Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

zomer versus winter APO

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited February 2008 in Olieen
:x de APO die ik had is met de huidige buiten temperaturen-2 - 10C troebel geworden. Hier meer APO rijders last van op dit moment? opnieuw filteren is voor mij geen optie, hoogstens laten bezinken. Gelukkig wel een verwarmd filter. Zomer APO :?
«1

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited October 2007
    Winter APO is die die 's winters gefilterd is. Mijn winter APO is nu nog vrij helder (Enkel een laagje op, met dat het vannacht vroor). Zomer APO... is die bij +15°C gefilterd is. (Nu met brokskes dus :))
    Beetje warm maken, Diesel erbij en dan kan je er toch mee rijden :)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007

Beetje warm maken, Diesel erbij en dan kan je er toch mee rijden

helaas, die vlieger gaat niet op :( Khad 60L en 200L drum opgewarmd naar 20C, beide helder. 20% petr. erbij getest in de koelkast, helder zeker tot -3C maar nu is het 60L vat toch weer troebel bij 5C.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    als je een verwarmt filter heb
    hoef je niet zo zorgen te maken of wat vlokjes.
    deze lossen bij het verwarmen toch weer op .

het maken van winter gpo valt wel tegen filter loopt nu na 60 l al dicht.
    maar na 5min in de magnetron kan ik hem weer gebruiken :D
    dus is allen wat meer werk.

dyssie 8)
    edited October 2007
    Ik sprak over de gedraging van de WVO die ik heb. Die is natuurlijk niet noodzakelijk gelijk aan die van jou ericzwiep.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2007
    Mijn ervaring met vlokken: als je niet op 1 mu gefilterd hebt, gaat het zeker uitvlokken. Als je zomerGPO hebt en het is uitgevlokt, dan is het heel lastig om de vlokken weer op te lossen met petroleum. Drie oplossingen: opnieuw filteren, laten bezinken en bovenkant gebruiken, verwarmde brandstoftank.
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :) :(
    1 mu of 5 mu of 10 mu maakt niets uit bij stollen want dat is wat er gebeurd

De meest waarschijnlijke oorzaak is deze: 8) Apo is een mix van verschillende olieen en sommige hebben een hoger stollingspunt dan andere vandaar.

voorbeeld KZO versus olijfolie.
    zet bij deze 8) temperaturen maar eens een staaltje buiten en je zal het verschil merken.

BTW.
    mss een manier om te meten hoeveel olijfolie er in het mengsel zit.

Er is wel eens geopperd dat olijfolie niet kan gebruikt worden in verbradingsmotoren maar der Rudolf gebruikte zelfs nog dikkere olie voor zen eerste motor ( palmolie ) :roll:

GRTZ Mon. :roll: :roll:
    edited October 2007
    Mon,
    Niet helemaal met je eens. Als je op 5 of 10 mu filtert gaan daar de langere ketens ook doorheen en die stollen eerder!
    Niek
    edited October 2007
    Inderdaad.... Kan Niek's ervaring beamen. Als het koud is, kan je de eerder stollende olie uit filteren op voorwaarde dat de druk waaronder dit gebeurt laag genoeg is. Anders duw je de 'hardere' gevlokte olie toch door de filter. Pure fysica.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2007
    monkee21 said:

:) :(
    1 mu of 5 mu of 10 mu maakt niets uit bij stollen want dat is wat er gebeurd

Helemaal juist; "warm" gefilterd op 1 mu stold in kou net zo hard.
    monkee21 said:

De meest waarschijnlijke oorzaak is deze: 8) Apo is een mix van verschillende olieen en sommige hebben een hoger stollingspunt dan andere vandaar.

Bijna goed; GPO (onjuist en ongewenst APO genoemd) en ook PPO zijn allen mixen van een grote verscheidenheid aan oliezuren. Met idd de voornoemde natuurkundige eigenschappen als zijnde verschillende 'clouding points'.
    monkee21 said:

voorbeeld KZO versus olijfolie.
    zet bij deze 8) temperaturen maar eens een staaltje buiten en je zal het verschil merken.

Precies!
    monkee21 said:

BTW. mss een manier om te meten hoeveel olijfolie er in het mengsel zit.

