ander over geschreven: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=129

    Ik ga straks eens proberen. Heb zonder problemen al 60°C gehaald. Ik weet dus niet ofdat ik de 70°C haal, maar ik ga het testen.
    Bedankt voor de link, die had ik ondertussen wel al tegengekomen.

    nogmaals bedankt voor de informatie!!

    mvg,

    Kristof
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    To Menno image

    Groeten,

    Easy rider.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Een elektrische verwarming is het gewoon niet, het contactoppervlak is gewoon te klein! En staat gewoon continue stroom te consumeren.

    Een Poelheizer zoals ik gebruik(300w) staat alleen de eerste 3,5km aan.

    50gr lijkt mij niet genoeg met apo.
    standaard brandstoffilter lijkt me wel fijn genoeg, ben benieuwd of je de 1000km haalt voor ie dichtzit.

    Gewoon een dikke platenww monteren van 3,7kw en die isoleren.

    Het laatste goede idee dat ook echt werkte, is het slangensysteem van HanM.
    http://www.awc-corp.com/Products/Festo/festo_qst_6-4_t_reduc_fitting.gif

    gr Ton
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    menno said:

    En daar ben ik het dus helemaal mee eens.

    Ik ook.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited January 2008
    Beste Kristof,

    Ik hoop echt dat je nu ervaart dat je echt niet ingelezen was. Je vraagstelling naar de viscositeiten versus temperatuur was een heel goed voorbeeld dat, ondanks Peus inbreng op deze site, je dat toch helemaal gemist had! Je hebt daar heel weinig moeite voor gedaan.

    Voor de 'diehards' is het gewoon heel vermoeiend om maar steeds weer de onnozele 'essentials' van newbies te beantwoorden, of zelfs alleen maar te lezen. Terwijl die 'items' allang en breed op dit forum besproken zijn.

    Menno houdt dat ook natuurlijk niet voor de kat heur viool bij... .

    Zie daar je ontgroening!

    Lees vooral de 'sticky' topics het eerst, en daarna de rest.

    En ga dan pas vragen. Pjotter helpt je echt wel, en de rest ook! :lol:

    Groet, Cp
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited January 2008
    Wellicht kan Menno de naam van deze draad nog aanpassen; het 'afscheiden van vetten' lijkt me meer juist.

    Groet, Cp
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Heb ondertussen toch al een 7000 km gereden, met dezelfde brandstoffilter.
    Eerdaags die eens vervangen, niet omdat hij problemen geeft, maar gewoon uit nieuwsgierigheid. De filter is opensnijden om te kijken.

    Gisteren de temperatuur hoger gezet, ipv 50°C, 80°C in mijn tankje.
    Ik merkte niets aan het rijden, of het draaien van de motor. Niet dat hij slechter of beter ging.
    Natuurlijk verbruik ik nu meer elektriciteit van de alternator.
    Maar hij starte deze morgent toch nog.
    Ik zal er eens een ampere meter tussen zetten, zodat ik weet wanneer ik stroom uit de batterij verbruik, en hoeveel.
    Ik ga proberen om de leidingen, filter en vatje nog beter te isoleren zodat er zo weinig mogelijk warmte verloren gaat.
    Ik ga proberen om vandaag enkele foto's te nemen.

    Heb gisteren ook anders gaan filteren. Ik heb nog niet gevonden wat voor filter ik heb ( hoeveel micro ) maar heb dus eerst met een grof filter gefilterd, en daarna door de fijne filter zodat deze al minder snel vol zit.

    Als je met de dikke olie rijdt, hoe snel gaat dan de pomp stuk? Enig idee?
    Al mensen die een pomp stuk gereden hebben?

    alvast bedankt

    mvg,

    Kristof

  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    kristof said:

    Als je met de dikke olie rijdt, hoe snel gaat dan de pomp stuk? Enig idee? Al mensen die een pomp stuk gereden hebben?

    Kijk eens op http://www.pumpenfriedhof.tk/

    Groeten,

    Easy rider.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Bedankt voor de link, maar mijn duits is zeer slecht.
    Hier op het forum al iemand met een gebroken pomp?

