Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Belangrijke info voor nieuwe gebruikers! Lees dit eerst!

124»

Comments

  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Jonge vrouwen valt wel mee, minimaal 28+:)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2012
    Nog even een tip voor Lagavita: wordt lid van Dubbellucht. Zij weten alles van Mercedes en Hanomag bussen. Helpen je ook telefonisch als je in Marokko met pecht staat.
    Niek
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    [QUOTE=suzuki;64303]Jonge vrouwen valt wel mee, minimaal 28+:)

    Da's toch wel heel jong toch...althans in mijn geval zou alles daaronder mijn dochter kunnen zijn...:-)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2012
    Twee jonge vrouwen op reis naar Italie, die snap ik nog wel. Twee jonge vrouwen op reis door Marokko snap ik niet. 98,7 procent van die gasten is moslim en bezigen tot op de dag van vandaag vrouwenonderdrukking. Zo zijn in de steden 50% van de vrouwen anaffabeet en op het platteland tot wel 90% en dat wordt doelbewust in stand gehouden want je zou er per ongeluk maar achter kunnen komen wat er in de rest van de wereld gebeurd en hoe de vrouwen daar leven zonder onderdrukking door religie.

    Ik zou er gewoon weg blijven als ik jullie was.

    Maar voorgaande daargelaten, welkom op dit forum.
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited March 2012
    Hallo Allemaal, ik ben Marco en vind dit een zeer gaaf forum.
    Super om te lezen hoe iedereen van alles probeerd en leerd van elkaar.
    Heb in een paar dagen dat ik nu lid ben hier al dingen gelezen die ik dus zeker wel en niet moet doen.
    Gelukkig heb ik alleen nog maar nieuwe olie altijd gereden en tank dan dus ook bij: Aldi, Lidl, Vomar enz enz.
    Ik had voor heen een MB 508D uit 1977 met een OM314 motor (4.0).
    Die reed heerlijk op alles wat plantaardig is, maar heb hem helaas verkocht.
    Nu rij ik een Toyota LandCruiser HJ60 (4.0) uit 1983 en die rijd ook heerlijk op plantaardige olieen.
    Ik meng 50% ppo - 50% Diesel in 1 tank, ik zit er aan te denken om er een 2e tank onder te bouwen.
    Hoe en wanneer dat gaat gebeuren laat ik wel weten hier op het forum.

    Groeten, Marco.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Welkom HJ60,

    Zoals je misschien al gzien hebt woont Easy Rider niet al te ver bij jou vandaan. ER is een rastechneut met veel PPO-ervaring.
    Ik zou je aan willen raden met hem contact op te nemen. Hij kan je ongetwijfeld van goede adviezen voorzien.
  • HJ60HJ60 PPO Wannabe
    edited April 2012
    Hallo [EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL], bedankt voor de tip ik had het gezien dat we op hetzelfde eiland wonen.
    Klein wereldje hahaha, ik neem contact met hem op.

    Goed weekend, Marco.
  • Joos PPO Newbie
    edited April 2012
    Goeiemiddag,

    Ik ben onlangs door RubenBX besmet met het PPO virus,
    ik rij zelf sinds augustus ook redelijk intensief (+/-600km/week) met een BX diesel en ben al jaren geboeid door het PPO (vooral GPO) verhaal.

    Onlangs ben ik RubenBX's overschotje olie en gebruikte filterzakken gaan ophalen, na twee weken knoeien met filterzakken boven olietonnetjes wil ik het iets makkelijker/properder aanpakken en heb ik bij Easy Rider een starterpakket besteld.

    Mijn motivatie om te kiezen voor GPO:
    - Interesse in wat kan met standaardtechniek
    - Streven naar een CO2-neutralere brandstof en minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen
    - Economische motieven (ik zou liegen als het niet zo was..)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Welkom Joos,

    Woon je in het Vlaamse of Overijsselse Hasselt?

