Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lister genset WVO project

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited February 2008 in Professionele toepassingen
Stokers,

Leuk :!: :!:

http://www.warrensburgvendors.com/geno/listeroid/

Volgend project :wink:

Tim
«1

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Tim,

Was je van plan een nieuwe te kopen of er een te scoren in Engeland via evilbay of zo ?
    Zie hier een link die ik nog had staan van een of andere energy-sitehttp://www.powercubes.com/listers_1.html
    Lijkt me ontzettend gaaf om zoiets thuis te hebben, als complemement op met 16m2 zonnecentrale. Maar hoe zit het nou met het geluid, (en niet te vergeten de geur)?

wellicht wat off-topic vor dit specifieke topic, maar dit http://www.itsnoteasybeinggreen.org/forum/viewtopic.php?t=7186&postdays=0&postorder=asc&start=0 is trouwens een leuk zelfbouw windenergie-projektje, wat je allemaal niet met een veerpoot van een BMW kunt doen :lol:

Groet,
    Ingmar
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2007
    Mooi zo'n zelfbouw windturbine, als ik met pensioen ben....;)
    Maar dan zou ik voor een 2-bladige molen gaan met centrifugale spoedverstelling, de generator echter ziet er perfekt uit en levert lekker, 2.2 KW voor een zelfbouw ding....Petje af !
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Ha,

Ik ga zo'n genset bouwen, punt :mrgreen: Maar alles op zijn tijd. Ik wil het doen ala Jor=.

Kennen jullie de Windwalker 2 ?

Mijn ouwe lui gaan duurzaam bouwen, misschien zetten ze ook zo'n apparaat. Alleen in het buitengebied krijg je hiervoor vergunning. Kosten zijn 3000 Euri incl paal. Alleen fundering en plaatsen moet je dan nog iets voor regelen.

Ik heb dat ding van 1m afstand gezien, is erg simpel!

Tim
    edited December 2007
    Tim,

Wat is er eigenlijk met de turby gebeurd ?

Groet,
    Ingmar
    edited December 2007
    Mmmm,

Veel te duur, sponsor vond het waarschijnlijk wel weer goed geweest, nu mag jij betalen.

Nope, even serieus, ik kende het principe, maar de naam niet.

Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2007
    Heb nog wel eens geëxperimenteerd met een Windcharger 12 V. en 200 W. die in de tachtiger en negentiger jaren veel op woonboten werd gebruikt.

image

Ik heb het hele spul verkocht aan een man die een vakantie huis had in Friesland incl. mast, kabels en accu's. Hij was niet aangesloten op het net.

image

Later heb ik nog eens een keer zo'n molen gevonden met 1,5 m. mast zonder kabels en accu's met het idee hem 'ooit' nog eens op te zetten maar hij ligt nog steeds ergens in de schuur bij de-dingen-die-nog-gedaan-moeten-worden :roll: .

Toch wel erg leuk allemaal.

Succes,

Douwe.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    ik zou ook graag een gelijkaardige (lister) generator maken.
    De motor, dat is geen probleem. Heb regelmatig een keuze uit verschillende motoren die ik zeer gunstig kan kopen (met werk aan natuurlijk) zoals lister, hatz,lombardini,.. Allemaal niet te groot en op diesel natuurlijk. 8)

Enkel het elektrisch gedeelte! :shock: WAt moet je daarmee aanvangen?
    Waar vind je een dynamo of zoiets die je zou kunnen aandrijven met een dieselmotor en waarmee je dan 220V kan produceren?
    Op net aansluiten hoeft voor mij niet direct (misschien later wel, we zouden wel zien hé), maar batterijen vullen zie ik ook niet zitten.
    Zou direct 220V willen produceren.

