Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Doehetzelf

belgbelg PPO Burner
edited April 2008 in Algemene Techniek
ik heb het plan aangevat mijn citroen jumper 1999 1900d om te bouwen naar een 2-tank systeem, aangezien ik nog student ben heb ik niet zo veel geld voor handen en daarom zou ik zo veel mogelijk zelf willen maken.
ik heb een idee om een warmtewisselaar te maken uit Cu, maar ik vraag me af of m'n olie warm genoeg zal komen en of mijn olie niet te eel snelheidsverliezen zal ondervinden in de hoeken in de olieleiding in de warmtewisselaar. vandaar had ik graag de mening gehad van meer ervaren ppo-rijders, hieronder links naar de afbeelding van de warmtewisselaar, de centrale boring voor water den de de groene voor de olie, de lengte van het stuk is 120mm
image
image

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited December 2007
    Dit gaat veel koper kosten.
    Goedkoper is een buisinbuis systeem met koperbuis.
    image

En veel lichter kwa gewicht ook.

NOG beter is een warmtewisselaar uit een CV ketel:
    Geen werk en werkt veel beter. Wel goed schoonmaken.
    image
    Is wat ik gebruik.

Of dit:
    image
    Is ook leuk, voordeel is dat je filter mee verwarmd wordt.

Vindt het zelf bij de oudijzerhandelaar of sloophandel is soms meter dan doe of maak het zelf. :D
  • belgbelg PPO Burner
    edited December 2007
    ja, het koper was maar m'n eerste idee, maar alluminium zou evengoed werken denk ik,

wat kost zo een warmtewisselaar en filter systeem?
  • edited December 2007
    DELETED
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited December 2007
    Welkom Belg!

Een nieuwe 20plaats kost 30euro ongeveer op ebay.de
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Ik denk dat Belg het filter op de laatste foto bedoeld. Uit welke winkel komt die? Ik heb hem wel eens eerder voorbij zien komen geloof ik.
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited December 2007
    Op de onderste foto is de zogenaamde WT-eckes.
    Word door VW als olie koeler gebruikt.
    http://www.monopoel.de/shop/wt-eckes.php
    Bij deze leverancier kun je het setje zelf samen stellen.
    Verder staan ze vaak op Ebay.de.
    Ik heb hem ook een tijdlang gebruikt maar vind een platen wisselaar makkelijker.
    Dan met name het wisselen van het filter.
    Bij het losdraaien van het filter loopt de eckes leeg over je handen en dat word pas echt een smeerboel, afhankelijk van de hoeveelheid ruimte die je hebt.

mvg Henk
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Henk,

Bij het losdraaien van het filter loopt de eckes leeg over je handen en dat word pas echt een smeerboel, afhankelijk van de hoeveelheid ruimte die je hebt.

Er bestaan ook Mann+Hummel filter met een aftapdop aan de onderkant.
    image
    Kun je gewoon een slangetje aanhangen en uit laten lekken. :lol: ideaal voor de eckes. Helaas zijn deze filters wat langer dan gebruikelijk en icm een eckes helemaal groot. Ik heb er ook nog een liggen voor mijn E, maar ik denk niet dat ik hem erin krijg.

Groet,
    Ingmar
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Wbt de CAD-tekeningen in het blauw; Dat gaat niet werken, de olie word niet warm genoeg. Probeer een platenWW te scoren bij een installateur. Goed schoonmaken!
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited December 2007
    @ ingmar
    Tja zo zie je maar, gebruik die aftap wel voor water maar nooit op het idee gekomen om er de PPO mee af te drainen :oops: :oops: :oops:

Ach ja ze zeggen niet voor niets:"je bent nooit te oud om te leren" :D :D

mvg Henk
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Topic onderwerp: Doe het zelf

Tja wat wil je anders....het is een tijd geleden dat ik hier voor het laatst een wulpse dame heb gezien. En dat nog wel met al die glibberige PPO :P
  • belgbelg PPO Burner
    edited December 2007
    ok, dan zal ik eens uitkijken naar een 2dehands warmtewisselaar.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    vandaag eerste aankoop gedaan voor de ombouw, een tecnocar filter van 5 micron op een zitting met handmatig opvoerpompje.
    morgen op zoek naar een 2de hands platenwisselaar bij het oud ijzer ofzo en volgende week de tank proberen lassen.
    de foto's zullen wel volgen eens ik heb uitgevist hoe dit hier moest

heeft er iemand ervaring met ASCO ventielen voor het schakelen tussen diesel en olie??
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Hoi Belg,

Overdag zal ik deze aanhef maar laten op mijn werk. Heb even gegoogeld maar ikdenk dat die kleppen vanwege de geringe doorgang van 1/8 en de max viscositeit van het medium, minder geschikt maken voor PPO. Weet niet precies hoe je aan deze kleppen komt, maar ik zou me maar bij de oude vertrouwde sirai's houden.

