Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Startproblemen

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited November 2007 in Algemene Techniek
Ik had het al een paar keer meegemaakt dat mijn auto onder de 6 graden zeer slecht wilde starten. Vannochtend bij 3 graden was het einde oefening voor de dag. Van het weekend maar eens goed naar kijken. De heren hier mogen alvast advies geven natuurlijk :-)
feitjes:
* Verstuiverleiding losgedraaid, spuit heldere olie :-)
* Mix 15%petr. 85% APO
* gloeikaarsen zijn nog in orde volgens mij, maandje geleden getest
* In duitsland bij 4 graden van helling laten rijden in 2e versnelling, koppeling los, meteen lopende motor.
* Hij heeft de neiging bij koude start hem op te pakken maar laat hem dan weer los. Heeft hij hem te pakken dan loopt de motor ook. beetje jojo van de pomp maar blijft lopen. geen gestotter etc dus naar mijn idee geen slechte kaarsen of lucht erbij.
* eenmaal een keer gelopen, rest van de dag meteen starten, no problem, ook niet als de olietemp weer 12C is. Probleem alleen bij de eerste koude start onder de 6 graden.
* accu wordt dit weekend vervangen, trekt het niet meer.
* lijkt alsof accu en startmotor samen te weinig compressie kan opbouwen om tot ontbranding te komen bij koude start. (geen idee of dit een kern van waarheid heeft)
* 2 a 3 keer voorgloeien
«1

Comments

  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2007
    Heb je een lager percentage APO al geprobeerd ?
    Ik vind 85% aan de hoge kant met deze temperaturen.
    Ik ga zelf met APO niet hoger dan 60%.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    dat ga ik als APO leek zeker proberen. Misschien gedraagt APO zich heel anders dan ZBO in de winter. ALs ik met ZBO in de winter mijn mix verkeerd had dan wilde hij na 2,3 omwentelingen wel aanslaan. maar dan zat ik op of onder het vriespunt met een mix afgestemd op 10C.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Erik,

    1 Valt je accu dood na ff starten? of kan je starten wat je wilt?

    * lijkt alsof accu en startmotor samen te weinig compressie kan opbouwen om tot ontbranding te komen bij koude start. (geen idee of dit een kern van waarheid heeft)
    Onzin! De accu kan wel te weinig pik leveren om de startmotor op het juiste toerental rond te laten gaan.

    Ik adviseer, eerst een verse accu idd.
    Mocht dat nix opleveren zou je ook een zgn snelstarter kunnen plaatsen.
    Die draait op een ander voltage dan standaard en slingert em harder rond, wat resulteert in sneller starten.

    gr Ton
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2007
    heb heel goede ervaring met snelstarter (9volt) bij mijn golf.
    als hij bij het in gang lopen onmiddelijk aanslaat is het volgens mij de compressie. hoe lager de begintemp. hoe hoger de compressie moet zijn om de vlamtemp. te bereiken(lage compressie kan vele oorzaken hebben,maar is het eenvoudigste op te lossen door sneller te starten.

    je kan ook eens testen met een tweede accu of uw accu laten opladen zodat ze warm is , dan geeft ze veel meer amp.
    startmotoren kunnen ook verslijten, en gaan dan veel amp trekken maar niet voldoende snel rondgaan
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Eric,

    Ooit eens je retourleidingen vernieuwd ? Heb ook bij koude temp last gehad(Opel Zafira) dat ie met geen mogelijkeheid wilde starten, en inderdaad eenmaal een keer gelopen de rest van de dag geen problemen.
    De accu was toen goed, die heb ik ook een keer de hele dag en nacht aan de lader gehad, maar ook dit bood geen soelaas..