    Groeten,

    [EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
  • lagavita PPO Newbie
    edited April 2012
    Terug van weggeweest. We zijn wel degelijk jong te noemen voor sommige heren hier (26 jaar en 32 jaar) maar dat is even niet de discussie lol. Ook ben ik het totaal niet eens met easy riders analyse van marokko en vraag ik me af of hij er zelf wel eens is geweest. Hier in nederland bestond analfabetisme ook en dan ook vooral onder vrouwen omdat mannen in samenlevingen vaak de hoofdkostwinnaars zijn en in grote families die arm zijn dus het geld voor scholing eerst naar de mannelijke leden van het gezin gaan. In sommige gebieden is er geen eens mogelijkheid tot scholing en ook komt er analfabetisme veel voor onder mannen aldaar die gewoon snel een vak moesten leren om zo snel mogelijk te werken en voor inkomsten te zorgen. Het lijkt meer op een herhaling van Wilders preken die ik hoor en daarom zit ik niet op dit forum. Ik heb als vrouw in marokko absoluut geen last gehad van opdringerige mannen of onderdrukking van vrouwen. Daarnaast ben ik antropoloog en wil me ook juist in gaan zetten om analfabetisme tegen te gaan en daarmee mensen meer mogelijkheden en vrijheden te bieden.

    We zijn een tijdje van dit forum weg geweest want we hadden meer urgentere zaken aan ons hoofd. Ons contactslot is al twee keer doorgebrand en al twee gloeibougies zijn gesneuveld. Het lijkt erop alsof er geen gloeirelais in onze bus zit welke me toch noodzakelijk lijkt en ook lijken de bougies zo geschakeld dat de voorste wel 12 volt krijgt maar die erachter veel te weinig. Ze willen dat verschil nu oplossen met gloeibougies met minder weerstand maar we worden er wat moedeloos van. Ook bezig geweest op het forum van de dubbellucht club. We zijn hiervan nog geen lid om het simpele feit dat we voor onbepaalde tijd wilden gaan reizen en dan weinig hebben aan een lidmaatschap in nederland, zo dachten wij.
    15 april moeten wij in italie zijn omdat we daar werk hebben gevonden. Ik hoop op dit moment alleen nog maar zeer dat wij dit gaan redden en dat is onze eerste concern. Mochten er mensen met verstand van zaken rondom een oude mercedes 406D hier in de buurt (zeist/vianen) zitten voor tips en adviezen.... De vorige eigenaar van onze bus heeft een versneld voorgloeisysteem ingebouwd naar eigen zeggen waardoor we 5 seconden zouden moeten gloeien. We hebben de vorige eigenaar om opheldering gevraagd hoe of wat want wij snappen er niets meer van. Er zaten gewoon oude langzaamgloeiers in en geen snelgloeiers en het lijkt erop dat alleen het gloeirelais ertussenuit gehaald is of iets dergelijks.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    [QUOTE=lagavita;64489] Mochten er mensen met verstand van zaken rondom een oude mercedes 406D hier in de buurt (zeist/vianen) zitten voor tips en adviezen....

    Ik voldoe aan
  • lagavita PPO Newbie
    edited April 2012
    We zijn inmiddels op het dubbellucht forum al van goede info voorzien gelukkig maar bedankt voor je aanbod. Het ging wel specifiek om een probleem aansluiting gloeibougies dus dan is verstand van deze motoren wel handig meegenomen. Hij geeft nu alleen nog veel stroom terug naar het contact slot en we hopen dat dit straks is opgelost met een goed stevig relais ertussen van 70 ampere.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    [QUOTE=lagavita;64494] Hij geeft nu alleen nog veel stroom terug naar het contact slot

    Dit duidt er volgens mij op dat er bij het gloeirelais, iets niet goed zit aangesloten. Dus je bedoel dat de gloei stroom door het contact slot gaat?
  • lagavita PPO Newbie
    edited April 2012
    De bus heeft standaard geen gloeirelais dat klopt. Er wordt nu wel een relais tussen gezet ja.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Oude MB moet je geen snelgloeisysteem inzetten. Gewoon origineel laten.
    Ik spreek uit ervaring.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Wordt het misschien tijd voor een eigen topic?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    [QUOTE=suzuki;64501]Oude MB moet je geen snelgloeisysteem inzetten. Gewoon origineel laten.
    Ik spreek uit ervaring.
    Dan moet je wel heuul lang voorgloeien hoor...kan best, zou er geen nadelen van inzien.
  • Sjouke205 PPO Newbie
    edited April 2012
    Hoi, ik heb dit handige forum kortgeleden ontdekt en zal me even voorstellen. Mijn naam is Sjouke en ik ben voorstander van lokale hernieuwbare energie oplossingen. In het dagelijks leven als ontwerper hou ik me veel met dit soort dingen bezig en daarnaast mag ik graag sleutelen en bouwen aan alles wat rijdt.
    PPO zie ik als onderdeel van onze toekomstige energievoorziening. Kortom: ik vermaak me prima, want er is genoeg werk te doen op dit gebied! :)