Onjuist, het zit in de verscheidenheid van de samenstelling van de vetzuren van de olieëen. Dit zegt vrij weinig over hun herkomst of oorsprong (dierlijk of plantaardig).
    monkee21 said:

Er is wel eens geopperd dat olijfolie niet kan gebruikt worden in verbradingsmotoren maar der Rudolf gebruikte zelfs nog dikkere olie voor zen eerste motor ( palmolie ) :roll

Half juist; Herr Rudolf heeft diverse brandstoffen geprobeerd, tot aan kolenstof toe.

De Zwarte Dame gaf haar eerste plofjes pas met arachideolie (gewonnen uit aardnoten, oftewel pinda's. Eigenlijk was Jimmy Carter te vroeg president van de V.S. geworden).

Een dieselmotor kan wel degelijk op olijfolie lopen, maar deze olie heeft als nadelige eigenschap voor die toepassing dat er veel vrije zuren in zitten. Dat is nu net weer wat het voor culinaire toepasingen interessant maakt. En het stolpunt ligt iid vrij hoog.

Best is, na zo koud mogelijk gefilterd te hebben, per filtertrap, nog enige procenten diesel toe te voegen. Hierdoor wordt het stolpunt nog iets verlaagd en verbeterd het uitzakkend vermogen van gevormde waskristallen( >verlaging van de SM van de vloeistof waarin die kristallen 'zweven').

Groet, Cp
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    [quote=Chicken Power]Bijna goed; GPO (onjuist en ongewenst APO genoemd) en ook PPO zijn allen mixen van een grote verscheidenheid aan oliezuren. Met idd de voornoemde natuurkundige eigenschappen als zijnde verschillende 'clouding points'.
    PO word wel eens per vergissing PPO genoemd!! :)
    Bovendien rijdt hier NIEMAND op PPO! Iedereen rijdt op een mix van PO en diesel, peroleum ed.

En sinds wanneer is PPO geen olie maar 'oliezuur'?
    edited October 2007
    Carlo said:

PO word wel eens per vergissing PPO genoemd!! :)?

Soo dan! Deze site een grote vergissing? Maar 'natuurlijk'! Moet ik hem inpakken of eet u hem hier op?
    Carlo said:

Bovendien rijdt hier NIEMAND op PPO! Iedereen rijdt op een mix van PO en diesel, peroleum ed.?

Er komt bij mij wel eens een breed academisch geschoold manneke op visite, met een grote voorliefde voor lekker en veel eten, laat vlekken achter op de stoep waar zijn auto staat. En rijdt zich meermaals te blubberen naar zijn lief te Zwitserland. Wat zou die nou aan het doen zijn?
    Carlo said:

En sinds wanneer is PPO geen olie maar 'oliezuur'?

Sinds wanneer weet ik niet, maar al heeeeeel erg lang. Al vet voor mijn tijd! :P

Groet, Cp
    edited October 2007
    [quote=Chicken Power]Soo dan! Deze site een grote vergissing?
    Wat die naam betreft??? Ja toch???
    Kom nou toch; een fles ZBO uit de super is gewoon plantaardige olie, laat dat woordje 'puur' maar weg...

Heeft Smul een 1tank systeem met 100% PO? Ben benieuwd hoe dat in de winter gaat... :lol:

Monkee schreef: APO is een mix van olieën.
    Jij schreef: GPO is een mix van een verscheidenheid aan oliezuren.

Ik zeg: oliezuur is één bepaalde molekuul. PO'en zijn NIET allemaal oliezuur.

Gemiereneuk...

Even goede vrienden hoor... :wink:
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :) wauw :roll:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Mijn Benzje kiep ik ook pure olie in :) Deze tijden even niet, maar vanaf de lente, gaat ie gewoon weer pure olie stoken. Ok, misschien duurt het even voor het aandeel diesel compleet verdwenen is, maar ik vul dan elke week 50 liter pure olie bij en dan gaat het volgens mij toch vrij hard naar beneden (aandeel diesel)
    edited October 2007
    Carlo said:

Wat die naam betreft??? Ja toch???

Ik zou het niet weten, het lijkt mij even een modegril dat het nu weer zo zou moeten.
    Carlo said:

Kom nou toch; een fles ZBO uit de super is gewoon plantaardige olie, laat dat woordje 'puur' maar weg...

