Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

wkk op apo

monkee21 PPO Burner
edited December 2010 in Professionele toepassingen
:) hoi beetje laat maar hier is 'm dan

Sinds oktober 2005 heb ik ook een wkk gebouwd op apo . Het is een generator die 15 KVA levert bij 400 V de motor is een ( oude o-duitse ) barkas 2.2 l die 3.5 liter / h gemiddeld verbruikt. Gekocht met 1200 uren op de teller en nu heeft ie er al 1850.

Deze gebruik ik meestal maar 1 maal in de week om de wasmachienes en droogkasten te laten draaien , De batterijen op te laden ( gedeeltelijk 12 v verlichting )en de elektrische boiler een injektie te geven ( boiler staat 1ste in serie met de boiler van de CV ketel ). Daarnaast bakken wij ook ons eigen brood. In elektrische ovens ( 4 )natuurlijk. desondanks is het soms wel vreemd om des zomers de radiators te moeten gebruiken ( koeling wkk = gratis verwarming )

de barkasmotor heeft ook geen warmtewisselaar maar wel een 2-tanksysteem.

de specs

generator VEM type 6 -3521

van Ifa

pic : image
image
motor barkas type 4 VD 8,8 /8,5-3 SRF

koeling rechtstreeks op cv net ( dus met antigel )
bij niet gebruik staan de valves nat. dicht. ( warmteverlies )
staat buiten in een tuinhuis ( mocht niet binnen van vrouwtje )
rookgasafvoer via de schouw van het huis zonder ww.

that's all for now.

grtz Mon
«1

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Hoi Mon,

Nu nog een warmtebuffertank

die dingen zijn tegenwoordig niet zo abnormaal meer blijkbaar :)

en natuurlijk een uitlaagas WW om de warmte daaruit ook te benutten :)

image

link
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :) :) :)

Heb de idee om ppo te verstoken in de cv definitief laten varen
    zie http://ppo.nu/viewtopic.php?t=5

De optimalisatie van de WKK heeft nu meer prioriteit. Zo'n Warmtebuffervat is dus eigenlijk een boiler in een gesloten kring.
    dat project van Jkarenbeld : http://ppo.nu/viewtopic.php?t=2653 ; is dienaangaande neig int.

Uit mijn 15 kva of 400 v / 32 A zou ik dus op 5 uur tyd genoeg warmte kunnen puren voor de ganse dag als ik ook de overcapaciteit aan elektriciteit gebruik om de buffer op te warmen. Over welke inhoud /capaciteit van buffer zou ik dan moeten beschikken.
    Huidige CV is 40 KW oliegestookt.

:?: De uitlaatgas warmtewisselaar dan. (water / rook) of (gerookt-water /water) of (rook /lucht /water)

:roll: Over terugleveren maak ik me dan helemaal niet meer druk.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2007
    Hoi Monk!

Ik snap ff wat niet.

Wat is (zijn) de grondslag(en) van je berekening?

Als Hollander met wat ervaring over de meet weet ik ook niks te beginnen met wat je aan varianten bedoelt met je uitlaatgaswarmtewisselaar.

Kun je dat wat verhelderen?

Groet, Cp
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :) gewoon ervaring met deze t° heb ik met de koeling van de motor nog capaciteit over.
    Meestal draait dat ding hier zo'n uur of 4 en vermits ik dus geen warmte haal uit de uitlaat kan ik nog eens 4 u warmte stokeren.
    Van de overschot aan elektriciteit haal ik dan nog een kleine 20 kw ( 12.5 A x 400 volt op 4 h )

:wink: ongeveer he :wink:

grtz Mon
    :roll: :roll: :roll:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    monkee21 said:

:?: De uitlaatgas warmtewisselaar dan. (water / rook) of (gerookt-water /water) of (rook /lucht /water)

Hey monkey,

Niet moeilijker maken dan het is, gewoon het koelwater via een, om de uitlaat gewikkelde buis, naar je vat sturen. Die isoleren.

image

Tim
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :) lijkt me tamelijk inefficient en duur.

mogelijk alternatief :

