Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Startproblemen

Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
edited December 2007 in Citroën/Peugeot
Beste mensen,

Over de stand van zaken van de ombouw wil ik het even :roll: niet hebben. Wel wat anders. Ongeveer 3 weken geleden begon de auto al slechter te starten. Ik reed 2/3 Dino, 1/6 PPO van 'ook jan' en 1/6 APO van 'Niek'. Ik moest met de temperaturen van toen (min 3 C.) zeker 3 keer gloeien om het beest aan de praat te krijgen wat dan na 5 tot 6 sec. lukte. Ik er mee naar de garage want ik dacht dat het of de accu (2 jaar oud) of een gloeispiraal zijn moest. Ze vonden uit dat het de accu niet was en haalden de gloeispriralen er uit en wilden er gelijk nieuwe instoppen na PAS 323.000 km. :evil: . Toen ik polshoogte kwam nemen hadden ze er 3 uit en deze werkten nog prima en zagen er nog goed uit. De afspraak was om de laatste, die op een rot plekje zit, eruit te halen en zien of die ook nog goed was. Als dat zo was zou de monteur alles er weer in zetten zoniet dan nieuwe. Als dat nodig zou zijn wilde ik er Bosch Duratherm in hebben omdat ik geloof dat deze langer kunnen gloeien.
De monteur zei toen dat het nummer van de Duratherm het zelfde is als de gene die er in zouden gaan. Weet iemand dat. 3J 596 / 0250 201 042. Enfin de oude er terug in en € 119,- lichter.
De auto had ondertussen weer 10.000 km. gereden dus nieuwe olie, nieuw olie filter (deze keer geen brandstof filter) en een tank met 100 % Dino om alles weer schoon te 'wassen'. Vanmorgen 2 graden onder nul. 1 keer gloeien en na 1 seconden start hij en loopt mooi rond wat hij trouwens altijd doet. Nu de vraag. Licht het hem aan de kleppen die nog nooit zijn gesteld (€600,-) is de APO te dik of moet ik gewoon verder gaan met ombouwen zodat ik 'gewoon' op 100% kan starten :D maar rijd nu meer kleine stukjes van 2 x 10 km. Vorige winter nooit problemen gehad met 25% PPO en 8% APO.

Met vriendelijke groet,

Douwe.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited November 2007
    Wel, als je kleppen niet goed afgesteld staan, heb je weinig tot geen compressie, iets waar het werken van een dieselmotor mee staat of valt.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2007
    Douwe, ik kan me niet voorstellen dat een mix met 2/3 dino de oorzaak is van slecht starten, tenzij.... je een slecht mengsel hebt en de dikke drab onderin ligt
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited November 2007
    Maar hij start en loopt prima op 100 % Dino. Dan zijn de kleppen toch nog goed?
    edited November 2007
    Als ie dat vlot doet mag je ervanuitgaan dat alles in orde is en het dus aan te dikke brandstof lag...
    edited November 2007
    Weet je Raaf, als ik tank gooi ik er eerst 30 l. Dino in en gelijk met thuis komst 15 l. plantenolie. Dan ga ik gelijk over de drempel route door het dorp. Doe ik dat niet dan staat de auto bij koude start te stoten en zagen en roken bij het eerste verkeers licht na 1,5 km. Wat doe ik aan de dikke drap onder in?
    edited November 2007
    Ik vrees dat je moet doen wat is doe: Buiten de brandstoftak mixen!
    Doe er ook eens 1% Benzine in en 10% White Spirit. (Geen thinner!) als je wilt "kuisen".
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2007
    Ik meng zelf alles voordat het de tank ingaat omdat ik soms ook merkte dat ik start problemen had als ik net Apo er bij had gegooid .
    edited November 2007
    Dank voor alle adviezen. Ik ga op zoek naar een leeg vaatje van 60 liter (al mijn andere vaatjes zitten vol motor- of koolzaad olie) om te mixen zoals ik het in het verleden ook al deed. Eerst 30 l. Dino tanken aan de pomp, naar huis en 15l. olie er in en dan husselen en overtanken in de Xantia. Ik was blij dat ik ervan af was maar het is het proberen waard.

Met dank,

Douwe.
    edited November 2007
    Ik weet het, het is een gesleur, maar het rendeert.
    edited November 2007
    Heb bij mijn oude landbouwmechanisatie bedrijf een 60 liter vaatje + ijzeren kraantje ( € 5,- ) gehaald gister. Eén dezer dagen moet ik weer eens tanken en ga het dan allemaal uitproberen. Naar de pomp, vaatje mee, 30 l. Dino tanken, thuis 15 l. KZO en APO erbij, mixen en hup in de Xantia. Lukt het nog niet dan wat petroleum er bij alhoewel er in de APO van Niek al petroleum zit.
    Met deze temp. en mengverhouding (100 % Dino :evil: ) start hij direct.
    Dank,

Douwe.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Als je toch buiten de tank gaat mixen, gooi dan eerst de plantenolie erin, stort de dino er met een geweldige kracht in (50l/minuut-pomp) en grote kans dat het al behoorlijk gemixt is :) Daarna naar huis rollen en voila. Niet moeilijker maken dan het al is...
    edited November 2007
    En doe het vat waarin je wilt mengen nooit volledig vol,
    mengen gaat dan minder goed omdat het goedje niet kan bewegen :)
    edited December 2007
    Ongeveer een maand later. Ondertussen een dikke tank Dino verstookt. De Xantia startte gelijk (1 slag rond) misschien ook door de temperatuur van dat moment (boven nul). Daarna vaatje alvast gevuld met 8 liter KZO van ook jan en 7 liter WVO/APO van Niek. Daarna naar de pomp en 30 liter Dino in het vaatje. 2 Dagen mee rond gereden om te klotsen (lokaal transport) en in de auto tank gedaan. Ook met de vorst van afgelopen dagen ( -4 tot -5 denk ik) 1 keer gloeien en lopen na ongeveer 4 tot 5 seconden starten zonder extra gas. De motor loopt gelijk mooi rond zonder te haperen. Misschien is het minder goed starten toch een probleem geweest van een accu (2 jaar oud) die wat minder capaciteit levert bij vorst en de wat dikkere brandstof. Ook de tweede tank (33 % PPO-66% Dino) gaat, op die manier, goed.
    Zover het verslag van het slechte/minder goede starten.
    Prettige feestdagen,
    Douwe.
Sign In or Register to comment.