Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO vs Biodiesel

Veolia PPO Newbie
edited November 2007 in Algemene Techniek
Hallo,

Ik ben Rob en doe voor het bedrijf waarvoor ik werk (veolia) een onderzoek om een aantal bussen om te bouwen op biobrandstof.

Omdat de bussen de eev norm moeten halen is mijn vraag welke biobrandstof is hier het meest voor geschikt en is deze norm te halen.

Alvast bedankt.

Groetjes Rob

Comments

• Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Bij De Lijn in België rijden zeventig bussen op PPO rond.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Rob,

Welkom op dit forum, kwam onlangs via via in contact met de leverancier van GreenTec (zie mijn post http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=2612 aangezien Veolia hier genoemd wordt, heb jij vast ervaring met deze olie. Ook bij Solaroilsystems http://www.solaroilsystems.nl/news/img/1192114116_2007-9-Powered_by_Pure_Plant_Oil-3.pdf wordt Veolia genoemd, betrekken jullie dan ook geen brandstof via hen ?

Inmiddels gesproken met Joop Boesjes, en ik weet de prijs van de Olie ca. 6 x zo duur als Plantomot...

Groet,
    Ingmar
  • Veolia PPO Newbie
    edited October 2007
    Hallo ingmar,

Ik heb aanstaande vrijdag een gesprek met Veolia concessie de veluwe. Omdat ik in Limburg voor Veolia werk, hebik hier nog geen contact mee gehad.

Als jij ergens informatie over nodig hebt die ik bij hun kan verkrijgen, stel je vraag maar, dan zorg ik dat ik het antwoord krijg.

groetjes Rob
    edited October 2007
    Rob,

In principe heb ik alle info die ik nodig heb. Was benieuwd wat die "wonderolie" van GreenTec kostte. Helaas is die ten opzichte van Plantomot wel wat aan de prijs, zodanig dat hij voor particulier gebruik niet interessant is. Met name de bandstofbesparingen die daarmee gerealiseerd woren zijn voor ondernemingen die vrachtwagens/bussen hebben zonder meer interessant. En hier zit de business case dus.

Ook sta ik nogal huiverig ten opzichtte van het niet meer verversen van de olie, maar hoef me daar volgens GreenTec geen zorgen om te maken.

groet,
    Ingmar
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2007
    Ho eens, de vraag was toch naar bioBRANDSTOF?

Groet, Cp
    edited October 2007
    Chickenpower,

Klopt...letterlijk als een "bus" in dit geval. Het was echter een zijsprongetje mijnerzijds omdat het gebruik van PPO in Veolia bussen in een totaalpakket zit, waar ook het door mij gerefereerde product in zit...vandaar mijn reactie toen Rob aangaaf bij Veolia te werken.

Maar ok, we gaan hier nu weer on-topic dan. :wink: , de greentec discussie kan verder gaan op http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=2612

Groet,
    Ingmar
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Nog even off topic: er zit een extra filter in het olie circuit bij deze bus van 1 mu. Men heeft bij de eerste test na 15000 km geen PPO in de motorolie kunnen vinden. Al lijkt me dat persoonlijk bijna onmogelijk te onderzoeken bij twee plantaardige olieën. Einde off topic
    Bij biodiesel brandt je lak eraf bij morsen, bij PPO niet :lol:
    Bij biodiesel heb te zo'n acht procent meer brandstof nodig.
    Het is een chemisch product gemaakt van PPO.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    [quote=Ruud S]Het is een chemisch product gemaakt van PPO.

chemo-diesel ipv bio-diesel dus. Wanneer komt de eco-diesel?
  • Veolia PPO Newbie
    edited October 2007
    Nog even offtopic.
    De olie van Greentech kost €34 per liter.

Nu weer ontopic.
    Wie heeft er nuttige antwoorden op de hoofdvraag:)

Greetz Rob
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    he veolia

bio diesel vs ppo(gpo)

bij biodiesel moet je de brandstof blijven bewerken
    daar zijn kosten aan verbonden .

bij ppo pas je een keer de motor aan en klaar .

dus lijkt mij financieel ppo voordeliger .

zeker als je net als op mijn staling 25000L per week er door heen jast
    8)
    daar bij komt ook dat ppo geen chemische toe voegingen heeft dus beter voor het milieu.

bij ons (connexxion)rijden ze in de regio Friesland op biodiesel.
    meschien heb je er wat aan :wink:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Dyssie,

25 000 L?????? ( vijfentwintigduizend liter ???? :) )

Waar rijd jij heen??? Of ben je ondertussen ook dealer ? :)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007

mijn staling 25000L per week

dat doe ik samen met pm 80 collega bus chauffeurs :lol:

dyssie 8)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    héhé dat verklaart veel :lol: :lol:
    edited October 2007
    Beste Veolia,

Wat betekend dat trouwens? Buiten servicevermindering en dekkingsgraad? Net zo erg als Arriva en Connexion...

