Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Daihatsu 3 cylinder turbo diesel voor WKK

JW PPO Newbie
edited February 2008 in Professionele toepassingen
Hallo,

Ik ben aan het denken om een warmtekracht koppeling maken, als het genoeg besparing oplevert.

Ik heb op de sloop een Daihatsu Charade dieselmotortje gevonden. met turbo erop, 1 liter cylinderinhoud, 3 cylinder. Standaard vermogen van 35 Kw op de krukas. De turbo zou het rendement wat kunnen vergroten (zoals bij vrachtwagens, lagere tegendruk van de turbine dan de laaddruk is), of is dat bij zulke kleine turbo's (deze is echt klein) te verwaarlozen?

Ik heb al gevonden hier dat deze motortjes last kunnen hebben van olieverbruik en van lekke koppakkingen.

Is dit een goede keuze voor een WKK?

Ik heb ook gekeken naar Kubota diesels enzo maar die zijn te duur, en de oudere zijn wat kwetsbaar qua cylinderkop denk ik.

Als dynamo dan een asynchrone motor met de juiste beveiligingen om te zorgen dat bij net uitval de boel stopt. Ik ga wel even zoeken op het forum of dat goed is, zal vast wel eerder behandeld zijn.
EDIT: ik lees net dat dit toch niet zon goede oplossing is. eens kijken naar een betere oplossing.

Het huis waar dit bijkomt is best groot, er hangen nu 2 cv ketels en er zit een grote garage bij, dus warmte (en stroom) hebben we flink nodig, en ruimte voor de wkk is ook geen probleem.

Thanks!

JW

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    JW,

35kW is erg veel, dat zijn bv 70 bouwlampen van 500 Watt continu branden. Heb je echt zoveel nodig?

2 cv ketels gebruiken bv 35kW p/st bij opwarmen van je huis. Daarna nog misschien 10kW om het warm te houden. Wat ga je dan doen met de overige 25kW die van je motor komt?

Wel een mooie uitdaging!

Cheers,
    Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    die 35KW is wel het piekvermogen van die motor...

Je moet je best ook eens afvragen wat hij aan vermogen levert bij bijvoorbeeld 1500rpm of 3000rpm naar gelang jouw asynch generator z'n synchroon toerental en de eventuele overbrenging ertussen.
  • JW PPO Newbie
    edited January 2008
    thanks voor de info!

ja ik kijk bewust naar een 35 Kw motor, dan kan ie met veel minder toeren draaien en nog steeds flink warmte geven. zeker met zon kleine turbo erop lijkt me dat op hoge toeren de wastegate de hele tijd open staat en dat is ook niet zo efficient. ik kijk ook wel naar kleinere, maar dit is nu toevallig wat ik vond in de buurt en het turbotje erop leek me leuk.
    ik wilde de cv ketels een stuk minder gaan gebruiken als de wkk draait. dus dan zijn die er nog voor back up en de piek als het nodig mocht zijn (ja logisch). dan kan ik die 70 KW wel kwijt mocht het blokje flink draaien (harder dan ik van plan ben)

waarschijnlijk heeft het huis niet de volle 2x35 kw nodig, de 2 ketels zijn er waarschijnlijk meer voor de convectoren en radiatoren om ze dus gescheiden aan te kunnen sturen.

Ik ga er wel eens even aan rekenen met de 1/3 / 2/3 verhouding (stroom/warmte). nu even geen tijd want ik heb dadelijk tentamen en moet nog een beetje bijleren! (introduction to automotive technology, toepasselijk)

eerst eens kijken of het motortje nog redelijk is, 100 euro is niet veel maar genoeg om even uit te kijken :wink:
  • monkeydiesel PPO Burner
    edited February 2008
    Dat Turbotje van die Daihatsu wil ik wel hebben ik heb een kleine motorfiets 125 cc lijkt mij wel leuk
Sign In or Register to comment.