Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Vento

jgdenholjgdenhol PPO Master
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum.
Heb het forum al wel een tijdje in de gaten gehouden.
Ik heb een VW Vento die nu al een paar maanden op een mix van max 50% rijd.

Afgelopen week had ik een vreemde ervaring met de auto.
De tank (50ltr) was bijna leeg, ik heb er 25 liter zonnebloemolie in gedaan, er zat nog een paar liter diesel in. De mix was dan natuurlijk niet goed. Mijn vrouw moest nog weg die dag dus ik haar op het hart gedrukt om meteen naar het tankstation te rijden en diesel bij te tanken zodat er een 50 - 50 mix zou ontstaan. Ze had dit gedaan. Echter de volgende morgen starte de auto erg moeilijk, schokte veel in de lage toerentallen. Maar op de snelweg merkte je er niets van. Dus ik naar mn werk en terug gereden, 120 km dus. Ik dacht dat de mix misschien niet echt optimaal was gezien de wat koudere dag dus besloot ik flink onzuinig te rijden zodat ik er wat diesel bij kon doen. Dat lukte er ging nog 10 liter diesel in. De volgende dag reed de auto nog steeds slecht. Ik was toch wel benieuwd hoeveel diesel dat mn vrouw er nou eigenlijk ingedaan had. Ik ben lid van Unitedconsumers dus dat kon ik via hun website controleren, wat bleek: geen diesel maar 22 liter EURO95!!!

Dus ik heb zo ongeveer 200 km op 25liter ppo / 22 liter euro95 / 4 liter diesel gereden!
De auto moest ook de dag erna voor de apk, en hij stond al bij de garage toen ik er achter kwam. Ik dus de volgende dag gebeld. Hun was nog niets opgevallen, en aangezien het een wat oudere diesel was zou het allemaal wel loslopen. Advies om zsm bij te tanken totdat de motor weer goed start e.d.
Dan kan ik weer gaan mixen met zonnebloem.

Nu denk ik dat de zonnebloemolie de redding is geweest!

Wat denken jullie er van?

Groeten,

Johan
«134567

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited October 2007
    Ik denk inderdaad dat als ze Benzine bij Diesel had gedaan, je wagen nu in panne had gestaan. Van een geluk bij een ongeluk gesproken.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Is een mooie voor in het flatertopic :D:D Nog een reden om mijn vriendin niet te laten tanken (als ze d'r rijbewijs gaat halen tenminste) Dan geef ik haar nog liever een doos met flesjes mee :wink:
  • RogerRoger PPO Addict
    edited October 2007
    Ach mooi schoongebrand voor de roetmeting :x
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited October 2007
    Dat met die apk is helemaal goedgekomen. Het was een goede wagen zei de garagehouder!
    Nou heb ik behoorlijk wat zitten lezen hier op de forums. En al langer gaan mn gedachten naar OMBOUW!
    Ik ben er nog niet over uit of ik het wel of niet wil doen, en zo ja hoe.
    Maar toch even een vraag:
    Ik heb voor zover ik gezien heb hier niemand gevonden die zn originele diesel tank gebruikt om PPO te tanken.

Waarom niet?

Het lijkt mij namelijk veel makkelijker. Meteen een 50 liter tank. En dan nog even een kleintje er bij zetten met wat diesel er in.

Is dat gek gedacht?

Groet,

Johan
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    hoi johan

de meesten hier willen geen dino in de kofferbak.
    en de diameter van leidingen zou je ook moeten vergroten.
    ppo wil wil niet zo lekker door de nauwe dino leidingen

dus is het veel makkelijker om de ppo tank met goede diameter gewoon
    achter in te zetten. :D

dyssie 8)
  • atjongatjong PPO Addict
    edited October 2007
    Ik zou zelf geen moeite hebben met dino in de kofferbak (vettige drap achterin tanken is ook niet fijn), maar zie geen mogelijkheid om de diameter van de leidingen van de originele tank te vergroten. Zijn er mensen die dit wel is gelukt?
    edited April 2008
    Zou dit een beetje goed spul zijn om spul mee te verstoken in mijn VW Vento?
    Of zijn er misschien dingen totaal niet nodig, of juist vergeten.
    Graag tips aanraders en afkrakers oftewel commentaar.

image
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited April 2008
    Ik denk dat dit redelijk compleet is.

Ik zou wel wat meer brandstofslang bestellen. Je hebt nu maar 1 meter. Dit kan genoeg zijn maar ik denk dat je de extra tank dan op de motorkap moet monteren ;)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik heb net dezelfde tank. Ik had het er op de meeting met H200 over. Voor het geld dat je ervoor betaalt kan je beter zelf een degelijke tank bouwen of
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Hallo,

idd, die kleppen zijn bagger. :-?