Iemand tips over wat je zou kunnen gebruiken als generator of alternator???? :?: :?:

GR
    Nero

Alle hulp is welkom! en in wederdienst kan ik ook wel iets doen denk ik. Eventueel met 2 personen elk 1 complete genset maken, voor elk 1 dus.
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited December 2007
    Een generator van 220 of 3*380 vind je wel, het probleem is dat je het exact 300toeren moet laten draaien, wat gewoon niet kan.
    Kleine schommeling en je frequentie is om zeep.

Daarom moet je achter je generator een regelaar hebben staan, en die kosten geld!
    edited December 2007
    voor wat ik ervan weet, zijn het de hertz die belangrijk zijn.
    Afstelling van dieselinspuitpomp op grote generatoren worden altijd afgesteld naar een X getal hertz.
    De pomp moet ik namelijk vaak afstellen! :lol:
    Maar waarom , daar ben ik geen crack in.
    Maar hoeft ook niet.

Dus ben op zoek naar het "group" gedeelte, niet de motor.
    En off course very low budget!!!!!

GR
    Nero
    edited December 2007
    NEEN!
    Veel te groot.
    Veel te afgewerkt, ik moet er zelf kunnen aan sleutelen, bewerken, bijzetten,... noem maar op.
    En... veel te duur!

GR
    Nero
    edited December 2007
    Wat ik bv. wel weet is dat vele Hatz motoren, die hebben een soort dynamo, achter het vliegwiel gebouwd. Deze geeft wisselstroom af. Die wordt dan gelijkgeregeld door een regelateur.
    Zou je met deze wisselstroom (zonder de regelaar dus) niks kunnen aanvangen? Aantal Volt hangt wel sterk af van toerental.

GR
    Nero
    edited December 2007
    "De hertz" is de frequentie.

Wat wil je: 50Hz
    50Hz = 50keer/seconden wisselen, = 3000keer per minuut.

En generator met 2 polen wissel per 1 toer 1 keer.
    1toer 1keer ---> 3000keren = 3000toeren...(daar komt dus van dat die 3000tr/min moet draaien).

Iets minder of iets meer zorgt voor meer of minder wisselingen per seconden zorgt voor andere frequentie...

Je hebt ook generatoren(en motoren) met 4magneten, die wisselen 2keer per toer.
    Dus voor 3000 wisseleningen heb je 1500toeren nodig.
    Dus die generator moet aan 1500toeren draaien, of andersom, een motor met 4 polen op 50Hz zal 1500toeren draaien.

Valt het te oncijferen of moet ik nog eens beginnen :wink:
    edited December 2007
    tuurlijk ben je met die wisselspanning iets, die moet allen nog fijngeregeld worden om de frequentieschommelingen op te vangen.
    45Hz ipv 50Hz is veeeel erger van 225volt ipv 240v...
  • DD PPO Burner
    edited December 2007
    is mischien een simpele gedachte van me.
    maar kun je dat niet oplossen met een soort cruiscontol.

Dat werkt toch op een auto om je toerental/snelheid gelijk te houden.
    edited December 2007
    te gevoelig... Moet echt elektronisch zijn
    (alles kan hé;))
    edited December 2007
    Het hangt er vanaf wat je met de opgewekte stroom wil doen natuurlijk.
    maar in veel gevallen komt het met de hertzen niet zo heel nauw.
    Ik denk dat als je qua spanning en frequentie een marge van +of- 10% hebt er niet veel mis kan gaan.

Ik heb zelf ooit eens geëxperimenteerd met een klein 12V wisselstroom generatortje met daaraan weer een trafo om op 220 V te komen.
    voor verlichting (gloeilamp) geen probleem, zelfs de stereo draaide er op.
    Maar als je een lamp er op had en de stereo flink opendraaide, had je meteen een lichtorgel ;)
    edited December 2007
    Raaf,

maar in veel gevallen komt het met de hertzen niet zo heel nauw

Hangt er vanaf, als jouw wekkeradio die gebruikt om de klok te laten lopen, ben je of te vroeg of te laat wakker :wink:

Tal van andere apparaten in het huis maken dankbaar gebruik van die toch redelijk nauwkeurige klok...

