Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

beginnersvragen 300SD

penapena Livin' and Breathin' PPO
edited December 2007 in Algemene Techniek
Dit is een vervolg van mijn introductie in de koffiehoek: hier

Hier nog even de foto's.

image

image

Hier mijn eerste gedachten:

Natuurlijk moet de auto eerst bekeken worden en gekeurd. Ik heb namelijk niks meer dan deze plaatjes en de toezegging dat alles werkt. Een beurt(je) zal geen kwaad kunnen, en er zijn een paar kleine aanpassingen die ik wil doen. Koplampen moeten al vervangen worden voor de keuring, wil graag een trekhaak (voor de fiets :D ) en een andere teller/ snelheidsmeter omdat die maar tot 85MPH of te wel 140KMP gaat. Dit vanwege korting op de verzekering (toen-1982) in Amerika.
Nog enkele meters tw.: temp diesel, druk filter en volt voor het gloeien.
Daarna 1000km rijden om aan deze bak en de diesel te wennen. Zal wel een paar maanden duren want ik rij niet zoveel.

Dan zal het toch tijd moeten worden voor enige aanpassingen. Ik hou van simpel en dat treft met de Benz. Het wordt dus een 1 tank systeem, met nog een ruwe schatting: 100% ZBO/APO in de zomer (zal de begrippenverklaring zo veel mogelijk aanhouden) en 's winters iets van 80/20 met DINO.

Ik zal kort schetsen waar ik aan denk, dan mogen jullie schieten.
Van achter naar voren:
In de tank zit een zeefje, die moet er uit. In de tankwand zit nog een gaatje van 6?mm, die moet naar 10mm. De leiding naar voren moet ook naar 10mm. Dan starten we met een voor filter (300mu), dan de WW.

Even tussendoor: Ik was iets eerder op de minimeet bij Ingmar en die liet mij een doos met goodies zien, waaronder de WW van de Audi A8. Niet alleen een mooi ding maar zag er ook handig uit. NL. met kromme bochten (weinig weerstand, en geen gastape nodig :) ) en meteen geschik voor slangen. Hier een foto.

image

Ik denk dat het geen kwaad kan om de weerstand in het hele systeem tot een minimum te beperken. Vandaar dat ik graag de druk (vacuum) wil meten.

Na de WW het originele filter. Ik geloof dat ik net als Smul een (kleine?) KGR heb, retour via het filter. En dan ben ik rond.

Heb het natuurlijk nog niet gehad over de gloeikaarsen (met eventueel nagloei) en de verstuivers, en al de leidingen en slangen die daarbij horen (25 jaar oud?). Ook niet over de pomp die misschien van Viton moet worden voorzien.

Jullie merken al, ik heb de klok horen luiden ..........

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Pena,

Je gaat eerst ff zo'n 500km rijden, daarna wissel je ALLE vloeistoffen+filters. Vergeet het diff niet...
    Dan doe je na zo'n 1000km nogmaals de olie v/d automaat vervangen en deze keer zet je er ook een verse zeef in.
    Gebruik minerale olie voor in het blok!

PPO, Ik zou altijd een 3,7kw platenww gebruiken ipv zo'n kleintje......
    Nagloeien is met een 1tank systeem ook geen overbodige luxe.
    Over de poelheizer in combinatie met de lijnpomp zijn de meningen verdeeld,
    ik heb em er wel tussen hangen.

GEBRUIK GEEN GASTAPE, MAAR LOCTITE 577!!!!!

gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Herman,

Zoals Ton al aangaf, en je hebt lijkt me ook geen ruimte-gebrek, lijkt me een grotere WW ook wel beter. Prijstechnisch maakt het niet zo gek veel uit. Het voordeel van de grotere WW is wel dat je de water aansluitingen op een 19 mm slang kunt aansluiten en je dus veel meer koelwater er doorheen kunt jagen.

De poelheizer is, zoals Ton aangeeft bij een lijnpomp wellicht wat over-engineered, maar het helpt wel enigzins in de opwarmfase als het warme koelwater nog niet aanwezig is. Aan de andere kant is het koelwater bij zo'n motor als die van jou, Ton en mij wel eerder voorradig dan bij de moderne motoren (Tdi).