Voor de rest, go for it!

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Bagger????

Ik heb ze ook, prima spul hoor, heb er al 40.000 mee weg.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    even wat reclamen maken

http://www.ppo.nu/forum/f55/2tank-systeem-1888/

kost €385,-
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited April 2008
    ik heb ww`s ligen voor 15 euro inclusief verzend kosten
    even schoonmaken in azijn
    slang aansluitingen kopen?
    bespaar je +- 60 euro euro
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [quote=ppo'r;31777]ik heb ww`s ligen voor 15 euro inclusief verzend kosten
    even schoonmaken in azijn
    slang aansluitingen kopen?
    bespaar je +- 60 euro euro

De ww's doen het prima. In mijn Caddy doet deze met gemak 70°C op de aanvoer, wel met KGR.
    Maar KGR raad ik zoiezo aan. Omdat de flow uit de retour best hoog is, dus ook door de ww. Zodat deze te weinig tijd krijgt om de PO te verwarmen. Met een KGR komt de warme retour weer terug bij de ww, die deze weer verder kan opwarmen.
    VW heeft trouwens van zichzelf ook een KGR, via het brandstof filter. Ook vanwege de hoge flow.

Dat setje van Dyssie is trouwens ook prima.

In welke omgeving woon je trouwens?

Succes met de ombouw.

Grtz, Ed
    edited April 2008
    Woon in vlaardingen, werk in Breda...
    Die Warmtewisselaars wil ik wel hebben. Die andere set ziet er ook leuk uit alleen is die tank een beetje groot naar mn zin.
    Verder wil ik gewoon eens de spullen gaan bestellen anders blijft het alleen maar bij ppo dromen en komt er nooit wat van. Ik zal nog een hoop moeten leren want ik kan niet eens de brandstofpomp vinden... /shame
    Het lijkt me dat een warmtewisselaar aansluiten en de leidingen vanuit de kofferbak trekken voor mij wel te doen zal zijn. Maar voor de rest zoek ik nog wel hulp.
    edited April 2008
    [quote=jgdenhol;31785]Ik zal nog een hoop moeten leren want ik kan niet eens de brandstofpomp vinden... /shame
    Het lijkt me dat een warmtewisselaar aansluiten en de leidingen vanuit de kofferbak trekken voor mij wel te doen zal zijn. Maar voor de rest zoek ik nog wel hulp.

Plaats maar eens wat foto's, dan kunnen we wel aanwijzen wat wat is. En ga met je hoofd gewoon onder de kap staan, haal die plastic kap weg van de motor en dan leidingen, slangen en slangetjes volgen. Zo kom je al een hoop te weten. Ik wist vorig jaar toen ik mijn Caddy had gekocht, ook niet hoe een dieselmotor werkte.

Maar als je hulp nodig hebt, stuur maar een pb'tje. Ik woon redelijk in de buurt van Vlaardingen.
    edited April 2008
    [quote=CaddyEd;31789]Plaats maar eens wat foto's,..........Ik wist vorig jaar toen ik mijn Caddy had gekocht, ook niet hoe een dieselmotor werkte..........Maar als je hulp nodig hebt, stuur maar een pb'tje. Ik woon redelijk in de buurt van Vlaardingen.

Kijk CaddyEd is na slechts 6 maanden al PPOer in hard en nieren. Zo zien we het graag, elkaar bij staan met raad en daad om een ombouw te realiseren, geweldig gewoon, driewerf hoera!!!! image

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Heb een tijdje geleden lekke retourleidingen gehad op het motorblok. Dat had ik zelf kunnen maken, als ik wist wat er lekte.... Nu samen met buurjongen gedaan. Als ik de brandstofleidingen volg lijkt het alsof ze na het filter (retour) weer door het schutbord gaan??
    edited April 2008
    Inderdaad, ze gaan dan weer retour naar je tank. Oftewel, ze komen binnen in je motorruimte, gaan naar het filter, door naar je brandstofpomp, dan door dunne leidinkjes naar je verstuivers. Vanaf je verstuivers gaat er een dun slangetje terug naar een wat dikkere slang die ook nog aan je pomp vastzit. Dit is de retour, die gaat terug naar je filter en uiteindelijk weer naar je tank.
    edited April 2008
    Net nog even gekeken, de pomp zit bovenop het motorblok! Door verkeerd redeneren dacht ik dat de pomp voor het filter zou zitten, nu zie ik dat dat een verkeerde gedachte was. Er staat trouwens BOSH op...
    edited April 2008
    Dat is gunstig, kan je lekker makkelijk leidingen vervangen en Bosch is zoals je waarschijnlijk al gelezen heb een stuk sterker gebouwd dan Lucas, CAV of Rotodiesel
    edited April 2008
    De warmtewisselaar is binnen, nu nog een paar goede tules er op zien te draaien maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn. En dan de ombouw. (krabt eens wat aan zijn hooft) Daar zijn nog meer onderdelen en een hoop werk voor nodig. En de prijs aan de pomp blijft maar steigen, het lijkt wel vechten tegen de bierkaai! Ombouwen die hap. Het moet voor de zomer gebeuren. Zonder tijdslimiet gaat het niet gebeuren vrees ik haha!
    edited May 2008
    Hallo Johan,