Groet,
    Ingmar
    edited December 2007
    Juist Ingmar het zijn idd klokken die om een nauwkeurige frequentie vragen, maar afgezien daarvan valt het denk ik wel mee met apparaten die erg freq afhankelijk zijn.
    Ik kan er eigenlijk buiten de draaitafel zo snel geen verzinnen
    edited December 2007
    Zeker als je terug op het net wil leveren moet het absoluut goed zijn...
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2007
    Om water op te warmen is het toch ook niet zo belangrijk dat 'hij' precies op 50 Herz draait. Je kunt het water als buffer gebruiken in een grote tank en daar uit tappen voor de cv. Er zijn cv pompjes die op zonnenenergie lopen.
    Succes,
    Douwe.
    edited December 2007
    voor eogen gebruik idd niet nee.
    edited December 2007
    Heren,

Sluit je laptop aan op 40Hz...it will die :(

Als je een genset wilt hebben om een stekker in te steken (net als die dingen bij de camper of op de bouw) dan kun je het beste zo'n ding ergens tweedehands kopen. Sloop het benzine deel eraf en zet de lister op de as. Wat redelijk overeen moet komen is het vermogen van de lister en de e-motor (kW). Met verschillende poelies en v-snaren kun je het toerental gelijk maken aan de originele benzine motor. Hier heb ik evt, voor de liefhebber, wel een excel sheet voor, om toerental uit te rekenen. Klaar, lopen met die hap.

Als je wilt terugleveren aan het net (zoals Jor=), dan zet je de lister met een poelie overbrenging aan een e-motor met ongeveer hetzelfde vermogen (kW). Nu moet de overbrenging met de e-motor zo zijn dat de lister bv 100rpm (dit moet je testen) sneller lopen dan de e-motor. Dan geef hij energie ipv verbruiken. Je laat de lister aanlopen met de e-motor, waardoor je direct op de goeie sinus (Hz) zit. De e-motor moet wel een motorbeveiliging hebben en natuurlijk afgezekerd zijn.

Principe is erg simpel, een e-motor loopt op 50Hz, onbelast zal een 2kW motor geen vol vermogen trekken. Pas als hij onder vollast loopt zal hij zijn maximale vermogen trekken. Wanneer gaat hij meer vermogen trekken: Als hij geremd wordt door hetgeen wat je aandrijft.
    Doe je dit nu andersom, dan gebeurt het omgekeerde, dan wil de motor langzamer. Hierbij komt vermogen vrij, dat is de stroom die je terug kan leveren.

Gisteren de start van twee nieuwe gensets gezien 2x700kW. Blijft toch mooi, een V16 op 1500rpm roffelen.... Jammer dat ze niet op ppo lopen.

Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Tim, aan je laptop hang normaal toch een stabiliserende voeding?

die dingen moeten toch enkel gelijkrichten en vervolgens de spanning constant houden??

een gelijkricht brug geeft in princiepe geen moer om frequenties, idemdito een trafo met wikkelingen (zolang je maar geen 0Hz hebt :lol:)

als die dingen nu zo duur eens niet ware hé :) dan konde we het lekker uitproberen :)
    edited December 2007
    Tim said:

Hier heb ik evt, voor de liefhebber, wel een excel sheet voor, om toerental uit te rekenen. Klaar, lopen met die hap.

Ik bedoel natuurlijk de poelie verhouding :oops:

@Tjorque: Liever KISS

Tim
    edited December 2007
    dan moet je wel en elektrische motor gebruiken ala oud systeem: dus met koolborsteltjes erin. Anders zal het niet lukken denk ik.