Je gaat de auto een-tank ombouwen, en dan is het ook van belang dat je een schone tank hebt. In de loop der jaren heeft zich daar heel wat sediment in afgezet. Plantaardige olie heeft de eigenschap dit los te weken, dus als je dit niet eerst verwijderd, dan zal dat onherroepelijk leiden tot een verstopt filter. Dus hier het advies eerst de tank goed schoon te maken.

Zoals Ton aangeeft eerst te rijden, geeft je ook een goede indruk hoe de motor functioneert. Als een motor probleemloos op diesel rijdt, dan zul je weinig tot geen probelemen op PPO gaan hebben. Als er al wat problemen zijn met rijden op diesel dan zullen deze versterkt worden door het rijden op PPO.

Alle vloeistoffen vervangen is een goed idee. Alleen de ATR (transmissie) vloeistof is wel lastig om zelf te doen. Voor het vervangen van het filter moet je de onderkant van de automaat eraf halen, en dat is lastig omdat je waarschijnlijk geen brug ter beschikking hebt. Ik zou even langs een Benz dealer langs gaan om te laten "ruiken en voelen" aan de olie, en op basis daarvan je besluit te nemen. Ook zou je langs kunnen gaan bij Peter (forumnaam op mercedesforum) die werkt bij ATR in Montfort. Ik heb daar een gedeeltjelijke revisie van mijn bak laten doen. Voordeel is wel dat je daar zelfs op zaterdag terrecht kunt en ook mee kunt kijken wat er allemaal gedaan wordt. Moet zeggen dat je dan wel een beter begrip krijgt voor de rekening die je krijgt :lol:

Nagloeien is inderdaad aan te bevelen op PPO. Je kunt er gif op innemen dat als jouw auto uit Californie komt, er geen nagloeirelais in zit. De relais zijn eenvoudig te vervangen door een relais wat wel nagloeit.

Lijkt me een leuk sleutelproject om een mini-meeting te plannen als de container binnen is.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2007
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Dank Ton en Ingmar,

Zal dit allemaal op mijn lijstje, zeg maar lijst :lol: bijschrijven.
    Ook dank voor de links. Ik had ze al gelezen maar zal het nog een keer doen met de 300SD in het achterhoofd.

Dan heb ik een vraag over de WW. Heb ik echt 3,7KW nodig of is 2KW genoeg (deze heb ik nl. al).
    Zijn er rekenmeesters onder jullie image

Stel ik wil de PPO verwarmen van 20° naar 60° (mag ook van 0°-60°), en ik verbuik 10L per 100Km (reken 1 uur). Dit mag ook 15L zijn voor het optrekken en zelfs 20L voor de kickdown.
    Kan iemand uitrekenen hoeveel W ik daar voor nodig heb?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Als je de WW en brandstofleidingen isoleert, moet je met 2 Kw wel een eind kunnen komen. Vooral als je je niet blindstaart op temperaturen... Vergeet niet, je heb een 3liter 5 cylinder met een lijnpomp, dus die doet het waarschijnlijk toch wel. Alle warmte die je meekrijgt is meegenomen.

En zoals hierboven al gezegd, zet er een nagloeirelais met nagloeistiften in, dat is al een wereld van verschil.
    edited November 2007
    voor de rekenmeesters :) :

Vraag hier boven: Hoeveel Watt heb je nodig om olie van 0°-60° te verwarmen als er 20L/uur per uur doorheen gaat.

Q=mc*deltaT
    met:
    Q in J = enthalpie = inwendige energie
    m in kg = massa = liter olie 900gr
    c in J/kg° = soortelijke warmte van olie = 2000 J/kg°
    delta T in ° = temp verschil = van 0°-60°C

max. verbruik 20L/100km (lees 1uur) (normaal 10L/100km, maar optrekken moet ook kunnen).

Q = (20*0.9)*2000*60
    Q = 2.160.000 J

W=Q/delta t
    met:
    t is tijd = 3600 sec in 1 uur

W = 2.160.000/3600
    W = 600W

Als ik dit allemaal goed heb gedaan heb ik dus slechts 600W nodig om 20L in 1 uur 60° te verwarmen (is minder dan ik dacht, maar een uur is lang).

Dus mijn 2kW is ruim voldoende en ik denk dat dit kleine, aluminium WWtje (slechts 220gr) lekker snel opwarmt.