Heb je al tules kunnen vinden voor je ww. Ik ben begin dit jaar langs geweest bij IJzerhandel Overschie, is bij jou in de buurt. Deze man trok een paar bakken onder de toonbank vandaan, waar hij van alles uit toverde. Waarmee ik de warmtewisselaar kon voorzien van knietjes, verlopen en tules. Bij hem heb ik ook de t-stukken, tules en kogelkranen vandaan, om de ww op het koelwater aan te sluiten.

Als je nog hulp nodig heb, dan hoor ik het wel. De ombouw in mijn Caddy werkt nu inmiddels naar tevredenheid.

Grtz, Ed
    edited May 2008
    Nee, nog niet gezocht ook. Heb de WW gisteren pas in de azijn gelegd om te koken. Er kwam nog aardig wat troep af.
    Wel heb ik wat fotos genomen van hoe het er onder de motorkap nu uit ziet.
    edited May 2008
    image
    image
    image
    image
    image
    image Zijn deze slangen 20mm?
    image Te korte uitlaat...

Het ziet er allemaal redelijk basic uit zou je haast zeggen...
    Aan de ene kant heb ik er echt zin in om om te bouwen, zie het als een avontuur. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik maar weinig zelf kan. Fantaseren lukt me wel aardig tot nu toe. Maar actie?? Tot nu toe alleen de WW gekocht en schoongekookt met azijn. En dat terwijl er hier zo veel enhousiaste mensen zijn. CaddyED ik zat te denken of ik jouw ombouw eens mag zien, maar die is toch wel vrij ingewikkeld geworden, net je topic nog even door zitten lezen. Ik wil het zelf zo simpel mogelijk houden. Laptops repareren is mijn vak, ben niet vies van ander kluswerk (o.a. kever '67) maar durf nog niet zo goed.

Ken iemand mij effe onder mijn achterste schoppen?
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=jgdenhol;33167]. Ik wil het zelf zo simpel mogelijk houden.

PB me je adres maar ff, en ik kom persoonlijk langs om je een trap in je reet te geven.

geintje: want ik ben antie geweld.

k zie bij t zien van jou foto s: t zelfde als bij mijn VW onder de kap.
    wil je echt simpel, een functionele 2 tank ombouw:cool:

pb ffn en we maken een afspraak:shock::)
    edited May 2008
    Hallo Johan,

Ik zie dat je ruimte genoeg heb, onder de kap. Dat word dus makkelijker dan bij mijn Caddy, want die zit nokkie vol.

Die slang is inderdaad 20mm.

[quote=jgdenhol;33167]Fantaseren lukt me wel aardig tot nu toe. Maar actie?? Tot nu toe alleen de WW gekocht en schoongekookt met azijn.

Dan zit je al op de goeie weg, zo ben ik ook begonnen. Alleen vervuilde ik met het fantaseren al mijn draadje op het forum.

CaddyED ik zat te denken of ik jouw ombouw eens mag zien, maar die is toch wel vrij ingewikkeld geworden, net je topic nog even door zitten lezen.

Is goed hoor, waar en wanneer kunnen we afspreken?
    Zo ingewikkeld is die nou ook weer niet. Ik doe ingewikkeld. En een mummie is ingewikkeld :D

Ik wil het zelf zo simpel mogelijk houden. Laptops repareren is mijn vak, ben niet vies van ander kluswerk (o.a. kever '67) maar durf nog niet zo goed.

Die schop ga je al krijgen van pjotter, las ik net .... Ik hoop dan figuurlijk, dan schop ik er nog figuurlijk achteraan :mozilla_yell: . Nou nee, we houden het gezellig hier.

Ik durfde aan het begin ook nog niet zo, ik ben ook afhankelijk van de wagen.

