Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Invloed PPO slecht startende auto

Erik1 PPO Newbie
edited October 2007 in Algemene Techniek
Ik ben erg geïnteresseerd in het experimenteren met PPO in mijn auto (Ford Fiësta uit 1996), nu is het zo dat de auto met koude motor erg slecht start. De startmotor gaat een stuk of 8 keer rond voordat de motor aanslaat en ik moet even gas bijgeven om hem niet af te laten slaan. Het is dus alleen met koud starten, warm geen probleem. (de auto een paar keer op contact en er weer af zetten helpt een beetje) Kan dit erger worden met PPO of heeft het geen invloed? En waar kan ik de brandstofpomp vinden om te kijken wat voor type het is?

Comments

  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Het lijkt er op dat een of meer van je gloeiers defect zijn, of misschien een probleem met het voorgloeirelais.
    Rookt de auto sterk wit als je hem koud start?
    Hoeveel kilometer heeft de motoro al gelopen?
    Ik zou eerst dit koude start probleem oplossen voor met PPO te beginnen.

    De brandstofpomp zit aan het blok vast. Waarschijnlijk boven uit je blok komen 4 (in geval van 4 cilinders) metalen leidinkjes. Deze leiden de brandstof naar de verstuivers in het blok en vertrekken vanaf de brandstofpomp.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Als je de motorcode weet (of opzoekt) is er vaak achter te komen welke brandstofpomp erin zit. Opzoeken motorcode kan meestal ook met het kenteken.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2007
    Erik, welkom!
    Erik1 said:

    Kan dit erger worden met PPO of heeft het geen invloed?

    Ja, zo te lezen zal dit vooral niet gaan verbeteren.
    Erik1 said:

    En waar kan ik de brandstofpomp vinden om te kijken wat voor type het is?

    Kijk eens onder de motorkap, zeer dicht tegen de motor aan.

    Groet, Cp :)
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    [quote=Ruud S]Als je de motorcode weet (of opzoekt) is er vaak achter te komen welke brandstofpomp erin zit. Opzoeken motorcode kan meestal ook met het kenteken.

    Motorcode alleen geeft geen zekerheid denk ik hoor. Ik heb al vaker dezelfde motor met verschillende pompen gezien. Kenteken zal misschien wel lukken, die is uniek bepaald natuurlijk.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Brownie: Zo zoek ik negen van de tien op. Soms levert het kenteken twee codes op. En dan moet de kap open. Is het een Bosch of een CAV Rotodiesel in dit geval denk ik. Dezelfde motor met verschillende brandstofpomp zou een andere code moeten zijn. (Ik mag de komende week weer naar Duitsland voor bijscholing :D )
  • Erik1 PPO Newbie
    edited October 2007
    Bedankt voor de reacties!

    De auto rookt niet en de motor heeft 193.000 of 293.000 gelopen. Het voorgloeilampje gaat gewoon aan en uit, ik denk dat ik de gloeibougies eens vervang om te kijken of dat helpt.

    Volgens het kenteken is het een "FORD FIESTA 1.8 D. KAT MOT.RTG 44KW 01-92 t/m 10-96"

    Ik ga morgen kijken naar de pomp.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ja kijk ff je gloeikaarsen na. hoe zie zoekmachine :-) hier. diverse opties.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited October 2007
    Erik1, gooi es een foto van onder je motorkap op het forum en je weet het zo.
  • sauspasta PPO Burner
    edited October 2007
    Mijn Mondeo start ook niet zo snel. Ik heb wel eens begrepen dat het voor Ford normaal is.
    Misschien is 8x doorstarten wat veel.
    Mijn bejaarde Golf, Mercedes bus en Pajero starten beduidend sneller dan de Ford, na het gloeien.
    De Mondeo starte met nieuwe gloeiers nauwelijks sneller.
    Ik mix ivm de Lucaspomp maximaal 25% en hij start ongeveer het zelfde.
    Jouw Fiesta zal het zelfde blok hebben misschien zonder turbo.

    vrgr Niels
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Als je zelf aangeeft dat meerdere malen verbetering geeft, zijn dat idd de gloeiers. Als je die laat vervangen start ie waarschijnlijk van de eerste aanslag :D
  • Erik1 PPO Newbie
    edited October 2007
    Ik heb de gloeiers eraf gesloopt, als ik ze aan de accu hang gaan ze gewoon gloeien. Wat betreft de pomp staat er niet op wat voor merk het is.

    image
    image
    image
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Volgens mij is dat een CAV/Lucas pomp. Nero kan je hier vast en zeker uitsluitsel over geven.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    hoi erik

    ik heb er ook zo een
    en helaas je het is een lucas

    image

    lees mijn link eens

    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1903

    ik rij nu zo`n 12000km met een 2tank systeem.

    mengen raad sterk af

    dyssie 8)
  • Erik1 PPO Newbie
    edited October 2007
    Interessant topic Dyslectie!

    zonder aanpassingen olie bijmengen raad je dus niet aan? Heb je er slechte ervaringen mee? En wat is het makkelijkst om aan te passen voor een goedwerkend systeem?

    Heb de gloeiers maar vervangen voor nieuwe, start al een stuk beter. Slaat gelijk aan maar rookt nu wel flink en de motor loopt nog steeds niet lekker de eerste minuut.