PS de container zit op het schip (13/11) :lol: .

Herman
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Rekensom klopt inderdaad. Toch is meer dan 600W wenselijk omdat je ook warmteverlies hebt tussen de WW en de motor. Maar het lijkt me dat een 2kW WW wel voldoende is voor jou auto.
    edited November 2007
    Herman,

Mooi rekenwerk....
    In de praktijk zul je minder energie nodig hebben, daar ook de inspuitmpomp de nodige warmte toevoegt, tel daarbij een ventueel kortgesloten retour bij op...... Dus die A8 WT is al flink over-engineered.

Groet,
    Ingmar
  • edited November 2007
    DELETED
    edited November 2007
    Brownie (en Suzuki): isoleren staat op de lijst, dank.

Ingmar: 2000W is dus heel Watt :lol:

Pjot: heb eens ergens gelezen dat de inspuitleidingen, ook bij DINO (niet omgebouwd, lees WW), bloed heet worden (60° +), waar komt dit vandaan dan?

Algemene vraag:
    Mijn KGR komt van de pomp én de verstuivers-retour naar mijn filter (temp is hier natuurlijk een plus) en vandaar uit naar mijn tank. Blijkbaar heb ik hier geen last van lucht?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Pena,

Ik heb zo'n audi ding gehad, en ook een 3,7 Platen WW.

Het audi apparaatje werkt goed (5L/100km). De 3,7 is alleen 2x zo snel op z'n max temperatuur. Is geen theorie, alles gemeten.

Tim
  • edited November 2007
    DELETED
    edited November 2007
    Hoi Tim,

Dat is interessant. Ik heb eens ergens grafiekjes gezien van de eerste 5-10 minuten. Waren die van jou? Of heb jij zoiets?

en:
    meten Pjot (bij je MB) :lol:

Herman
    edited November 2007
    Nope,

Maar ik weet het nog wel.

4-5 km op 70 graden met de 3,7 PWW
    10 km op 70 graden met de Audi A8 WW

Beide keren met 10 graden buiten.

Tim
    edited November 2007
    Tim,

Beide geisoleerd/niet geisoleerd?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Pena, vergeet je niet die hele grote koelkast waar je in rondrijdt mee te nemen in je berekeningen?? Enerzijds omdat je koelwater enige graden meer opgewarmd moet worden, anderzijds omdat je in de cabine ook snel warmte wil en daarnaast de rijwind die het hele zwikkie veel sterker afkoelt naarmate de buitentemperatuur enige graden daalt, laat staan tientallen graden.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    De berekening zal wel kloppen, maar als je ook een retour naar de tank hebt zal het debiet allicht véél meer zijn dan 20 l per uur.
    edited November 2007
    Miglowie:
    Zit wat in, snik:
    In California verkopen ze geen stoel verwarming :(

Carlo,
    Je hebt vast gelijk, maar is dat te meten?
    De retour 1 minuut een emmertje laten vullen plus 2L/uur voor stationair draaien?
    edited November 2007
    Het is heel eenvoudig; je zegt dat je een 2 kW WW hebt liggen; gewoon inbouwen (zorg wel dat hij schoon is) en testen.
    Als je persé de retour wil meten; 10 min. op de snelweg rijden met de retour in een jerrycan.
    edited November 2007
    pena said:

Beide geisoleerd/niet geisoleerd?

Niet :!:, alleen de leiding van WW naar IP en een stukje armaflex om de wisselaar.

Tim
    edited November 2007
    pena said:

Algemene vraag:
    Mijn KGR komt van de pomp én de verstuivers-retour naar mijn filter (temp is hier natuurlijk een plus) en vandaar uit naar mijn tank. Blijkbaar heb ik hier geen last van lucht?

En hier is je antwoord:
    Boven op de standaardbrandstoffilter van de w123D zit een banjo met 3 thules eraan. 1=retour v/d verstuivers 2=retour pomp 3=retour naar brandstoftank. De banjobout is hol, de retour v/d pomp gaat voor een gedeelte terug naar de pomp via het brandstoffilter en de rest gaat terug naar de tank. Een benz heeft dus een 'gedeeltelijke' KGR en tegelijkertijd ook een ontluchtingsysteem via de retour tank!
    conclusie, zo laten dus!

gr Ton
    edited November 2007
    Dank Ton,

Ik zal het een goed bekijken als de bolide eenmaal hier is.