Maar klinkt prachtig in m'noren.
    Zal al eens beginnen uitkijken naar een dieselmotor en een geschikte 3-fase elektromotor (moet wel 3 X 220V zijn)

Yeeeehaaa.
    GR
    Nero
    edited December 2007
    Nero,

Dat kan niet, een 3 fase motor met 230. Dat is altijd 3~400Volt.

Je kan wel een 3 fase motor op 1~ fase aansluiten. Dan zit er een soort condensator tussen, maar hoe dat werkt weet ik niet. Zal eens kijken of we zoiets op de zaak hebben liggen. Anders werkt het bij mij ook niet.

Tim
    edited December 2007
    dient die condensator niet om een faseverschil te creëren en de motor zo te laten starten?
    Of is het gewoon een compensatie voor de inductieve cos phi?
    edited December 2007
    Even voor de duidelijkheid:

Op het NL elek net heb je 230 tussen fase en nul
    Op het B elek net heb je 230 tussen 2 fasen.
    Dat is een niet onbelangrijk verschil !
    Dus Nero pas op met het overnemen van Hollandse schakelingen, en verder heb je dus gelijk dat je naar een 3 X 230 V generator moet zoeken ;)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2007
    Naar ik weet heb je in Belgie 3x230 en 3x400 Volt
    De 'neuter', in steraansluiting het sterpunt,
    is in principe neutraal, dus gelijk aan de aarding bij perfect symmetrische belasting.
    In Belgie als je dus 3x400 Volt hebt als aansluiting + Neuter,
    heb je in feite tussen de drie fasen onderling 400 volt (Driehoek) en van fase naar neuter 230 Volt (ster).
    Vroeger (maar mischien nu nog) kon je ook 3x230 Volt krijgen in Belgie zonder Neuter...
    edited December 2007
    Mijn ervaring met Belgische huis installaties heb ik uit 2 oudere huizen, daar was sprake van 230 V tussen 2 fasen.
    Hoe het nu precies zit weet ik niet, maar ik begrijp uit het verhaal van Wodan dat er dus tegenwoordig bij nieuwere aansluitingen net als in NL sprake is van 230 V. tussen fase en Nul.
    edited December 2007
    Raaf said:

Op het B elek net heb je 230 tussen 2 fasen.

Rare jongens die belgen :wink:

Tim
    edited December 2007
    Ik heb hier 3 X 220V zonder neuter!
    In m'n vorig huis was dit 3 X 380V met neuter.

Maar zo'n e-motor (3X 220) heb ik al liggen denk ik. Zal eens moeten rommelen. Heb nog 1 en ander liggen die zou kunnen dienen.
    En anders een 1 fasige motor.

GR
    Nero
    edited December 2007
    moeilijk is het toch niet.
    Als je gewoon 2fase hebt voor stopcontacten en dergelijk heb je 230 tussen de fasen.
    Een uitbreiding daarop is de 3*230, dat is dus evengoed 230 tussen de fasen maar dan 3fase aansturing voor motoren bv.
    Daar boven heb je dan de 3*380(of 400 tegenwoordig), dat is 380 tussen de fase voor zware toepassingen en het lichtnet word gevoed tussen 1van de 3 fasen en de neuter.(met meestal verlichting en stopcontacten op verschillende fasen of geen filkkerende lichten te hebben).
    edited December 2007
    Ik denk dat ik maar eens een neut ga nemen 8)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2007
    Raaf said:

Ik denk dat ik maar eens een neut ga nemen 8)

Dat is een goeie! :D Ik ga wat Cava tot me nemen...
    edited December 2007
    Thx,

Mooie linkje CP, bijna vakantie..... spul scoren!

:mrgreen:

Tim
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited December 2007
    Tim said:

Nero,
    Dat kan niet, een 3 fase motor met 230. Dat is altijd 3~400Volt.

Dat kan wel, en het heet het verschil tussen ster- en driehoekschakeling!
    Tim said:

Je kan wel een 3 fase motor op 1~ fase aansluiten.

