Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vectra 1.7D uit '91

Gubje PPO Newbie
edited June 2008 in Opel
3 wekenterug ben begonnen met mengen van slaolie van C1000 en plus (Goldsun). Proef gedraaid met 100% PPO via een tankje wat ik boven de pomp heb gehangen. Resultaat is dat de auto ontzettend nagelde maar liep wel.
Daarna 50/50 gaan rijden. Smorgens goed starten, 3x gloeien met beetje gas en meteen gas los.
Vorige week mengverhouding bij wijze van experiment naar 80/20 PPO/diesel gebracht. Moet zeggen dat hij hierop niet meer zo goed start. Flink nagelen en af en toe een cilinder die niet meedoet de 1e 10 seconden. Daarna loopt hij mooi rond. heb vandaag weer de mengeverhouding naar 50/50 gebracht omdat, waarschijnlijk door het koudere weer, hij constant bleef nagelen en ik dus geen idee heb in hoe verre mate dit schadelijk voor de motor is.

Heeft er iemand een idee wat voor pomp er op deze auto zit, of waar ik het type pomp aan herken? Want mijn typeplaatje zit er niet meer op. Is er af gevallen. Bij het bestellen van een nieuw oliefiltertje is gebleken dat het een Isuzu motor is.

De vectra heeft momenteel 277.000km gelopen en heeft geen aanpassingen ondervonden. Is het dan wel verstanding om mengverhouding 80/20 te handhaven, ondanks enigszin nagelen?

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Gubje,

Welkom op dit forum. Ik geloof dat ik zo'n zelfde Vectra zoals jij gehad heb, is dit zo'n 55 Pk motor 1700 cc?? Wat je niet aangeeft wat de temperatuur was van die olie die je gebruikte, als deze gewoon kamer temp was dan kan ik begrijpen dat ie ging nagelen. Deze olie is dan lastig te verstuiven.

Maar ik denk dat je eerst eens goed moet nagaan welke motor je hebt en welke inspuitpomp, die zal in grote mate bepalend zijn wat je om moet bouwen. Een warmtewisselaar is wel het minste wat je er aan om moet bouwen.

Groet,
    Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited October 2007
    Eigenlijk maakt het niet uit wat voor brandstofpomp erin zit en kan met een 2-tank oplossing iedere dieselauto rijden op PPO toch? Maar ik denk dat mensen graag te horen krijgen dat ze niets hoeven te doen en gewoon 100% in hun tank kunnen gooien. Dat is helaas niet zo. Maar het inbouwen van een warmtewisselaar is ook niet zo een grote klus; gewoon doen.

En van daaruit verder zoeken naar een manier om hem beter te laten starten, bv met langgloeiers, een nagloeirelais of een 2e tank.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Arne,

Tuurlijk kan dat, maar de ombouwkosten voor een twee-tank systeem zijn wel hoger, en dat terwijl de auto al 277 K gelopen heeft.
    Ik ga er vanuit dat de auto wel probleemloos start op diesel. Door wat onderzoek te doen naar het motortype kom je er ook achter welke inspuitpomp het is en of hij wellicht al nagloeiers heeft.
    Een aanpassing is altijd nodig, zo maar 100 % erin gooien kan goed gaan, maar lijkt wel wat op een Russiche roulette met als inzet je brandstofpomp.

Groet,
    Ingmar
    edited October 2007
    Je kunt bijna al je ombouwonderdelen meenemen naar je volgende dieselauto, dus waarom niet 2-tanken. Anyhow, da's natuurlijk aan ieder om zelf te bepalen.
  • Gubje PPO Newbie
    edited October 2007
    Het is inderdaad een 1700 met rond de 55 pk. Geloof 60 pk. En op diesel startte hij probleemloos.

Maar het is dus verstandig om een warmtewisselaar erin te bouwen. Nu zag ik voor 40 euro op marktplaats een mooie. Uit een of andere CV ketel. Maar deze werkt op koelwater. Dus, mits ik geen 2-tanksysteem van maak, rij ik nog steeds de eerste 10 minuten op dikke olie.
    Ik zie ook dat er standaard al een verwarmingselement in de filter zit. Dit kan ik misschien ook gebruiken al heb ik nog niet gemeten wat de stroom is die er loopt van dit element (om vermogen uit te rekenen). De thermostaat die erop zit valt wel door te lussen.