Groet,
    Ingmar
  • Jor= PPO Burner
    edited March 2008
    Asco is prima spul, let wel op de doorvoer diameter en of het wel geschikt is voor olie.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    die 1/8 is dan waarschijnlijk 1/8 duim dus is dan iets van een 3.25mm?
    en de sirai gaan tot 3/8?
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    alhoewel ik op de site van asco ASCO JOUCOMATIC NUMATICS: Magneetventielen, Afsluiters en Pneumatische componenten een ventiel vind met een doorstroom
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    iemand ervaring met Prijslijst PEUS
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited March 2008
    he belg
    kijk eens bij
    PPO Mobiel- Welkom

ik zou niet te kleine magneetklepen kopen.
    als je straks gpo wild gaan rijden zou ik
    de klepen van pevekoil neemen
    deze hebben een groote door laat 13mm en kosten rond de 60€

Pevekoil - Die besten Magnetventile für Pflanzenöl - Pevekoil 3/2-way solenoid valve for vegetable oil 3/8"
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=belg;30474]iemand ervaring met Prijslijst PEUS

Ik heb de D363CVP van Peus, prima ventiel. Ik heb een 2,5 liter 6 cylinder in het vooronder liggen, die lust wel een slokje als ik de plank in trap.

Groeten,

Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    de ombouw kan bijna beginnen, toch van het plan afgestapt om zelf een ww te bouwen. ik heb er een gratis prachtexemplaar gevonden uit een bulex(afmetingen:400x70x60mm).een tank heb ik uit een peugeot boxer gevezen en deze zou achteraan de jumper in de plaats van het reservewiel moeten komen (onder de auto). verder 2 sirais L340 en facet pomp aangekocht bij monopoel. leidingen nog niet aangekocht maar alle aanluitingen zijn voorzien voor 10 mm. toch heb ik na veel forumlezen nog enige twijfels over somige werkwijzes:

-doorvoerpomp(facet) best zo dicht mogelijk bij de tank om de zuigleiding kort te houden?en is er een overdrukvetiel na de pomp noig?(afstant moter tot ppo tank 4m)

-al dan niet met kortgesloten retour werken? WW heeft te veel capaciteit denk ik...
    en met retour dan een gewoon T stuk?

[IMG]-warmtewisselaar best in serie of parallel tussen m'n koelwatercircuit?

-kan voor leidingen waar geen verwarmpe ppo stroomt gewoone waterslang gebruikt worden?
    (benzinedarm in de lokale autoshop kost 7.20euro/m en vind ik nogal duur..

tank
    image
    sirais
    image
    ww
    image
    pomp
    image
    filters
    image
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2008
    Belg,
    Geen !!!!! waterslang gebruiken. Koop goede !!!! kwaliteit slangen. In de mindere slangen lost het rubben uiteindelijk op. Gevolg: verstoppingen (van rubberslijm) en lekkages (lucht en brandstof).
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Een te grote ww bestaat niet!
    Goedkoop is duurkoop! Ivm je slangen. Dat zullen hier velen beamen.
    In alle auto's kan de ww parallel.
    In bv. mij auto kan hij niet in serie want als de interieurverwarming uitstaat stroomt er geen water.
    --- Je hebt trouwens mooi spul gekocht!! Suc6 met je ombouw.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    dus gewoon mijn waterslang voor de radiator doorsnijden en 2 T-stukken monteren en van de T-stukken naar mijn ww lopen zou moeten voldoen?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Meestal ktijgt de interieurkachel bij een Peugeot of Citro
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    aha, dat zou ideaal zijn, dan hebben de slangen ook al ongeveer de juiste diameter.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    aha, bedankt voor deze info, en kzal van de uitlaat proberen wegbijven
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    hieronder het schema dat ik dacht te volgen, is er na de doorvoerpomp een buffervat nodig of ondervind de dieselpomp geen last van de 0.5 bar dat de doorvoerpomp levert?

laat gerust opmerkingen, suggesties of bedenkingen weten

image
    edited March 2008
    Hi Belg,

Er zit een fout in je schema:

je PPO retour met terugslagklep moet op punt 1 aangesloten worden.

Ik begrijp dat je op PPO met KGR wilt rijden i.p.v. retour naar PPO tank? wat is de rede?

Schakel je de kleppen met timers of vertraagd met de hand?

