Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Derde Saxo op PPO: 3 maal is scheepsrecht

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited May 2010 in Citroën/Peugeot
"Jetzt geht's loss!"

Na het doorspitten van de topics van Marijn van D. en Tim en bezoeken aan Tim en Jacquel heb ik vorig jaar mijn Elsbett "pretpakket" besteld.

@Marijn en Tim: bedankt voor het maken van leerzame fouten. Nu hoef ik ze niet allemaal zelf te maken. :) Jullie kunnen je troosten met de geruststelling dat ik er ook heus wel een aantal zal maken. :wink:

Morgen ga ik aan de slag om de WW en het filter te plaatsen. Ik heb nog een mooi plaatje AL 2024 (alluminium in luchtvaart kwaliteit) liggen.

Uiteraard wil ik er een mooi fotoverslag van maken.

Groeten,

Man@work
«1345

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Ow, interessant... nog een PPO-citroën erbij!!
    Welke motor ligt erin? Of hebben ze die alleen gemaakt met 1.5D zonder turbo? Ik kijk er al naar uit...
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Gezien het feit dat hij een elsbett kit heeft kunnen vinden ben ik er vrij zeker van dat het een 1.5D met bosch is... :)

Dat zijn de enige saxo's die je op elsbett vindt :)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Ha,

Het is een TUD5 met Bosch, een iets nieuwe versie IP dan onze Saxo. Wij hebben nog een mechanische vervroeger, deze doet het volgens mij elektrisch. Er zit wat meer poespas om het hogerdrukdeel van de IP.

Succes M@Work!

Tim
    edited January 2008
    Tim said:

...deze doet het volgens mij elektrisch.

Ai ai ai, dat ken ik van ergens :(
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    @Soapwater: :? kun je svp wat concreter zijn of naar het betreffende topic verwijzen?

Als iemand me ergens voor wil waarschuwen dan graag recht voor m'n raap. (niet uit massochisme, maar voor de duidelijkheid) :wink:

Ik ga weer verder met de montageplaat voor WW en filter :) .

Groeten,

Man@work
    edited January 2008
    [quote=Man@work]Zinloze quote

Hier Is alles te lezen.

Het gaat wel om een Xsara met DW8 (1.9D) met elektronische Lucas pomp. De pomp was prima, het was altijd de elektronica waar ik last mee had. En uiteindelijk, naar een jaar sputteren, pruttelen, rammelen en kletteren, heb ik alle moed bij elkaar geraapt en met de nodige (overwonnen) moeilijkheden een Bosch-pomp ingebouwd zonder enige elektrische rotzooi, behalve de transponder dan die vakkundig werd verwijderd.

Misschien heb je er geen last mee hoor, ik moet er gewoon niet van weten. Elektronische snufjes, allemaal super, maar helaas ook ten koste van de betrouwbaarheid.

Maar, ik hoop dat jij er geen last mee krijgt en dat het een mooi betrouwbaar PPO-karretje wordt.

Grtz
    edited January 2008
    Wauw Soapwater, ik bewonder jouw doorzettingsvermogen :mozilla_wink: respect!

Als ik niet van de ervaring van Tim gebruik zou kunnen maken was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.

Vanmiddig lekker geworsteld met karton, WW en filter.

image

Het zwarte plastic frame zit langs de rand van de radiateur.
    De witte plastic pin (midden boven) vervang ik door een boutje.
    De plaat moet uiteraard tot daar verlengd worden. (karton was te kort)

Het zwarte kruis llinksonder valt in een mooi kraaggat van de carrosserie en wordt vervangen door een rubber prop aan de onderflens van de montageplaat. Er zit nog zo'n tweede kraaggat waarvoor ik een tweede rubber prop aan de onderflens maak.

De ww komt op een stukje hoekprofiel. Zowel de ww als het filter isoleer ik van de montageplaat met een plakje rubber.

Zo zit het dan in de auto:

image image image

Uiteraard komt er nog een windscherm voor het geheel.