De uitlaat is nu zo gemaakt dat hij van de motor tot de schouw ongeveer 7 meter lang is met 2 dempers ( 1 voor en 1 achteraan )
    als ik de buis zou koelen met water ( buis - in -buis systeem ) deze ww in serie met de koeling van de motor. Deze warmte afgeven aan de buffer.
    int link.
    http://onderzoek.khk.be/domein_Energiemanagement/documents/glas-1.pdf
    grtz Mon :roll: :roll: :roll:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Volgens mij hebben we zo'n discussie hier al eens gehad...
    Een simpele goedkope oplossing voor een uitlaatWW bestaat volgens mij niet. Je werkt met gassen van 800 gr (of zo?). Als je die met water koelt in een gesloten systeem heb je kans dat het water boven de 100 gr stijgt en op den duur het systeem ontploft.
    Ik denk aan een GOEDE waterpomp er op en een tweede automatisch geschakelde pomp als back-up.
    Uitlaat WW's zijn trouwens wel te koop.
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :) het was niet de bedoeling om er een gesloten systeem van te maken maar in serie met de koeling en de koeling is via het expansievat een systeem dat overdruk loost. K'moet er alleen voor zorgen dat de radiatorstop (langs waar de overdruk verdwijnt ) het hoogste punt wordt in de konstruktie.

Och het is allemaal nog toekomstmuziek. En het is maar 1 van meerdere projecten waar ik energie in stop.

grtz Mon. :roll: :roll: :roll:
    edited October 2007
    monkee21 said:

:)koeling rechtstreeks op cv net ( dus met antigel )

Beetje laat: wat is eigenlijk antigel?

Bedenk wel dat als een pintje water aan het koken slaat er meteen 30 liter water uit je overdrukventiel komt.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2007
    antigel = antivries
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2008
    :) Update 15/01/2008

De WKK is nu uitgerust met een ALFA-LAVAL plaatwarmtewisselaar van 75 kw met extra circulatiepomp.
    De koeling van de motor levert zijn warmte nu via deze ww aan de CV.
    Alvorens de diesel op te starten dient de ww om de motor voor te verwarmen, na 15 minuten is hij klaar om te starten. Ik gebruik daarvoor 1 extra circulatiepompje maar dit moet ik nog verplaatsen.
    Vroeger had ik geen probleem met ontluchten omdat de motor rechtstreeks op de CV hing en de leiding onder druk werd gevuld.( na gebruik moesten de kranen terug dicht, nu blijven ze open)
    Nu is het aan de WKK -kant een drukloos systeem en de pomp staat veel te hoog. Op het hoogste punt staat een aftakking naar een open expansievat. Voorlopig is de lucht eraf en hij heeft vandaag weer een 6-tal uurtjes gevonkt. Zolang er geen onverwachte lekken komen blijft het systeem nu zoals het is.

Volgende stap is een uitlaatww.

:wink: Grtjes Mon 8) 8) 8)
    edited January 2008
    Monkey,

De motortemperatuur moet stabiel zijn, anders schiet je rendement onderuit en slijt je motor heel snel. Dus direct op je CV was sowieso niet goed. Ik zou iets maken met een gewone 3-weg klep uit een cv, of de pomp schakelen (motor kant van de wisselaar) met een clixon oid. Dit laatste ga ik proberen, de profi's doen het met een 3-weg mengkraan. Auto's doen dit met de thermostaat.

Je uitlaat ww, als je voor duurzaam gaat, doe dan rvs. Condens (door het koelen van de uitlaatgassen) zijn erg agressief, je uitlaatje rot snel weg. Het uitlaat ww moet dus ook een condensafvoer hebben, of op afschot liggen.

Succes,
    Tim
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2008
    :) de temperatuur blijft nu konstant rond de 85 °C
    de temperatuurmeter van het motordashboard staat precies in het midden.

Bij zomerbedrijf van de CV krijg ik een t° verschil van 15 °C tussen cv en WKK.
    Bij 89° C opent een thermostaat en dan start de CV op Winterbedrijf tot de temperatuur terug gezakt is naar 80 °

De pomp shakelen is onmogelijk omdat ze aangedreven is door de v-riem.