[off-topic]
    PS: Ik heb hier een Packard Bell laptop van 5 jaar oud, met een gescheurde deksel. Kan jij daarvoor aan onderdelen komen.
    [/off-topic]

Grtz, Ed
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Johan,

Ik heb ook een ingewikkelde ombouw gehad, snelspoelen, automatisch kgr, automatisch omschakelen. M'n maatje heeft een simpele 2-tank ombouw met elektrische kleppen, we hebben nu 1x het filter vervangen, verder er niet meer naar gekeken.

Ik zou voor de simpele 2-tank gaan. Dan moet je nog een 2e filter, kleppen, tank en aansluit spul hebben.

Bv deze:
    image

[QUOTE=Tim;31773]idd, die kleppen zijn bagger. :-?Ah, ik dacht dat het de 3mm versies waren, deze zijn iets groter.

Tim

(Ik heb ook nog een laptop met een gescheurd scherm :mrgreen: ,als vliegen op de stro..)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Ziet er echt gemakkelijk uit! Je kan overal gemakkelijk bij, nergens plastic rommel in de weg (bekijk de Xsara-foto's eens)... Veel kan er niet fout gaan. Gewoon beetje logisch nadenken, goed overwegen wat waar komt, alles vast zetten en dan de slangen aansluiten.
    Testen op diesel, elektriciteit aansluiten, PPO in de tank en testen die boel...
    Ben je van Belgi
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    waarom geen Y stukjes ipv T

Y geeft betere doorstroming.

image
    edited May 2008
    hoi johan

ik heb bij mijn maat ook zo`n motor om gebouwd.
    met een simpel 2tank systeem.

het begin is het moelijkste nu nog even door zeten

http://www.ppo.nu/forum/f48/omdouw-vw-t3-1494/

dyssie
    edited May 2008
    image

Vanaf de accu loopt een dikke stroomkabel naar de kofferbak. Vorige eigenaar moet een rijdende disco van deze auto hebben gemaakt, er lagen / liggen nog meer kabels in de kofferbak. Dat betekent in ieder geval dat er al een mooie route door de auto naar achteren moet zijn. Daar kan dus mooi de brandstofleiding komen te liggen!!
    Dit is voor het eerst dat ik daar een idee over heb. Tot nu toe had ik nog geen idee hoe ik dat zou doen.

En caddyED: Je krijgt een PM van me wbt de mini-meeting!
    edited May 2008
    [quote=jgdenhol;33260]En caddyED: Je krijgt een PM van me wbt de mini-meeting!

Okidoki, ik zie je maandagavond. 51°50'6"N 4°37'13"O
    edited May 2008
    Vandaag ben ik bij IJzerhandel Overschie geweest en heb daar de nodige koppelingen en tules weten te komen. Eigenaar Piet heeft me prima geholpen en hij wist zich CaddyED nog te herinneren! Hij vond het helemaal geweldig dat ik het van iemand gehoord had en dat ik weer uit een ander deel van de regio kwam.

Het zijn 20mm en 10mm aansluitingen geworden.

image

image

image
    edited May 2008
    [quote=jgdenhol;33520]image

image

image

Hij is er sprakeloos van :D
    edited May 2008
    Jammer Ed ik was het bericht nog aan het opmaken. Is deze warmtewisselaar een beetje wat jij hebt? Zal hem maandag even meenemen.
    edited May 2008
    [quote=jgdenhol;33548]Jammer Ed ik was het bericht nog aan het opmaken. Is deze warmtewisselaar een beetje wat jij hebt? Zal hem maandag even meenemen.

Sorry van dat berichtje, ik zal me voortaan inhouden ;-)

Dit is exact de dezelfde warmtewisselaar als ik heb.
    Dat soort zaakjes als in Overschie kom je niet zo veel meer tegen. Ik kwam er vaker langs, heb er in de buurt mijn werk gehad en kwam regelmatig bij hem langs om spullen te kopen. Ik werd er altijd goed geholpen. Aardige man.

Grtz, Ed
    edited May 2008
    Hoi Johan,

Leuk je te hebben ontmoet.
    Enne jou auto is uitermate geschikt voor PPO. Mechanische Bosch VE Pomp, en lekker veel ruimte onder de motorkap.
    Als een tweede tank een eventueel probleem is met de ruimte, zou je ook kunnen denken aan een 1-tank ombouw.

PS: Toen we weg reden en ik even achter jou zat, rook het best lekker :-P

Grtz, Ed
    edited May 2008
    Insgelijks ED. Bedankt dat je jouw ombouw aan mij wilde laten zien. Heb er weer veel van geleerd. Het bevestigd weer eens de goede sfeer die er hier is.