Helemaal niet! Beetje degelijke warenkennis: Het 'pure' zit hierin, het betreft olie van een oorsprong (uit een plantensoort gewonnen; m.u.v. slaolie), en er zijn geen antioxidanten of schuimremmers en dat soort zaken aan toegevoegd. Dit in tegenstelling tot allerlei geblende vloeibare frituurvetten. Vandaar PPO!
    Carlo said:

Heeft Smul een 1tank systeem met 100% PO? Ben benieuwd hoe dat in de winter gaat... :lol:

Smul rijdt met twee tanks, en als tie op PPO/GPO rijdt, is dat 100%. De tijd dat hij op dino rijdt is zeer beperkt! En hij is meestal eerder bij de sneeuw dan de meesten van ons. :lol:
    Carlo said:

Monkee schreef: APO is een mix van olieën.
    Jij schreef: GPO is een mix van een verscheidenheid aan oliezuren.

Ik zeg: oliezuur is één bepaalde molekuul. PO'en zijn NIET allemaal oliezuur.

Dat is het hem nou juist, typisch Gamma. Jij denkt en zegt dat waar ik correct schrijf 'oliezuren' dat dat automatisch het meervoud is van oliezuur (wat idd bestaat uit één bepaald molekuul: cis-9-octadeceenzuur). Helaas. Zal de waslijst van oliezuren, waar oliezuur er ook een van is, bij gelegenheid eens opzoeken.
    Carlo said:

Gemiereneuk...

Blijkt gelukkig dus wel weer ernstig mee te vallen!
    Carlo said:

Even goede vrienden hoor... :wink

Uiteraard :) , en sterkte met de keerring!

Groet, Cp
    edited October 2007
    [quote=Chicken Power]Sterkte met de keerring!
    Bedankt :!:

[quote=Chicken Power]Dat is het hem nou juist, typisch Gamma. Jij denkt en zegt dat waar ik correct schrijf 'oliezuren' dat dat automatisch het meervoud is van oliezuur (wat idd bestaat uit één bepaald molekuul: cis-9-octadeceenzuur). Helaas. Zal de waslijst van oliezuren, waar oliezuur er ook een van is, bij gelegenheid eens opzoeken.

- azijnzuur, stearinezuur en oliezuur zijn alledrie enkelvoudig onverzadigde carbonzuren.
    - Lange carbonzuren noemt met ook wel vetzuren.

Er bestaan heel veel verschillende vetzuren.........
    Jij verwart oliezuur met vetzuur.....
    Oliezuur is één molekuul.

De zooi die wij in onze auto's flikkeren is een mengsel van ESTERS oftewel VETTEN.
    En een ester krijg je als een alcohol met een vetzuur reageert.
    In de volksmond noemt men de eetbare esters (esters van glycerol met drie vetzuren) met een laag smeltpunt OLIËN en de esters met een hoog smeltpunt VETTEN.

APO is dus een mix van OLIËEN! :!:

Je komt zelf zeker veel in de Gamma? :wink:

PS het voorgaande werd zo onderwezen in 1985 op het VWO.
    edited October 2007
    AANGEPAST:

2 samples van monkee.
    Sample 1 voorjaar, aangelengd :wink: met 3% petroleum. Nog altijd helder onder huidige buiten temp. 7-8C.
    Sample 2 laat zomer had geen petrol toegevoegd gekregen. Deze is troebel geworden. bij 10-11C. Vat naar binnen, opgewarmd tot 20C, 15% petrol erbij, weer helder. Testen in koelkast en diepvries wezen uit dat tot minsten -3C de APO nog helder bleef. Inmidels is dit vat echter toch weer troebel geworden bij temp 7-8C, buitentemp.
    Na opwarming van deze petroleumloze APO? tot 20C was ze weer helder. De toevoeging van petroleum in eerste instantie wel het stolpunt verlaagde maar inmiddels naar een week toch troebel is geworden. En die snap ik niet.

Aan de scheikundig, wat ik absoluut niet ben, kan het zijn dat er door het stollen een reactie heeft plaatsgevonden die door lichte opwarming tot 20C en toevoeging van petroleum toch niet helemaal ongedaan kan worden gemaakt? Daar lijkt het namelijk op.

Anyway, waar het op neer komt is dat ik het idee heb dat indien eenmaal gestold, troebel, gevlokt, je het punt niet verder kunt verlagen met petroleum. Dat is de waarneming die ik gedaan heb. Vandaar dat ik het niet snap wat er nu is gebeurd. Theorie zegt, stolpunt is omlaag te brengen met petroleum. praktijk zegt, ja maar die vlieger gaat niet op als het al een keer troebel is geweest...
    edited October 2007
    Eric,

Kan het zijn dat er met knippen en plakken iets mis is gegaan?

