Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Fiat geen probleem

ook jan PPO Burner
edited December 2010 in Fiat/Iveco
rij nu volle 80PPO -20fsvbpeter
gaat zeer goed , voel geen enkel verschil in koudstartgedrag,
heb bij de fiatverdelen even mee op de technische plannen van de motor kunnen kijken , en inderdaad mijn brandstoffilter is verwarmd met koelwater en er staat een thermostaatje tussen die zorgt dat de brandstof ook niet te heet wordt.
de enige anpassing die ik nu gedaan heb is een deken over de motor (niet over de radiator) en ik heb geen problemen met te hoge temperaturen .
we zullen zien in de zomer , mischien moet het deken er dan af?

Comments

• ookjan PPO Burner
    edited May 2008
    vandag het verbruik kunnen meten
    753 km gereden op 14 dagen aan een gemiddelde van 6.9 liter /100 km
    vooral korte afstanden.
    lijkt mij redelijk.
    met dit warme weer heb ik de mix verlaagd naar 15% fsvbp en 85%PPO
    voel geen verschil in rij of startgedrag.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Jan,

6.9 liter /100 km dat lijkt mij niet redelijk maar best goed, zeker als je de korte afstanden in beschouwing neemt. Menige MPV haalt dat op diesel geeneens.
    Oja ...enne....fsvbpeter ???? Petrole ???

Die deken lijkt me trouwens bij de huidige temperaturen ook wat overdone.

Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Dat deken, maakt dat eigenlijk iets uit? Koelwatertemperatuur = motorbloktemperatuur, niet?
    Wel mooi dat hij er zo goed op start... Benieuwd hoe de motor er inwendig uitziet na enkele jaren... want daarover zijn de meningen blijkbaar toch verdeeld.
  • ookjan PPO Burner
    edited May 2008
    het deken heb ik nu weggelaten,
    maar in de winter gaat het er weer voor.
    ik heb de indruk dat de olietemperatuur eerder te laag dan te hoog wordt.
    ik heb een klant die alles meet en zelfs grafiekjes op zijn laptop kan toveren over het temperatuurverloop van zijn olie op verschillende plaatsen in de ombouw tijdens het rijden.
    hij heeft een tweetanksysteem met een loop.
    en blijkbaar alleen in de fille wordt zijn temp. hoog genoeg.
    Volgens mij te veel rijwind in het motorcompartiment.
    Vandaar mijn deken.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    Als de PPO temp niet hoog genoeg wordt en je koelwater wel +85°Celcius is,
    moet je iets doen aan de warmteoverdracht en de mogelijke verliezen, zo simpel is het...
    Of met een motor rijden met een lager rendement, eentje die meer warmte geeft ;)
  • ookjan PPO Burner
    edited May 2008
    voila, dus induffelen met een dekentje in de winter.
    Vooral mensen met een ombouw verkijken zich soms hoeveel warmte er verloren gaat door de extra leidingen.
    edited May 2008
    Jan,

Die fsvbpeter ???? dat is toch Petrole of ???

Groet,
    Ingmar
    edited May 2008
    [QUOTE=ingmar;33370]Jan,
    Die fsvbpeter ???? dat is toch Petrole of ???

Shhhjtttt... Neen, euh... Dat is "fijne olie van boer Peter"...
    Op Petroleum mag je toch helemaal niet rijden ;);)
    edited May 2008
    Soapie,

In Nederland mag je er wel op rijden, maar je mag het weer niet tanken, maar ik begrijp het begrip nu .

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Mijn buurman heeft een oude trekker, die loopt ook op "fijne olie van boer peter".