Om de voor de handliggende vraag voor te zijn: Dit was echt de makkelijkste plek in deze Saxo en ook nog eens dicht bij de IP. (zit direct achter de radiateur)

So long for today. Morgen gaat de zaag in het aluminium!
    edited January 2008
    :cry: Tja hier had ik vandaag foto's willen posten van de WW en het filter zoals ze dan uiteindelijk gemonteerd zouden zitten. :cry:

Gisteren had ik m'n plaatje luchtvaartlegering mooi op maat geknipt, ik leg het onder de zetbank om het te buigen en bij een hoek van zo'n 60 graden klinkt er een scherpe KNAL :!: :oops:
    Nee, de zetbank was nog OK maar m'n plaatje was gebroken; de plaat was te hard. (De collega's konden wel :lol: ik ook maar dan als boer met kiespijn :? )
    Volgende week nieuwe plaat (een zachtere) en hopelijk ook resultaat.

Vandaag ben ik wel tot de conclusie gekomen dat een montageplaat èn een "windscherm" dubbel werk is; het wordt een stevig "windscherm" met tegen de achterkant een WW en een filter. :wink:
    edited January 2008
    Werkende meneer,

Zou je mij eventueel de gegevens die op dat verwarmingselement staan dat rond de oliefilter zit willen geven?
    :oops:

'k vraag me af of ik zoiets niet kan vinden ergens in de autohandel...

Een elsbett kit kopen is niet echt binnen het bereik van deze arme jongen... :(

Heb wel dit leuks al gevonden, kan nog interessant zijn voor je WW ook in te pakken..
    http://www.padheaters.com/fh50.html
    edited January 2008
    Tjorque,

De filter-heater details in een PB-tje.

Of het nodig is dat ik mijn ww ook electrisch moet gaan verwarmen weet ik niet. In iedergeval bedankt voor je tip. :wink:
    Ik ben niet zo dol op elektrisch verwarmen; dat kost energie (dus brandstof :cry: ) en de warmte van het koelwater is afvalwarmte dus gratis. :D
    Ik heb al wel een mooi restje neopreen op de kop getikt. ca 15 mm dik. Daarvan ga ik een paar mooie jasjes voor zowel de ww als de filter (met heater) maken. De montagevlakken isoleer ik door er een plakje massief rubber tussen de plaatsen.

Groeten,

Man@work
    edited February 2008
    :D Heerlijk PPO-weertje dit weekend: de kids willen buiten spelen en papa ook 8)

Even een paar dingen gedaan.
    Linker foto: Zo komen de WW en het filter er dus in. De montageplaat houdt beiden uit de wind. De slang is de koelwater retourslang.

De twee rechtse foto's zijn het beeld wat de radiateur heeft van de opstelling.
    Omdat het 'smorgens nog rond het vriespunt kan zijn heb ik voor de ww al een neopreen jasje gemaakt. Met een dekseltje ook uit neopreen. Het neopreen bleek een beetje kwetsbaar voor scherpe randjes dus heb ik er een laagje van de alom bekende "versatile adhesive multitool" omheen geplakt. Het filter krijgt ook een jas.

image image image

Dit waren de laatste foto's met blank alu. Deze week laat ik de boel ff door de collega's van de poedercoatstraat onder handen nemen :P
    Helaas geen koelwaterlekbak dus nog geen slang aangesloten. Dan volgend weekend maar. :wink:
    De routes voor de slangen heb ik al wel bepaald.
    edited February 2008
    What a day!

Gisteren de WW en filter ingebouwd. Ik had de slangen al voorgemonteerd. Dus ook "even" de ww aansluiten. En dat heb ik geweten….
    Koelwaterslangen van de Saxo doorgesneden en toen wilden die T-stukken er niet tussen. :( Dan eerst maar even op krachten komen. Tijdens de lunch, op de rand van vertwijfeling :? , Tim een sms gestuurd. Binnen één boterham “toeterde” mijn mobieltje dat Tim aan de lijn was. (Woman@work zei: “Daar is je privé-helpdesk al”) :P
    Tim kwam met de tip :idea: om de T-stukken met WD-40 in te spuiten en dan de slang er over te drukken.
    Dit bleek de gouden tip! :!: Ondanks dat ik echt weinig kracht in mijn armen heb is het me gelukt. :wink:
    Bij het plaatsen van het T-stuk in de aanvoerleiding stond ik met één voet op de grond en leunde ik met één knie op het kleppendeksel en had ik zelfs een arm achter het inlaatspruitstuk langs. :mozilla_foot:
    Een blik op de klok deed me besluiten om het koelwaterverhaal af te ronden dus: bijvullen, ontluchten, proefdraaien, het verwijderde luchtfilterhuis weer terugplaatsen en dan moe maar voldaan de hele boel opruimen. ’s Avonds heb ik nog een proefrit gemaakt; alles ok. Ook vanochtend was het koelwaterpeil nog goed. :mozilla_cool:

image image image image

Van links naar rechts:
    -filter en ww met winterjas aan voorgemonteerd,
    -zo zit het dan voor de radiateur,
    -koelwater-aanvoer (achter&onder inlaat-spruitstuk) steun met grote gaten is voor luchtfilerhuis,
    -koelwater-afvoer lekker vlak bij ontluchtschroef.