Zoals het er nu staat kan ik er geen wijs uit. Wat nu de mengsels zijn en wat daar mee gebeurt en wat de uiteindelijke vraag is.

Groet, Cp
    edited October 2007
    ericzwiep said:

kan het zijn dat er door het stollen een reactie heeft plaatsgevonden

Nee.
    edited November 2007
    Niek schreef ergens dat APO dikker is dan PPO omdat de ketens langer zijn geworden... dat zou toch een chemische reactie zijn. ?

Dat zou kunnen betekenen dat je sojaolie in de frietpan gooit en dat het na gebruik ineens arachideolie is...........

Of zoiets..... :) Je blijft lachen met PPO
    edited November 2007
    Beste Carlo,

Het lijkt erop dat het idd PPO is, daar zijn we het ‘dus’ over eens. En dat sommigen daar voor 100% op kunnen rijden ook.
    Carlo said:

azijnzuur, stearinezuur en oliezuur zijn alledrie enkelvoudig onverzadigde carbonzuren.

Azijnzuur is wel een carbonzuur, maar hoort weer niet bij de vet(olie-)zuren! Ik zou het niet aan het branden krijgen…

Stearinezuur is weldegelijk een verzadigd vetzuur (grondstof voor kaarsen).

Alleen oliezuur voldoet aan het hiervoor door jou gestelde!
    Carlo said:

Lange carbonzuren noemt met ook wel vetzuren.

En dat begint pas bij propionzuur (propaanzuur), de kleinste in het assortiment.
    Carlo said:

Er bestaan heel veel verschillende vetzuren.........

Das is wat ik echt wel weet!
    Carlo said:

Jij verwart oliezuur met vetzuur..... Oliezuur is één molekuul.

Jij leest nog steeds niet; oliezuren is niet het meervoud van oliezuur, zoals ik al eerder schreef. Dus ik verwar het zeker niet. Zie verder.
    Carlo said:

De zooi die wij in onze auto's flikkeren is een mengsel van ESTERS oftewel VETTEN.

Mag ik eerst opmerken dat het gros van de deelnemers aan deze site op basis van een bepaalde maatschappelijke overtuiging PPO/GPO gebruiken? Derhalve kun je niet spreken van ‘zooi’. En buiten wat rasknoeiers, en in zijn algemeen wegens fiscale- en milieutechnische overwegingen, ‘flikkert’ er helemaal niemand wat in zijn voertuig. En esters zijn zeker niet gelijk aan ‘vetten’.
    Carlo said:

En een ester krijg je als een alcohol met een vetzuur reageert.

Nee, niet perse met een vetzuur. En ester ontstaat door een reactie van een zuur met een alcohol.
    Carlo said:

In de volksmond noemt men de eetbare esters (esters van glycerol met drie vetzuren) met een laag smeltpunt OLIËN en de esters met een hoog smeltpunt VETTEN.

Gelul van een aardbei;

‘Eetbare’ esters worden ook van enkele en tweewaardige alcoholen met een zuur vervaardigd.
    De definitie van hoge en lage smeltpunten geldt even zo goed voor producten van minerale- of synthetische oorsprong.
    Carlo said:

APO is dus een mix van OLIËEN! :!:

Het zal de oplettende en begrijpende lezer opvallen dat deze stelling op basis van het voorgaande zeker niet zo stellig te handhaven valt…
    Carlo said:

Je komt zelf zeker veel in de Gamma? :wink:

Zelden of nooit. Heb zelfs niks van IKEA in huis!
    Carlo said:

PS het voorgaande werd zo onderwezen in 1985 op het VWO.

Toen was de bende van Ritzen al met hun desastreuze werk bezig. En dit is het droevige resultaat! Het zij je dus vergeven.

Carlo, pak je boeken nog eens op en lees ze weer eens goed door!

Groet, Cp

Ps. Hoe is het met de keerring, of is het een kering?
    edited November 2007
    Carlo said:

Niek schreef ergens dat APO dikker is dan PPO omdat de ketens langer zijn geworden... dat zou toch een chemische reactie zijn. ?

Nou, dat weet ik ook niet hoe dat zit, volgens mij schreef Niek eerder al:
    Niek said:

Roland,
    dank voor je reactie.
    Wat er allemaal gebeurt met VWO weet ik niet, maar het is niet echt veel. De VWO, die ik nu twee maanden in een vat heb, ziet er nog perfect uit en is zelfs dunner, dan zonnebloemolie van de Aldi.