Maar naar je basisvraag (voor onze Vlaamse vrienden, initeële vraag):

Die EEV norm is een aparte; zowel PPO, GPO alswel Biodiesel zijn allen bio brandstoffen. Maar aardgas past daar ook in, en dat is duidelijk geen biobrandstof. Die norm kijkt alleen naar de uitstoot!

Dat woord bio wordt zo misbruikt; als mensen weer eens zo achterlijk aan het neuzelen zijn over biologische kippen of varkens: ik nodig ze altijd van harte uit om mij eens een synthetische variant te laten zien. Pas dan komt er enig besef hoe vet ze gezakt zijn in hun Albert Heijn vertrutting. Ik ben benieuwd hoeveel rode koppen we thans kunnen tellen. Maar dit ter zijde en als opmaat tot.

In de ecologische voetafdruk scoren PPO en GPO natuurlijk het best. Biodiesel scoort wat minder, omdat de vervaardiging meer energie vergt. Voordeel is dat de kwaliteit van grondstof ook minder kan zijn, en dat is van belang in het kader van het verantwoord opwerken van restfracties.

Het "chemische" aspect van biodiesel moet je absoluut ter zijde leggen, als zijnde het voornoemde AH geneuzel. Het veranderen van gerst of tarwe tot bier is ook een chemisch proces en dat vinden we al eeuwen normaal.

Het enige nadeel is dat de bij de vervaardiging van biodiesel benodigde methanol, momenteel van minerale oorsprong is. Die is simpelweg het goedkoopst te verkrijgen.

Maar naar technologie maakt het niet uit. Vroeger werd het gewonnen uit een destillatie van hout. De triviale naam was dan ook geest van hout. Uiteraard ook een hernieuwbare grondstof. Dus heel erg 'bio'.

Nu voortaan geen 'chemo-' of 'bio'geneuzel over biodiesel meer! Weest bevreest voor een ieder die anders beweert!

Tis dezelfde kul als over de Mexicaantjes die hun torlilias niet meer kunnen betalen. Als we er ons op toeleggen, en er nieuwe productie arealen voor aanleggen is er echt niks aan de hand. Zelfs bij 90 dollar per vat is dino energie nog goedkoop, en die tortilias ook.

Groet, Cp
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Veolia said:

Ik doe een onderzoek om een aantal bussen om te bouwen op biobrandstof. Omdat de bussen de eev norm moeten halen is mijn vraag welke biobrandstof is hier het meest voor geschikt en is deze norm te halen.

Dit is een PPO forum. Meestal gaat het hier niet over eev normen (ik weet niet eens wat dat is) :)
    De meesten hier rijden op olie uit de supermarkt of olie van de visboer.
    Of daar al Europese normen, begrippen en milieuwetgeving over is weet ik niet.
    Tweedehands frietvet valt volgens mij niet onder de biobrandstof.
    edited October 2007
    Euh, ik ben echt nog niet helemaal beter.

Maar ik heb geen medicijnen meer, en mag weer alles eten. Door de narcoses werkt mn geheugen ook niet zoals ik gewent was, maar nou heb ik een opwekking dat het korte termijn nog echt wel werkt...
    Carlo said:

PO word wel eens per vergissing PPO genoemd!! :)
    Bovendien rijdt hier NIEMAND op PPO! Iedereen rijdt op een mix van PO en diesel, peroleum ed.

Waar mis ik nou wat?

Groet, Cp
  • RolandRoland PPO Burner
    edited October 2007
    De Lijn verzorgt het Belgische openbaar busvervoer. Zij hebben momenteel 22 bussen op ppo rijden. Dit project werd opgestart in Hasselt, hoofdstad van Belgisch Limburg. contactgegevens:
    Tel.: 011 85 02 11
    Fax: 011 25 32 92
    E-mail: [email]limburg@delijn.be[/email]
    :wink:
  • Veolia PPO Newbie
    edited November 2007
    thanks zal volgende week eens contact op nemen met de lijn
  • solaroil PPO Newbie
    edited November 2007
    Veolia,
    Kijk naar de vogende link:

http://www.solaroilsystems.nl/news/img/1192114116_2007-9-Powered_by_Pure_Plant_Oil-3.pdf

Hier hebben we ons allernieuwste PPO-systeem ingezet.
    Rijdt 100% op PPO, geen diesel meer nodig.
    Is zelfs een stuk zuiniger in het vebruik, als bij diesel.
    Vraag het de mensen op het hoofdkantoor in Breda.

SOS-Solaroilsystems