Grtz Mon. :roll: :roll: :roll:
  • monkee21 PPO Burner
    edited December 2008
    Juicht vrienden juicht

Een nieuw hoofdstuk is aangebroken. De Uitlaatwarmtewisselaar is in testfase
    Een oude dubbele convector van 90 cm ( radiator met koelplaatjes ) werdt omgetoverd tot warmtevanger.
    Hij staat boven de motor en is omkast met plaatstaal ( ge
    edited January 2009
    Cool, keep up the good work! :p
    Tjorque zei het ook al, mss wordt het tijd voor een warmtebuffertank.
    Heb je een schema of liever foto van je 8-trappende uitlaatwarmtewisselaar?
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2009
    linkje : Verco - professionele verwarming - vuurverzinkte convector - Type Galva
    daar lijkt ie op ( inbouwbreedte 1m )
    stuur daar 8 X de rookstroom door.

Hij moet er toch terug af om de dichtingen beter te maken en dan maak ik wel wat foto's
    hij is al 5 uur in gebruik geweest en dan zie je ook de impact van de hete gassen.

grtz Mon.
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2009
    Vandaag weer wat stroom en warmte gemaakt.

De uitlaatgasww is eraf geweest voor verbeteringswerken en betere isolatie.

Om kort te zijn geef ik wat temperaturen.

Temperatuur uitlaatgas 590 ° C
    temperatuur na koeling 75 ° C met minimale lekken aan de afzuigzijde geeft dit toch een behoorlijk rendement

temperatuur water naar de cv ww 82 ° C
    temperatuur na de CV WW 64 °C
    temperatuur op de CV met circulatie 64 ° en stijgend.

Voortaan noem ik dat een XWW ( exhaust ww ) ok ?

Als ik de toevoer naar de xww knijp stijgt de t° naar 100 ° de gekoelde gassen worden dan ook warmer , geprobeerd tot 82 ° maar dan de kraan terug open wegens stoom.

Er zijn nu 2 expansievaten :1 open voor de opstart van de wkk en een gesloten voor tydens bedrijf. uit bedrijf gaan ze beiden dicht.
    de uitlaatgassen passeren nu 14 keer langs de koelplaatjes van de WW. Als afzuigventilator was de brander wat te fel en nu heb ik een tussenventilator geplaatst van een verluchtingsbuis.

Nu nog wat geluidsisolatie en een warmtebuffer

Foto's volgen later upload lukt niet vanop deze computer.
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2009
    een uitlaatgasww ( XWW ) na 5 uur draaien ziet er dus aan de ingang zo : image

een beeld van de kale bak in opbouw image

De uitzijde met de daalbuis en de afzuigventilator. Het rode circulatiepompje dient voor de ww image

De omkaste xww met op de voorgrond de mwk meter ( meterwaterkolom)
    merk op : de afdaling die de rook gedwongen wordt te maken.
    image

De cv controller met bovenaan in beeld de inox buis van 125( 6 meter lang ) voor xgasafvoer.image

De warwir van aansluitingen achter de cv ketel de groene pomp hoort bij de cv de rode is de opwarmpomp voor de wkk image

De daalbuis ( asbest ) met warme t° meter en uiterst rechts het gesloten expansievat. uiterst links de veiligheidsthermostaat image

In totaal zitten er ( zonder de motor ) 3 extra circulatiepompjes op het systeem

spijtig dat ik geen foto's heb gemaakt van de xww in opbouw
    grtjes Mon
  • carl PPO Addict
    edited January 2009
    prachtig project Monkee21:p
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2009
    een ramp was het net niet maar toch een flinke tegenvaller.

er is een leiding geknapt waardoor stoom in de xww en oververhitting en dus brand.

jammer voor de verloren tijd. in ieder geval als ik hem terug opstart zal er geen hout meer aan te pas komen.

image
    edited January 2009
    damn! :eek:

Gelukkig dat heel het kot niet afgebrand is...

Om brandgevaar te voorkomen kan je ook best alles isoleren met rotswol, da's het enige 100% brandveilige isolatiemateriaal...