Wat ik erbij kan bedenken is dat tijdens het consumabele gebruik van plantaardige olie (i.q. frituren), door de duur en temperatuursverhoging, de dubbele bindingen in de koolstofketens openspringen en er een vertakking optreed. Das anders dan ‘langere’ ketens, maar wel een chemische reactie.
    Carlo said:

Dat zou kunnen betekenen dat je sojaolie in de frietpan gooit en dat het na gebruik ineens arachideolie is...........
    Of zoiets..... :) Je blijft lachen met PPO

Inderdaad ja, jij moet alchemist worden! Ik heb ergens nog wel een paar stukken loden pijp liggen, haha!

Groet, Cp
    edited November 2007
    Carlo said:

Gemiereneuk...

Voor de gein ook nog ff opgezocht; werkt niet, zelfontbrandingstemperatuur ligt te hoog.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenzuur

Groet, Cp 8)
    edited November 2007
    Idd, azijnzuur en stearinezuur zijn géén overzadigde carbonzuren. Ik vind dit nu ook niet terug in de boeken dus zal het van een BSsite afkomen en ik heb het niet gecontroleerd.

[quote=Chicken Power]Oliezuren is niet het meervoud van oliezuur, zoals ik al eerder schreef. Dus ik verwar het zeker niet. Zie verder.
    Dat ben je vergeten uit te leggen. Ik heb 'oliezuren' gezocht op internet maar ik vind alleen niet-wetenschappelijke publikaties. In de scheikundeboeken die ik heb bestaan 'oliezuren' niet.

[quote=Chicken Power]Het lijkt erop dat het idd PPO is, daar zijn we het ‘dus’ over eens.
    Nee hoor... maar 'PPO' is nu eenmaal ingeburgerd, ook bij mij.

[quote=Chicken Power] ‘flikkert’ er helemaal niemand wat in zijn voertuig
    Ja hoor daar gaan we weer.... dat is dus wat ik bedoel met 'gemiereneuk'.

[quote=Chicken Power]‘Eetbare’ esters worden ook van enkele en tweewaardige alcoholen met een zuur vervaardigd.
    De definitie van hoge en lage smeltpunten geldt even zo goed voor producten van minerale- of synthetische oorsprong.
    Alweer gemiereneuk.

APO of GPO bestaat dus uit esters en de meesten daarvan zijn vloeibaar. Hoe lager de temp hoe meer esters zullen neerslaan. Die zou ik dan vetten willen noemen.
    Ik las trouwens dat esters van (meervoudig) onverzadigde vetzuren een lager smeltpunt hebben dan esters met verzadigde vetzuren. Daar kan het dus aan liggen dat APO dikker is. Er zijn dan dubbele bindingen verdwenen.
    image

Ps. Hoe is het met de keerring, of is het een kering?

Je bedoelt denk ik de kerring? Die ligt nog op m'n dashboard... :wink:
    edited November 2007
    Beste Carlo,
    Carlo said:

Idd, azijnzuur en stearinezuur zijn géén overzadigde carbonzuren. Ik vind dit nu ook niet terug in de boeken dus zal het van een BSsite afkomen en ik heb het niet gecontroleerd.

Mooi, maar het lijkt erop dat je nu pas eens gaat kijken hoe het echt zit. Was dus een welbesteed weekeind! Alleen, wat is een Bssite? Kan ik niet vinden.
    Carlo said:

Dat ben je vergeten uit te leggen. Ik heb 'oliezuren' gezocht op internet maar ik vind alleen niet-wetenschappelijke publikaties. In de scheikundeboeken die ik heb bestaan 'oliezuren' niet.

Ok, een verzoeknummer dat ik wil honoreren: Zelfs uit die niet- wetenschappelijke publicaties zou je af kunnen leiden dat oliezuren slaat op vetzuren die bij kamertemperaturen vloeibaar zijn. En is ‘dus’ nog steeds niet het meervoud van ‘oliezuur’. Valt wel tegen voor VWO. :mozilla_oops:
    Carlo said:

Nee hoor... maar 'PPO' is nu eenmaal ingeburgerd, ook bij mij.