Maar er word vermeld dat een pomp er niet tegen kan dat de olie te dik is. Wat is hier de oorzaak van dan? Te grote mechanische belasting door te dikke olie (met aanzuigen en verpompen)? Heb hier wel het een en ander gevonden op het forum met betrekking tot Lucas/Bosch pompen. Ik heb dus geen idee of ik een Bosch pomp heb.

Behalve de pomp is de motor wel bestand tegen PPO? en hier doel ik op het nagelen, dus op het verkeerde tijdstip ontbranden van de brandstof.

Het lijkt wel dat hij op 50/50 harder loopt in topsnelheid en beter oppakt.

Groet
    edited October 2007
    Grubje, al je vragen zijn al eerder gesteld en beantwoord. Ik zou even de tijd uittrekken om dit forum door te bladeren. Je leert er veel van. Je kunt bijvoorbeeld starten bij de Algemene Techniek.
  • Gubje PPO Newbie
    edited October 2007
    Heb je helemaal gelijk in Atjong.
    Ben er wel inmiddels achter dat de pomp een rotodiesel is. Zat nog een plaatje onder de auto verborgen. Helaas lekt de pomp brandstof, dus het is inderdaad een grote rotzooi die lucas-achtige. Ooit op een xantia gehad. Ging van bosch naar lucas. Alleen maar trubble.
    Zal er diesel bijgooien, om te kijken of de lekkages alleen bij te hoge druk ontstaan.
    edited November 2007
    Mijn Boschpomp lekte ook. Eigenlijk alleen op PPO. Ik heb zelf de bovenste O-ring vervangen maar dat was niet afdoende. Een Bosch center heeft ook de onderste O-ring vervangen en hem opnieuw afgesteld wat mij 156 euro heeft gekost :-|. Maar daarna is ie ook goed dicht gebleven, zelfs op PPO.
  • Gubje PPO Newbie
    edited November 2007
    Mijn tank is bijna leeg. Dus ga er weer een tankje diesel ingooien. Moet wel zeggen dat benzine een behoorlijk positieve invloed heeft op starten en nagelen. zat 20 liter in de tank, ongeveer 50/50 diesel/ppo en daar 1,5liter benzine bijgevoegd. Starten bijna weer als vanouds en nagelen beduiden minder.
  • HanM PPO Burner
    edited November 2007
    Hey gubje..

als je hem gaat ombouwen. (wat ik zeker zou doen) kijk dan even bij de topics van Tim en mij. Wij hebben allebei een combo omgebouwd en daar zit precies dezelfde motor in als in jouw auto.

Ik zou oppassen met zomaar bijmengen, verder dan 30% ben ik nooit gegaan met mijn combo.
  • Gubje PPO Newbie
    edited June 2008
    Heb nu tot en met mei met de diesel gereden. Vele kilometers op ppo. Mengverhouding, afhankelijk van het weer is geweest 30/70 tot en met 70/30. Zonder aanpassingen. Ook geen lekkages meer (kwestie van retour leiding fatsoenlijk vastzetten). Heb alleen heel af en toe een litertje benzine bijgegooid als het flink begon te vriezen en er teveel ppo in de tank zat voor die temperatuur.

Dus mijn eindconclusie:

Gaat goed, alleen met temperaturen onder vriespunt merk je dat het spul wat dikker is. Hierdoor begint hij flink te nagelen wat smorgens nogal een herrie is, maar dat doet zo'n 1.7D toch al redelijk. Misschien dat dit af te vangen is met de timing van de pomp wat te verzetten, wat later te zetten maar heb dit niet uitgeprobeerd.
    Met het aansluiten van het verwarmingselement in het filterhuis heb ik niet echt veel verschil gemerkt. Denk omdat het vermogen niet supergroot was. Met inschakelen (bij starten) trok deze 13Ampere maar tijdens rijden zakte dit terug naar 2Ampere dus iets van 25Watt.

Maar al met al zou ik toch uitkijken met flink bijmengen zoals hier op het forum beschreven is.

