Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

filter typen en %ppo

pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
edited January 2008 in Algemene Techniek
zouden julie hier misschien jullie filter type wat julie gebruiken en het merk ervan kunnen neerzetten.

heb nog steeds problemen ermee.
dikke kzo ( slaolie ) komt moeilijk door mijn wk942/4 van mann

gewisseld met een vergelijkbaar filter? fleetguard ff4070
zelfde probleem

de problemen beginnen vanaf mix: 4l slaolie 5l zbo 3l diesel 1l peterolie 1l lampolie = 64%

gisteren maar weer 8 liter diesel in mijn tank gegooid ..... toen geen probleem meer

ga het nu maar zo proberen en kijken wat ie gaat doen.

4l slaolie 5l zbo 3l diesel 2l peterolie 1l lampolie = 60%

zit nu toch sterk te denken een olie filter te monteren!!!
hem mann gemaild over de verschillen in microns van olie en brandstof filters.

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Ik heb gereden met een lucas filter op 50% PPO zonder noemenswaardige prob's...

Da's het originele brandstoffilter dat er al "weet ik hoeveel" km's in zit :)
    Als reserve heb ik een MAN filter liggen maar die zit in het handschoenkastje te niksen...
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2008
    Ik herken die problemen niet, ik rij zelf nu 70% soya.
    Maar dat kan komen omdat mijn kgr voor het filter zit en dus wat warmte toevoegt .
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008

de problemen beginnen vanaf mix: 4l slaolie 5l zbo 3l diesel 1l peterolie 1l lampolie = 64%

Ik wil bij jou wel eens likeur gaan drinken :lol: 8)

Ik zou eerst maar eens proberen 60/40 zbo/dino. Dat gaat vast goed, en dan opvoeren de mix. Met zo'n uitgebreide mix waarmee je nu rijdt, kun je moeilijk wat zeggen over de oorzaak, je gooit al 5 soorten brandstof bij elkaar.

Succes,
    Tim
  • edited January 2008
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    waarschijnlijk alle brandbaars dat nog in de garage stond samen gegooid om op te stoken? :lol: :lol: :lol:
  • edited January 2008
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Ik heb eoa Framfilter maar ook 2 ww's, een voor het filter en een voor de pomp.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited January 2008
    pjotter said:

mix: 4l slaolie 5l zbo 3l diesel 1l peterolie 1l lampolie = 64%

8 liter diesel

4l slaolie 5l zbo 3l diesel 2l peterolie 1l lampolie = 60%

.

je mix getuigd nog niet van fingerspitsen gevoel :) ( trouwens wat een gedoe)
    Ook een beetje mijn idee...(enne ervaring :oops: )

Laat in deze mix de 'peterolie' gewoon weg (dat mag niet, en gaan we dus ook niet promoten), laat de diesel gewoon zo, en neem voor de helft van de kosten van de 'lampolie' benzine.

Zal je denk een berg minder ellende hebben!

Zal nog eens een apart draadje openen voor de juiste nomenclatuur.

Ik zou graag een 'ban' willen op het woord "petrol", vaak gebruikt door onze Vlaamse vrienden; het is me nog steeds niet duidelijk wat ze er nu mee bedoelen. De rode lettertjes zal hun nopen meer helder te zijn wat ze nu feitelijk bedoelen.

PB spreekt over 'peterolie' en 'lampolie'. D'r zit wel en verschil tussen 'vroegher' en nu. Hedendaagse lampolie is iets totaal anders en vooral veel duurder dan petroleum.

Dus voor de Hollandse vrienden ook een nadedere verplichting tot het benoemen van wat men onder lampolie verstaat (dat was vroeger dus gewoon petroleum).

Toevoegen van hedendaagse lampolie heeft naar mijn idee geen positief effect op het verbeteren van het mengsel/blend voor het gebruik in diesel motoren.

Groet, Cp
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited January 2008
    kost bij action anders maar 1.28 per liter....... wel iets goedkoper dan benzine.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited January 2008

kost bij action anders maar 1.28 per liter....... wel iets goedkoper dan benzine.

