Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Caddy 1.9 TDI ALH 2003 word 2-tank PPO/APO slurper

CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
Zo, mijn eerste bericht op het forum. :)

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum en heb zo al wat kennis vergaart over PPO gebruik en ombouw van alle ervarings deskundigen.

Ik ben begonnen met het bij mixen van ZBO, wat prima ging. Ik had zelfs het vermoeden dat de motor stiller was en soepeler liep.
Maar ik wil nu toch overgaan tot een ombouw naar een 2tank systeempje. Als WW wil ik de VW oliekoeler gaan gebruiken die op diversen webshops als de WT-Eckes word aangeboden.
Ik heb inmiddels al een tweede tankje van 30L, overgenomen van SMUL.

Schema's komen eraan en foto van onder de motorkap.

Grtz, CaddyEd
«13456717

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    En hier is het schema, hoe ik de ombouw wil gaan maken :arrow:

image
  • edited December 2007
    DELETED
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2007
    Hi Cady Ed,

Welkom op dit forum,

Zoals Pjotter schrijft, gebruik gewoon een platen wisselaar, de WT eckes is leuk maar als je een beetje koude tegenwind hebt koelt de zaak te ver af. M.a.w. de eckes kan niet genoeg warmte overdragen.

Lees ook "isolatie voor dummies en proffesionals".

Ik begrijp dat je een buis in buis warmte wisselaar vanaf je eckes naar de IP zet waarop je een clixon hebt geplaatst van 60C die dan automatisch de 3/2 kleppen omschakeld naar PPO, Cool

Groeten,

Easy rider.
    edited December 2007
    pjotter said:

welkom Cady Ed.

waarom geen platen KWW :?: en jouw schema volg ik ff niet.

maar zal wel goed komen:komt tijd komt raad.

grtn

Dankje PJotter. Ik heb het schema even overnieuw getekend, zodat het wat makkelijker leesbaar is. Ik had het oude schema rechtstreeks van uit mijn koppie op het beeldscherm gekwakt.

image

Als ik alle webshops doorblader vind ik de platen-WW's erg aan de prijs en de combi van WT-Eckes en filter in één sprak mij aan, voor de toch wel beperkte vrije ruimte onder de motorkap.

[quote=easy rider]Hi Cady Ed,

Welkom op dit forum,

Zoals Pjotter schrijft, gebruik gewoon een platen wisselaar, de WT eckes is leuk maar als je een beetje koude tegenwind hebt koelt de zaak te ver af. M.a.w. de eckes kan niet genoeg warmte overdragen.

Lees ook "isolatie voor dummies en proffesionals".

Ik begrijp dat je een buis in buis warmte wisselaar vanaf je eckes naar de IP zet waarop je een clixon hebt geplaatst van 60C die dan automatisch de 3/2 kleppen omschakeld naar PPO, Cool

Groeten,

Easy rider.

Hallo Easy rider, ook bedankt. Ik vind dit een zeer leuk forum en heb al zeer veel gelezen, dus ook al over de isolatie. En ben dat zeker ook van plan, staat alleen niet getekend op het schema.

Ik had al een beetje mijn twijfels over de Eckes, deze wil ik gaan plaatsen tegen het schutbord bij de rechterwielkas, dus al wat uit de rijwind. En dan met een "Slang in Slang", die ik zelf wil gaan maken, de warme olie heter krijgen en naar voren brengen waar de dieselpomp zit aan de motor.
    Die clixon is inderdaad om automatisch om te schakelen :wink:

Ik denk dat die twee terugslagklepjes geen uitleg behoeft. Ik heb dit wel bij de tank achter in de wagen bedacht, zodat er in de 10mm aanvoerleiding al een mix zit van de drap uit de tank en de warme vloeibare olie uit de retour. Zodat deze beter stroomt. :arrow:

Ik heb inmiddels ook al een elektrisch schema gemaakt en plaats ik binnenkort.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Hey CaddyEd,

Mooi schema. Hoe je de ppo verwarmd maakt op zich niet uit, maar de ervaring is idd, dat een platen WW het effectiefst is.