    Mijn auto is een Peugeot 205 diesel uit 1986. Deze heb ik vorig jaar rond deze tijd uit Z-Frankrijk meegenomen tijdens een surftrip. Inmiddels rijd ik er een jaar mee rond en dit bevalt uitstekend vanwege het lage verbruik, 1 op 23 gemiddeld, en de ruimte (!). Er passen met gemak 2 windsurfsetjes in en de auto wordt dus regelmatig ingezet voor lange ritten naar de Franse, Nederlandse en Deense kust.

    PPO projecten:
    - 205 ombouwen naar 100%. Ik ben me op dit moment aan het inlezen om te bedenken wat voor systeem het wordt.
    - Energietransitie op de boerderij: Koolzaadpers bouwen, machines ombouwen. Op dit moment hiervoor ook informatie aan het verzamelen voor een zelfbouw pers.

    Groet, Sjouke
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    205 diesel is altijd leuk....wel ff opletten dat ie een BOSCH pomp heeft.. anders beter ombouwen.
    1op23 is wel netjes.

    En nog als reactie op de lagavita dames:):
    heeft jullie bus niet het oude systeem mischien?...dat normaal met trekstarter werkt?
    De oude beestjes hebben dit... pen uittrekken...wachten tot lampje brand...doortrekken en hij start.
    Die oude motor's hebben de gloeibougies in serie staan en is allemaal nogal mechanisch. Zou het ontbreken van een gloeirelais verklaren omdat je zelf als relais fungeert dan. Die gloeibougies hebben ook andere spanning dus.
    Zou het moeten zien... alles is op te lossen.
    Leuk dat jullie van mijn leeftijd zo zijn trouwens! Maar woon nie echt in de buurt... en kom nie heel vaak in de buurt.. maar mss dat het nu lukt met behulp vh forum. Mocht je op de reis naar het zuiden nog door zeeland komen of iig over antwerpen ofzo(zo ver zit ik nie)..en jullie twijfelen ergens over...dan zijn jullie altijd welkom om ff langs de garage te komen hierzo.

    Hoop dat jullie reis super mag verlopen!!!!

    Greetz!
  • arno357 PPO Newbie
    edited May 2012
    Effe voorstellen,

    Ik ben Arno , en ben bij toeval op de mogelijkheden van PPO gestuit. Dit omdat ik in een milieuzone blijk te wonen, en mijn auto mag er dus niet meer in. Ik wil dus ombouwen op PPO. Alleen is mijn auto niet zo jong meer , al van 1981 . Het is een Magirus-Deutz luchtgekoelde Diesel, V 6 met 8,5 liter inhoud ( 170 PK).Het is een oude Brandweerwagen.Er is wel een lichtpuntje, er is een Bosch brandstofpomp, van wat ik tot nu toe gelezen heb een meevallertje.

    Ik zal de komende tijd nog wel wat te vragen hebben,

    MVG Arno
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2012
    Welkom hier. Leuk voertuig! Graag je locatie invullen in je profiel.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2012
    [QUOTE=arno357;64876]...omdat ik in een milieuzone blijk te wonen, en mijn auto mag er dus niet meer in...

    Dan maakt rijden op PPO niet uit omdat men uit gaat van je kentekenregitratie en daar staat "diesel" op, ongeacht of je er nu PPO in gooit.

    Je zal het dus ook nooit voor elkaar gaan krijgen om je auto om te keuren naar PPO omdat die catagorie niet bestaat.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Hoi Arno,

    Welkom.
    Vrees niet: lokaal is er misschien wel iets te doen in de vorm van een ontheffing (doordat je op PPO rijdt).
    Niet geschoten is altijd mis :).

    Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • arno357 PPO Newbie
    edited May 2012
    @ easy rider , Kijk ff op http://www.milieuzones.nl/bijzondere-categorieen daar staat duidelijk : voertuigen met PPO. Dus bijzondere catagorie waarvoor LANDELIJKE ontheffing.


