Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

eikels ( niet jullie )

monkee21 PPO Burner
edited October 2007 in Olieen
:idea: :idea: :idea: Eikels dus

Ik dacht zo bij mezelf het is weer vallende bladertijd en heel de straat ligt bezaait met van die dikke eikels. :shock:

:idea: Zou het mogelijk zijn om daar olie uit te halen ?
Alle gekende plantaardige olieen zijn eigenlijk bedoeld voor de voeding.
Er wordt uit vanalles olie getrokken. :roll: Zou het met eikels ook lukken.
wat denken Jullie ?
:roll: :roll: :roll:
grtz Mon

Comments

• JeroenW PPO Burner
    edited October 2007
    Leuk idee, maar ik weet niet of er wel olie in zit, ik denk het eigenlijk wel, maar niet in hoge hoeveelheden,

Zit er ook olie in gras?

Groeten,
    Jeroen
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2007
    Nee, maar je kan het er wel van maken onder druk bij hoge temperatuur.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Het is vast wel mogelijk. Ik ken wel walnoten olie bijvoorbeeld. Maar de vraag is hoeveel je uit een kilo krijgt en hoe. Ik denk dat het niet veel opbrengd.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2007
    In bijna alle zaden (dus ook in eikels) zit olie.
    Niek
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    kheb het op het forum al eens eerder gemeld, hoe zal het ruiken als we er wat etherische olie bij gieten? was meen ik ergens in het vrouwentopic en PPO :wink:
  • edited October 2007
    DELETED
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited October 2007
    brownie said:

Het is vast wel mogelijk. Ik ken wel walnoten olie bijvoorbeeld. Maar de vraag is hoeveel je uit een kilo krijgt en hoe. Ik denk dat het niet veel opbrengd.

Als het een Mastjaar is zijn er ook veel beukennootjes. Ook een idee wellicht.
    Of kunnen wij pporijders dat niet maken tov de eekhoorntjes?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2007
    image
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :roll: :roll: ja raaf, die weten het wel

:) :idea: als je uit eikels en andere niet consumeerbare zaden, noten, kastanjes, pitten, enz olie zou maken dan geeft dat geen problemen ivm schaars worden van andere, wel eetbare, grondstoffen. Daarbij komt nog dat de co2 welke anders vrijkomt bij rotting dan nuttig wordt gebruikt. En er zal iemand zich moeten bezighouden met het verzamelen van de biomassa. niks dan voordelen dus :!:

btw de olie zit vooral in de kiem maar hoe krijg je'm eruit :?:

nog een nuttige koolzaadlink :
    http://www.vacvzw.be/vacweb.nsf/3a3fddc1cdcb93efc12571e8004168e5/55062cfbfc4ee0d6c12571e80045f50e!OpenDocument&AutoFramed
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :( update

1kg eikels 30 min gekookt in water laten uitlekken en dan geperst met druk van 1 ton op een cilinder vormige bus / stempel van 90 mm diameter. :evil: :evil:

resultaat: :P :P
    geen olie uitgekregen. :( :( :(

vervolg voorzien met paardekastanjes.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2007
    Voor wat er aan olie inzit; dat gaat op die manier niet werken!

Droog ze (microwave), maal ze zo fijn mogelijk en extraheer ze met hexaan (poeder mengen met hexaan en affiltreren).

Vervolgens (als proefopstelling) de hexaan laten verdampen aan de buitenlucht.

Gok dat de opbrengst erg beperkt zal zijn, maar meer dan nu.

Groet, Cp
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2007
    :( klinkt heel ongezond die hexaan. :(
    Andere oplosmiddelen ook goed ?

en dan dat drogen in de microwave?
    'k heb al geprobeerd om ze te koken in de MW met 50ml water op 200g eikels en dat was knallen. Het deksel vloog van de weckpot.

GRTZ Mon :roll: :roll: :roll:
Sign In or Register to comment.