Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Misschien naive redenering?

mjmd PPO Newbie
edited January 2008 in Algemene Techniek
Hallo

Ik verkoop momenteel mijn auto en ik zou de volgende graag een APO zien worden. Ik heb al wat gelezen op het forum.

Ik maakte dus volgende redenering:

1/ ik koop een w124 200D, want die heeft een lijnpomp die uitermate geschikt is voor ppo/APO wegens weinig aan te passen, ook omdat ik dat model mooi vind hoor

2/ Ik denk een filter systeem uit: bezinking/10micron filtrage/1 Micron filtrage/ bezinking en klaar

3/ ik knip de dieseltoevoer in 2 bij mijn motor en ik steek er een voorverwarmer tussen zoals deze:
http://cgi.ebay.de/Waermetauscher-Poel-Heizer-12-Volt-150Watt_W0QQitemZ220191297201QQihZ012QQcategoryZ33554QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
en ik sluit gewoon die aan parallel aan de batterij

4/ Ik kieper die olie in mijn benzinetank en ik begin te rijden op 100% gerecycleerde olie.

5/ ik ververs de motorolie elke 5000 km en de dieselfilter elke 10 000km.

kan er iemand zeggen of hier een hiaat in deze redenering zit?

(ah en voor de filtrage las ik ergens dat je 3% methaan kan toevoegen om het viscoser te maken; is dat aangeraden?

alvast bedankt voor de info
(ik hoop dat de topic hier goed staat?)

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Welkom Mjmd,

Akkereerst welkom hiero!

Ik zou een koelwater ww gebruiken. Die van ebay lijkt me een koffiezet verwarmer, heeft niet genoeg capaciteit. Als je apo wilt rijden moet je eigenlijk ook je aanvoer vergroten. En sommige jongens hier hebben het originele tankfilter verwijdert, omdat deze dicht ging zitten.

Succes,
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Een W124 met 2 liter motor? Is dat dan een 4-cylinder en hebben die een lijnpomp?
  • RogerRoger PPO Addict
    edited January 2008
    soapwater said:

Een W124 met 2 liter motor? Is dat dan een 4-cylinder en hebben die een lijnpomp?

Ja die hebben een lijnpomp :wink:
  • mjmd PPO Newbie
    edited January 2008
    soapwater said:

Een 200=4cyl ; een 250=5cyl; een 300=6cyl.
    Allemaal lijnpomp bij het model w124

Tim said:

Welkom Mjmd,

Akkereerst welkom hiero!

Ik zou een koelwater ww gebruiken. Die van ebay lijkt me een koffiezet verwarmer, heeft niet genoeg capaciteit. Als je apo wilt rijden moet je eigenlijk ook je aanvoer vergroten. En sommige jongens hier hebben het originele tankfilter verwijdert, omdat deze dicht ging zitten.

Succes,
    Tim

Ok, dan een wartewisselaar op het koelsysteem installeren ipv die elektrische. (hoe zit dat dan bij het starten, gaat dat dan gewoon als het nog niet helemaal warm heeft, of is dat te verwaarlozen?)

Aanvoer vergroten; dus de volledige dieseltoevoer van de tank tot de motor, of juist een klein stuk op het einde.

De tankfilter is niet gelijk aan de dieselfilter? Of ben ik mis? Steekt men dan een voorfilter ergens anders of niet?

thx
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2008
    bij deze modellen is er in de tank nog een gaasfilter voor grove onzuiverheden.
    die kan langzaan verslijmen met APO in combinatie met onzuiverheden die al in de tank zitten.

haal zo'n filter eens uit de tank en bestudeer hem ,
    je zal dan merken dat door een gaatje te boren en de opening van de retourleiding dicht te plakken je een 'loop' kan maken in je brandstoftank,zodanig dat de eventuele lucht in je retour toch kan ontsnappen in de tank.