    Hier de foto's

    Dit zijn de 3-2 ventielen, die binnenkant de wagen gemonteerd zijn, aan de voeten van de passagier. Dus eigenlijk achter het handschoenkastje.
    De kleppen zijn verbonden met een 8mm leiding en gaan dan respectievelijk naar de pomp/brandstopfilter diesel en retour/brandstoftank. Doordat de pomp aan de achterzijde van de motor gemonteerd is, is er dus maar een rubber slangetje van 10cm vanaf de klep naar de pomp.


    image
    Dit is het kleine voorverwarmingstankje. Dit is gemonteerd achter de passagierszetel. Hier zit dus een verwarmingselement ( 3 eigenlijk ) van 230C/750 watt. rechts is de aanvoer, links de retour. Links is ook de dikke aansluiting naar het grote vat van 60 liter dat er boven staat. ( niet zichtbaar op de foto )


    image
    Dit is de brandstoffilter met elektrische verwarming+ rond de filter is ook nog verwarmingsdraad gedraaid.

    image
    En hier de volledige opstellings zichtbaar:

    image
    image
    De brandstoftank ga ik nog extra isoleren. Ook de retourleiding ga ik beter isoleren. De leidingen lopen onder de mat door en zitten tussen twee isolatieplaten. De kleppen ga ik ook extra isoleren door glaswoll of rockwoll er achter te plaatsen.

    mvg,

    Kristof
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Er zijn verschillende mensen hier geweest met een defecte pomp. Ik kan nme zelfs 1 herinneren na 100km. Moet ik wel bijzeggen dat dat mensen waren die zonder of met weinig ombouw veel te hoge precentages gebruikten en ook direct weer stopten met PPO.

    Forumleden die serieus nadenken en ombouwen, hebben nog geen defecte pompen gehad voor zover ik weet. (Zou ook niet mogen natuurlijk, dan heb je toch iets fout gedaan)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    kristof said:

    Gisteren de temperatuur hoger gezet, ipv 50°C, 80°C in mijn tankje.

    Knap dat je die temperatuur haal. Maar meet je ook de temperatuur die bij je hogedrukpomp aan komt. Ik ben zeer benieuwd wat dat is. Daar gaat het uiteindelijk om.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2008
    he kristof

    lekker bezig zie ik .
    wat een weerwaar met al die draden.
    op de foto is het niet zo goed te zien maar volgens mij heb je een hele mooi ppo tank .
    heb je daar nog wat foto`s van.

    en weet je ook wat de binnen diameter is van je magneetklepen ?
    ze lijken mij wat klein maar als het werkt is het priema.toch :wink:

    over de koperleidingen heb ik zelf ook na gedacht.
    dat is weer wat voor de volgende ombouwe.

    dyssie :arrow:
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008

    Knap dat je die temperatuur haal. Maar meet je ook de temperatuur die bij je hogedrukpomp aan komt. Ik ben zeer benieuwd wat dat is. Daar gaat het uiteindelijk om.

    Nee, voorlopig haal ik die temperatuur niet bij de pomp. Ik meet dmv een termokoppel en een multimeter. Het termokoppel is het gele draadje dat op de foto van de kleppen te zien is. Ik meet dus aan de buitenkant van de koperen leiding. Dit is natuurlijk niet zo nauwkeurig. Ik meet hier een temperatuur van 65°C als mijn vatje een temperatuur heeft van 80°C.
    Daarom dat ik beter ga isoleren.
    Ook de temperatuur van het vatje meet ik door aan de buitenkant te meten. Het is een inox vatje. Ook deze temperatuur is niet zo nauwkeurig, de temperatuur van de olie zal dus wel ietsjes hoger zijn.
    Ik heb een buisje voorzien om middenin het vatje te meten, maar moet de sensor er nog in steken.

    Dyslectie,

    Het is een inox tankje met een diameter van 12,5 cm en ongeveer een 30 cm lang dacht ik. ( dus een inox buis ). Links is bovenaan een aansluiting voor de retour. Links opzij is een aansluiting van 20mm die in verbinding staat met het grote vat dat in de laadruimte van de combo staat.( dus er just boven ). Rechts van het vatje is de aanvoer naar de pomp. Dit is een buisje dat inwendig juist langs de verwarmingsweerstand is gemonteerd, en ook onderaan het vatje aanzuigt. Doordat de retour links staat, en de aanvoer rechts probeer is dus een circulatie te bekomen langs de verwarmingsweerstand.
    Heb wel niet meer foto's ervan, heb er geen genomen toen ik het gemaakt heb, spijtig.

    Ja, ben nog altijd in de experimentele fase, kabels en knoppen maar snel gemonteerd zodat ik kan testen. De bedoeling is om een microcontroller te programmeren die de verschillende tempertaturen gaat meten en de verschillende verwarmingsweerstanden gaat aansturen.
    De magneetkleppen heb ik van een site waar ze kits verkopen voor de ombouw naar ppo. Moet is gaan opzoeken weke site het weer was.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    kristof said:

    De bedoeling is om een microcontroller te programmeren die de verschillende tempertaturen gaat meten en de verschillende verwarmingsweerstanden gaat aansturen.