To be continued,

Man@work
    edited February 2008
    Hey,

Bij het t-stuk bij je inlaat, daar zit je uitlaat spruitstuk onder. Kijk even dat je rubber slangetje daar niet tegen aan komt, of vlak in de buurt hangt. Rubber wil smelten :wink:

Verder seht gut aus!

Tim
    edited February 2008
    Ziet er mooi uit!!

[quote=man@work]Tim kwam met de tip Idea om de T-stukken met WD-40 in te spuiten en dan de slang er over te drukken. Ik gebruik meestal een drupje PPO. Druppel op de vinger, en dan over de thules wrijven... De slang schuift er dan over alsof het niks is...
    edited February 2008
    soapwater said:

Druppel op de vinger, en dan over de thules wrijven... De slang schijft er dan over alsof het niks is...

Soapy, we hebben voorlopig genoeg spam bots hier :wink:

imageimage

Tim
    edited February 2008
    @ Tim: Thanks for the warning :wink: Heb ik om gedacht en zal het voor de 200%-ige zekerheid nog een keer checken. Beter nog een keer checken dan een lek koelsysteem!

@Soapwater: Bedankt voor het schouderklopje :wink: Klopt, ik heb olijfolie bij de voormontage gebruikt. Op dit moment alleen nog maar PPO in de keuken. Daar wil ik dan niet met m'n van het koelwater druppende chirurgiehandschoenen aan zitten.

Groeten,

Man@work
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Nadeel is dat PO uithardt, je krijgt het dan nooit meer los.
    Ik vind diesel het ultieme glijmiddel. 8)
    edited February 2008
    Ik weet dat KZO gaat plakken maar plakkende olijfolie heb ik nog niet meegemaakt. :P
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited February 2008
    Carlo said:

Nadeel is dat PO uithardt, je krijgt het dan nooit meer los.
    Ik vind diesel het ultieme glijmiddel. 8)

Haal een tube KY bij de drogist. Dat spul is water gedragen en absoluut veilig in combinatie met rubber!
    :wink:
    Groet, Cp
    edited February 2008
    KY :?
    Wat is dat voor spul? Glijmiddel :?: :lol:
    Die meiden bij de drogist zien me al aankomen :shock:

De moeilijkste slangverbindingen heb ik al gemaakt en toch wil ik het weten voor als de boel toch nog een keer los en weer vast moet.

Groeten,

Man@work
  • RaafRaaf Modding Member
    edited February 2008
    VASELINE !!

Ik heb altijd een potje vaseline in mijn gereedschapskist = overal goed voor :wink:
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    [quote=Man@work]KY :?
    Wat is dat voor spul? Glijmiddel :?: :lol:
    Die meiden bij de drogist zien me al aankomen :shock:

Dan stuur je Daughters@work toch...haha :lol:
    edited February 2008
    Zeg Smul,

Let een beetje op je woorden; Daughters@work zitten nog op de basisschool :!:
    Dan is de roddelmachine in deze calvinistische stad helemaal niet meer te houden..... :shock:
    (Gelukkig wist ik niet wat KY is)
    En laten we het verder maar bij autotechniek houden. :wink:
    Dan is de vertrouwde vaseline de juiste oplossing. En die staat in de garage naast het kogellagervet.

Groeten,

Man@work
    edited February 2008
    Hey Man,

Hoe gaat ie? Ga je mee naar Texel tanken :lol:

Tim
    edited February 2008
    Eerst ombouwen, dan tanken.
    Zeker wil ik nog een keer naar Texel.
    Dames@work zullen zeker zin hebben om mee te gaan.
    edited March 2008
    Wat een wind! Alles waaide vandaag weg bij ons op de oprit; resultaat dino op de bestrating in plaats van in de opvangbak.:(
    :?: Heeft iemand een tip hoe ik die vlekken weg krijg?:roll:

Verder heerlijk gesleuteld. Brandstof slangen aangesloten. De slangen liggen zoals ik ze wil hebben.:)
    Morgen nog even de kabels voor de temp-sensor en de electrische filterheater leggen en dan kan ik even een proefritje maken en voelen of de dino ook warm wordt van alleen een aangesloten WW.