dit heeft het voordeel dat je alleen het effectieve verbruik door het gaasje moet zuigen (minder snel verstopping) en dat de brandstof in de leidingen opwarmt maar niet de volledige tank(minder condensvorming betere doorstroming)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2008
    mjmd,
    tankfilter eruit, ander voorfilter verderop in de aanvoerlijn. GPO: altijd 5-10 % diesel of petroleum bijmengen. Afhankelijk van de kwaliteit van je filterinstallatie zul je je brandstoffilter moeten wisselen. Als je geen ervaring hebt met GPO/APO/WVO moet je dat goed in de gaten houden. Tank schoonmaken (GPO lost al het vuil op). Plantaardige motorolie beter (Plantamot). Voordat je een filterinstallatie bouwt: eerst forum doorlezen op filteren.
    succes !!
    Niek
  • BlackchromeBlackchrome PPO Wannabe
    edited January 2008
    @Niek GPO=PPO?
    Ik had al even in de begrippen lijst voor beginners gekeken maar kon daar geen GPO vinden.
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited January 2008
    gpo: gebruikt plantaardige olie

dyssie :arrow:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    hallo mmd,

Je vergeet iets belangrijks: je gloeikaarsen.
    Om 100% te rijden op apo, is het aangeraden om andere gloeikaarsen te monteren en een andere gloeirelais. Je moet nagloeiers installeren en een berug relais dat ook tot 180 sec kan nagloieien.
    Nummers vind je terug in topic van Suzuki zijn W123.

je zei :
    4/ Ik kieper die olie in mijn benzinetank en ik begin te rijden op 100% gerecycleerde olie.
    Een benzinetank heb je niet bij diesels!! :lol: :wink:

Groeten,
    Nero
  • mjmd PPO Newbie
    edited January 2008
    @niek
    ok, dan zorg ik voor een kleine 10% inmenging van diesel; maar meng ik dat voor het in de tank te gooien, of erna, of maakt dat niet uit?
    Is er een reden waarom je een beetje diesel moet bijmengen?
    Met wat maak ik best de tank schoon?
    Die motorolie, hoe weet ik welke plantaardig is (wil dat gewoon zeggen dat het geen synthetische of half synthetische mag zijn?) Plantamot, best merk?
    thx

@ nero
    Ik zal eens opzoeken hoe dat precies zit met die gloeikaarsen(ik dacht dat bougies alleen in benzine motor zaten?) (heb het een paar keer tegengekomen, maar wist niet wat het was, ben nog niet zo vertouwd met diesels)
    En ja, domme fout van die tank.

@ iedereen
    nog een paar kleine vraagjes.
    * Mag een auto met 90% gpo gewoon buiten staan, een week vb, zonder problemen?
    * Verschilt het verbruik van de wagen bij gpo tov diesel?
    * Stel dat je gebruikte frituurolie gebruikt, zijn er additieven om de geur weg te krijgen, of kun je dat filteren op een manier zodat je geen geur meer hebt?
    * Ik las dat je best veel de olie vervangt omdat er gpo kan in de olie komen bij wagen die olie verbruiken. Dus das dus een hoger risco op schade bij gebruik van gpo. Maar is er nog ergens anders een verhoogd risco van slijtage door de gpo?
    * Ik las dat ze in de winter moeilijker starten, wil dat dan zeggen dat ze gewoon eventjes moeilijk doen in het begin, of wil dat zeggen, dat ze soms gewoon helemaal niet starten en dat je dan moet wachten totdat he t weer warmer wordt?

alvast bedankt voor de info
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2008
    mjmd,
    beetje diesel bijmengen altijd goed voor viscositeit en betere intsteking. Tank schoonmaken: spoelen met petroleum en altijd zorgen voor een reserve brandstoffilter voor onderweg (lees het verhaal over APO. Plantamot is de merknaam voor plantaardige olie. Als je last hebt van doorlekken van PPO naar je carter mengt de PPO zich beter met de plantaardige motorolie.
    Verder advies: besteedt eerst een aantal avonden om het forum door te spitten. Lees vooral de sticky's. Al je vragen zijn al eens beantwoord.
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Antireuk additieven zijn mij niet bekend.
    Verbruik blijft hetzelfde (kan zelfs ook dalen).
    Andere slijtage is mij niet bekent (wel hoge belasting voor de pomp met kouwe ppo)
    Hij zal altijd starten.
Sign In or Register to comment.