    Welke microcontroller ga je daar voor gebruiken. Bij mij zit er ook een plan te broeden, om een microcontroller te gebruiken. Ik heb er zelf nog niet zoveel ervaring mee, om het te programmeren. Wel stoer als dat allemaal werkt. 8)
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    Atmega8 van atmel.
    Ik werk in een school, in een labo elektronica. Wij gebruiken de atmega8. Gemakkelijke en goedkope microcontroller en goed genoeg voor zo een toepassing. Maar nog geen tijd gehad om er aan te beginnen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    kristof said:

    De bedoeling is om een microcontroller te programmeren die de verschillende tempertaturen gaat meten en de verschillende verwarmingsweerstanden gaat aansturen.

    Ik heb er over nagedacht om gewoon een PLC te pakken met analoge en digitale ingangen maar mijn systeem werkt nu ok, welligt iets voor de toekomst.

    Voor vette temp. meters kan je hier terecht, niet duur ook.

    http://www.webshop-innovatek.de/assets/s2dmain.html?http://www.webshop-innovatek.de/00000094271139704/000000942813e5d02/50098894fb0e48e05/index.html

    Groeten,

    Easy rider.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008
    bedankt voor de link,

    inderdaad mooie meters, en zeker niet duur.

    Een PLC is natuurlijk ook goed. Maar werkt op 24V zeker? Maar kan je gewoon via 12V-24V omvormer voeden.

    mvg,

    Kristof
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    'K heb vroeger industriele robots geprogrammeerd, er zaten Mitsubishi Melsec PLC's op. die werken inderdaad op 24V, bij conrad kan je omvormers krijgen.

    Voor de PPO instalatie had ik gedacht om de FX1S serie te nemen, die kan je d.m.v. een interface kabel aan een labtop koppelen, je maakt eerst een ladder diagram met alle parameters en vervolgens schiet je de zaak de PLC in.

    Groeten,

    Easy rider.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    [Off Topic]
    Melsec...Die ken ik ook nog, uit mijn vroegere opleiding. Ik heb daar een complete sorteer machine mee geprogrammeerd. En inderdaad met de ladderdiagrammen :o Dat is alweer lang geleden zeg.
    [/Off Topic]
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    kristof said:

    Dit is de brandstoffilter met elektrische verwarming+ rond de filter is ook nog verwarmingsdraad gedraaid.

    Hey,

    Waar heb je deze vandaan? En hoeveel Watt/meter is het?

    Ziet er ingewikkeld uit, ik had minstens zoveel draden bij m'n eerste ombouw. Heb toen nog een oude utp kabel gebruikt voor stuurstroom, heb je 8 adres is één touwtje...

    Tim
  • BlackchromeBlackchrome PPO Wannabe
    edited January 2008
    [quote=easy rider]Voor vette temp. meters kan je hier terecht, niet duur ook.

    http://www.webshop-innovatek.de/assets/s2dmain.html?http://www.webshop-innovatek.de/00000094271139704/000000942813e5d02/50098894fb0e48e05/index.html

    Groeten,

    Easy rider.

    Op zich mooie meters, alleen is de voedingsspanning 5V dat zou dus aangepast moeten worden dat is op zich niet zo moeilijk. Maar ook de sensor draad is wat aan de korte kant. Weet iemand deze meters ook voor 12V met een langere sensorkabel?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    5 Volt, ja dan moet er een LM350 tussen die maakt 5 Volt.

    Even zoeken bij Conrad, schema staat er ook zag ik.

    (trouwens wel vette topic vervuiling maar wel erg leuk)

    Groeten,

    Easy rider.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2008


    Ziet er ingewikkeld uit, ik had minstens zoveel draden bij m'n eerste ombouw. Heb toen nog een oude utp kabel gebruikt voor stuurstroom, heb je 8 adres is één touwtje...

    Helemaal niet ingewikkeld. Per verwarmingselement wat draden en een schakelaar. Lopen wel wat door elkaar. De verwarmingsdraad komt van contrad,15W/meter:

    www.conrad.nl

    en dan in de zoekfunctie "verwarmingskabel 12V"

    De volledige koperen leiding is omwikkeld ( dus bijna draadje tegen draadje ) met de 12 meter verwarmingsdraad. Daarna is er aluminiumtaper erover geplakt. De overschot van draad is dan rond de brandstoffilter gedraaid. Dit is een opel brandstof filter, met ook nog een elektrische verwarmgingselement ertussen.

    5 Volt, ja dan moet er een LM350 tussen die maakt 5 Volt.

    LM350 lukt natuurlijk ook, maar dan moet je deze nog instellen op 5V. Ook is hij wat zwaar, kan 3A leveren. Als je kiest voor een 7805 dan heb je direct op de uitgang 5V. Deze kunnen maar max 1A leveren, maar zo een v-meterjte verbruikt maar een 100mA ofzo. Dus overschot genoeg.
Sign In or Register to comment.