Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

zelf koolzaadolie geperst

koen s PPO Newbie
edited October 2007 in Olieen
hallo allemaal

een tijdje terug vroeg ik waar ik koolzaad kon halen voor mijn project voor school. Uiteindelijk heb ik het gewoon bij de czav in wemeldinge gehaald.

We zijn een hele tijd aan het proberen geweest om het te persen. Op een gegeven moment had ik een mooi concept, een buis op een plaat gelast, daar een passende zuiger voor gemaakt, die aan een mechanische potkrik vastgelast, onderaan de buis een paar kleine gaatjes gemaakt waar de olie doorheen kon en dan de krik uitdraaien. Het was alleen een btje jammer dat de krik niet sterk genoeg was :shock:

Toen een beetje simpeler gaan denken, een buis met aan allebei de kanten een moer gelast, aan een kant een kleine bout erin zodat het koolzaad(olie) er niet uit kon. Aan de andere kant een lang draadeind er in en maar draaien. Er kwam olie uit maar op een gegeven moment gaat de draad vol zitten en gaat het niet meer zo goed.

En toen... de uitvinding van de eeuw. Een topstang van een trekker vullen met koolzaad en die aan beide kanten aandraaien, geen speling en gaat stuk vlugger. De olie heb ik nou goed gefilterd en is mooi geel.

Ik vond het wel even leuk om te laten weten dat het principe niet zo moeilijk is. Dat vonden wij namelijk ook wel leuk. Je had onze blije gezichten moeten zien toen we de eerste druppel olie zagen....

Maar aangezien de productie op deze manier niet echt hard gaat zou ik wel wat koolzaadolie ergens moeten tanken, weet iemand van jullie een een of andere lijst waar dit kan?

In ieder geval bedankt voor jullie hulp van vorige topics!

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Koen,

Er is volgens mij een adres vlak bij Breda (Turnhout) en in of in de buurt van Antwerpen. Wellicht dat Ruud je wat tips kan geven ?
    Voor APO kun je bij het distibutiepunt Breda terrecht, Niek kan je het telfoonnummer wel geven.

Groet,
    Ingmar
  • koen s PPO Newbie
    edited October 2007
    Hallo,

ik moet dus eigenlijk nog koolzaadolie hebben. Nog iemand adressen?

Nou heb ik nog een vraag die jullie misschien wel dom zullen vinden :oops: : Wat is nou precies verschil tussen ppo en apo? APO was toch afval frituurvet?
    En als ik nou een motor er op wil laten lopen moet ik het voorverwarmen, maar welke temperatuur is nou het beste? En onder welke temperatuur krijg je serieus problemen met de brandstofpomp? De pomp van de motor die we gaan gebruiken is trouwens een bosch lijnpomp dus vrij sterk.

Alvast bedankt

Koen
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2007
    Koen,
    Over temperaturen moet je toch even moeite doen en het forum doorlopen. Dan kom je er achter, dat alles tussen de buitentemperatuur en koelwater temperatuur wordt toegepast. Wat het beste is: lezezen

Wat is het verschil tussen ppo en apo: PPO is pure plantaardige olie. Dus alle olie van plantaardige oorsprong: soja, koolzaad, zonnebloem, jathropa, etc. enm mengsels daarvan.
    APO is afgewerkte plantaardige olie, of beter GPO: gebruikte plantaardige olie. WVO in het Engels. APO/GPO is dus ook PPO, maar met de toevoeging, dat het al eens voor een ander doel is gebruikt: om oliebollen, frietjes, vis in te bakken. APO/GPO heeft een iets hoger stolpunt dan de eerste lijns PPO, omdat in het bakproces de koolstofketens wat langer geworden zijn.

Niek
Sign In or Register to comment.