    MVG Arno
  • arno357 PPO Newbie
    edited May 2012
    Maareh die van mij is zeker geen catagorie 3 , eerder catagorie 0

    MVG Arno
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2012
    Van op http://www.milieuzones.nl/bijzondere-categorieen:

    PPO-voertuigen

    Euro III voertuigen die voor 1 december 2007 geschikt zijn gemaakt om te kunnen rijden op Pure Plantaardige Olie (PPO), kunnen in aanmerking komen voor ontheffing.
    Voorwaarden

    Op PPO-voertuigen kunnen geen roetfilters worden gemonteerd. Een PPO-voertuig met ontheffing zal worden behandeld als ware het een voertuig met een gecertificeerd filter. De ontheffing is geldig tot het moment dat het voertuig de leeftijd van 8 jaar heeft bereikt, gerekend vanaf de Datum Eerste Toelating, maar uiterlijk tot 1 juli 2013.

    Alleen Euro III voertuigen die voor 1 december 2007 geschikt zijn gemaakt voor PPO mogen worden aangemeld. Daarnaast moet op moment van aanmelding nog steeds gebruik worden gemaakt van PPO. Voor voertuigen die na 1 december 2007 omgebouwd zijn voor PPO gebruik, is besloten dat deze de milieuzones niet in mogen.

    De volgende bijlagen moeten met de aanvraag worden meegestuurd:

    Een kopie van het definitieve kentekenbewijs (deel 1A en 1B) van het aangemelde voertuig.
    Een document waaruit blijkt dat er bij het aangemelde voertuig een PPO-ombouwset voor 1 december 2007 is ingebouwd. Dit kan aangetoond worden d.m.v. een factuur of verklaring van de inbouwer.
    Een document waaruit blijkt dat de voertuigeigenaar voor het aangemelde voertuig nog steeds PPO gebruikt. Dit kan d.m.v. facturen die aantonen dat structureel PPO wordt getankt. Sommige voertuigeigenaren zullen een eigen PPO-brandstoftank hebben. In dat geval zal de aankoop daarvan moeten worden aangetoond.

    Aan zulk een erkenning kunnen ze in Belgie nog iets leren!

    Los daarvan is het wel grof dat als je ombouw kit van na 2007 is, hij van geen tel meer is in dit geval... Logica?

    Die milieuzones, wat is dat voor iets? Een plaats waar je met een oudere euro norm wagen niet dagdagelijks in mag rijden of zo?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2012
    Hihi.

    De ontheffing is geldig tot het moment dat het voertuig de leeftijd van 8 jaar heeft bereikt,
    Voor voertuigen die na 1 december 2007 omgebouwd zijn voor PPO gebruik, is besloten dat deze de milieuzones niet in mogen, Een document waaruit blijkt dat de voertuigeigenaar voor het aangemelde voertuig nog steeds PPO gebruikt...

    Moet ik nog ff doorgaan, gaat je niet lukken dus hoe jammer ook.

    En bovendien moet je je laten registreren, je zal gek zijn zeg. Zit je meteen in "het systeem" en staat er ineens een inspecteur der directe belastingen aan je deur of je nog even 10 jaar accijns en btw wil afdragen.

    Laat maar.
  • DuijstDuijst PPO Wannabe
    edited May 2012
    Ha Arno, lijkt me een leuk ding! Nog een Rooie bij de club :). Overigens is de strijd nog niet gestreden hoor, zo is de FEHAC nog bezig (zoek daar met Ctrl-F op milieuzone) en doet ook de =60&cms[cm46][contentID]=3222"]Nederlandse Kampeerauto Club een duit in 't zakje. En er zijn nog een paar landelijke "klassieke-vrachtwagen-clubs" maar 'k heb nu even geen tijd om te zoeken. En het lijkt me sterk dat je als bewoners niet op een of andere manier een plaatselijke ontheffing zou kunnen krijgen voor je oldtimer. Of gebruik je 'em bedrijfsmatig?

    Groet,
    Henk-Sjoerd.


    EDIT - De FEHAC Commissie Bedrijfsvoertuigen: "Omdat door de invoering van de Milieuzone de historische diesel-vrachtwagens rechtstreeks getroffen zijn, is Milieu en Milieuzone nu aandachtspunt nummer 1."

