Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Atlas copco generator gebruiken als wkk hoe ?

jkarenbeld PPO Newbie
edited October 2007 in Professionele toepassingen
Hallo ik heb een vraagje
ik wilde een generator ( atlas Copco) met Deutz 2011 12kva motor gaan gebruiken als wkk.
weet iemand toevallig of je deze moet ombouwen voor ppo en misschien hoe ?.
hoe kunnen we het beste de uitlaatwarmte benutten ?.
de rest is al gebouwd en draait met priva.
Het is om een zelfvoorzienend huis te creeren
heatpipes, houtkachel met cv, buffervaten , tractiebatt en victron multiplus draaien al. windmolen staat klaar en volgend jaar hopelijk met susbsidie wat zonnepanelen.

mvg
Jeroen

Comments

• Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2007
    De 2011 M'n droom! :P

Prima voor PPO. Hoeveel cylinders? (denk 2, toevalig niet die van marktplaats uit Hilversum?).

In deze oliegekoelde Deutz zijn een hoop van de Elsbett patenten verwerkt. Qua motor hoef je er weinig aan te veranderen, alleen brandstofvoorverwarming middels een platenwisselaar is al genoeg om de zaak te laten draaien.

Omdat deze motor geen waterkoeling heeft, pak je al de motorwarmte in een circuit. Op het blok zelf zitten al extra aansluitingen om de warmte voor de radiateur af te nemen.

Om de warmteterugwinning optimaal te maken zou je nog een gekoeld uitlaatspruitstuk en uitlaatgas warmtewisselaar kunnen toepassen. Als je hier ook als medium olie gebruikt, kun je op een hoger temperatuursniveau bufferen dan met water. De warmteinhoud per liter is natuurlijk wel wat minder.

Wat voor generator hangt er aan?

Groet, Cp
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    is 1,5 jaar oud, ingeruild bij een quad dealer en deze heeft er voor het eerste olie in gedaan, zelfs geen aanslag in de uitlaat enz.
    het is de F2M2011F.
    Ik denk een 1 cylinder luchtgekoeld ?
    de qax12 12kva.
    ga morgen even atlas copco bellen voor verdere info.
    waar zou ik een uitlaat wisselaar kunnen krijgen ?.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    monkee21 heeft er de nodige praktijk ervaring mee met wat jij wilt gaan doen.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    en ik ga m'n masterproef over een gelijkaardig project doen :)
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :)
    geen ervaring met oliegekoelde motor.

maar door een warmtewisselaar kan je vanalles doorsturen zolang het vloeibaar en niet corrosief is. Zie http://www.flowshop.be/
    :oops: De uitlaatwarmte gebruik ikzelf niet ( te veel capaciteit )
    Ik zou deze luchtgekoeld maken waarbij je dan de warmte afvoert naar binnen.
    Best ook met een warmtewisselaar om de stank en het lawaai te weren.

grtz Mon. :roll: :roll: :roll:
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    mijn atlas copco schijnt een chinees te zijn met overal originele stickers van atlas.
    Zelfs op de motor staat deutz.
    Het bedrijf waar ik hem heb gekocht begreep er niets van, maar ik heb hem gelijk teruggebracht.
    Het schijnt zo te zijn dat er meerdere in omloop zijn
    edited October 2007
    Flink genept, das balen! :twisted:

Het was me wel bekend van Honda aggregaten en zo.

En ook de oudere Deutz die nu als Weifang verkocht wordt. Dat is helemaal geen Deutz maar de oude MWM D226.

En natuurlijk die hele ouwe 1 pittertjes met liggende cylinder en open koelbak. Heet nu Guangdong of zo... Volgens mij heeft Jor= zo eentje.

Maar zelfs al de 2011! Kan je aub nog wat foto's van dat ding maken?

Ik ben rete benieuwd waar ze die stickers dan wel opgeplakt hebben!

Ik had nog even gezocht naar de spec's van jouw type. Ik wist het niet meer uit m'n hoofd waar die laatste F voor stond.