    Groet,
    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Zal eens kijken of er een snelstarter van te verkrijgen is.
    Retourverstuiverleidingen worden morgen allemaal vernieuwd, braken af als lucifers houtjes. Mare Ingmar, doel jij alleen op de retour verstuiver leidingen of ook die vanaf de brandstofpomp??
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Eric,

    Yep Ik doel op die rubber slangetjes vanaf de verstuivers naar de brandstof-retour. Ik heb nog nooit de retourleiding vanaf de pomp naar de tank vervangen, alhoewel ik dan binnenkort wel ga doen bij de E, het eerste stuk flexibel is van een soort gardena kwaliteit.

    O trouwens Bokkum wist wel een adresje volgens mij die startmotors reviseert en naar 9 Volt ombouwt geloof ik.

    Groet,
    Ingmar
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    dat naar 9V ombouwen, hoe zit dat dan eigenlijk?

    overpower je die motor dan gewoon kortstondig door der 12V door te jassen ofwat?

    kan je daar je PPO ook nog wat mee voorverwarmen ;);) :twisted:
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Torque,

    Bij die startmotoren worden dan de wikkelingen aangepast dat ze hetzelfde toerental bij 9 Volt ontwikkelen. Door ze dan op 12 Volt aan te sluiten draaien ze in weze sneller dan ze zouden moeten. Volgens Bokkkum (die actief is op dubbellucht.nl) hebben veel oudere OM 616 motoren hier baat bij omdat ze door dit hogere toerental van de startmotor sneller op gang worden gebracht. Ze zullen wel wat warmer worden, maar die extra warmte ontwikkeling is maar kortstondig. :lol:

    Groet,
    Ingmar
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2007
    9volt starter mag in principe niet te lang draaien omdat de spanning te hoog is.
    dus 15 seconden doorstarten is niet goed .

    vroeger kon je een auto op 24 volt laten starten door twee 12 volt accu's in serie te schakelen, (ging ook snel!)
    tegenwoordig raad ik dat niet meer aan omwille van de electronica en de vele andere electrische toepassingen op een wagen die je niet meer kan uitschakelen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Ben ik het mee eens niet te lang laten draaien, wellicht dat hier op dubbel-lucht ervaringen mee zijn. Daar lopen heel wat Hanomagjes en Benzjes rond van respectabele leeftijd die zo'n start-viagra behandeling hebben gehad.

    Groet,
    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    heb ff gezocht, huidige startmotor heeft een vermogen bij 12 volt van 1,6KW. Der is ook een uitvoering van 3,1KW bij 12 volt. Grrrrr vanochtend niet kunnen testen, was al 8 a 9 graden, mix verdund, ja dan wil hij wel meteen starten. der komen nog wat koude dagen aan.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    ericzwiep said:

    mix verdund, ja dan wil hij wel meteen starten.

    Ligt dus niet aan startmotor/compressie. :!:
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited November 2007
    Eric, vervang je retourleidingen eens als het eerste wat je aan je motor gaat "vervangen" i.v.m. het slechte starten.

    Heb het met mijn Zafira (geen ppo maar gewone diesel) midden dit jaar ook startproblemen gehad, retourleidingen vervangen en klaar was klaartje.
    Dat zijn zowat de minste kosten om te beginnen.

    Mvg,

    Paul Siemons
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Wat dacht je van de verstuivers? Trek die er eens uit en stuur op naar Nero. Nieuwe nozzeltjes erin, schoonmaken en klaar.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @ carlo, die opmerking niet te hard roepen.
    @ smul dat dacht ik niet :lol:
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited November 2007
    Geef je ook wat gas bij als je start?
    Die van mij doet bij 90% koolzaad ook moeilijk als de buiten temperatuur onder de 10 graden ligt. Het lijkt of hij aanspringt ,na twee x gloeien ,maar slaat direct weeraf.
    Als ik iets gas bij geef gaat het wel goed en blijft hij wel lopen.
    Hij haalt dan nog een paar x en daarna loopt hij goed en kan ik het gas loslaten.

    mvg Henk
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    nope, het gaat zoals ik bij de feitjes heb besproken. Vandaag alle verstuiverleidingen vernieuwd. Was nodig, allemaal hard geworden. Nu wachten tot morgen om te zien hoe hij start. schijnt weer 3 graden te worden. brrrr
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Tja,

    De Zafira met de VP44, die is wel errug gevoelig voor lucht, heb het met die van mij ook gehad. Op plantaardige olie komen de gebreken van deze slangetjes wel naar boven.