Groeten,

East rider.
  • ookjan PPO Burner
    edited July 2008
    ondertussen bijna 20000 km gereden met mengeling 80/20 en nog steeds geen problemen , geen verschil bij het starten ,slaat onmiddelijk aan zonder gas bij eerste seconde, en dit alles zonder ombouw.
    heb een reservefilter bij, maar is nog niet nodig.
    wel vind ik dat de uitlaat duidelijk anders ruikt dan op mengsel met diesel.
    ik heb nog 300 liter mengeling in voorraad, maar als die op is ga ik mengen met benzinne15% want op petrolium moet je appart tax betalen , en dat is een heel gedoe.
    edited July 2008
    [QUOTE=ookjan;37648]...........want op petrolium moet je appart tax betalen , en dat is een heel gedoe.

Van wie moet dat?

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008

appart tax betalen , en dat is een heel gedoe.

In Nederland hebben ze de slogan dat ze het niet leuker kunnen maken, wel makkelijker....maar tja ook dat lukt niet he !

Groet,
    Ingmar
  • ookjan PPO Burner
    edited September 2008
    zoals belooft, verslag van de autokeuring.
    en ja hoor te veel roet!
    Eerste gasstoot -5000toeren!!- 9 roet, tweede gasstoot 7 roet, derde gasstoot 6 roet. ok rode kaart.
    omdat ik toch groot ondehoud en een nieuwe distributieriem moest leggen , ben ik naar de fiatgarage gegaan .
    daar vonden ze die roet geen probleem.
    Ze hebben de uitlaat leeggeklopt, en uitgeblazen, en een injectorreiniger gebruikt.
    Bij de herkeuring ;roet 2.1 dus OK

ik ken spijtig genoeg de geschiedenis niet van deze wagen wat roet betreft. maar het schijnt als je nogal voorzichtig rijdt , je meer roet hebt?
    edited September 2008
    [QUOTE=ookjan;40470]..............maar het schijnt als je nogal voorzichtig rijdt , je meer roet hebt?

Klopt, als je rustig rijd en niet eens af en toe flink "blaast" met de auto komt o.a. de uitlaat vol met roet te zitten wat er bij de roetmeting uit komt omdat men dan het toerental oplaagt naar ongekende hoogten.

Ik had zelf 10 :( bij mijn laatste roetmeting.

Groeten,

Easy rider.
  • ookjan PPO Burner
    edited October 2008
    ben nu aan het rijden op 12%benzinne en 88 % eigen PPO.
    intensief PPO mengen met benzinne blijft perfect homogeen
    voel geen verschil in het starten en het rijden.
    pomp doet geen jojo.
    bij meer benzinne ,16%,had ik de indruk dat de motor minder krachtig was.
    te veel voorontsteking??
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2008
    Er zit minder energie in een liter benzine dan in een liter diesel dus dat zou het verschil in kracht kunnen verklaren.
    Over vooronsteking durf ik niets te zeggen, ik weet niet of benzine wel vooronsteking geeft, olie van je collega peter doet dit wel ;)
    edited October 2008
    [QUOTE=ookjan;41750]ben nu aan het rijden op 12%benzinne en 88 % eigen PPO......

Heb ik op een of ander Amerikaanse site ook gelezen alleen deden ze er een 2 procentjes 2 tact olie bij om de smering te bevorderen.
    edited October 2008
    [quote=easy rider;41763]Heb ik op een of ander Amerikaanse site ook gelezen alleen deden ze er een 2 procentjes 2 tact olie bij om de smering te bevorderen.
    Zijn die gek? Wat is het nut dan als er 88% plantaardige olie in de tank zit?