Voorheen stond dat allemaal netjes op de site van ADT uit Dordrecht, maar die zijn geen hoofdleverancier meer. Dat is nu weer een club uit Ridderkerk, en die hebben hun site nog van geen kanten af.

Via de Duitse Deutz site wel gevonden dat de 2013 inmiddels zo verbouwd is dat ie op pure PPO kan draaien. Krijgen ze in november een prijs voor.

Ongelofelijk dit bedrog!

Groet, Cp
    edited October 2007
    jkarenbeld,

Wat moest dat trouwens kosten? :?

En ben je van Flakkee? Moet die leverancier ook niet te ver van mij afzitten, ik wil dat wel eens zien.

En ben je nu naar de leverancier of Atlas Copco gegaan? Wie hielp je uit de droom?

Erg benieuwd...

Groet, Cp
    edited October 2007
    ericzwiep said:

monkee21 heeft er de nodige praktijk ervaring mee met wat jij wilt gaan doen.

Eric,

Waar heb ik dat gemist?

Groet, Cp

Ps: dat project van monkee21 dan. :wink:
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    ik had atlas copco gebeld en foto's gemaild.
    er schijnen diverse al bij hun zijn binnengekomen ter reperatie.
    op internet staat er nog eentje van 3000,00
    stickers op de buitenzijde serienummer plaatje, deutz stickers op de motor.
    hou kan ik foto,s uploaden ?

ik heb gelezen over een jiung dung de r180d.
    deze wil ik denk ik los met v-snaren op een generator zetten made in italy van 5kw voor 310 euro.
    de motor kost 269, en alle onderdelen te verkrigen.
    Is er al iemand die dit heeft gebouwd ?.
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    ohja ik kom van flakkee

ik zal iets vertellen van onze installatie.

houtkachel met cv
    boiler 400l, 2 buffervate in de schuur 1000l
    heatpipes op het dak, windmolen nog in de schuur.
    grote verdeler om alles met heatpipes of cv te doen.
    in de schuur tractie batt 600a 24volt
    2x 3000watt omvormer victron.
    alles via priva ook 0-10v servomotoren enz
    over 2 weken warmtepomp of generator.

en momenteel zitten we goed met het zonnetje en 12c buiten.
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007

Eric,

Waar heb ik dat gemist?

daar http://ppo.nu/viewtopic.php?t=2207

wat foto's
    image

image
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    @CP,
    was een live uitzending bij monkee :lol: maar idd zie boven de link
    edited October 2007
    ericzwiep said:

@CP,
    was een live uitzending bij monkee :lol: maar idd zie boven de link

Ok dan, ik hou me dan ook aanbevolen voor een 'uitzending gemist'.

Helaas het gevolg van binnen het verkeerde topic gepubliceerd! Graag voortaan meer zorgvuldigheid met wat waar te plaatsen!

@Monkee21: Wil je jouw WKK avonturen graag nog eens op de juiste plaats publiceren( professionele toepassingen)?

En dat Oost- Duitse merk, is dat toevallig IFA? Met een generatormerk waar iets als VEB bij te pas komt?

Ook een oude Deutz licentie; gaat goed zolang het duurt. Helaas zonder toekomst wegens gebrek aan onderdelen. Zijn toch net iets anders dan de West- Europeese variant.

Wordt in aankoop te veel voor betaald voor wat het feitelijk is, maar zolang niemand zich dat realiseerd gaat het maar verder. Dat geldt ook voor het Chineese spul.

@jkarenbeld; mooi als je piccies hebt! Dat krijgen we wel in beeld.

Maarre, buiten m'n andere openstaande vraagjes, laat dat ff met zo een potentiële nieuwe oud- ijzer Chinees in combinatie met een vage doorslag Italiaan.

Je afweging van of een generator of een warmtepomp en dat ook nog eens binnen 2 weken? Ga jij niet een beetje te hard?

Je bent al lekker in zo een neppert gestonken, en ik vraag me af na je zeer interessante opsomming van opties en activiteiten hoe je dat allemaal aan elkaar knoopt.

