Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Minerale olie 15w40, niet te duur per 60l drum!

suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
edited June 2008 in Olieen
Heren,

Omdat MB een oliewissel per 7500km voorschrijft en het vanwege ppo ook aangeraden wordt bij deze stand te verversen ben ik maar weer eens gaan kijken voor bulkvoordeel....
De Benz moet zowieso op minerale olie vanwege de krukaskeringen binnenzijde carter, die zijn van afdichtlint en kunnen geen synthetische shit verdragen.

De Valvoline 15w40 die ik nu gebruik kost me 15euri p/5l. 3euri p/l dus.
Een drum van 60l krijg ik mee voor 115excl, komt neer op 2,30 p/l incl.
42 euri voordeel totaal.....

Heb nu nog een 5l kannetje gekocht maar de volgende x bestel ik een drum dus!

gr Ton

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited October 2007
    Suzi,
    Voor 6 euro per liter heb je plantaardige motorolie !! Dubbel zo duur maar driedubbel lekker.
    Niek
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    @Niek, die plantomat prijst zich nogal uit de markt vind ik.
    Is die olie trouwens 100% plantaardig en zitten er dus geen toevoegingen in?

Voor ppo en oudere auto's vraag ik me zowieso het nut van duurdere half/synthetische olien af. dit ivm de Elsbett aanbeveling van 7500km olie verversen.

Ook denk ik dat je met minerale olie het milieu minder belast dan met synthetische. Dit qua productieproces en afvalverwerking.

het bulkvoordeel ff doorberekend:
    42 euri : 3= 14l voordeel vergeleken met de winkelprijs

gr Ton
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2007
    Plantaardige motorolie is inderdaad niet 100% plantaardig meen ik te weten. Het is niet "giftig" voor het milieu, maar ervan drinken zou ik niet doen :) En eenmaal gebruikt, is het zowiezo een giftig goedje, vol met benzeen en ander giftige verbindingen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Het grote voordeel van Plantomot en andere plantaardige olien is natuurlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken omtrent Polymerisatie.
    Natuurlijk moet je elke olie beschouwen als Chemisch afval en als zodanig afvoeren. Verwerking ervan is wel minder milieu belastend dan Synthetische of half-synthetische olie.

Specifications

PLANTOMOT 5W-40 is tried and tested and meets the following classifications, specifications and test procedures: -

· API CF-4/SG

· Special approval DEUTZ-MWM

· Special approval Kubota

· Special approval SISU

· Special approval Zetor

Advantages / Benefits

· Biodegradable according to CEC-L-33A-94 greater than 80%1).

· Excellent cold start-ups even at very low temperature.

· About 30% quicker oil circulation, therefore less engine wear and up to 4.5% lower fuel consumption2). Up to 20% less oil consumption2).

· Significant reduction in evaporation loss, therefore fewer particle emissions. A very low tendency to vaporise, results in extraordinarily low oil consumption.

· PLANTOMOT is classified in the Water Pollution Category 13), which minimises the risk of pollution when spillages occur in protected water zones or in streams.

· Perfect function of hydraulic tappets.

· Excellent shear stability, ensures no viscosity loss even during extended drain interval service.

1) After 21 days.

2) Compared with other conventional 15W-40 oils.

3) Classification according to VCI regulations.

Groet,
    Ingmar
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    wat ik weet van die plantaardige olie (en dit zie je dus op de specifications), is dat die gebruikt worden voor motoren die max. 2700 a 3000 toeren draaien.
    Traagdraaiers dus, geen automotoren die 5000 en meer toeren halen.
    Kubota, isuzu, mwm,...allemaal zulke motoren.
    Ik lees geen enkele goedkeuring van automotoren?!

Goed voor traktor, heftruck,...maar in m'n auto? Neen, voor mij niet.

Gr
    Nero
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    meeste diesels draaien niet zoveel toeren toch?? Misschien de nieuwere, maar de oudere diesels worden al zenuwachtig van 3500/4000
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Miglowie, of je een hoog of laagtoerig blok hebt kun je uit de boringxslag halen. Lange slag is laagtoerig, korte slag(overvierkant) wil graag toeren draaien.

gr Ton
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    meeste diesels in auto's draaien nu zeker al 5000 en meer!
    Akkoord, oudere benzen niet, maar tegenwoordig ook al hoor.

Gr
    Nero
  • edited November 2007
    DELETED
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2007
    Hier zijn er niet zoveel 100% PPO motoren. Dus benzeen ea. vervelende verbindingen komen in de olie terecht.

Als je het op 1µ of fijner filtert, kan je het inderdaad opstoken, in je auto of in de kachel.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007

Is er een speciaal afleverstation voor afgewerkte plantaardige motorolie dan?

Nee...nog niet, kwestie van labelen dus dan heb je in ieder geval je beste beentje voor gezet. Ik ga er wel vanuit dat bij de afvalverwerker toch wel het een en ander gescheiden wordt....zal geen kwestie zijn van alle meuk de schoorsteen in gooien.

Groet,
    Ingmar
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    sjampoo said:

Als het gewoon bij de rest van de minerale meuk wordt geflikkert, is de verwerking ervan net zo milieubelastend... ?

Slaat nergens op... Als plantaardige olie beter is is hij beter, punt. Als andere eikels op minerale meuk rijden hoef jij dat nog niet te doen.
  • edited November 2007
    DELETED
  • edited November 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    @Shampoo; het is een mening..
    Jouw standpunt deed me denken aan het standpunt dat sommige mensen hebben over vegetariërs; 'Als jij geen vlees meer eet zullen er echt niet minder beesten geslacht worden.' Dat is óók onzin. Dan hoef je dus ook niet meer te stemmen want 'jouw ene stem' doet er toch niet toe.

Als plantige motorolie meer in zwang komt zullen verwerkingsmethodes veranderen. Bovendien zit er minder milieubelastende meuk in plantige motorolie (hoop ik) dus óók bij verbranding in een verbrandingsoven levert het minder troep op.
    sjampoo said:

Om nog maar te zwijgen van alle sludge die langzaam uit de motor zal los komen..

Heeft die Plantomat de eigenschap de motor te reinigen?
  • edited November 2007
    DELETED
  • matteus PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=nero;26945]meeste diesels in auto's draaien nu zeker al 5000 en meer!
    Akkoord, oudere benzen niet, maar tegenwoordig ook al hoor.

Gr
    Nero

Neen hoor. Ook mijn benz draait zonder problemen 5000+ toeren.

Ook gewoon op de snelweg op kruissnelheid zit de motor constant aan 3000-3500 toeren (120-140).
Sign In or Register to comment.