Zodra ik PPO zie begin ik met bijmengen!:D

(Foto's volgen)
    edited March 2008
    Zo hierbij de foto's van dit weekend:

Overzicht van de hele boel____ Detail van de IP met dubbele banjo
    image________image

Als je je afvraagt "Wat doet die duim daar?" dan is het antwoord:
    "Die duim laat zien dat de slag van mijn gaskabel nu begrensd :? wordt door de banjobout."

Vanmiddag heb ik een proefrit gemaakt:
    • Dino wordt goed warm
    • Het PPO filter heeft minder weerstand dan het originele filter want die aanvoerslang was minder warm
    • Met windkracht 6 tegen haalde ik slechts 110 km/h :? in de slipstream van een SUV haalde ik 120 km/h
    • Met die zelfde windkracht 6 in de rug kwam ik tot 135 km/h
    • Doordat het pedaal niet zo ver meer ingetrapt kan worden rij ik dus ook zuiniger ;)
    • Op de snelwegen hoef ik niet meer bang te zijn voor flitsers :D
    Groeten,

Man@work
    edited March 2008
    Ik zou er toch niet mee kunnen leven dat die gashendel niet helemaal functioneren kan... Kan je dat laatste plaatje, daar waar hij raakt, niet gewoon weghalen (of slijpen)? Of met
    edited March 2008
    Vandaag naar Frysl
    edited March 2008
    Yes, PPO in de tank!

Gisteren bij de PPO-pro geweest en de ombouw afgemaakt.

Applausje voor Jaquel :!:

Volledig probleemloos op ca 65% KZO en 35% dino naar huis en vanmorgen naar @work gereden. De eerste 100 km zitten er op.:cool:

Helaas voor de puur visueel ingestelde stokers het fototoestel was ik vergeten. :oops:

Uiteraard maak ik nog foto's van het eind resultaat.
    edited March 2008
    Het leuke van medisch huisarrest is dat je even rustig je topic bij kunt werken.

Hierbij de foto's waar jullie al naar smachtten.
    image______image______image

[B]foto links[/B]
    Bij het beoordelen van m'n huisvlijt drukte Jaquel me meteen een duo-banjo in de hand: "hier kun je de begrenzing mooi mee verhelpen".
    De slang vanaf het originele filter heb ik daarom onder de hogedrukleidingen van de verstuivers gelegd.
    Het witte rubber gevalletje maast de duo-banjo is een latexvinger die de banjo van de originele aanvoerslang schoon houdt.

[B]foto midden[/B]
    De afsluitkraan zit vast op de steun van de oliepeilstok.
    Aan de gaskabel hangen twee draden: de dunne gaat naat de motortemp-sensor en de dikke gaat naar de gloeipluggen.

[B]foto rechts[/B]
    Net als bij Tim's Saxo is er ook bij mijn Saxo voldoende plek in zekeringkast
    van de motorruimte voor twee relais. Het zwarte reails is voor het gloeien en het blauwe relais is voor de filterverwarming.

Geen begrenzing meer dus heb ik ook geprobeerd of de Saxo op PPO ook lekker vooruit wil: nou en of met ca. 85% PPO in de tank wilde de Saxo moeiteloos richting de 150 km/h. :cool:
    Dus het onderstaande negatiefje zal nog wel eens ontstaan....:evil:
    image

Omdat de Saxo toch aan een grote beurt toe was heb ik even met m'n garagist gebeld: "Op plantaardige olie? Je bent de eerste in m'n klantenkring die de stap gemaakt heeft. Ook met patatlucht is de Saxo welkom." Daarna volgde meteen de opmerking dat hij "niet die speciale motorolie" op voorraad heeft en dat bij de APK de Saxo op diesel moet lopen "want dat staat zo op je kentekenbewijs". Hieruit kon ik met een gerust hart concluderen dat er voldoende technische interesse is bij mijn garagist.
    edited April 2008
    [QUOTE=Man@work;31732]Wat het geploeter en de walm bij mijn vertrek betreft: zo'n startprobleem wil ik voortaan voorkomen en voorlopig niet plantaardiger dan 85% gaan (ik zal de 205 topic van Eric Zwiep eens nalezen over zijn vervaringen). Dergelijk gesputter en rookpluimen wil ik niet bij mij in de straat of bij m'n werk op het parkeerterrein.Man@Work,

Ik snap niet waarom jij niet 100% zou kunnen rijden. De nozzles zijn nieuw en afgesteld, je kit werkt goed, je motor compressie klinkt goed....

