Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

bosch vs lucas of in-lijn vs roterend

huge PPO Newbie
edited July 2005 in Algemene Techniek
Hallo allemaal!
Sinds gisteren meng ik ca 1 op 4 ZBO/diesel in mijn volvo 240 ('91, 396000). Tot nu toe alles ok!

Nu ben ik me wat verder aan het verdiepen - ondermeer in dit forum - en ik lees dus dat de lucaspomp wat minder geschikt zou zijn.

Wat mij verbaast is dat de discussie steeds gaat over merknamen. Gaat het feitelijk niet om het type HDpomp? Dat wil zeggen, (als ik het goed begrijp) is de pomp-in-lijn beter geschikt dan de roterende pomp?

Groeten,

Huge

Comments

• Peus PPO Addict
    edited July 2005
    huge said:

Wat mij verbaast is dat de discussie steeds gaat over merknamen. Gaat het feitelijk niet om het type HDpomp? Dat wil zeggen, (als ik het goed begrijp) is de pomp-in-lijn beter geschikt dan de roterende pomp?

Op een rijtje gezet:
    De 1e modellen (ontwerpen) inspuitpompen voor dieselmotoren bouwen niet zo'n hoge druk op, tevens wordt per verstuiver de druk opgebouwd met een drukplunjer per cylinder, zg. lijn-pomp. Deze stellen weining eisen aan de viscositeit van de brandstof. Vrijwel altijd van Bosch. Uitermate geschikt voor PPO.
    De 2e serie zijn roterende inspuitpompen, die wat meer druk opbouwen, deze hebben een grotere doch slechts 1 drukplunjer heeft die alle verstuivers op z.n tijd voorziet van brandstof. Deze zijn ook redelijk tot goed geschikt voor PPO. Bosch is ook hierbij de voortrekker geweest.
    Van dit principe afgeleide andere merken (o.a. Lucas) zijn wat goedkoper, wat eenvoudiger van opzet en mechanisch wat minder sterk. Deze zijn nog minder geschikt voor PPO (maar wel mogelijk bij voldoende maatregelen). De hiervan afgeleide Bosch licentie pompen zijn vergelijkbaar met Bosch pompen.
    De 3e serie zijn HD-pompen (hoge druk) voor indirect ingespoten diesels, deze zijn gevoeliger voor hoge viscositeit brandstof. Dus nog minder geschikt voor PPO (maar wel mogelijk bij voldoende maatregelen). Ook hierbij geldt dat Bosch het beste met PPO kan omgaan.
    De 4e serie zijn HD-pompen voor commonrail systeem, deze bouwt puur zeer hogedruk op, soms tot 1500 bar, in combinatie met een electronisch meet- en regelsysteem, de timing van inspuiting geschiedt niet in de pomp maar wordt geregeld bij de verstuivers. Vandaar dat deze meer HD-pomp heet dan inspuitpomp. Deze systemen zijn nog minder geschikt voor PPO (maar wel mogelijk bij voldoende maatregelen). Ook hierbij geldt dat Bosch nog het beste met PPO kan omgaan, hoewel Siemens ook goed is.

Er is ook nog een pompenbijbel die helaas niet compleet is, zie http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm :P
    Als ik wat vergeten ben, wil iemand mij wel aanvullen :?: :roll:
    Mvg.
Sign In or Register to comment.