Voor uw eigen veiligheid zou ik er ook voor zorgen dat je de motor kan stilleggen zonder in de ruimte te hoeven komen waar hij is opgesteld....

Veel succes met de heropbouw!
  • carl PPO Addict
    edited January 2009
    ghoh ,dat is rot man.:( wat een ellende

ik wens je veel sterkte
    edited January 2009
    [B]A
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2009
    'k ben er nog altijd niet goed van en mijn vrouwtje helemaal niet. Daarom zal het project zo goed als zeker afgebouwd worden. Heb er genoeg tijd en geld aan verloren en mijn apobron is opgedroogd. ik had nog een idee om een warmtebuffer te maken uit 1 of meerdere oude vrieskisten ( Goede isolatie ) en die enkel te verwarmen uit de uitlaatwarmte. Een warmtebuffer kopen is te duur. Trouwens heel die wkk gekte is bij de huidige enegieprijzen te duur.
    edited January 2009
    Kom kom, alle hobbies kosten geld :D:D:D
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2009
    en tijd
    vooraleer het machien terug in orde gemaakt wordt( om te verkopen ? ) moet ik nog andere katten geselen zoals een kleine verbouwing, bestrating aanleggen en schilderwerken. Vandaag heb ik al wat rotzooi opgeruimd van de fireplace en gelukkig is er geen schade aan motor of generator. De oorzaak is de heetwaterretoerleiding van de xww die uit elkaar is geknald ( cu gesoldeerd met tin )door stoomvorming. voor de brand stond het retourwater van de CVww al op 75 ° dat betekent dat er niet genoeg koeling meer was om stoomvorming te voorkomen. Daarom voortaan koelcircuit apart voor motorkoeling en voor xww ( met grotere koelcapaciteit ). Met eventueel thermostaatgestuurde koelradiator

grtz Mon.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2009
    [quote=Tjorque;45536]Kom kom, alle hobbies kosten geld :D:D:D

kolder: ja voetballen en darten in een kroeg zijn hobbys die geld kosten.

gaat volgens mij in deze draad niet meer om een hobby.
    maar meer om uitdaging/passie, en ergens voor gaan.

behoorlijk zwaar kltn deze tegenslag.
    sterkte ermee

[quote=monkee21;45537]en tijd
    moet ik nog andere katten geselen zoals een kleine verbouwing, bestrating aanleggen en schilderwerken. .

TIJD: herken zoiets.

[quote=monkee21;45537]( om te verkopen ? ) .

dus einde (hobby) PROJECT ???
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2009
    Gisteren puin geruimd en al nieuwe plannen gemaakt om terug op te starten. De gemoederen zijn ondertussen min of meer gesust en ik zie het weer zitten.

Op de uitlaat ga ik een 3- weg valve van 1,5 " instaleren ( heb die nog liggen ) zodat ik de hete gassen kan afleiden als het te gortig wordt. Ook zal ik een watersproeileiding voorzien op het heetste punt in de xww om dmv stoom de xww te ontroeten / eventueel koelen . Het wordt in grote oliestookinstalaties ook zo gedaan

Stoppen met het project is eigenlijk een slechte optie omdat ik dan alles moet afbouwen en terug opbouwen als generator. En er zit nu al zoveel energie en tijd in dat het gewoonweg ZONDE zou zijn.

het feniks project is dus in de ontwikkelfase. Ik kan het dedju niet laten.

groetjes Mon
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2009
    Da's de juiste spirit.
    Je hebt een prima concept en je weet waar de zwakke punten zaten, nu gaat t zeker lukken ;)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    That's the spirit!
    Ga zo door!
  • carl PPO Addict
    edited January 2009
    knap van je dat je verder gaat met je project ,monkey21

we kunnen er alleen maar van leren .