Wat de roettest betreft, is het inderdaad gewoon opgehoopte roetafzetting in het uitlaatsysteem dat er ineens uit wordt geblazen. Af en toe eens doortrekken tot het rood (met warme motor) kan geen kwaad, het zou zelfs beter zijn voor de motor...
  • ookjan PPO Burner
    edited October 2008
    Ik heb ooit eens verkeerd getankt en een mengsel van 85%benzinne in een diesel start zeer vlot maar geen pk's meer .
    kon amper de tweede versnelling nog rond krijgen.
    Dit heeft mijn's inziens te maken met de benzinne die al helemaal verbrand is, en dus druk maakt, voor dat de cylinder zijn hoogste punt bereikt heeft en 'tegenwerkt'.
  • pjotterpjotter Banned
    edited October 2008
    http://www.ppo.nu/forum/f45/benzine-dino-apo-mix-2371/

Mig had ook iets met een mix met te veel benzine.
    schijnt dat benzine gaat gassen.of zo iets
  • ookjan PPO Burner
    edited October 2008
    geen probleem mee, maar ik heb dan ook geen enkele ombouw
    edited October 2008
    Inkel bij ombouwloze diesels en met goede opvoerpomp (zorg dat alles onder druk staat en de
    benzine niet 'vergast' door de warmte) kan het pertfect.
    In de USA rijden er zo genoeg rond die olie (van welke oorsprong dan ook) verdunnen met benzine en dit
    zo opstoken in hun diesel(vrachtwagens).
    Wat dit voor het milieu betekend, hoeft geen verdere uitleg zeker? :sad:
  • ookjan PPO Burner
    edited January 2009
    mijn auto staat dan wel in de garage, maar met deze temp. nog steeds geen probleem met de mix 87ppo -13 benzinne.
    en dit zonder enige ombouw.
    Alleen het starten duurt 1 sec. langer bij deze temp.
    Ik merk dat even starten zonder voor te verwarmen, dan voorverwarmen en starten , de motor onmiddelijk aanslaat.
    Ik veronderstel dat de benzinne die dan in de cylinder zit al bij het voorverwarmen ontbrand, waardoor temp. en compressie enorm stijgen bij het starten.
    dus , fiat , nog steeds geen probleem.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited January 2009
    Gloeit jouw auto ook automatisch voor als je de linkerdeur voor het eerst opent nadat je de auto hebt weggezet?
    Bij mij is dit te zien doordat de eerste keer gloeien (als je snel bent) vrij kort duurt.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    [quote=ookjan;45200]dus , fiat , nog steeds geen probleem.
    (correct me if I'm wrong so I can correct this post)
    Dat verbaast me niets want als ik het goed heb zit in deze Fiat een PSA 1.9 turbo D (XUD9..) blok wat dus ook door Peugeot en Citro
    edited January 2009
    [quote=jgdenhol;45202]Gloeit jouw auto ook automatisch voor als je de linkerdeur voor het eerst opent nadat je de auto hebt weggezet?
    Bij mij is dit te zien doordat de eerste keer gloeien (als je snel bent) vrij kort duurt.
    Dat was de reden waarom de gloeiers in onze golf zo snel versleten waren... Werd toen in de garage al gezegd. Elke keer als je de deur opent, om de bril, een kaart o.i.d. te pakken, gloeit hij voor. Beetje onozel systeem als je't mij vraagt.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited January 2009
    In mijn handleiding staat dat het alleen gebeurt de eerste keer na het parkeren van de auto.
    Dus als je 100x je deur open en dicht moet doen gloeit ie alleen de eerste keer voor.
  • ookjan PPO Burner
    edited January 2009
    neem , die van mij doet dat niet.
  • ookjan PPO Burner
    edited February 2009
    wegens de werken aan de straat heeft de auto vorig weekend buiten moeten slapen, en toen vroor het wel-5
    startgedrag was iets minder . sloeg niet aan van de eerste keer, wel bij de tweede keer onmiddelijk, 3-4 sec. jojo en dan normaal draaien.
    87ppo 13 benzinne. geen aanpassingen.
    bij de huidige temp. geen verschil met in de garage.
    edited February 2009
    Maar die PPO was dan wel pure koolzaad olie nag ik aannemen?
    edited February 2009
    De Saxo staat hier op de oprit meestal dromerig voor zich uit te staren.
  • ookjan PPO Burner
    edited September 2009
    ben naar de keuring geweest .
    Geen roetprobleem dit jaar !!
    wel op en mengsel van 10/90 benzine en kzo .
    Ook heb ik de uitlaat opgeklopt met een hamer, en daarna 4000 toeren gas geven, kwam een enorme rookpluim uit, maar daarna niets meer .
    Gisteren nog een hint gekregen voor aangekoekte kleppen.
    Remolie laten opzuigen recht in de injectiepomp, en dan goed doorbranden bij een warme motor. Wel de garagepoort openzetten zei de man.
    edited September 2009
    Die remolie is een goed middel om de uitlaatkleppen en verbrendingsruimtes voor alle verbrandingsmotoren schoon te krijgen.
    edited September 2009
    REMOLIE is een verzamelnaam, net als GPO, maar er bestaan verschillende soorten dus niet zomaar gaan doen!