Ik laat de mogelijke discussie die er ooit nog zou kunnen ontstaan over het verschil tussen “puur plantaardige olie” en “pure plantaardige olie” bij dit taalbegrip maar even zitten.
    Carlo said:

Ja hoor daar gaan we weer.... dat is dus wat ik bedoel met 'gemiereneuk'.

En daar hebben we al twee draadjes van hoe je bij een dergelijke benadering aardig in de problemen geraakt!
    Carlo said:

Alweer gemiereneuk.

Volgens mij was je weekeind feitelijk nog te kort om het echt goed uit te zoeken!
    Carlo said:

APO of GPO bestaat dus uit esters

Nou, nou, nou. Ik ga de vrije vetzuren en hoe ze ontstaan niet uitleggen aan een VWO'er. Ben maar kippenboer.

Enne, alweer, buiten het scheppen van genoegen in het copuleren met species van de Hymenoptera, wat over de esters uit enkele- en twee- waardige alcoholen met een zuur? Op dat VWO nooit het ananas of Velpon luchtje gemaakt? :?
    Carlo said:

en de meesten daarvan zijn vloeibaar.

Dat zou ik niet durven beweren, ik ken ze niet eens allemaal. Laat staan of de ‘meesten’ vast of vloeibaar zouden zijn (bij kamertemperatuur).
    Carlo said:

Hoe lager de temp hoe meer esters zullen neerslaan. Die zou ik dan vetten willen noemen.

Ben je dik te laat, die definitie bestaat al sinds tijden en is op een meer dan hoger wetenschappelijk niveau vastgesteld. Bij kamertemperatuur vloeibaar is olie, en indien de materie bij die temperatuur vast is, vet. Zowel bij minerale-, synthetische-, dierlijke-, als wel plantaardige producten.
    Carlo said:

Ik las trouwens

Dat staaft mijn opvatting nog eens dat je er pas sinds dit weekeind moeite voor doet! :twisted:
    Carlo said:

dat esters van (meervoudig) onverzadigde vetzuren een lager smeltpunt hebben dan esters met verzadigde vetzuren.

Gelukkig, beter laat dan nooit. Nooit opgevallen dat de ‘gezondste’ frituurproducten dus vloeibaar zijn? Gevogelte- of visvet is (bij gelijke temperatuur) ook veel zachter dan varkens- of rundvet. Zoek is op reuzel of talg.

Die laatste twee zijn bij kamertemperatuur zo hard dat er in een teloor gegaan verleden door ambachtelijke slagers zelfs ware beeldhouwwerken in uitgevoerd werden. Werden zelfs hele competities in gehouden wie het fraaiste eindresultaat wist te behalen!

In een vlaag van weemoed, het mooiste wat ik daar ooit in heb gezien was een reproductie van de Nachtwacht en de denker van Rodin. :cry:
    Carlo said:

Daar kan het dus aan liggen dat APO dikker is. Er zijn dan dubbele bindingen verdwenen.

Zoals ik al schreef, de dubbele binding breekt. En daardoor treed er een vertakking op. Het molecuul wordt niet langer, maar gaat meer op een spaghettiknoop lijken die lastiger door het filter gaat. :!:

Is nog even niet opgelost waarom er dus volgens het citaat ook GPO is die dunner is dan verse ‘olie’. :?:
    image
    Carlo said:

Je bedoelt denk ik de kerring? Die ligt nog op m'n dashboard... :wink:

Wat is dat dan weer, die kan ik ook niet vinden!

Groet, Cp :lol:
    edited November 2007
    CP, je bent een onverbeterlijke betwetersapiens :wink:
    Ik laat het hier bij.
    En als ik de keerling heb ingebouwd laat ik het je weten!
    Gr C
    edited November 2007
    Carlo said:

CP, je bent een onverbeterlijke betwetersapiens :wink:

Wees gerust, d'r is nog veel meer wat ik niet weet! En jij bakt het zeker niet beter!
    Zoals de BSsite en zo....Enkele en tweevoudige alcoholen in esters...
    Carlo said:

Ik laat het hier bij.