heb zelf ook al een paar zaken veranderd inzake brandveiligheid in mijn wkk hok.;)
    edited January 2009
    Yeah, ik vind het ook megacool.... :!:
    Ik snap er alleen dedju geen jota van wat voor een systeem je nu eigenlijk hebt :?::?::?:
    Kun je een schemaatje posten?
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    Vandaag proefgedraaid met nieuwe opstelling

een schemaatje zal ik nog wel posten maar ik ben geen held in het maken van tjechische tekeningen

de volgende aanpassingen zijn gemaakt

extra warmtewisselaar voor koeling ( merk : junkers van een gasketel ) in circuit met de circulatiepomp van de xww met thermostaatgestuurde ventilator als koelingsradiator .

alarm : ruimtethermostaat met hoorn.

driewegkraan op de uitlaat van de diesel. Het binnenwerk is in brons en dat heeft toch goed stand gehouden gedurende dat half draaiuur.

en stoompijpje aan de ingang van de hete gassen om de xww voor het stoppen van de dieselmotor even te ontroeten.
    alle buizen zijn geschroefd en zijn van ijzer.( gelukkig deze week met de nacht wat draad kunnen trekken op de fabriek.)
    de omkasting is nu uit plaatstaal

grtjes Mon
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2009
    is in 2 delen maar deel 1 is het meest int

image
    image

succes ermee
  • monkee21 PPO Burner
    edited September 2009
    vandaag opnieuw gedraaid met andere opstelling.
    in de oude situatie was er stoomvorming welke ik maar moeilijk kwijtraakte.

de nieuwe situatie: de xww staat nu in serie met de motor .

van koud naar heet is dat

ww ( cv ) - motor - xww.

resultaat betere warmteafgifte aan de cv en geen dansende leidingen.

ook haal ik nu met gemak 90 ° op de cv waar ik vroeger al in de problemen kwam bij 68 °
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    Kan je eens een tekening plaatsen van je opstelling zoals ie er nu uit ziet dan? Ik vind dit erg interessant.
  • monkee21 PPO Burner
    edited September 2009
    eigenlijk n simpele aanpassing .
    image

ben je daarmee geholpen.
    grtz Mon
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2009
    jongens, jongens toch. Zot zijn doet geen zeer ( pijn ) zegt mijn vrouwtje dan.
    zie ook : http://www.ppo.nu/forum/f67/het-grote-flater-ik-vertel-het-liever-niet-topic-766/index19.html

fu**ed up. Deze opstelling vraagt meer debiet dan door de xww kan passeren.
    wat is er mis.
    de aanmaak van stoom is niet bevorderlijk voor een goede circulatie.
    Op stoom was de installatie niet voorzien en de leiding tussen de uitlaat van de waterpomp ( motor) en de inlaat van de xww schoot los uit de koppeling.
    Om snel snel wat veranderingen te doen was een deel van de piping uitgevoerd in pex- leiding ( kunststof aluminium plastic ) werkt heel simpel en bochtjes plooien is kinderspel.
    dit materiaal volstaat voor temperaturen tot 90 ° C en druk tot 4 bar.
    Heel de installatie was op goed 2 minuten vrij van water. Restte mij alleen nog de motor te stoppen en het beste te hopen voor later.

Ondertussen is de motor getest gelukkig is ie nog heel. Een grote smeerbeurt, niewe v-riem en koelslangen en last but not least. De unit is terug voorzien van het originele koelsysteem met radiator dus. Vanaf nu geen onnodige risico's meer. De Motor krijgt zijn zelfregulerende temp-functie terug met de thermostaat. De xww wordt temp-afhankelijk gevoed vanuit de koelingsww / met of zonder motorwarmte.

En er is al een nieuwe wijziging op komst maar dat plannetje moet ik nog tekenen de uitvoering is gebeurd
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2009
    Ondertussen reeds 10 h gelopen zonder problemen met nieuwe opstelling.

in deze opstelling is nog een extra verbruiker ingeschakeld.
    De warmte passeert eerst langs de extra ww van een zonneboiler van 200 liter. Deze stook ik nu probleemloos op tot 90° C( . k'moet nog een bijkomende circulatiepomp voorzien om de totale warmwaterproduktie ( 460 liter )goed te kunnen mengen.