Veiliger is het gebruik van ATF olie, de oude wel te verstaan.
  • carl PPO Addict
    edited September 2009
    Hoeveel % ATF moet je dan gebruiken om goed te werken ?
    edited September 2009
    Ergelijk spul gaat mij iets te wild.

Dan geef ik toch de voorkeur aan een hoogtoerig ritje op dino met wat extra benzine in de tank.
  • ookjan PPO Burner
    edited December 2009
    fiat klein probleem;
    moet nu 5 sec demareren voor hij aanslaat, en geen gas geven of hij valt stil.
    lucht in de pomp vermoed ik, ik zie ook dat het asje van de gashendel zweet?
    kan dat lucht in de pomp veroorzaken, na een paar uur stilstand?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    hallo, Jan

Als hij lekt langs de gashendel (of slechts zweet); dan trekt hij makkleijk lucht. De brandstof loopt terug richting filter.
    O-ring vervangen rond gashendel en eventueel nieuw busje steken.
    Kosten onderdelen : zo'n 15 euro max
    Zelf doen is een optie.

Gr
    Nero
  • ookjan PPO Burner
    edited December 2009
    bedankt Nero, is een hele geruststelling.
    zo'n forum is toch wel leuk.
    zou het kunnen dat olie-benzinne de dichtingen sneller aantast, of is dit een 'normaal' probleem op 260000 km.
  • ookjan PPO Burner
    edited March 2010
    fiat weer probleem, maar ondertussen weer opgelost;
    nadat de dichting van de gas vervangen was, startte hij weer als vanouds, tot voor een paar dagen;
    zelfde liedje ,onmiddelijk starten en stilvallen ; na ',4,5 pogingen blijft hij draaien,
    Bleek de uitlaat bano te zijn die verstopt was,het was mij opgevalen dat er zeer weinig retour was, even uitgeblazen en start weer normaal?
    edited March 2010
    En wat heb je als verstopping gevonden in de banjo?
  • ookjan PPO Burner
    edited March 2010
    niets dat ik kon zien, ik heb hem met lucht doorgrblazen, maar helaas vandaag begon hij weer te haperen bij het starten . Ik gade banjo er morgrn weer afhalen en de pomp doorspoelen , eventueel het uitlaatgaatje wat vergroten. Elsbeth doet dit ook.
  • ookjan PPO Burner
    edited December 2010
    heel de zomer gesukkeld met starten, soms ga je het te ver zoeken als koolzaadrijder . ik heb in september de gloeikaarsen vervangen en alle problemen waren weg!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Dat komt bekend voor.... hadden we met kangoo...gekocht als voorheen goedrijdend maar met computer storing (dus dood als pier)... alles omgebouwd naar mechanische bosch pomp...maar koude start duurde echt lang.. (dus denk je aan lucht)...terugslag klepje er tussen en alles zoeken........bleken de gloeiers ook om zeep te zijn.... als men nu eens had gezegd dat ie moeilijk koud starte.........

Maar ook nu alles weer perfect:)

Greetz!
Sign In or Register to comment.