    Groet,
    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    2x voorgloeien. starten bij 2,5C deze ochtend ging een stuk beter, hij sloeg aan na kleine 10 sec. Er zit dus verbetering in.......
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Mooi zo, nou nog eens kijken of je een andere startmotor kunt scoren,

    Groet,
    Ingmar
  • landrover PPO Newbie
    edited November 2007
    rij nu al een aantal seizoenen op PPO in mijn VW T4; omgebouwd met een 2 tanksysteem. Ieder jaar moet ik weer een compleet nieuwe set gloeistiften laten installeren. :x Ligt dit nu aan VW of aan de PPO :cry:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @landrover, 2 tank systeem, jij schakeld dus pas over bij warme motor en start op diesel toch?

    Dan zou ik zeggen dat het NIET aan de ppo ligt.

    gr Ton
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Landrover,

    Zijn het soms lange gloeistiften?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2007
    Je zou eens moeten meten hoe lang je na gloei tijd is lijkt me.
    Ik heb zelf nooit zulke problemen met mijn T4 gehad (1900D)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @landrover,

    Welk type stiften gebruik je ?

    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Eric, ik had in de C15 dezelfde XUD7-motor en ik had ook een slechte startmotor na 175.000km. Soms startte hij heel moeilijk of niet.
    Startmotor vervangen door eentje van de sloop (€30) en whoop... Problemen opgelost. Misschien een zwak punt?
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited November 2007
    Hallo,

    Ik heb de laatste tijd ook startproblemen en verstuivers waar de naalden van blijven hangen (Toyota Hiace).
    Dus de auto naar de dealer gebracht om de originele verstuivers weer terug te laten zetten en gelijk de gloeibougies te laten controleren en bij een defect te laten vervangen.
    Nu belde ze van de garage dat er een punt van de gloeibougie was afgebroken en in de wervelkamer is blijven steken.
    Nu moet de kop eraf, kosten ca euro 800,-
    Dit is voor mijn rekening. Dus je kunt het beter zelf proberen als er dan een afbreekt heb je het nog zelf gedaan (lekker achteraf)

    Nu las ik hierboven ook dat iemand zijn gloeibougies elk jaar moet vervangen.
    Bij langer gebruik van PPO gaan de verstuivers vervuilen in de zitting van de naald, hierdoor sluiten deze niet goed meer. Gaan lekken en in allerlei vreemde hoeken spuiten.
    Ík denk dat de verstuivers in vreemde hoeken gaan spuiten bij gebruik van vooral APO en hierdoor de gloeibougies raken er er zelfs gaatjes inspuiten en op dit punt afbreken.

    Zie ook onderstaande analyse, koolzaadolie koud geperst geeft het minste risico.

    http://www.asg-analytik.de/Infobriefe_D.html (Duits zie Einsatz von Sojaöl als Kraftstoff (09.2006)

    http://www.asg-analytik.de/Downloads/Infobriefe/Infobrief_2006_09_E.pdf
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited November 2007
    Even reactie op bovenstaande:

    Vanmorgen de auto opgehaald, en naar de gloeibougie gekeken.
    Hij is dus egaal afgebroken, dus er is geen gaatje ingespoten wat ik eerst dacht.
    Ik denk gewoon verkeerd gedemonteerd, niet met gevoel losgedraaid!.

    Vanavond eens een paar detailfoto's maken.

    Ik voel me nu heel klote en 1000 euro lichter!!