Ik zou je die terugslagkleppen afraden. Een IP werkt goed met een onderdruk van max 0,3bar. Jij geeft met zo'n klepje sowieso al 0,1. Daar komt bij dat na de klepjes de druk gelijk is (omdat je zuig bepalend is), misschien is de druk van de retour zelfs hoger. Hierdoor zul je altijd KGR rijden. Misschien is dit je bedoeling wel? Dan zou ik het gewoon met en t-stukje doen. Zie ook hier: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=2099

Het voorfilter wat je wilt gaan gebruiken is ook niet nodig. Je hebt immers al een ppo filter, met een veel groter oppervlak dan zo'n klein ^%$ filter. Meestal wordt dit alleen gebruikt als je een pomp in je systeem hebt.

Morgen kun je in het Combo topic lezen waarom ik een voorfilter onnodig vindt, als je geen pomp gebruikt. (incl. foto's)

Groeten,
    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Vergeet die wt-eckes! Mooi ding maar levert te weinig op.
    Pak daarvoor in de plaats een platenwarmtewisselaar. 2,5-3,7kw.

Je kunt zo'n platenww ook uit een oude verwarmingsketel slopen.

gr Ton
    edited December 2007
    suzuki said:

Vergeet die wt-eckes! Mooi ding maar levert te weinig op.
    Pak daarvoor in de plaats een platenwarmtewisselaar. 2,5-3,7kw.

Je kunt zo'n platenww ook uit een oude verwarmingsketel slopen.

gr Ton

Is die Slang in Slang die ik daar achter wil, niet voldoende dan?
    En ik wil een KGR gaan toepassen, dus word er al voorverwarmde olie aangevoerd, volgens mijn theorie.

PS: Ik moet hierbij even toegeven dat ik een eigenwijze drol ben, maar altijd open staat voor goeie tips :)

@ Tim: Ik wil inderdaad altijd KGR rijden en als ik spoel word gelijk de boel ontlucht.
    Maar het zou dus heel simpel ook zo kunnen:
    image

Grtz, Ed
    edited December 2007
    Slang in slang/buis in buis leveren nooit de capaciteit van een goede platenww. Is allemaal al eerder getest door eigenwijze forumleden :D

Dus ga gewoon voor een platenww en isoleer die.

gr Ton
    edited December 2007
    CaddyEd said:

@ Tim: Ik wil inderdaad altijd KGR rijden en als ik spoel word gelijk de boel ontlucht.

Klopt. Ik zou je kgr alleen wel kort houden, dus vlak na de klep (dus niet zoals nu, vlak na de tank), anders wordt het circuit waar evt lucht kan ophopen wel erg lang.

Tim
    edited December 2007
    suzuki said:

Slang in slang/buis in buis leveren nooit de capaciteit van een goede platenww. Is allemaal al eerder getest door eigenwijze forumleden :D

Dus ga gewoon voor een platenww en isoleer die.

gr Ton

Haha, ik blijf eigenwijs :roll: Maar heeft de combi Eckes en SiS niet voldoende capaciteit dan? Plus dan natuurlijk nog de retour kortsluiting, die ik wil toepassen.
    Volgens diverse shops is de Eckes 2KW. Hoeveel doet een SiS van 1,5M?

Ik hoor het wel. :arrow:

Grtz, Ed
  • sauspasta PPO Burner
    edited December 2007
    Das misschien een kwestie van proberen.

Ik heb een ww van een cvketel gekregen van mijn schoonvader en die werkt.
    Achteraf moet ik de boel toch heter maken want als het echt koud is krijg ik vettigheid/drap bij mijn eerste filter.
    Misschien dat zo een eckes ww plus filter wel voor mijn golf een goede investering is, samen met de 16platen WW CVketel
    Als ik de Audi ga ombouwen doe ik het liefst de 30platen ww van www.db-shop.de , die is maar 70 euro.