Heb nog twee hebbe dingetjes gekocht :) :

Een vervuild filter meter:

image

En een nagloei afslag meter:

image
    edited November 2007
    Herman,

Gaat zo een mooie cockpit worden met al die metertjes, de brandstof temp er natuurlijk ook nog bij he.

@Ton, klopt wat je zegt, zo zit het bij mij ook. Ik ga alleen de retour vanaf de filter KGR schakelen. Dit om mijn brandstof(APO) sneller op temp te hebben door nog een keer door de WW te gaan, anderzijds om de opvoerpomp wat te ontlasten. Die heeft naar mijn indruk wat meer moeite met de visceuzere APO. Er komen overigens wel een tweetal kogelkraantjes op, om te onluchten.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2007
    Ingmar,

Over kogelkraantjes gesproken. Ik wil in het koelwatercircuit vlak voor de WW een kraantje. Dit om bij te hoge temp. te kunnen afsluiten. Heb zoiets gelezen, hier bij BMW?
    Maar zoek hiervoor een 12mm kraan en kan alleen deze van Monopoel vinden. En die is 15mm.

image

Zijn er nog anderen?
    edited November 2007
    Herman,

Die zou ik niet in mijn koelwatercircuit zetten, lijkt me meer iets voor een tuinsproeier :lol: . Gebruik gewoon een kogelstopkraan van 1/2 inch, met slangpilaren en slangklemmen.
    image

Het is niet alleen voor te hoge temp, maar ook voor het geval je alleen diesel kunt tanken, warme diesel is ontzettend schraal.

De kogelkraantje voor mijn brandstof circuit zijn trouwens 3/8 inch met binnendraad, heet een mini-kogel kraan
    image

Groet,
    Ingmar
    edited November 2007
    Zou 90° moeten kunnen hebben (voor in het warmwatercircuit).

Doe mij die maar....... En dan van 3/8 naar 12mm.
    Waar komt die vandaan? Ik heb hem gevonden.
    Dank.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    kan je het kraantje niet in het retourcircuit van de waterleiding zetten, dat scheelt wat in temperatuur ;)
    edited November 2007
    Herman,

Ik heb ze bij de WIldkamp gehaald...www.wildkamp.com

Tjorque,

Kan in de retour, maar ik vind dit soort kranen uberhaupt niet in de auto thuis horen, mijn mening is geen gardena onder de motorkap.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2007
    Tjorque:
    Op zich een goed idee, alleen wil ik hem graag vlak bij de WW hebben. Dat is een logische plaats, dan aan de andere kant van het motorblok in de retour.
    edited November 2007
    image
    Zo een had ik ook ooit (van Praxis), die begon op vakantie lucht te trekken.
    image
    Die heb ik nu dus (ook van Wildkamp) doet het prima
    edited November 2007
    Dank Carlo en Ingmar,

Dit gaat hem worden.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    pena said:

Tjorque:
    Op zich een goed idee, alleen wil ik hem graag vlak bij de WW hebben. Dat is een logische plaats, dan aan de andere kant van het motorblok in de retour.

vlakbij de WW in de retourleiding zou toch geen enkel probleem moeten zijn?

maar de mening van ingmar is ook wel terecht :) hoe minder kunststof rommel onder de motorkap hoe beter :)
    edited December 2007
    PPO'ers,

Het wordt tijd voor een volgende stap:
    Hier het mooie (ben gek op simpel) schema van Tim (hoe was het ook al weer: beter goed gecopieerd, dan ... :D ).

image

Een paar dingen worden bij mij anders:
    Het electrisch verwarmt filter zal het waarschijlijk niet halen.
    Een 2e lijn, vind ik wel een goed idee, maar zal een uitbrijding worden.
    Een voorfilter denk ik wel te installeren (misschien 2 dus).
    De (kleine) KGR van mijn sterretje hou ik intact.

Verder ben ik op zoek naar handige, maar ook mooie oplossingen.
    Suggesties?
    B.v. de filterkop van Smul (met temp afhankelijke KGR) vond ik wel erg mooi, maar kan hem niet vinden bij Monopoel? Ben overigens wel van plan daar te bestellen.

Herman
Sign In or Register to comment.