    Maar gelukkig licht het niet aan de PPO wat ik in eerste instantie dacht, motor zag er heel normaal uit aan de binnenkant.
    Toch neem ik wat er in de bovenstaande link staat wel serieus. Voor mij geen APO meer (wat voornamelijk uit sojaolie bestaat)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Brajo,

    Kan me je gevoel voorstellen, knap klote dus. Ben benieuwd naar de foto's. Kan me ook voorstellen dat je de link naar APO legt, echter ik ben er nog niet zo van overtuigd. De root-cause is het verkeerde verstuiverbeeld, en dat kan veroorzaakt worden door de brandstof, maar aan de anadere kant heb ik ook wel eens gloeibougies gezien die te lang waren icm. verkeerd afgestelde verstuivers. Het kan dus een combinatie zijn van verschillende oorzaken. Maar daar heb jij op dit moment niets aan.

    Wellicht wat experten die hier eens hun licht over kunnen doen schijnen.

    Groet,
    Ingmar
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Als ik apo bijmix, gooi ik elke 3e tankbeurt diesel additief erbij.
    Momenteel stanadyne.

    gr Ton
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2007
    Hi Brajo,

    Dat is mooi ruk zeg al die extra kosten :( maar ik heb toch het gevoel dat ik even moet reageren op je aannames.

    Een kapotte gloeibougie kan in kombinatie met PPO/APO de volgende oorzaken hebben.

    1/ Foutief verstuiverbeeld.
    Dit kan te maken hebben met versleten verstuivers of een te lage temperatuur van de PPO/APO waardoor de PPO/APO te dik is en dus niet goed verneveld word. Kan ook met de IP te maken hebben maar ik wil het nu even simpel houden

    2/ Verkeerd type gebruikt.
    Lijkt me duidelijk.

    3/ oude gloeibougie.
    Ook duidelijk

    4/ Te weinig spanning op de gloeibougie.
    Als je een slechte accu hebt dan is er na het starten weinig stroom meer over om na te gloeien waardoor er gemakkelijk kool aanslag op de gloeibougie blijft plakken.

    5/ Te hoge of te lage temperatuur in de wervelkamer.
    Te laag geeft kool aanslag, te hoog verbrand de gloeibougie gewoon.

    6/ Nagloeien met gloeibougie die daar niet voor gemaakt is.
    Lijkt me duidelijk.

    Die duitse site geeft een zuiger te zien met een enorme kool aanslag en een totaal opgevreten zuigerwand. E.e.a. zou met PPO/APO te maken kunnen hebben maar bij normaal gebruik op diesel kan gemakkelijk het zelfde effect berijkt worden kan ik je uit ervaring melden.

    Er is maar 1 manier om de boel goed draaiend te houden en dat is regelmatig olie verversen, bij PPO/APO is dat meer dan anders op diesel i.v.m. de polymerisatie van de motor olie. Regelmatig gloeibougies nakijken/vervangen. Regelmatig luchtfilter vervangen. Regelmatig verstuivers inwendig schoon maken met een additief in de brandsof.

    Groeten,

    Easy rider.

    ('K heb de TOC binnen, ziet er goed uit, nog bedankt.)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    zo, de nieuwe accu zit erin en start weer zonder problemen. kunt goed merken wat het verschil is voor de startmotor. retourverstuiverleidingen ook vervangen. Nu alleen brandstoffilter binnenkort nog vervangen, snelheid wordt soms begrensd op 130. :cry:
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    suzuki said:

    Als ik apo bijmix, gooi ik elke 3e tankbeurt diesel additief erbij.
    Momenteel stanadyne.

    gr Ton

    Hey Ton.....sommige additieven bevatten veel raapsmethylester...of te wel BIO-diesel hoor.....


    Groet,
    Ingmar
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    ingmar said:

    suzuki said:

    Als ik apo bijmix, gooi ik elke 3e tankbeurt diesel additief erbij.
    Momenteel stanadyne.

    gr Ton

    Hey Ton.....sommige additieven bevatten veel raapsmethylester...of te wel BIO-diesel hoor.....


