Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Alfa Romeo 156 1.9JTD

shoppyshoppy PPO Newbie
edited January 2008 in Overige merken
Naar aanleiding van wat perikelen in een gesloten topic, hierbij even een nieuwe.

Ik rijd met mijn 156 1.9JTDm 16v zo'n 45.000 km per jaar en het leek mij een goed idee om me eens te verdiepen in ppo.

Omdat ik voornamelijk een zakelijke rijder ben en de auto regelmatig inruil besloot ik om hem niet om te bouwen maar te gaan kijken wat de maximale menging is om veilig te kunnen rijden.

Vanwege de lage temperatuur op dit moment (december) waag ik me niet aan een mengsel boven de 10% maar heb op warmere dagen al met meer dan 25% gereden. Geheel zonder problemen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Comments

• shoppyshoppy PPO Newbie
    edited December 2007
    Even een waardevollepost uit een vorig topic
    Peus said:

Hoi, commonrail rijders,
    Ik rijd een Peug 406 HDi dus een moderne commonrail met electronische regeling en zeer hoge drukopbouw, heeft 110 pk.
    Vanaf voorjaar steeds 40% zbo gereden, nu rijd ik al een 2e tank met 50% zbo. Met het rijden merk ik totaal geen verschil, maar het starten (ook als de motor warm is) gaat iets onrustiger (wat schokken). Voor de rest: prima. Maar verder dan 50% met een commonrail diesel moet je zeker niet gaan is mijn ervaring. Ik heb een Bosch hogedrukpomp, en jullie met je Fiat en je Opel? Let daar goed op, Bosch systemen kunnen meer hebben!

Voorkom vervuiling
    Zonder enige voorverwarming zou ik niet verder gaan dan 30% zbo in de zomer, dat in verband met het vervuilen van de injectoren bij lage toerentallen en filerijden. Als je GOED voorverwamd (ca. 70 grC.) is de brandstof een stuk dunner, wordt beter verneveld, dus beter verbrand dus ook minder vervuiling aan de injectoren. Daar gaat het om bij commonrail.

Let ook goed op tanken.
    Ik tank nu zo: als de tank leeg is, bij GOED warme motor vul ik 34 liter zbo rijd ik daarna 4 km naar een pomp (jawel 100% zbo Laughing ) en tank daarna precies 34 liter dino bij. Mijn tank is 70 l, dus nog niet vol. Zorg altijd dat er voldoende lucht boven in de gevulde tank blijft, kan het beter mengen.

Succes met het rijden van schone de zbo-kilometers Smile
    Mvg. Peus

• RaafRaaf Modding Member
    edited December 2007
    Erg belangrijk bij zo'n HDI systeem is dat je een goed mengsel hebt van PPO en Dino, omdat als je zomaar wat flesjes erbij kiept, de PPO naar onder zakt in je tank.
    Dus buiten de tank mengen lijkt me zeker bij zo'n gevoelig systeem als HDI erg belangrijk !
  • shoppyshoppy PPO Newbie
    edited January 2008
    Besparing:

Geen financiële besparing hier want brandstofbonnetjes van de C1000 worden denk ik niet geaccepteerd.

De Alfa loopt ongeveer 1 op 15 (sportief rijgedrag)
    Ik rijd ongeveer 45.000 km p/jaar

Dat betekend dat ik zo'n 3000 ltr brandstof verstook p/jaar

Bij een gemiddelde menging van 15% (10% in de winter en 20% in de zomer) verstook ik dus zo'n 450 liter PPO p/jaar

Dat staat gelijk aan 6.750 km
    Bedenk dat de gemiddelde kilometrage per auto in 2004 ruim 15.500 km was. (bron: CBS)
Sign In or Register to comment.