Groeten Gubje

Heb trouwens de auto goed rijdend verkocht. De reden hiervoor was dat hij te weinig vermogen had om een caravan te trekken
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    als het goed is was het trouwens toch geen isuzu motor hoor. de vectra A's hebben enkel een isuzu als TC4EE1 turbo 82pk(60kw). als er geen turbo op zat is het een 17d of 17dr. zelfde motor als ik nu heb. (er komt bij mij isuzu in, ook ivm te weinig vermogen, en ze zijn stukken zuiniger). voor zover ik weet hebben de isuzu's ook altijd een bosch licentie pomp en geen lucas. makkelijk herken punt voor diegenen die eens mochten twijfelen.

isuzu motor:
    -diesel inspuit pomp achteraan bij schutbord onder inlaatspruitsstuk
    -olievuldop op kleppendeksel heeft schroefdraad
    -is compacter
    -waterpomp op V-riem
    -turbo versie: turbo vooraan bij radiateur (tc4ee1 tc4ec1)
    types: 4ec1(=X15D 15D), 4ee1(=X17D), tc4ec1(=15DT), tc4ee1(=x17DT 17DT) DT of TC zijn de turbo's (turbo compressor of diesel turbo)
    te vinden in: corsa A, corsa B, combo's in zowel turbo als non turbo
    in vectra's en astra's enkel als turbo versie omdat de motorruimte hiervan groot genoeg is voor de eigen opel motor (die minder sterk is)

opel diesel:
    -diesel inspuit pomp vooraan
    -waterpomp op distributie
    -relatief smal kleppendeksel boven
    types: 16D 17D 17DR X17DTL hoewel de isuzu motor vd combo soms ook 17d wordt genoemt. DTL=diesel turbo low (iets vlottere 17D)
    zitten in kadett's , astra's, vectra's, ascona's

oudere opel's alsmede omega's hadden ook nog diesels welke op de CIH motor waren gebaseert. heb er weinig ervaring mee...maar ook weinig goeds van gehoord. wel grappige montage vd dieselpomp (als een stroomverdeler op de plek vd oude verdeler) de omega B had de BMW 2500TDS motor. echter met iets minder vermogen (gechipt naar lagere power..want een omega zou maar eens sneller zijn als de echte bmw....dat kon natuurlijk niet. lolz)

latere opels hebben vaak motoren gebaseert op de oudere isuzu motoren. heb er zelf nog geen ervaring mee. de isuzu's zijn wel erg sterk. heb wel gehoord van redelijk wat problemen met de nwere electronische inspuitpompen vd opels. zowel de 2.0 16v Diesel (en de vergelijkbare 2.2 16V D) als de 1.7 op isuzu gebaseerde versies (die daar ook wel zullen worden gebouwt)..maar dit is nog vrij nw gebied voor me. heb wel al een en ander aan de 2.0 en 2.2 16V versies gedaan maar heb nog geen klanten met de nwere 1700 diesel 16V's enzo. komt nog wel)

kan uiteraard zijn dat er uitzonderingen zijn. ik heb niet bij opel gewerkt en durf ook niet te zeggen of er bijvoorbeeld in het buitenland andere versies zijn geweest en bijvoorbeeld idd een isuzu zonder turbo in een vectra is gehangen ofzo..... mochten mensen hiervan weten hoor ik het graag.

van de oudere opel en isuzu motoren heb ik evt een manual van haynes (wel int engels) [1982-1996]

bij vragen hoor ik het wel. deze vectra is dus al verkocht, maar wie weet voor toekomstige Opel PPO'ers .

ps: isuzu motor past niet zomaar in de plek van opel motor. motorsteun op chassisbalk is anders!

greetz, Hans
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    heb ook eens een half jaar lang zo een slopel vectra gereden.

1 voordeel had ie: 1200 km met 1 tank dino.(60 L tank).
    voor de rest alleen maar ellende.
    edited June 2008
    was dan vast ook de turbo diesel isuzu versie?

de opel versies drinken meestal meer (rij zelf 1 op 15 ook al 1 op 14 gehaald met lichtere astra...kan ook aan mn rijstijl liggen)

niet toevallig de motor nog liggen (als het een isuzu was)...kan altijd reserve delen gebruiken. maybe binnenkort nog een ombouw met zo'n motor.

greetz, Hans - fury
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    absoluut geen turbo>
    ding was zo traag dat ik t idee had dat ie op kruipolie reed.

heb deze ellende gelukkig niet meer ,t was achteraf n les auto.
    en dat heb ik geweten.
    alles was versleten,

hij voor de export verkocht.
    edited June 2008
    zo traag dat ie zelfs zuinig was...lolz

mijn astra heeft op de teller al 175km/h gehaald... maar die drinkt dan ook meer. (heb nooit pomp opgeschroeft of dergelijke en heb em van ouder koppel gekocht)...maar dingen als tegenwind, berg op of kar erachter heeft ie wel erg veel last van...daarom komt er ook Turbo D in!!

grtz, Fury
Sign In or Register to comment.