Tsja, bij gebrek aan beter, ik ben blij dat je het ook eens erkent. Zo heeft een ieder zijn Waterloo.
    Carlo said:

En als ik de keerling heb ingebouwd laat ik het je weten!
    Gr C

Ok, we vernemen wel wanneer of zo een ding te werpen valt :lol:
    Groet, Cp
    edited November 2007
    kijk als jullie nu alletwee waren geweest afgelopen zaterdag hadden we een mooi live debat kunnen zien :-)
    Mare, mijn monster van die troebele APO inmiddels met 5% benzine aangemengd en nu naar een week nog altijd niet troebel.....komend weekend het 60L vat weer eens opwarmen en daar 5% benzine bijdoen.
    CP jij verwacht niet dat het de troebel tegengaat, eerder beter voor volledige verbranding wat je zei. Heb nog een vraagje, dat spul wat ik je liet ruiken, die nafta. Wat doet nafta eigenlijk met de brandstof CQ motorblok/verstuivers volgens jou?

greetz eric
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    eric,

zonder google bij de hand zijn deze jongens toch even dom als wij allemaal ;) :lol: :lol: :lol:
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2007
    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: niet met modder gooien jongens. :wink:

enkele apo foto's

foto 1 staal pure apo genomen op 2-10-2007 uit de garage laagste t° 7°
    image

foto 2 kaarsfilter na 1000 l apo
    image

foto 3
    800 liter apo in IBC buiten ( met 40 liter petrol )
    image

De dikke drab welke ik nu voeder aan de wkk( tank 1 ) is al na 1 h in de wkk ruimte ( 25 - 30 ° C ) helemaal heineken. ( jerrycan van 10 L )
    :roll: :roll: :roll:
    Grtz Mon. :wink:
    edited November 2007
    Monkee,

duidelijke foto's. Zou je zo vriendelijk willen zijn om per foto de volgende gegevens toe te voegen: de temperatuur tijdens het filteren en hoeveel % petroleum is bijgemengd. Met deze gegevens is het voor de gebruiker van dit forum duidelijk te maken, dat er verschil is tussen zomer en winter GPO.
    Alvast bedankt.
    Niek
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Heb de fotoos ff gemod zodat ze mooier staan :)
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2007
    :) temperatuur tijdens het filteren is gemiddeld 12 ° C gefilterd van eind september tot nu ( instalatie in een onverwarmde losstaande garage ) ongeveer 2 wekelijks zie zwarte tekens op IBC.
    8) petroleum in IBC eerst 20 liter indoen daarna apo erbij tot 500 liter dan nog eens 20 l petrol
    :wink: dus op naar de 4 %
    het staal was 0 % :wink:

genoeg zo ?

grtz Mon :roll: :roll: :roll:
    edited November 2007
    OK Monkee !!
    Als het hier 7 graden is, heb ik het verschijnsel (stollen) niet. Kan aan de soort olie liggen, denk ik zo.
    Niek
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2007
    :D dan heb jij 'n andere mix :wink:

hier bij mij zit +- 5 % olijfolie in
    'k heb ook nog een manier gevonden om af te raken van het residu.
    De dikke witte pap welke achterblijft in het filterdoek

een soort vuurpot in de open haard geplaatst met daarin een kopje van dat spul. Als de haard al een poosje brand natuurlijk.

dat FIKT heeerlijk.

Grtz Mon.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hoi Mon,

Heb je van die 'vuurpot in de openhaard' misschien een fototje?

Herman
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2007
    :D zal het maar een pyrrusoverwinning noemen zeker.
    here they come :twisted: :twisted: :twisted:

het begin

image
    gemaakt 15:22:08 net geplaatst.
    foto 2

image
    gemaakt 15:23:04 show begint

foto 3
    image

in vuur en flam om 15:23:18 :evil: :evil: :evil:

foto 4
    image
    de rook om 15:24:26[img]

foto 5 de uitgebrande pot.om 15:30:00
    let op het logo
    image

lijkt overtoom wel

grtz Mon
    edited November 2007
    Ik heb ook een fles APO in de koelkast (4 gr).
    Hij staat er nu 4 dagen in en het stollingsproces is bezig...
    Maar het zal denk ik wel 2 weken duren voordat alle prut op de bodem ligt.
    Als alle prut onder is en bovenin helder zal ik een fotootje plaatsen.
    (Is trouwens APO van visboer met 2½% petroleum).
    En nu ga ik naar de kroeg toe... speelt een bandje reggea-ska. :arrow:
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Dank Monkee,

Mooie piccies. Ik was benieuwd naar die VW :lol:
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2007
    :) gewoon een afgedankt wieldeksel
    maar om dat de verbranding wat te fel ging heb ik al een demper geplaatst.

een omgekeerde aardewerk-bloempot houd de zaak nu onder controle.
    volgende keer probeer ik of het ook lukt met een grotere hoeveelheid mayo.
    Dan is m'n wieldeksel te klein.