Pieter, dat zal best.

Maar de kalkoenen bij de LIDL waren ook minstens een euro goedkoper dan ik ze bij mijn importeur kon kopen!

De cruciale vraag is wat je met de toevoeging van jouw 'lampolie' wil bereiken.

Het lijkt me dus dat het om een parrafine achtige stof gaat, met andere effecten dan de eerder geclaimde 'peterolie'.

Neem eens echte peteroleum en jouw lampolie. Doe een simpel testje en giet het door een mellita koffiefilter.

Geheid, jouw vingertoppengevoel in mengen zal absoluut verbeterd zijn!

Groet, Cp :P
    edited January 2008
    lampolie is volgens mij nog iets dunner dan peterolie.

die van mij ziet er echt uit zo dun als water.
  • RoadRunnerRoadRunner PPO Wannabe
    edited January 2008
    gebruik in mijn combo'tje van 1996 het standaard filterhuis (verwarmd) met daaronder een WK842 van Mann, ik zou ook een wk 731 kunnen gebruiken want die heeft dezelfde draad, maar de WK 842 heeft een mogelijkheid om het water eruit af te tappen middels een plastic moer aan de onderkant, vandaar dus de WK 842.

Ik heb tot nu toe erg weinig problemen gehad met mijn filter, de eerste heb ik er wel 80.000 km in gehad, dit omdat de ZBO van Aldi/Lidl/Dirk van de Broek natuurlijk erg schoon is....
    pas vanaf dat ik WVO van Niek gebruik merk ik dat mijn filter sneller vervuild, ik had na de eerste 200 liter van Niek voor het eerst dat de auto niet voluit wilde lopen tijdens een ritje met aanhanger over een glooiende weg. Bij vervanging zag ik toen dat er een soort drap in het filter was achtergebleven, en dat er rond het staafje in het midden een soort gekristaliseerde rand was ontstaan. Ik heb alles even goed gereinigd en daarna was alles weer okee.

Mijn mengverhouding ligt normaal gesproken zomer en winter op 50% WVO, 50% Diesel.

groetjes Harold
  • edited January 2008
    DELETED
  • sauspasta PPO Burner
    edited January 2008

pas vanaf dat ik WVO van Niek gebruik merk ik dat mijn filter sneller vervuild, ik had na de eerste 200 liter van Niek voor het eerst dat de auto niet voluit wilde lopen tijdens een ritje met aanhanger over een glooiende weg. Bij vervanging zag ik toen dat er een soort drap in het filter was achtergebleven, en dat er rond het staafje in het midden een soort gekristaliseerde rand was ontstaan. Ik heb alles even goed gereinigd en daarna was alles weer okee.

Zal het wel koud zijn geweest,
    Ik rijd nu 13000kmr met de GPO van Niek zonder problemen. Mijn eerste folter is zo een grote met glas. Je ziet met die kou van vorig jaar dat het stolsel zich verzameld onder in het filterhuis(glas), boven bleef het vloeibaar. Mijn aanvoer'tot en met de filters, wordt nagenoeg niet verwarmt.
    Vuil is er nog niet te zien.
    gr Niels
    edited January 2008
    gisteren mijn aanvoer vervangen door een uitgegloeide koperen buis met een doorsnee van 15 mm .

denk toch dat dat het grootse euvel was (vacuum zuigen).... Hoor het nu ook aan mijn opvoerpomp ( tandrad van monopoel) die loopt nu veel rustiger, en mijn auto trekt ook veel beter.

ga nu weer eens rustig proberen terug te mixen.

oh ja.... had ook nog een minuscuul klein lekje gevonden bij een van de aansluitingen op mijn tandrad... even los gemaakt en opnieuw ingesmeerd met locktide rood.