Ruimte heb ik genoeg. Maar o wee als er geen kinderwagen meer achterin past. Gelukkig heb ik een grote kofferbak :-)

Zelf vind ik ook de uitlaatgassen wel lekker ruiken! Is er misschien nog iemand anders die aan mijn (halve) uitlaat wil komen ruiken?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=CaddyEd;33633]Mechanische Bosch VE Pomp

@Ed, correct me if I am wrong, maar volgens mij is dit toch echt een discrepantie.

Of je hebt een meganische Bosch pomp;
    of je hebt een Bosch VE pomp

En ik zie dat het bij deze Vento het eerste is.
    edited May 2008
    discrepantie??? huh,

Dikke van dale: discrepantie= onderlinge afwijking, verschil, gebrek aan overeenstemming.

Volgens mij is het een gevalletje van "geen gebrek aan overeenstemming" zoals ook wel te constateren valt bij het woordje "portierdeur".

En dat noemen we dan een pleonatie ofwel contaminasme ofwel tautolonatie en dat gaat over een "ronde bal" en "witte sneeuw" en met "kost duur" en "opnoteren". En ook met groen gras geloof ik.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    U hebt gezocht op het woord: discrepantie.
    RESULTAAT (max 20 woorden)
    dis·cre·pan·tie (dev; discrepanties)
    1 onderlinge afwijking, het uiteenlopen
    2 tegenstrijdigheid

Voor Easy rider: Oftewel tweede betekenis.
    edited May 2008
    OK smul,

Wat ik bedoelde is dat een Bosch VE pomp ook mechanisch is en dat we het dan derhalve over hetzelfde hebben en dat het dan dus geen discrepantie is.

Even gaos creeren laten we zeggen :D.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Ok Easy,

@jgdenhol: Je ziet dat je gaspendaal vastzit aan je pomp met een stalen gaskabel. Dit houdt in dat je een mechanisch gestuurde IP hebt. Een Bosch VE pomp is computergestuurd.
    edited May 2008
    Smul,

Een elektrisch gestuurde bosch pomp is de Bosch VE-EDC. Zoals ook op jou SDi'tje.

Leesvoer van Ed (niet van mij;-))

Grtz, Ed
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    smul : een Ve-pomp is NIET elektrisch gestuurd , maar net de manuele pomp met gaskabel zoals hier!!

Een VP-pomp en EDC en nog veel andere, zijn wel elektrisch gestuurd.
    VE met elektrische gashendel bestaat ook, maar heet EDC, zoals die van jou

Gr
    Nero
    edited May 2008
    Aha! Weer iets geleerd vandaag!
    edited May 2008
    Tijd voor een update!

Gisteren by dyslectie wat spullen gehaald en vanmiddag eens begonnen met de inbouw. Al met al best wel wat uurtjes bezig geweest. Het resultaat:

-WW is aangesloten.
    -brandstofleiding naar de kofferbak en aangesloten op WW.
    -locatie voor ppo filter bepaald.
    -Origineel brandstoffilter vervangen ivm brandstof mengen wat nu bijna afgelopen is.

Wat moet er nog gebeuren:
    -plaatsen van ppo filter.
    -brandstofleidingen onder de motorkap
    -de magneetkleppen aansluiten
    -schakelaars op dashboard
    -tank in kofferbak vastzetten.
    -proefrit?

Hier nog wat foto's:

image
    De warmtewisselaar heeft een plaatsje achter de accu. Moet nog wel isolatie krijgen en er voor zorgen dat ie onbewegelijk ligt. Onder de bijvulopening voor koelvloeistof is nog net een klein beetje t-stuk te zien. Het t-stuk voor de KGR.

image
    Hier zou mooi de ppo filter geplaatst kunnen worden. Filter gaat nu dus na de warmtewisselaar aangesloten worden, dit is geen probleem toch?

image
    De kofferbak. Ruimte in overvloed.

image
    Tot slot nog een foto van de auto inclusief de garage waar het sleutelen gebeurd... Op straat dus. Ideaal dicht bij een put...
    edited May 2008
    Je bent goed bezig!

Nog
    edited May 2008
    Zojuist het eerste ritje met de aanpassingen gedaan. Kort ritje weliswaar maar toch genoeg om de motor een kwartiertje te laten lopen.
    De WW wordt lekker heet. Naar mijn idee rijdt de auto nu soepeler. Komt vast door het nieuwe brandstoffilter! Zag geen druppeltjes achter me op straat of bij het parkeren dus tot nu toe zit alles denk wel vast.
    Wel heb ik een schroevendraaier in het handschoenenkastje voor de slangenklemmen.
Sign In or Register to comment.