Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Meer dan 100% rendement?

ingmar89 PPO Burner
edited January 2008 in Professionele toepassingen
Ik zat zo eens te denken...
Als ik een aggregaat laat lopen op plantaardige olie of frituurolie..
En ik drijf daarmee een warmtepomp aan...
Dus de warmte van de aggregaat gaat in een buffer, en de warmte van de warmtepomp zo de vloerverwarming in.
Vraagt de thermostaat om warmte, en is de buffel vol, dan pomp er zo warm water de vloer in.
Vraagt de thermostaat warmte en is de buffer leeg, dan de aggregaat en warmtepomp aan.
Dit klinkt mij als een enorm rendement in de oren...
Of zie ik ergens iets over het hoofd?

Comments

• Chicken PowerChicken Power Banned
    edited January 2008
    Je ziet niks over het hoofd!

Maar mede door het item van Tim's kubota setje eigenlijk ook op dat idee gekomen.

Alleen met een stap minder!

Buiten eventueel synchronisatie gedoe is de generator ook weer een verliespost.

Putje winter heb je aan een 15 kW voldoende voor de verwarming en warm tapwater (ruim, met goede isollatie kan zelfs dat nog stukken lager).

Bij de slechtste COP van een warmtepomp krijg je bij een arbeidsvermogen van 1 kW circa 4 kW verwarmingsvermogen. De warmtepomp neemt dus 3 kW op uit de omgeving.

Zo denkende kwam ik op het idee om een Lister of een Wolsey te nemen, je hebt er die op diesel of op gas (LPG) draaien. Lekker laag in toerental (450 - 800) en weinig herrie. Het vermogen ligt ergens in de grote van 3 tot 6 PK.

Hieraan een oude open koelcompressor met V snaar te knopen en de helft van de warmtepomp is er al.

Vervolgens twee platenwisselaars als verdamper en condensor en het wordt al een serieus ding.

De uitlaatgas warmtewisselaar wordt wat complexer. Dat zal in twee delen moeten. De echt hete gassen moeten de aanvoer van de WP naverwarmen, het rendement van een WP daalt sterk bij hogere aanvoer temperaturen. Maar dat deert ons niet. Het voordeel is dat er altijd motorwarmte beschikbaar is.

Voor de tweede fase in de uitlaatgassen WW zit ik te denken aan een soort gasscrubber met water. De uitlaatgasen gaan kopje onder! Dit aldus opgewarmde water is een van de warmtebronnen voor de WP, of zelfs bruikbaar voor een midden temperatuurskring.

Het verdampte water kan in de laatste trap van de tweede fase weer gecondenseerd worden, wat ook weer een warmtebron voor de WP is.

Nou zal ik geen -273 graden onder nul gaan halen, maar als het allemaal lukt heb ik een verwarmingstoestel waarbij geen condenspluim uit de schoorsteen komt, nee, er zal zich een condenspluim om de schoorsteen gaan vormen!

De raderen draaien weer. :idea:
    Ben al aan het zoeken voor de spullen!

Groet, Cp
  • ingmar89 PPO Burner
    edited January 2008
    Maar het nadeel van een open compressor is wel dat je zelf een koelcircuit moet bouwen... zon electische warmtepomp kwak je zo in de tuin..
    Ik vindt een electrische warmtepomp aantrekkelijk om op de aggregaat ook nog andere dingen aan te kunne sluiten.(wasdroger bv.)
    Op die manier kun je trouwens al snel je electra laten afsluiten. en accubank en omvormer, en zware apparaten draaien als de aggregaat draait.
    en idd, je moet zorgen dat de watertemperatuur zo laag mogelijk blijft, maar dat is geen probleem als ik die warmte gebruik voor de vloerverwarming.(en in de zomer voor vloerkoeling)
    De warmte kun je dan in de zomer gebruiken voor douchen..(en 's winters ook natuurlijk.)
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2008
    :) vloerkoeling: begin maar te dweilen dan.
    condens condens en nog eens condens.

grtz Mon 8) 8) 8)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Ik zit ook al een tijdje te broeden op een rechtstreeks aangedreven warmtepomp, maar eentje dat rotatie energie ontvangt uit een windmolen...

een tweede leuk ding dat je zou kunnen doen is "de koude die je warmtepomp afgeeft" ook deels gebruiken voor een koelkast te maken...

zo klap je 3 vliegen dood in een slag (in jouw geval) :D

Wat je zegt ivm gebruik maken van elektriciteit als "tussenmedium" is een stap waar ik ook telkens weer op uit kom als de flexibiliteit omhoog moet.
    Anderzijds stoort het me wel enorm dat elektriciteit zo verlieslatend is...

Succes met het puzzelen naar een goede oplossing en welkom op het forum :)
  • ingmar89 PPO Burner
    edited January 2008
    monkee21 said:

:) vloerkoeling: begin maar te dweilen dan.
    condens condens en nog eens condens.

grtz Mon 8) 8) 8)

Haha, dat valt best mee, het gaa er voornamelijk om dat de ingestraalde warmte van de zon wordt opgenomen en afgevoerd.
    In plaats van dat de vloer warm wordt en de ruimte verwarmt.
    Dus een graad of 18 is prima.
    Dat kun je dan eventueel nog ondersteunen met een paar ventilator-convectoren op lage snelheid voor de ontvochtiging.
Sign In or Register to comment.