laat julie verder weten hoe het gaar met terug mixen naar weer 80%
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    hoeveel % van alles nu dan, PB?? ZBO/apo/aceton/lampenolie/petroleum en dino?
    edited January 2008
    hoi sauspasta,

was niet bedoelt als kritiek op de kwaliteit van de olie van Niek hoor! Ben er heel tevreden over, ik bedoel alleen maar dat er gewoon wat meer bezinksel in zit als in de olie die je in de supermarkt haalt, maar daar zit natuurlijk ook een behoorlijk prijsverschil tussen....
    Niek filtert het wat mij betreft prima, ik ben nu met de laatste 60 liter bezig, en dan moet ik weer gaan scoren.
    het was trouwens in de zomer dat ik het vervuilde filter had, dus te lage temperatuur lijkt me (ondanks de nederlandse zomers) niet erg waarschijnlijk.

groetjes RoadRunner
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2008
    Roadrunner,
    laat ik ook maar een duit in het zakje doen. Het is niet vreemd, dat 'szomers gefilterde gpo in de winter uitzakt. De delen die 'szomers nog vloeibaar waren, maar een stollingspunt hebben van bijv. 5 graden, zullen dan zeker stollen en dat is dan de prut onderin je vat. Oplossingen: voor de stolling bijmengen met diesel/petroleum of een warme tank. Of GPO/APO gebruiken, die swinters gefilterd is. Er is dus verschil in winter- en zomer GPO.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2008
    Indeed, wintergefilterde WVO is minder interessant, omdat er meer afval is...
    Een deel van die afval gaat 's zomers nog door de filters... en bezinkc dus als het koud wordt.
    Als het dus vriest, rij ik met 20% WinterWVO en 80% Diesel...
    edited January 2008
    hoi niek en wodan,

hoewel ik on topic probeer te blijven, even kort, ik begrijp heel goed dat er als de olie langere tijd staat wat schifting ontstaat, en ik heb daar geen problemen mee, het is iets waar je rekening mee dient te houden.
    ik filter de olie zelf ook nog een keer als ik het overpomp in mijn voorraadvat, en goed gemengd houden kan ik ook simpel doen door het enige tijd te laten rondpompen in dit voorraadvat waarbij de olie telkens door het filter word gepompt.
    om on topic te blijven, met de olie uit de supermarkt heb ik ruim 80.000 km hetzelfde filter gebruikt een Mann WK 842.
    met GPO vervang ik nu uit voorzorg (zo'n filter dat zijn de kosten niet) het filter om de 30.000 km, of eerder als dat nodig blijkt te zijn, ik heb er altijd eentje in de auto liggen voor nood.
    voor de volledigheid, ik ververs de motor om de 15.000 km, dus om de beurt gaat het brandstoffilter mee.
    normaal gesproken blijft bij mij GPO of welke olie dan ook, niet lang staan, ik rij 1400 km per week in een mix van 50% bij een gebruik van +/- 1:16 is dat dus ongeveer 43 liter GPO per week.
    de laatste voorraad van Niek is echter al van enige maanden geleden omdat ik mijn garage heb verbouwt, en daarom tijdelijk mijn tankinstallatie in een zeecontainer op mijn werk heb opgeslagen. ik kon dus niet bij de laatste 60 liter van Niek's supergoedje komen....
    inmiddels heb ik mijn tankinstallatie weer redelijk staan zoals hij hoort, en met wat moeite kon ik ook het laatste 60 liter vat van Niek na ongeveer 4 maanden weer bereiken.
    voor de zekerheid heb ik deze laatste 60 liter extra gefilterd, en goed doorgemengd opdat ik minder last heb van de zware delen onderin. afgelopen week weer ruim 1000 km met de vertrouwde 50% mix gereden, no problems, de motor loopt lekkerder op de mix als op pure diesel van de laatste paar tankbeurten.

groetjes
  • edited January 2008
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Offtopic: wanneer gaat het filteren weer beginnen Niek? Heb een vaatje van jochem overgenomen, maar die is leeg op een paar liter na :(
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2008
    Miglo,
    filteren start weer ergens eind februari.
    Niek
Sign In or Register to comment.