Aansluiten kan wel, maar werken doet het niet.
    Tim said:

Dan zit er een soort condensator tussen, maar hoe dat werkt weet ik niet.

Er worden dan meerdere echte condensatoren toegepast om een driefasig 'lijkend' net te creeren. Heel verhaal over de EMK en zo wat ik hier niet op ga hangen. Om het een beetje stabiel naar de twee fake fases te krijgen, wordt er ook nog een driefase asynchrone electromotor onbelast aangehangen, om zodoende gebruik te maken van het generatoreffect.

Heb op m'n andere comp nog wel ergens een linkje hoe dat geschakeld wordt.

We hebben het in elk geval niet over energetisch zinnig rendement.

Groet, Cp
    edited December 2007
    [quote=Chicken Power]
    Tim said:

Werkt wél met de steinmetz schakeling, maar natuurlijk niet optimaal op vol vermogen .

http://people.zeelandnet.nl/cantalou/steinmetz.html
    edited December 2007
    Raaf said:

Werkt wél met de steinmetz schakeling, maar natuurlijk niet optimaal op vol vermogen .

http://people.zeelandnet.nl/cantalou/steinmetz.html

Dat was de site die ik bedoelde!

Maar daar zitten betere schakelingen achter, met meer rendement dan deze.

En Raaf, de electromotor wordt niet aangeslotenop een fase , maar de Steinmetzschakeling. En vanaf daar de de driefasenmotor. Niet gering nuance verschil.

Vandaar dat het met de motor alleen niet werkt.

Groet, Cp
    edited December 2007
    Jaja CP de details
    Je hebt gelijk hoor....hoewel, met enkel de steinmetz schakeling ben je er ook niet, je hebt o.a. ook nog snoer nodig en aansluitklemmetjes en een stekker, hoewel dat laatste is niet strikt noodzakelijk :mrgreen:

Trouwens Die vestingdagen in Hellevoet, das lang gelee voor mij maar dat was altijd erg interessant.
    écht een aanrader als je van oud mechanisch spul houd .
    edited December 2007
    [quote=Chicken Power]
    Tim said:

[quote=Chicken Power]
    En Raaf, de electromotor wordt niet aangeslotenop een fase , maar de Steinmetzschakeling. En vanaf daar de de driefasenmotor. Niet gering nuance verschil.

Gelukkig begreep je wat ik bedoelde........ZUCHT.

Trouwens, de elektromotor wordt aangesloten met een kabel, niet op een fase. :mrgreen:

Tim :twisted:
    edited December 2007
    Tim said:

[quote=Chicken Power]

Tim said:

[quote=Chicken Power]

Gelukkig begreep je wat ik bedoelde........ZUCHT.

Ja, en dat is best een lastig verhaal om dat een beetje op niveau te blijven volgen!
    Tim said:

Als je een genset wilt hebben om een stekker in te steken (net als die dingen bij de camper of op de bouw) dan kun je het beste zo'n ding ergens tweedehands kopen. Sloop het benzine deel eraf en zet de lister op de as. Wat redelijk overeen moet komen is het vermogen van de lister en de e-motor (kW).

Je wappert hier van een genset (i.q. de serieuze opstelling van verbrandingsmotor en generator) maar weer moeiteloos door naar een E- motor aan een verbrandingsmotor!

Nog niet eens met het onderscheid naar synchroon of asynchroon. Das toch heel andere koek dan een echte genset!
    Tim said:

Trouwens, de elektromotor wordt aangesloten met een kabel, niet op een fase. :mrgreen:

Ok, zowel een electromotor, alswel een generator wordt aangesloten middels een kabel die meerdere aders kan bevatten, welke staan voor een tot drie fases, een gezamenlijk nul- of sterpunt, alsmede een aarde draad.

Duiveltjes en dergelijke onzin mogen de Galemadammen overspringen, en in het Wouda gemaal te Tacozijl uitgemalen worden naar het IJsselmeer en hun verdere verloop via de wereldzeeen volbrengen!