Veel plezier met je bouwsel
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Ik zou het gewoon proberen. Die SIS begrijp ik eigenlijk niet. Rubber is een goede isolator dus eigenlijk NIET geschikt voor warmtewisseling.
    De Eckes-WT is voor wolle-sokken-hippies. :wink: Goedkoop is duurkoop. Ik zou gaan voor een platenWW. Suc6
    edited December 2007
    Bij de SiS word de buitenkant voor het water idd rubber, voor de binnenkant teflon slang.

Maar als ik zo de reacties lees, kan ik toch beter gaan kiezen voor een platen-WW.

Ik heb ook begrepen, dat een filter wissel onder een eckes, niet zonder knoeien gaat. Omdat dan heel de WW leeg loopt over je handen.

Ik ben over :wink: Vooral nu ik de prijs zag op db-shop24.
    edited December 2007
    Zo mijn laatste post voor dit jaar.

Ik heb het schema aangepast. Nu zonder WT-Eckes, maar met een platen-WW. Nog wel met een filter verwarming, maar dan zo'n klein geval.

De KGR wil ik bij de tank, omdat er dan in de aanvoerleiding vanuit achter naar voor in de wagen, dunne warme retour olie er bij krijgt gemixt.

image

Verder een fijne jaarwisseling :!:

Grtz, Ed
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007

De KGR wil ik bij de tank, omdat er dan in de aanvoerleiding vanuit achter naar voor in de wagen, dunne warme retour olie er bij krijgt gemixt.

een lang gesloten retour wordt dat dan :? ja why not. 8) Mare om in die 'lange' gesloten retour dan ook weer je verwarmd filter en WW te hangen....isoleer dan gewoon je tank en leiding goed en laat dan dat Lgr idee achterwege
  • edited December 2007
    DELETED
    edited January 2008
    Het was laat geworden, nieuwjaarsnacht voor mij. Maar werd net wakker en kon alleen maar aan ppo denken. Dus gelijk weer aan het scherm :wink:

@ ericzwiep: Ik wil een KGR toepassen, omdat ik geen bloed hete tank wil hebben staan.
    Om dat ik hem bij de tank wil maken, heet het dan een LGR?

@ pjotter: De clixon zit aan de aanvoer van hete koelwater naar de platen-WW. Die word echt wel warmer dan 60°C :)
    Het zit aardig vol onder de motorkap. Er is wel plek, met passen en meten.
    Maar ik kom de 2e zaterdag ook naar de meting, dan valt het te zien.

Grtz, Ed
  • edited January 2008
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Van KGR tot achter bij de tank zie ik het nut niet helemaal. Normaal wordt dat net gedaan om meer warmt te benutten en minder verlies te hebben. Maar als de leidingen helemaal naar de tank en terug moeten, dan zal er al wel een pak warmte verloren zijn en kan je net zo goed een gewone retour gebruiken.
    Het systeem in Tim's combo is ook mooi. T-stuk in de tank zodat de lucht kan ontsnappen maar toch direct aan de retour wordt aangezogen...

Grtz
    edited January 2008
    Hier nog de beloofde foto:

image

Een overzicht van wat er zich onder de motorkap bevindt.

Ben gelijk even aan het voelen en kijken gegaan, hoe de koelwaterslang loopt. Naar de kachel toe is maar een klein stukje. Vanaf de kachel naar een t-stuk, naar het expansievat en terug naar het motorblok en een dikke door naar de radiator.
    Hoe is trouwens de loop van het koelwatercircuit? En wat is de binnen diameter van de slang naar de kachel?

