Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Is koolzaad telen economisch verantwoord?

Armada PPO Newbie
edited December 2007 in Algemene Techniek
Na enige tijd als bezoeker met belangstelling dit forum te hebben gevolgd heb ik besloten me te registreren om enkele reacties en bedenkingen van andere mensen te sprokkelen.

Voor een project in wording gaan we gebruik maken van een voertuig met een motor van om en bij de 300 pk. Het verbruik is navenant, 25 à 30 liter op 100 km, voor de Nederlanders maakt dat 1/4 tot 1/3.

Omdat ik zelf hobbyboer ben en wel enkele hectaren kan vrijmaken voor koolzaad dacht ik aan PPO als alternatief voor diesel. De eerste berekeningen die ik maakte zijn echter niet zo schitterend. Volgens de informatie die ik tot nu toe heb gevonden kan één hectare koolzaad bij een goede oogst tot 1600 liter PPO voortbrengen. Als ik diesel vervang door PPO dat geeft de volgende zeer simplistische berekening. 1600(liter PPO) x 1.1(huidige dieselprijs aan de pomp) = 1760€. Wanneer ik op diezelfde hectare grond maïs zou verbouwen oogst ik makkelijk 12000 kg maïs en dat geeft volgende berekening. 12000 kg x 0,203(huidige marktprijs voor maïs) = 2436€.
Dus wanneer ik diesel zou kopen heb ik met de teelt van maïs nog steeds een overschot van 676€. Ik heb er geen flauw benul van tegen welke prijs ik de koolzaadkoek als veevoeder kan verkopen. Door het toegenomen areaal van granen verwacht men een overschot aan stro. De verkoop van koolzaadstro zal dan waarschijnlijk ook niet echt de grote winst maken. De verkoop van koek en stro moet evenwel minstens 676€ per ha opbrengen om break even te zijn. De kosten voor het zuiveren van het zaad, het persen, filteren en opslag breng ik hier nog niet in rekening. Bovendien heb ik al begrepen dat de teelt van koolzaad niet van de eenvoudigste is wil men resultaat hebben, dit in tegenstelling met maïs. Bij maïs is het planten, een onkruidbestrijding en dan maar wachten op de oogst. Bij koolzaad ligt het wel even anders.

Door het voorgaande stel ik me dan ook de vraag of het telen van koolzaad de soep de kool wel waard is. Ik heb begrepen dat hier af en toe enkele telers langskomen om te lezen. Ik had dan ook graag vernomen in welke zin ik mijn berekening kan bijsturen om tot een positief resultaat te komen. Indien mijn simpele berekeningen de realiteit benaderen vrees ik dat de teelt van koolzaad enkel rendabel kan worden door het zwaar subsidiëren vanuit Europa en waar moet dat geld vandaan komen? Juist, accijnzen à volonté.

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Volgens mijn vader (is ook akkerbouwer) is de koolzaadteelt nog niet echt interessant inderdaad. Reken voor het stro 50 euro per hectare, maar dan komen ze wel met grote machines de structuur van de grond kapot rijden (tenminste op kleigronden). Bovendien ontneem je voedingsstoffen aan de grond. Vandaar dat mijn vader altijd kiest voor het onderploegen van stro.
    De koek zal mogelijk nog wel wat opleveren, maar zal het verschil met mais niet goedmaken denk ik. Rendabel is het wel verwacht ik, maar er zijn zeker beter renderende gewassen. (Hangt ook van je bodemsoort af natuurlijk.)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Hoi Armada,

Ik kan je berekening alleen maar negatief bijsturen.
    In Duitsland wordt voor een liter Koolzaadolie ongeveer € 0,75 gevraagd.
    Daar zou je het voor moeten kunnen doen (incl winst).

Dat je met een ander produkt meer kan verdienen kan natuurlijk altijd.

Herman
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Waar wordt er 75 cent gevraagd dan?? Ik heb vorige keer getankt aan 88 cent
  • ook jan PPO Burner
    edited December 2007
    koolzaad is op dit moment niet rendabel t.o.v. andere teelten.
    drie jaar geleden , toen ik er mee begon was dit een heel ander verhaal.
    en volgend jaar kunnen de prijzen weer heel anders liggen.

als het mij alleen om de olie te doen was zou ik moeten stoppen met koolzaad telen, maar ik haal mijn grootste inkomsten uit de koek.
    dit is nl. een unieke soyavervanger voor mijn varkens en daardoor kan ik een betere prijs maken met het vlees in een alternatief cirquit.

de verkoop van olie maakt alleen maar dat het geheel nog economisch aanvaardbaar is
    daarnaast heb je natuurlijk de geweldige arbeidsvoldoening, en die is mij ook wel iets waard , ik moet al genoeg andere dingen tegen mijn goesting doen.

moest je toch de kriebels krijgen, persen en filteren kost algauw 10-15 cent per liter.
    als je de koek moet verkopen brengt die 200 euro per ton op
    koolzaad is als teelt niet moeilijker dan tarwe, maar ik heb me dit jaar ook laten verrassen door de aardvlooi, 7 van de 17 ha totaal afgevreten.
    aardvlooi is een insect dat ik nog nooit op mijn bedrijf gezien had.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2007
    Ook Jan,

tegen mijn goesting doen

Wat is het toch een mooie 'taal' dat vlaams.

Succes,

Douwe.
  • Armada PPO Newbie
    edited December 2007
    De voorgaande reacties bevesstigen dus dat ik in de goede richting zit met mijn rekensommetjes. Onder de huidige omstandigheden lijkt me koolzaad telen om in hoofdzaak zelf de olie te gebruiken als alternatief voor diesel pas interessant bij een dieselprijs die richting 2€ gaat.

Enkel voor de arbeidsvoldoening hoeft het voor mij niet want als hobbyboer probeer ik het bedrijfje dat ik van mijn ouders erfde in stand te houden net omdat dit mij zoveel voldoening geeft. Voor de winst moet ik het zeker niet doen want daarvoor is de omzet veel te klein.

Dit maakt dat subproject PPO (voorlopig) afgevoerd is als onderdeel van het grote project.
  • bosuil1880 PPO Wannabe
    edited December 2007
    Zeg, maar kon je koolzaad niet meerdere keren per jaar zaaien en oogsten?? Dat dacht ik toch?
    Wat bij mais niet het geval is.
  • edited December 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.