Groeten,

Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    ik dacht om geen warmte verloren te laten gaan.maar is mss idd wel overbodig, ik had ook al gedacht de retour terug naar de tank te laten gaan maar de toevoer en retourleiding in een gezamelijke buis te steken dat ze zo mss ook al een beetje aan warmteoverdracht konden doen

ik dacht gewoon 2 schakelaars te gebruiken, maar timer klinkt aanlokkelijk, is dat duur en waar kan je dat halen?
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    easy rider,

waarom punt 1? ik kom toch binnen via 1 en kies dan tussen 2 of 3? of zie ik het even mis?
    edited March 2008
    Sorry :mozilla_oops:, punt 2 onderste ventiel.

Groeten,

Easy rider.
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    na een ochtendje uitkateren begonnen aan de ombouw, ver zijn we nog niet echt gegraakt eerst een moterolie lek proberen traceren zonder succes..

maar enkele dingen zijn wel gebeurt:

-velleman timerkit samengesoldeert
    -montage en aansluiting van water op de ww

morgen eerst trekhaak monteren en naar de autokeuring en dan kunnen we de tank tegen de onderkant bevestigen en de slangen en debietmeterkabel trekken

image
    image
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    aiai de foto's werken blijkbaar niet...

net een ideetje gekregen:

ik denk mijn fijnfilter voor mijn ww te steken maar rond mijn filter een koperspiraal aan te leggen zodat deze ook al ietwat van T° kan krijgen, goed plan of niet?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    nu wel ;)
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    ha, en wat moet je doen om die zichtbaar te maken,??
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    het adres van de foto tussen [ img] en [/ img] plaatsen (zonder spaties)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    belg, nu maak je dat wel netjes mare.....doe ook effe die WW isoleren:wink:
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    het isoleren staat nog op het programma,ik heb ook een afschermkap voorzien voor de rijwind. maar voorlopig eerst alles draaiende krijgen

vanndaag verwarming gebouwd voor de filter

image

image
    edited March 2008
    Ziet er strak uit met dat koper, gelijk isolatie om het geheel en in de auto prakken, aansluiten en gaan met de banaan.

Groeten,

Easy rider.
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited March 2008
    Zie er inderdaad erg goed uit.
    Doe ik je niet zomaar na!
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    valt vrij goed mee hoor
    gewoon de koperbuis rond een stuk brandbout wikkelen en een behuizingske samenlassen uit carossrieplaat, uurtje werk ongeveer
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited March 2008
    En hoe heb je die plaat zo mooi rond gekregen dan?

Zeker niet om hetzelfde ronde stuk brandhout :P
  • belgbelg PPO Burner
    edited March 2008
    los met de vrije hand
    edited April 2008
    hahaha mooi om te zien dat er nog een koperbuiger aan het experimenteren is.
    Zeg op dat blok van die jumper zit daar net voor de brandstoffilter geen WW origineel op het blok toevallig? das bij sommige XUD(7) blokken wel het geval namelijk. Let wel dat je je brandstoffilter nu niet te warm stookt. Schijnt dat de gebruikte lijm in de filters wel eens wilt loslaten bij hogere temp.
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2008
    ja de diesel word wel voorverwarmd denk ik want net voor de diesel de filter ingaat komt de diesel uit een soort "pomp" waar ook het koelwater passeet, maar ik denk diet dat deze de hogere temperaturen die wij willen levert, 100% ZBO rijden lukt hoe dan ook vrij vlot zonder enige ombouw te doen, vorig jaar zo nog een paar hondert km gereden

-bij de filter meet ik op de koperen buizen een maximum temperatuur van 60° dus hoop dat dit nog wel meevalt voor lijm enzo, ik wou tenslotte ook de filter maar een voorverwarming geven alvorens de olie in de WW komt, en denk dat zo de filer minder snel zal verstoppen
  • belgbelg PPO Burner
    edited April 2008
    de ombouw is trouwen zo goed al klaar en al in gebruik,de eerste 100 km zijn al gereden en de supermarkte in de omgeving geplundert
    edited April 2008

ja de diesel word wel voorverwarmd denk ik want net voor de diesel de filter ingaat komt de diesel uit een soort "pomp" waar ook het koelwater passeet,

oke, ja dit is een WW op koelwaterbasis. zet er zo'n 10C bij op. Is voldoende om de ZBO of APO voor te verwarmen om door het filter te laten gaan. Inmiddels 2 winters doorproefd :-) Dus die extra filterverwarming kan je achterwege laten. Wat ik heb gedaan is wel vanuit deze eerste WW de leidinging dik isoleren, de filter isoleren en dan de leiding naar de zware bijv. 20 platen WW laten lopen. Deze laatste warmt dan alles op naar de 60-80C.
Sign In or Register to comment.