    Groet,
    Ingmar
    Ojee, dit moet ik dus eens haarfijn uitzoeken......... :shock:

    Gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Nou Ton,
    Alhoewel BIOdiesel natuurlijk geen PPO is, is de oorsprong ervan wel plantaardig. Zelfs de Methanol is plantaardig, daar deze door vergisting ontstaan (puur natuur dus). De caustic soda daarentengen weer niet.

    Maar als je ook alle fosielle brandstoffen meetelt die bij de vervaardiging van PPO worden ingezet, dan zal het allemaal wel weer gelijk uitkomen.

    Nadeel van die BIO-diesel is dat de pakkingen er weer niet zo best tegen kunnen.

    Greot,

    Ingmar
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited November 2007
    Ook de Methanol hoeft niet plantaardig te zijn, het kan ook van gekraakt aardgas komen, helaas.

    mvg Henk
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited November 2007
    Hallo esasy rider:

    Afgelopen zaterdag de overige 3 gloeibougies nagekeken en deze zijn allemaal goed.

    Ik denk dat de garage nu wel een probleem heeft, hij start nl nog steeds niet goed. Dus die vierde gloeibougie was ok nog goed. Ze hebben de gloeibougies gewoon niet doorgemeten!! en direct gaan demonteren!

    Ik zie nu geen enkele oorzaak meer met PPO of APO, dit is gewoon STOMMITEIT van de dealer!!

    Wat kan het nog meer zijn? kapot gloeirelais?

    image

    image

    image


    image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Brajo, 99% v/d garages/dealers leggen als je problemen met je auto hebt altijd de oorzaak bij ppo en apo.
    Dit omdat ze daar geen bal vanaf weten.
    Ook al zeg je, forget about the ppo blijven ze daar toch op hameren.

    gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Ton....Mijn ervaring ook...onbekend maakt onbemind en wat de boer....dus nog heel wat zendingswerk te verrichten door de Elsbethianen denk ik zo.......Ruud...klanten ! :D

    Brajo,

    Lijkt me dat ze eerste eens met een meter moeten gaan kijken of de gloeibougies spanning krijgen.

    Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2007

    Wat kan het nog meer zijn? kapot gloeirelais?

    Kan, ik vind het echter wel vreemd dat op foto 1 een kompleet doorgebrande gloeibougie te zien is, Hmmm ff nadenken hierover.

    Ga in ieder geval nu als volgt te werk.

    1/ neem nieuwe gloeibougies, eventueel nagloeiers, van het juiste type.
    2/ Even testen zoals op foto 3.
    3/ Monteren van de gloeibougies.
    4/ Volt meter aansluiten op de gloeibougies aan de bougie zelf (dus niet uitgang relais.
    5/ Contact aan zetten en kijken of je spanning hebt op alle gloeibougies.
    6/ Start de motor en kijk wanneer de spanning af valt.

    Als de gloeibougies geen stroom krijgen is:

    1/ Je relais stuk
    2/ aansturing (vanaf contactslot) naar relais niet in orde.
    3/ draadbreuk vanaf gloeibougies naar relais of oxidatie contacten van draden naar stekkers.

    Verhalen op garage is altijd moeilijk weet ik uit ervaring.

    groeten,

    Easy rider.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited November 2007
    Hoi Easy rider,

    Bovenste foto is de afgebroken gloeibougie, ik ben toen in de garage wezen kijken de gloeidraad zat er toen nog aan en was niet verbrand.
    Door het afdraaien van de bovenste gedeelte van gloeibougie links op foto-1 (onderste punt is vastgelopen in de wervelkamer)
    Het breukvlak is geheel glimmend dus gewon getordeerd en afgeknapt.