Maar vandaag begaf mijn starter het definitief zelfs met 24 volt starte hij niet. Dat koste mij bij mijn BJ40 400 euries hopelijk kom ik nu met de helft toe. Moeder de vrouw mag het nog niet weten want dan is't weer ambras.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    Ambras? = http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambras

Ben maar een domme Hollander he :D.

Voor de rest: Trail en error, Zo bekomt men uiteindelijk tot een goed resultaat
    edited November 2009
    Monkee,

Je kan het ding toch ook laten reviseren? Kan me niet voorstellen dat ze daar ook zoveel geld voor vragen.

Als je veel start de startmotor goed koelen, op het werk moet soms ook het luchtpistool derbij :mrgreen:

Tim
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2009
    de startmotor is gedemonteerd en klaar voor de reviseur.

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de inlaat aan te pakken.
    origineel is dat met oliebadfilter. Die moet plaats maken voor een droogfilterpatroon en een 12v ventilatortje van een PC voor wat extra vermogen.
  • monkee21 PPO Burner
    edited December 2009
    Alle herstellingen / verbeteringen zijn nu uitgevoerd en hij loopt weer als een trein.
    De starter is naar duitsland geweest ter revisie (180 euro en een 2 x 400 km-ppo-trip )
    Het ventilatortje in de inlaat zet ik pas aan na de start, het geeft merkbaar meer vermogen.

Een definitief schema volgt nog.

De t° van de uitlaatgassen komt ( voorlopig ) nooit boven de 90 ° nu dat de motorthermostaat zijn vertrouwd werk weer mag doen.

meer over de warmteproduktie vind je hier :
    ZONNEPANELEN ZONNEBOILERS FORUM :: Onderwerp bekijken - Zooneboiler <> fotovoltaisch
  • monkee21 PPO Burner
    edited December 2009
    definitief schema :
    image
    edited December 2009
    Ik neem aan dat 60° je tapwater is?
    Waar is de terugloopleiding met terugslagklep en pomp voor?
    Ik zie het al: voor de menging.
    Mooi hoor!
  • monkee21 PPO Burner
    edited December 2009
    vandaag 10 °gewonnen met de zonneboiler. De wkk moet maandag efkes werken en dan kan ik het systeem weer naar een 60 tal graden brengen.

Zoiets als dit : http://me-equipment.com.au/item_view.php?item=2091
    (met veel werk aan want hij zeikt langs alle kanten) staat ook nog te wachten op reparatie maar ik heb er voorlopig nog geen bestemming voor weten te vinden.
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    amaai das ne klepper van ne warmtewisselaar :D

hoeveel kw zou zoiets zijn?

grt carl
    edited December 2009
    Carl,

Je kan niet z goed zien hoe dik de platen zijn, maar ik denk zo 500-750kW.

Tim
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    Djeezes dat kan tellen:D

grt carl
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2010
    [QUOTE=Carlo;53435]Ik neem aan dat 60° je tapwater is?
    Waar is de terugloopleiding met terugslagklep en pomp voor?
    Ik zie het al: voor de menging.
    Mooi hoor!

De terugloop is ondertussen ook aangepast wegens te weinig weerstand. Het koude water was sneller bij de douchekop dan het warme. De weerstand vertienvoudigd met een lange omleiding van kleinere diameter.

update 3-4-010
    bijkomende el. boiler gevonden van 200 liter( 2 KW) als extra opslag.
    komt in serie tussen de boiler van 100(1,6 Kw ) Totale capaciteit wordt dan 660 liter.

Nieuwe aanpassingen op til voor het koelsysteem.
    De Xww wordt stand alone en niet meer in serie met de motorkoeling.
    Opdracht :

Motorkoeling levert warmte aan CV.
    Xww levert warmte aan Zonneboiler ( 2é spiraal ) Koelvloeistof motorolie ( hogere t° mogelijk ). Ben nog aan het bekijken of ik een oude Cv ketel op aardgas ( Radson ) kan omtunen tot Xww omdat de huidige wss. teveel geleden heeft onder de hoge temperaturen.

Zo da's weer een hele boterham.

grtjes Monkee
Sign In or Register to comment.