Nou heb ik wel ff uitgevlooid dat je uit de buurt van Menheerse bent, maar wat Priva inhoud, your turn!

Open of gesloten houtcv?
    Grote verdeler? Hoe?
    Alles heatpipes of cv? Waarom niet en/en?

En hoe plak je je WWK hierin?

Vindt het een spannend verhaal! ben benieuwd er kennis van te nemen. En vooral niet te beroerd om die te geven. :D

Groet, Cp
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    Alles kan samen met elkaar werken.
    Priva is een gebouwbeheersysteem met analoge ingangen digitale ingangen uitgangen en software schrijf ik zelf samen met een collega.

warmtepomp of generator zet ik gewoon erbij op de verdeler software aanpassen en draaien.
    ik zal proberen een foto erop te zetten van het scherm van mijn software.

met de heatpipes kan ik dus verwarmen:
    buffervaten, boiler, cv zelfs de houtkachelals ik zou willen.

met houtkachel hetzelfde.
    met de buffervaten kan ik de boiler cv en heatpipes (met vorst) verwarmen.

momenteel gaat stoken met hout gewoon goed, alleen wil ik er een warmtebron er bij als we bv op vakantie zijn.

een generator is mooi omdat ik dan gelijk mijn tractie batterijen kan opladen.

dit jaar is het gas afgesloten en kreeg ik van eneco 1600 terug.
    Nu de levering van stroom nog stoppen.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Hoe zien die heatpipes er uit? (ik heb er trouwens een op m'n moederboard)
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    ik zou een foto willen sturen heb me aangemeld bij imageshack maar krijg geen bevestiging van hun terug.
    hoe krijg ik er nu foto's op ?
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :o gewoon in het vak bladeren van de editor van dit forum zet je de link naar de pic. druk de knop > host it< de pic wordt geupt en dan komt de site van imageshack op je scherm met de foto en daaronder 2 links de 2 de link kopieren en in je editor plakken en klaar. maar k' denk dat dat wel ergens in de faq beschreven staat. en ja
    hier http://ppo.nu/faq.php#24

vb image

:roll: :roll: :roll:
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    image
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    image
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    heb er nog even voor en achter geplakt ;)

Geile systemen :)
    edited October 2007
    Nog is aan toe zeg!

Weten ze dit al in Zwijndrecht (NL)?

Gejatte Kama/Kipor ellende uit China!

Past een 2011 niet eens in!

Zeer interessant, dat Priva. Zie alleen nog niet echt goed of je goed gebruikt maakt van stratieficatie bij buffers en boiler. Dat je pompen kan sturen, leuk, maar of dat altijd verstandig is?

Enuh, onbescheiden vraag:
    Wellicht een mini meetingkje> Smul, easyraider, zijn buurman, Igmar, Dyssie en ikke? Beetje de westhoek?

Tik maar wat hoor....

Groet, Cp
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Tjorque said:

Geile systemen :)

Dat is idd supermega!! Helaas alleen voor mensen met een eigen huis... :cry:
  • jkarenbeld PPO Newbie
    edited October 2007
    Ik kan allerlei voorwaarden stellen en overal zitten servomotoren op en temp opnemers. hydraulisch loopt het goed, regeltechnisch ben ik nog steeds een beetje aan het aanpassen. vanuit de historie grafieken kun je dit makkelijk aanpassen.

we hebben een frame gebouwd watergekoeld motortje staat er op dn de generator. nog een poelie halen v-snaren, morgen een uitlaatwisselaar bouwen en aansluiten op de wisselaar van de buffertanks.

ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat draaien.

Ohja er staat op marktplaats ook een volvopenta van 8kwh
    ook een chinees dingetje.
    IK WAS DIT MODEL VAN ATLAS COPCO TROUWENS AL VAKER TEGEN GEKOMEN, ER ZIJN ER DUS AARDIG WAT IN OMLOOP.

image
Sign In or Register to comment.