@carlo als die apo enkel van de visboer is dan heb je redelijk zuivere ( om een whiskey term te gebruiken) single malt. en dat gaat redelijk helder blijven.

@ eric De petroleumprijs vandaag is reeds 93 cent /liter.

Grtz Mon :roll: :roll: :roll:
    edited November 2007
    daar kom ik later nog ff op terug op de petroleumprijs. heb daar een vaste link over. Ligt aan of het petroleum B is of petroleum C. B heeft lager vlampunt en wat meer aromatische stoffen. Petroleum C is dus beter geschikt voor je zibro kamin kachel, wel iets duurder.

prijslijst petroleum belgie:
    http://www.mineco.fgov.be/energy/energy_prices/energy_prices_EURO_nl_001.asp
    edited November 2007
    En de zevende dag rustte hij uit!! hier ook blijkbaar:
    5 dagen bij 4 gr:
    image
    9 dagen bij 4 gr:
    image
    De laatste fles is wel gewoon zacht. Het lijkt een mengsel van vet en olie.
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2007
    :) dat was dus van de visboer
    Ik heb ook 4 flessen buitenstaan.
    van links naar rechts bij vorige :x :x :x nachttemperatuur van +1 ° C

eerste conservenpot is apo met 4 % petrol uit tank 2
    Dan nieuw uit de supermarkt : :P
    2de fles butella olijfolie. :shock:
    3 de frituurolie delhaize wit produkt :shock:
    4 de aldi fritteröl. :? :?

de 3de fles was totaal gestolt en na 2 h in 20° C terug helder/vloeibaar

de 4 de was n'beetje troebel :roll: :roll:
    de laatste 2 bevatten zonnebloemolie, Koolzaadolie en palmolie maar er is niet vermeld in welke verhoudingen. :wink:
    :wink: raar maar waar aan de olijfolie is niks te merken. :wink:

en nu get the picture

image

update 18-11-2007

de olijfolie is veranderd in boter
    de fritteröl is nog vloeibaar maar met een wit sediment 20 % ongeveer.
    het staal van tk 2 is nog vloeibaar maar 30 % gesedimenteerd.
    en de temperatuur waarbij dit alles plaatsvond is - 1 ° C

• HanM PPO Burner
    edited November 2007
    oe.. dat ziet eruit.
    Al mijn apo staat in de schuur, deze is als het goed is niet verreikt.

Wat als het nu gaat vriezen? kan ik dan alles weggooien?

Zoals bij sommige zie je een soort van afscheiding, het heldere wat overblijft zou je dat eventueel kunnen aftappen en dadelijk als het weer warmer wordt weer die dikke pakken?
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2007
    :) als de koude voorbij is gaat de stolling weg en kan je 'm gewoon verbruiken.
    maar bij deze temp 8) is het wss al gebeurd.

ps heb net het bericht met de stalen geupt
    edited November 2007
    Het leipe is dat het spul bij 4 gr dagenlang vloeibaar blijft maar uiteindelijk toch stolt.
    Na 9 (!) dagen was het gebeurt bij mij....
    Overigens lijkt me dat van boven af aftappen nog het beste.
    edited November 2007
    omdat ik deze week toch mijn brandstoffilter wil vervangen heb ik overal de bodem afgezogen, wat een witte drap zeg. vermengd met P en op kamertemp gebracht. Alles weer helder en afgelopen weekend opgereden. Nu maar snel dat filter vervangen. Weet iemand hoe je die mogelijke 'dieselbacterieen' omzeep kunt helpen?
    Ps, de slaolie sampels van de AH beginnen allemaal te stollen met de vorst van afgelopen week.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2007

Weet iemand hoe je die mogelijke 'dieselbacterieen' omzeep kunt helpen?

http://www.wansem.eu/nieuws.php?id=2

Groeten,

Easy rider.
    edited November 2007
    kathlon, te verkrijgen bij de betere watersportwinkels, jachthavens, scheepsbevoorraders. Kost iets van 35 euro per liter. 250 ml/1000 liter bij geringe vervuiling is genoeg.
    Niek
    edited November 2007
    Eric, jij hebt denk ik geen last van diesel bacterieën.
    Eerder van bezonken vet.
Sign In or Register to comment.