Grtz, Ed
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited January 2008
    hoi ed

je kund je ww parallel of in serie plaatsen .
    in serie heeft mijn voorkeur maar ligt ook aan je kachel.
    als de retoer slang van je kachel warm woord terwijl hij uit staat daan kan het.

bij mij zit hij ook zo .
    uit het blok naar de ww door naar de kachel.

parallel kan ook priema moet je allen weer met T stukjes in de weer.

dyssie
  • edited January 2008
    DELETED
    edited January 2008
    Ah kijk, dan weet ik wat voor koppel stukken ik moet aanschaffen.

Ik denk zelf, dat de leiding die naar dat t-stuk gaat, de koude kant is.

En Pjotter, zit er verschil met een Caddy van '98?

Grtz, Ed
  • edited January 2008
    DELETED
    edited January 2008
    Ik had inmiddels al een thermometer besteld bij Conrad. Met deze inschroef thermosensor. Voor deze sensor wil ik een blokje aluminium vermaken tot meetkoppelstukje, waar de sensor word in gedraaid en de router langs komt van de IP. Daar moet volgens mij wel een accurate meting van komen.

Ik heb trouwens het electrisch schema verder uitgewerkt. Hier is tie:

image

Het vertraagt uit circuit moet ik nog ontwerpen uit een stukje elektronica, of ik neem die van Biopoel.

Verder tuft mijn Caddy lekker door, nog onaangepast, op 70% BPU, 20% SLO en 10% APO.
    edited January 2008
    CaddyEd,

Kun je een legendan maken bij je schema bvdaubsvp mvgr?

Ik gebruikte deze: http://www.conrad.nl/goto/?product=195901

Maar heb wel een storing gehad ermee. Ik heb nog wel een bouwpakketje liggen, neem ik zaterdag wel mee, is nog nieuw.

Tim
    edited January 2008
    Tim said:

CaddyEd,

Kun je een legendan maken bij je schema bvdaubsvp mvgr?

Hoi Tim,

Ik kom uit de elektro/elektronica techniek, dus voor mij is zo'n schema gesneden koek. :wink:

Maar hier een legenda:
    image
    Tim said:
    Ah, dank je. Dat scheelt weer wat werk.

Grtz, Ed
    edited January 2008
    De thermometer heb ik vorige week binnen gekregen. Netjes het printje gesoldeerd en hij werkt :-). Gisteren heb ik hem geijkt in combinatie met de sensor die ik er bij heb gekocht.
    Eerst in een bakje met ijs, wat aan het smelten is, de aflezing op 0°C in gesteld. Daarna water laten koken en daar de sensor in gehangen, de aflezing op 100°C in gesteld. Als het goed is, zou de thermometer nu goed moeten aangeven.

De sensor:
    image

Ik zit alleen met een probleem. De schroefdraad op de sensor is M10X1, en daar heb ik geen tap voor. Ik had trouwens zitten denken, als ik een tap had, de draad in een t-stuk te tappen.
    :?: Zijn er mensen die mij hiermee kunnen helpen?

Grtz, Ed

edit: plaatje toegevoegd
  • edited January 2008
    DELETED
    edited January 2008
    pjotter said:

dat 1/8"T stuk "kan je halen bij lassaules of wildkamp.met buiten en binnendraad.

Is 1/8" draad gelijk aan M10*1 draad? Ik ben niet helemaal thuis hiermee.
    Ik heb in het verleden wel met pneumatiek gewerkt, maar hoefde mij daar nooit druk over te maken. Alles maakten we toen in vaste maten.
  • edited January 2008
    DELETED
    edited January 2008
    Ed,

M10 is het gat 10mm en de binnenkant spoed 7,9mm

Dus moet een t-stukje hebben met een recht gat van 7,9mm, om daar M10x1 in te kunnen tappen.

1/4" t-stuk heeft een buitenkant spoed van 6,35mm. Deze boor je op tot 8mm en tapt er een draad in van M10x1. Het t-stukje moet wel genoeg "vlees" hebben om zover op te boren. Ik heb nog wel een t-stukje voor je van RVS.