    Blijft de vraag of "men" vindt dat een 1981-er een historisch voertuig is. Weet je iets van de geschiedenis van de auto?
  • arno357 PPO Newbie
    edited May 2012
    Hoi Henk-Sjoerd,

    Ik gebruik de auto niet bedrijfsmatig.En hiervan heb ik een verklaring voor de belastingdienst voor ondertekent, dit was een voorwaarde voor de "oldtimervrijstelling "voor MRB.

    De wagen heb ik rechtstreeks gekocht van de brandweer van Uslar ( duitsland) , was daar in gebruik als Löschfahrzeug. Voorop de auto zit een pomp om 2700 liter water/minuut op te pompen (uit put/oppervlaktewater) en met 8 bar te spuiten. Hele geschiedenis van de auto is in mijn bezit, onderhoudsboekje , keuringsrapporten enz..

    Tja , is een auto van 1981 een historisch voertuig..moeilijke vraag, volgens mij gewoon een kwestie van tijd.

    MVG Arno
  • DuijstDuijst PPO Wannabe
    edited May 2012
    Ha Arno, volgens mij wordt 30 jaar door de meesten (instanties, clubs, verenigingen) wel als oldtimer gezien. Dan zit je dus net goed. Verder hangt het natuurlijk af van wat de "belangenbehartigers" kunnen bereiken met hun gelobby.

    Kom je toevallig met Pinksteren ook? 'k Zou die Deutz wel graag 'es zien (en horen :)). Heb je misschien ook een paar foto's?

    Groet,
    Henk-Sjoerd.
  • Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
    edited August 2012
    Hier is Alex.
    Al enige tijd op het forum aan het neuzen. Via Easy Rider, wilde eerst een Beemer, en daarna via Ingmar op een Mercedes uitgekomen en wel een E300TD Combi. Er staat er, naar een paar maanden zoeken naar de juiste, nu een voor de deur. De komende maanden eerst maar eens kijken of de auto alles doet wat ie moet doen zonder gebreken. Ondertussen verder uitzoeken hoe we de PPO in behoefte kunnen voorzien en wat er nog aan de auto moet gebeuren. Gelukkig is dat niet zoveel, vandaar ook de keuze voor een Merc.

    Goet,
    Alex
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2012
    Welkom hier Alex. Het is dus een Mercedes geworden, goede keuze al zal ik je als BMW rijder natuurlijk nooit officieel een Benz geadviseerd hebben :smug:. Pas wel op h
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    hoi Alex,

    Welkom.
    Yep, dat ben ik met zelfs 2 Sterretjes :untroubled:.
    Maak lekker een eigen draadje voor je E300TD en vertel iets meer (fototje) over de zoektocht naar jouw Ster.

    Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    [QUOTE=easy rider;65347]Welkom hier Alex. Het is dus een Mercedes geworden, goede keuze al zal ik je als BMW rijder natuurlijk nooit officieel een Benz geadviseerd hebben :smug:. Pas wel op h
  • The White Rider PPO Wannabe
    edited September 2012
    Hallo!

    Ik wil graag met mijn vers aangekochte Mercedes W124 300D Turbo op PPO gaan rijden. Waarom? Er hangt hier in dieselend Belgi
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2012
    Leuk, nog een Belg erbij! Welkom.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Welkom Witte Ridder

    Ook jouw Benz wordt een vette bak :-)
  • Lucdemulder PPO Newbie
    edited October 2012
    [QUOTE=menno;26166]Welkom op PPO.nu!

    Nu je aangemeld bent als forum lid hopen we dat je actief aan het forum zal deelnemen. Om misbruik van het forum te voorkomen kun je op dit moment nog geen berichten op het forum plaatsen. Het enige wat je hoeft te doen om dit mogelijk te doen is even kort uitleggen waarom je geinteresseerd bent in PPO. Onze moderators weten dan dat je een echte persoon bent en geen spammer/spambot. Helaas zijn deze maatregelen noodzakelijk om het forum schoon te houden.

    Alvast bedankt voor je medewerking, nogmaals van harte welkom en veel plezier op PPO.nu!

    Menno

    Mijn naam is Luc . Ik ben sinds 2002 een PPO fan en heb menige testen gerealiseerd voor de productie van de ideale technische olie voor brandstof in wagens.
    Dit begint vanaf de juiste keuze van koolzaad, de teelt ervan, de oogst, het persen en het zuiveren.
    Ik heb 2 wagens omgebouwd en heb proeven gedaan op stationaire motoren.