Ik bedoel dus, het zou wel heel toevallig zijn als jij ook een probleem zou hebben met je inspuiting. Ik laat nu de pomp reviseren, ofwel, alles vervangen wat op de testbank niet goed meer is. Als ik dan nog geen 100% kan starten.....

Tim
    edited April 2008
    [QUOTE=Tim;31735]Man@Work,
    Als ik dan nog geen 100% kan starten.....

Dan is de Saxo 1.5D niet geschikt om 100% te rijden of ??...
    edited April 2008
    [QUOTE=soapwater;31754]Dan is de Saxo 1.5D niet geschikt om 100% te rijden of ??...

Maar 85% is nog altijd v
    edited April 2008
    @ Tim: Zoals je weet rij ik elke werkdag 70 km heen en ook weer terug.

Startzekerheid is toch wel prio 1. Ik wil me niet blameren.

Per etmaal kan ik maar
    edited April 2008
    [QUOTE=Man@work;31803]Startzekerheid is toch wel prio 1. Ik wil me niet blameren.Snap ik, maar je geeft bijna €1000 uit om tot onder het vriespunt 100% te kunnen rijden. Dan wil ik dat ook! Ik hoef echt niet tot de rand van het boekje te bewijzen dat het werkt, maar het is nu 10 graden boven de dieselmeng grens, het zou toch gewoon goed moeten zijn.

Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2008
    met mijn ford
    deet ik altijd als hij moeilijk ging starten gewoon 2x het lampje uit laten gaan

dus contact ....lampje uit .

en dan nog een keer contact .... lampje uit en starten

dyssie
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    [quote=Dyslectie;31805]...... dan nog een keer contact .... lampje uit en starten dyssie

Je bedoeld twee keer voorgloeien, ik doe 3 keer voorgloeien anders start ie niet op 90% GPO.

Groeten,

Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Meerdere keren gloeien is geen probleem en ons allen bekend denk ik. Nu op 70% gpo moet ik ook 2x gloeien om hem te starten en nog te laten lopen. Ik weiger namelijk om gas te geven bij het starten.
    edited April 2008
    Het twee of drie keer gloeien zit nog niet in mijn automatisme.
    Bij de meeting reed ik precies
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Je merkt het vanzelf, als hij afslaat of erg staat te bokken, gewoon uit, nog 2x gloeien en je bent er :d
    edited April 2008
    Man@Work,

De Saxo gloeit sowieso 15 seconden voor/na. Ik stap in, zet de sleutel om. Dan gordel om, stoel goed zetten (vrouwtje rijdt er meestal in), alvast in de versnelling, dan starten.

Twee keer het lampje uit laten gaan is een extra handeling die niet hoeft, als het lampje uitgaat, staan je gloeiers nog ruim 10 seconden te stoken. Eenmaal starten pakt het elsbett relais het over.

Tim
    edited April 2008
    Ik vindt het spijtig dat bij jullie kleine XUD'tjes er geen langere nagloei inzit...

In de Evasion gloeit hij na zolang de watertemperatuur lager dan 60° is, of als de gaspedaal langer dan een bepaalde tijd boven een bepaalde stand komt.

Während der ersten 15 Sekunden kann die Stromzufuhr zu den Glühkerzen nicht unterbrochen werden. Nach 15 Sekunden kann die Strumzufuhr unterbrochen werden, falls die Kühlmitteltemperatur (duitsers houden van scrabble denk ik) mehr als 60°C beträgt oder falls das Fahrpedal um einen bestimmten Wert und länger als ein vorprogrammierte Zeit durchgetreten wird.