Een tap M10x1 koop je idd bij lasualec of fabory, kost ongeveer 2 tientjes.

Succes,
    Tim
    edited January 2008
    Ah kijk, de info die ik zocht.

RVS is trouwens leuk om in te boren en tappen ;-)

Heb effe zitten googlen en kwam dit tegen: http://www.gewinde-normen.de/en/index.html
  • edited January 2008
    DELETED
    edited January 2008
    Pjotter,

Mooie site.

Tijd, nope, maar mijn zoektocht naar de snelspoelnippel duurde 3 dagen, terwijl het kopen van een draadbusje, een tap en het werk in één pauze lukte. Ik had wel hulp van een ouwe rot 8).

Tim
  • edited January 2008
    DELETED
    edited January 2008
    Ik moet toch even zeggen dat er op dit forum wel een hele prettige sfeer hangt 8) Waar ook bom veel informatie val te ontdekken.
    Ik zit voor een andere hobby, ook op andere forums. Maar daar is het lang niet altijd zo fijn.

Ik kijk, in ieder geval, uit naar as zaterdag. Tot dan!
    En hoop daar nog wijzer te worden. Zodat ik snel met de ombouw ga beginnen.

Ik kan waarschijnlijk de loods op mijn werk gebruiken, om warm en droog te kunnen staan. Met een auto-onderdelen zaak op 100meter afstand :wink:
  • edited January 2008
    DELETED
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    CaddyEd said:

Ik moet toch even zeggen dat er op dit forum wel een hele prettige sfeer hangt 8) Waar ook bom veel informatie val te ontdekken.
    Ik zit voor een andere hobby, ook op andere forums. Maar daar is het lang niet altijd zo fijn.

Er hangen hier alleen maar toffe gasten rond CaddyEd.

Zeg waar is dat Pigcity, ik kom zelf uit HellCity dat is in de buurt denk ik. Stuur es een PB.

Groeten,

Easy rider.
    edited January 2008
    [quote=easy rider]Zeg waar is dat Pigcity, ik kom zelf uit HellCity dat is in de buurt denk ik. Stuur es een PB.

Groeten,

Easy rider.
    Hoi Easy Rider,

Je hebt een PB

Per toeval kwam ik op dit forum terecht en raakte eigenlijk direct geboeid.
    Ik rij sinds afgelopen jaar op diesel en had al eens eerder gehoord dat het mogelijk was om op andere oliën te rijden.
    Ik heb nu al ongelofelijk veel voor pret, met het idee dat ik dadelijk goed bezig ben:
    1. Één hele leuke hobby er bij
    2. Niet meer sterk afhankelijk van de grote Arabische olie bazen en hun zakken te vullen
    3. Goed bezig voor het milieu
    4. Na een jaar maak ik veel goedkopere kilometers, als de ombouw zich terug heeft betaald.
    5. Daardoor rij ik dadelijk met een :D van oor tot oor

Grtz, Ed
  • dyssie pda PPO Wannabe
    edited January 2008
    erg her ken baar dat antoesasme(of zo iets)

dat hat ik ook toen ik hier vorg jaar bij kwam.

ik woon ook in H,sluis dus kan nooi heel veer weg zijn .

als je hulp nodig heb bij de omdouw help ik je graag.

ga je zaterdag ook naar de meeting ?

gr dyssie
    edited January 2008
    Gisteren bij de meting in Oosthuizen, drie Magneetklepjes, twee vertragers en een Alfa Laval platenwarmtewisselaar rijker geworden.
    image

Van de week nog op zoek gaan naar een verwarmde filterkop. Rubberen brandstofslang, tules en andere klein spul kopen.

Dan gaat de ombouw beginnen :mozilla_tongue:
    edited January 2008
    De platen-WW ligt nu te weken in het azijn. Wat meurt dat spul zeg!