    Morgen eens verder kijken... (moeten de gloeiers er helemaal ingedraaid worden of tot het schroefdraad? heb ze nu tot het schroefdraad maar ze kunnen nog een halve cm verder erin...)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    helemaal natuurlijk :lol: :lol:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited October 2007
    Dyslectie said:

    en helaas je het is een lucas

    Niks geen helaas. 2e tank en wat kleppen erin en daar ga je dan op PPO. Volg Dyssie maar. Wel is het zo dat in die Escorts lekker veel ruimte zit voor PPO-spul en zo te zien bij de Fiesta niet zo. Maar wel mooie foto's Erik1, ga zo door.
    Erik1 said:

    1993 BMW 325i Coupé
    1996 Ford Fiësta 1.8 Diesel

    Laat ik raden: de Fiesta voor het woonwerkverkeer en de 325i voor in het weekend? 8)
  • Erik1 PPO Newbie
    edited October 2007
    Tjorque said:

    helemaal natuurlijk :lol: :lol:

    Ja ik dacht dat het zo het beste vast zat, uiteraard niet gehinderd door enige technische kennis :lol:
    atjong said:

    Dyslectie said:

    en helaas je het is een lucas

    Niks geen helaas. 2e tank en wat kleppen erin en daar ga je dan op PPO. Volg Dyssie maar. Wel is het zo dat in die Escorts lekker veel ruimte zit voor PPO-spul en zo te zien bij de Fiesta niet zo. Maar wel mooie foto's Erik1, ga zo door.
    Erik1 said:

    1993 BMW 325i Coupé
    1996 Ford Fiësta 1.8 Diesel

    Laat ik raden: de Fiesta voor het woonwerkverkeer en de 325i voor in het weekend? 8)
    Ja zoiets ja :D De BMW had ik al en de Fiësta heb ik erbij gekocht omdat ik nu stage loop en weer heel ergens anders mijn bijbaan heb, plus de winter komt eraan. Nu in 1 maand al bijna 400 euro aan benzine dus hoop hiermee wat te besparen :lol:

    Ga eerst een week of 2 gewoon op diesel rijden kijken hoe het gaat met starten en rijden, nieuwe APK moet er nog op en ondertussen me verdiepen in het hele ombouw en aanpas gebeuren.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    En als je je nieuwe gloeiers er helemaal indraait, doet ie t waarschijnlijk een stuk beter. Mede doordat je motor nu net warm genoeg is om te starten, dus hij loopt, maar vraag niet hoe. Misschien loopt ie zelfs wel op 2 of 3 poten (slechte compressie op een vd cylinders) Uiteindelijk als ie warmer wordt, trekt dat bij en gaat het beter. Als je gloeiers dan je voorkamer beter verwarmen, gaat het waarschijnlijk ook een stuk beter.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007

    Ga eerst een week of 2 gewoon op diesel rijden kijken hoe het gaat met starten en rijden, nieuwe APK moet er nog op en ondertussen me verdiepen in het hele ombouw en aanpas gebeuren.

    ja kijk in vervolg ff hoe het in elkaar zat, die oude gloeikaarsen zaten natuurlijk helemaal vast aan gedraaid. Mare, lucas pomp, das minder. 400 euries benzine wow! Nou als student zijnde, gewoon 50% erbij mixen, geen ombouw en gaan met die banaan kan jou het schelen Zult de ford ook wel voor een habekrats hebben gekocht :wink: . Mocht je tijd vinden dan wel een WW er tussen plaatsen.
  • sauspasta PPO Burner
    edited October 2007
    Je meot geen 50% mixen met een Lucas pomp, zeker niet met deze temperaturen.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Idd, zat zelf meer in de richting van 33% te denken of misschien nog iets minder :D
  • Erik1 PPO Newbie
    edited October 2007
    Nouja heb er 700 euro voor betaald, maar het is wel de bedoeling dat ie nog ff blijft rijden :wink:

    Ik zou kunnen proberen 25l diesel en 10l zonnebloemolie erbij?
  • ook jan PPO Burner
    edited October 2007
    volgens mij is de getoonde pomp opde foto een bosch model, of in ieder geval een axiale verdelerpomp en geen radiale verdelerpomp zoals lucas
  • Erik1 PPO Newbie
    edited October 2007
    Ik heb eens de "Kluwer AutoTotaalHandleiding" DVD erbij gepakt en heb gevonden dat er een "Bosch VE of CAV-Rotodiesel" in zit... Hoe kan ik het zeker te weten komen? Er zitten dus geen stickers of nummers op...
    -----
    Bij een nadere zoektocht naar de motorcode RTG lijkt alles naar een Bosch pomp te wijzen :D
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    de foto's zijn duidelijk : je hebt een lucas DPC-pomp aan je been.
    Niks te boschen in je auto.(qua diesel dan)

    Gr
    Nero
  • Erik1 PPO Newbie
    edited October 2007
    Nou, de gloeispiralen toevallig wel dus :lol: maar de pomp is dus een lucas...

    Ik ga eens testen met 25l diesel en 10l zonnebloemolie 8)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    let op lucas pompen gaan makkelijk naar zijn kl*ten .
    de asjes inwendig zijn veel dunner dan bij de Bossche pomp.

    als je zorgt dat de olie warm is heeft de pomp er geen moeite mee .

    dus mijn advies is een 2tank systeem .

    zoek eens met de term lucas in zoeken .

    lees ufo`s berichten.

    of ga gewoon lekker mengen en hou ons op de hoogten.

    ik ben wel benieuwd hoe veel ik bij kan mengen in mijn dino tank.

    dyssie 8)
Sign In or Register to comment.