Ik denk dat die voorgeprogrammeerde tijd ingaat vanaf wanneer dat schakelaartje bovenop de pomp wordt ingedrukt. Misschien een idee om dat schakelaartje weg te halen, want dat bedient ook de egr :)
    edited April 2008
    Fijn dat jullie met me meedenken. ;-)

Het verhaal in mijn Haynes Manual over de Saxo is grotendeels gelijk aan het vehaal wat Tjorque gepost heeft. Echter mijn IP is moderner dan die in de Hanynes, de Saxo van Tim en de Evasion van Tjorque. Mijn IP heeft geen EGR schakelaar bovenop.

Ik ga gewoon een "Glühkerzenfuktionsanzeiger" installeren. (scrabble!!!)
    (Je weet wel; een 12 volt ledje parallel aan een gloeibougie.)
    Dan kan ik altijd zien of er nog gegloeid wordt.

Vanmorgen was alles weer mooi wit berijpt en na een dikke 20 seconden gloeien (4x de sleutel op en neer) startte de Saxo prima. :p

Morgenochtend en vrijdag zal het ook rond het vriespunt zijn. Ik ga dus nog niet 100% plantaardig rijden. Zodra de minimumtemperatuur echt boven nul ligt durf ik wat meer. Waarschijnlijk is dat volgende week en anders na de mei vakantie.

Speciaal voor de mensen die niet van breedsprakigheid houden de duitse definitie voor een fluitketel;
    "Wasserkochgerät mit vollautomatischer akustischer Kochtemperatursignalierung" :twisted:
    edited April 2008
    Het zou me verbazen als de gloei-logica verschilt tussen beide saxo's...
    Zo gaat het bij de Xsara: klik. Identiek als wat Tjorque omschreef.

Man@Work, heb je nu nog gevonden hoe die EGR in elkaar zit? Ik kon het niet direct zien, alles zit zo op elkaar gepakt h
    edited April 2008
    Man@work,

Bekijk dit topic eens:http://www.ppo.nu/forum/f45/egr-241/index2.html#post24797

Groeten,
    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Man@work,

zie hier ook wat een catchcan (http://www.ppo.nu/forum/f67/het-maken-van-een-low-cost-catchcan-1825/) kan uithalen op 7500 Km.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Hi Ingmar,

In dat topic schrijf je "Het is een combinatie van de roet uit de EGR en de olie uit de carterontluchting."

Je hebt nu de EGR afgesloten, dat is goed maar waar komt nu die olie vandaan?

Een carter ontluchting is alleen maar ontworpen om damp af te zuigen via de luchtinlaat van de motor, men noemt dit PCV (positive carter ventilation). Er worden dus gassen afgezogen die er middels de ontbranding langs de zuigers het carter bereiken en tevens, wat nog veel belangrijker is, word er waterdamp afgezogen die in het carter komt door aantrekken van buitenaf.

Een slechte PCV of helemaal niet werkende PCV leid er toe dat de motorolie snel verzuurd en vervangen dient te worden, zo is het dan ook niet ondenkbaar dat je maar 10.000 KM met je olie kan doen. Als je PCV wel goed werkt kan je zomaar 100.000 KM met je motorolie doen.

Maar goed dat is een heel ander onderwerp waar ik later in een ander topic op terug zal komen. De vraag is nog steeds: waar komt nu die olie vandaan?

Groeten,

Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Easy Rider,

Klopt de EGR is afgedopt, en komen er dus geen roetdeeltjes meer terug de inlaat in. Maar de carter-onluchting loopt van mijn kleppen deksel naar de inlaat (net voor de EGR klep). Daar zit dus nu die Catch-can tussen. Die oliedampen komen dus gewoon uit mijn carter.
    Trouwens ververs ik toch nog om de 10.000 omdat ik een TDI heb die (schaam schaam) nog steeds niet aangepast is en ik zo'n 50-70 % (APO-PPO) in mijn diesel meng. Het is dus een voorzorgsmaatregel tegen polymerisatie.

Groet,
    Ingmar
    edited April 2008
    Zou het kunnen dat een groot deel van die olie afkomstig is van de turbo?

Die is olie-gelagerd en olie-gekoeld, die jongen krijgt aardig wat olie te verwerken dus en iets afdichten dat 200 000rpm draait, daar wil al eens wat slijtage op komen...
    Ik vrees dat bij mijn smerige inlaatcollector daar ook een aardig aandeel vandaan komt...
This discussion has been closed.