    Vannavond ga ik eens spanning en stroom meten kan ik direct een 10mm² draad op de verzamelrail van de gloeibougies en de + pool cvan de accu aansluiten (ca 4 sec)?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2007

    kan ik direct een 10mm² draad op de verzamelrail van de gloeibougies en de + pool cvan de accu aansluiten (ca 4 sec)?

    In principe wel, neem voor de zekerheid wel nagloeiers die kan je niet stuk krijgen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited November 2007
    Hallo,

    De oorzaak gevonden, krijg geen spanning op mijn gloeibougies.

    Waarschijnlijk kapotte zekering (80A) krijg hem er alleen niet uit.

    Dus hij start zonder voor te gloeien!! met alle rookpluimen en motorschommelingen!

    Nu is ook gelijk alles duidelijk, gloeibougies kolen natuurlijk aan met eruitdraaien is er een vastgelopen en afgebroken.

    Fijn dat ze in de garage dit even gecontroleerd hebben!!!!!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Brajo,

    Dit verhaal lijkt me duidelijk. Al je kosten die je gemaakt hebt bij de garage zijn als gevolg van onkundig handelen.

    Ik zou naar de garage gaan om verhaal te halen, willen ze niet, dat een brief laten schrijven door je rechtsbijstand.

    Succes,
    Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2007
    Ik trek als conclusie uit dit verhaal, iets wat ik al jaren predik:
    Kijk altijd zelf zoveel mogelijk na voor je je auto naar de garage brengt.

    Er zijn daar teveel onwetende / inkompetente mensen aan het werk en
    als ze hun werk niet goed doen, betaal jij de rekening.
    Met het geld dat je NIET aan de gerage betaalt door zaken zelf te doen,
    kan je veel gereedschap kopen om herstellingen zelf te doen.

    Controleren of je gloeibougies werken vlak voor je start:
    Plaats een voltmeter, als de gloeibougies inschakelen, zakt de spanning.
    Op de gloeibougies zit bij mij een buzzer: Dan hoor ik als de gloeibougies
    spanning krijgen. (en dus ook als het relais mocht blijven hangen...)

    Ook plan ik nog om een drukmetertje te plaatsen dat de opvoerdruk
    meet vlak voor de injectiepomp: Zie ik direct dat de filter verstopt geraakt...

    Zo zijn er mogelijkheden zat om te METEN wat er kan mislopen en zo
    problemen vermijden / voorkomen / diagnostikeren.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Heren,

    Een vriend (monteur) van me zei, dat je de gloeiers ook snel kan testen door een stukje kabel op de plus van de accu te drukken en vervolgens met het andere eind even de gloeiers snel aantikken.

    Vonk het draadje goed, dan zijn de gloeiers vaak nog goed.

    Dit is idd maar een snelle test, ik weet niet hoe betrouwaar het is.

    Cheers,
    Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2007
    Vrij betrouwbaar.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    het NIEt uitmeten van je stroomtoevoer nar je gloeiboegies (voordat ze de gloeikars eruit draaien), i en fout van de garage.
    MAAR het afbreken vaeen gloeiboegie is geen fout! Dit gebeurd helaas vaak en zelfs met beste kunsten en goede wil, is dit vaak overmijdelijk.
    Gloeikaarsen zwellen soms op, of koolaanslag erop of gewoon vastgebrand in de draad.
    Echt, dit is jammer, maar helaas.
    De kosten ,daar valt altijd over te praten.

    Betrouwbaar uitmeten van gloeikaarsen in je motor kan enkel met ampèretang. Wat ook al trekt je gloeikaars vonkjes, dan nog is het niet zeker dat hij volledig en goed doorgloeit.

    Gr
    Nero
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Voor 800 € krijg je anders wel bijna een chirurgisch gereedschapje waarmee je de gebroken gloeipunt er uit kunt vissen.
    Terwijl blijkbaar alleen het gloeirelais kapot was...
    Het lijkt mij billijk de kosten 50/50 te splitten.
    En ik geef Wodan geheel gelijk.
Sign In or Register to comment.