:?: Nu heb ik alleen een vraag. Hoe moet ik het koelwater aftappen van de TDI motor in m'n Caddy? Ik wil de kw-slangen richting kachel-radiator vervangen, zodat als ik de wagen zou verkopen, de originele slangen terug kan plaatsen.
    edited January 2008
    @Caddyed,

Ik zou de platenww altijd parallel in het circuit zetten met een kogelkraan voor de aanvoer van je ww.

Zo kun je, als je geen ppo kunt scoren(vakantie), altijd deze uitschakelen. Dan verwarm je de diesel niet tot 80+ graden.

Je argumenten om over op ppo te gaan zijn oke! Dus het komt helemaal goed.

gr Ton
    edited January 2008
    Ja, dat was ik al van plan :)

Ik bedoel eigenlijk: Hoe kan/moet ik het systeem laten leeg lopen?
    edited January 2008
    Meestal aan de onderkant v-d radiateur, zit een aftapplug(lees bout).
    En anders maak je gewoon de onderste slang bij de radiateur los.
    Er zal altijd wel ergens wat achter blijven trouwens.
    Dus, als je na het legen ergens een slang gaat losdraaien, hou er dan rekening mee dat er nog wel eens 0,5lmax uit zou kunnen komen.

Koelvloeistof kost bij de Aktion altijd 1euri p/l.

gr Ton
    edited January 2008
    Ah, bedankt!

Ik heb nog veel koelwater staan, voor mijn vorige wagen. Die had een lekke radiator en moest elke week één liter er bij :oops:
    edited January 2008
    Deze ochtend langs geweest bij IJzerhandel Overschie. Eind deze week heb ik een M10X1 tap voor de tempsensor en een t-stuk waar de sensor in kan. Verder heb ik dan ook 2 t-stukken, inc. tules en kogelkraantjes voor de koelwater aftak. En niet te vergeten(heb dit forum goed doorgespit) Loctite 577.

De platen-ww heeft nu een dag liggen weken in de azijn en er is nog veel rotzooi uitgekomen. De roest die op de foto ook te zien is, is nu zwart uitgeslagen. De platen-ww ligt nu in een badje BPU, om dat nog schoon te krijgen. Ik hoop dat dit gaat lukken op deze manier.

----------

De BPU diesel heeft gewerkt, de platen-ww is brand schoon. Maar heeft nu wel een beetje roze kleur gekregen en mijn handen meuren nu een uur in wind naar diesel.
    edited January 2008
    Het is nog wachten op de bestelde spulletjes. Als die binnen zijn, kan ik de platen-ww al plaatsen en aansluiten op het koelwater.

Verder staat op het boodschappen lijstje nog:
    - Verwarmd brandstoffilter
    - Brandstof slang
    - Tules
    - T-stukjes
    - Verloopjes
    - Slangklemmen
    - Een degelijke bevestiging voor de magneetklepjes, staat nu bovenaan de prio
    edited January 2008
    Langzaam aan komen de spulletjes binnen voor CaddyEd.
    Platen-WW is inmiddels voorzien van slangtules. 2 T-stukken met kogelkraan voor de koelwater aftak liggen ook al klaar, alleen nog zonder slangtules voor de koppeling aan kachel radiator in de wagen.

En wat hebben we hier: 8)
    image
    De temperatuursensor netjes in een T-stukje.
    1/4 T-stuk met een verloop naar 1/8, daar de M10*1 tap doorgedraaid, zodat de sensor daar weer netjes in kan.

PS: Binnenkort ga ik wel vragen naar een sleutelplek en een helpende ervaren hand.
    Omdat ik van baan ga wisselen, heb ik de sleutelplek die ik kon gebruiken, niet meer.
    Dus wie kan zich aanbieden? Ik kan helpen aan de elektro, dat is meer mijn ding.
This discussion has been closed.