    Om een ideale CO2 balans te verkrijgen zijn bijkomende experimenten nodig om de koolzaadcake efficienter te gaan gebruiken. Dit is heden mijn betrachting.

    Met vriendelijke groeten.

    Luc
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2012
    Welkom Luc !!
  • GorikGorik PPO Newbie
    edited November 2012
    Hallo,
    Weer een nieuwe erbij, ik ben de laatste tijd veel bezig met opzoeken over ppo, zelf al wat aan het mengelen maar ga binnekort toch een tankje bijsteken. Mijn wagen is een vw t3 doca met 1,9td van golf 3.
    heeft er iemand wat info over waar ik het best stukken bestel voor de ombouw? en welke aante raden zijn.

    Alvast bedankt!

    Mvg gorik
  • mennomenno Webmaster
    edited November 2012
    [QUOTE=Gorik;66199]Hallo,
    Weer een nieuwe erbij, ik ben de laatste tijd veel bezig met opzoeken over ppo, zelf al wat aan het mengelen maar ga binnekort toch een tankje bijsteken. Mijn wagen is een vw t3 doca met 1,9td van golf 3.
    heeft er iemand wat info over waar ik het best stukken bestel voor de ombouw? en welke aante raden zijn.

    Alvast bedankt!

    Mvg gorik

    Welkom op PPO.nu Gorik. Lees vooral de berichten op het VAG-deel van het forum goed door.
    Succes met je ombouwplannen!
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited November 2012
    Wat een gezelligheid opeens, welkom nieuwe ppo'rs. En ook heel leuk dat die Belgen wat meer gaan mee doen!
    We willen natuurlijk graag foto's zien van het "nieuwe wagenpark"
    Drivertje
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2012
    Spullen bestellen:
    heipro.de Drivertje heeft nog een complete set liggen, tweedehandsje zonder instructies.
    Niek
  • GorikGorik PPO Newbie
    edited November 2012
    tweede hands setjes die nog werken zouden zeer goed uitkomen, weer een vorm van recyclage en beter voor mijn financiele kant :-)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2012
    OK,
    stuur Drivertje een pb-tje
  • vicor PPO Newbie
    edited December 2012
    Hallo,Mijn initiele interesse in PPO ging niet uit naar rijden op PPO maar wel om centrale verwarming op PPO. Ineerste instantie was het vooral mijn bedoeling om mij te ontkoppelen van de oliemafia, dat het goedkoper was, was ook mooi meegenomen natuurlijk. Sindsdien is het echter onbetaalbaar geworden. Rijden doe ik op LPG om diezelfde reden. Het verbaast mij dan ook dat er nog mensen zijn die actief bezig zijn met PPO, en ik hoop dan ook dat ik hier informatie kan vinden over het filteren en leveranciers vinden van WVO/APO.Mijn hoofdovertuigingen gaan dus vooral uit naar het afkoppelen van de oliemaatschappijen, aangezien deze laatste volgens mij momenteel de grootste bedreiging zijn voor het milieu, de opkomst van de verbrandingsmotor is gewoon een gevolg van de olieindustrie, en niet omgekeerd.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2012
    Welkom Vicor. Los van je beweegredenen om PPO te gaan verstoken, in een CV ketel is dit niet onmogelijk, maar wel niet eenvoudig.
    Problemen: Ontsteken (opstarte) en COMPLETE verbranding.

    Als je een beetje zoekt op het forum (babington brander) en youtube: http://www.youtube.com/watch?v=HQ7CRCzXI9I

    ga je wel ergens geraken (of opgeven ;))
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2012
    Vicor, mooi streven om onafhankelijk te worden van de shellen van deze wereld. Voor een verwarmingsketel kun je al snel toe met mindere kwaliteit WVO, als je tenminste de brandstoftank verwarmd met diezelfe ketel. Een eenvoudig warm filter is dan voldoende. Voordat je eraan begint, bedenk wel dat de prijs bij de frietkok lang niet altijd gratis is en kan oplopen tot 50-60 cent per liter. Voor gefilterde WVO kom je uit rond de euro per liter.
Sign In or Register to comment.