Snap je nu iets van de verwarring die jezelf genereerd?
    Groet, Cp
    edited December 2007
    CP,

We hebben het hier over een simpele opstelling die werkt! Ga anders naar Jor= en see for youself. Asyn of niet, netkoppeling of niet, al dat geouwehoer kan(of wil) toch niemand hier betalen. Jij weet dat, ik ook en de rest nu ook.

Dan kun je tot in eeuwigheid gaan discussiëren over hoe het eigenlijk zou moeten, maar haalbaar voor de pioniers hier is de opstelling van Jor=.

Ik probeer iets te verduidelijken, zonder alleen maar te reageren op andermans foutjes in details/begrip, zou je ook eens moeten doen!

Tim
    edited December 2007
    Stokers,

Bron: http://www.Circuitsonline.net gebruiker Jakketoet&Sine bedankt!

Het listertje ga ik woensdag bekijken :mrgreen:

[quote=jakketoet van Circuitsonline.net]als je een alternator // op het net wil schakelen moet je
    (in geval van 3-fasig)L1,L2 en L3 van het net door middel van een een bistabiele schakelaar met de drie uitgangsklemmen van de alternator verbinden.
    De drie schakelaars MOETEN open zijn en over elke schakelaar moet een lamp geplaatst zijn die de netspanning aankan.

Als nu de alternator draait aan een bepaalde snelheid en
    het net is 50hz dan zullen de drie lampen aan en uitgaan
    volgens de relatieve frequentie tussen het net en het toerental van de alternator,

je moet nu het toerental van de alternator zodanig regelen dat de lampen uitblijven.
    Want dan is er geen spanningsverschil tussen net en alternator.

op dat moment kan je de schakelaars inschakelen zonder kortsluiting te maken.

Deze proef heb ik op school zelf gedaan en is perfect mogelijk,ik dreef de alternator wel aan met een gelijkstroommotor waarvan ik het toerental goed kon regelen.

als je een windmolen op het net wil // schakelen moet je ook zeker gebruik maken van een stroomrichtingsrelais,
    anders begin je in tijden zonder wind natuurlijk gewoon de windmolen aan te drijven en brengt heel het project niets op.

je kan deze schakeling natuurlijk ook monofasig uitvoeren
    Sine said:

Met een gewone generator wel, dat is gewoon het punt zoeken waarop de uitgangs spanningen gelijk zijn, dan de generator parallel aan het net schakelen en als dat gebeurt is wat meer toeren in de generator proberen te duwen ( wat niet gaat lukken, maar hij gaat daarmee wel stroom leveren )

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Wat is een bistabiele schakelaar?
    Heb je al een oplossing voor iemand op een flatje zoals ik?
    Tim als je de spullen thuis hebt kom ik naar Groningen! :!: :)
    edited December 2007
    Hij woont in Up North; voor mij is dat Groningen...
    edited December 2007
    Carlo said:

Wat is een bistabiele schakelaar?

Logischerwijs denk ik dat het een schakelaar is die stroom in beide richtingen kan verdragen en schakelen. Ik zal es een kennis vragen, die blaast dat soort dingen op met vele kilo ampères, zal het moeten weten.

Friesland, Groningen, what the (s)hell. M'n zoon is Groninger, en gezien koppigheid van m'n vrouw, moet ze ook roots hebben in Groningen (grinn).

Ik woon in het noorden, 265km van Venolie.

Ik denk dat de set wel op je balkon past....Moet je wel isoleren. Wat ga je met de warmte doen?

Tim
    edited December 2007
    Naar de radiatoren leiden natuurlijk.

Ik las over de drie lampen die flikkeren als het zaakje niet synchroon draait. Een mooi systeem! Dus kreeg ik meteen zin om te experimenteren. :)
Sign In or Register to comment.